AutoPower Mekartips

AutoPower Mekartips

Elkoppling dragkrok

Här kommer det en liten förklaring på vad jag gjort för att slippa ett interface för ca1.400:-, det här kostade mig ca 150:- + kontakt för ca 80:- och ca 1 timma att pilla ihop och det funkar perfekt. Vad man inte får är indikering på om någon lampa på dragkärran pajar, men det vet jag inte om man får med original interfacet heller.

Detta behövs:
2 st dubbelreläer från biltema 42-145 49:90
1 st säkringshållare från biltema 35-648 9:90
Buntband, kabelskor, ca 1,5 meter 4mm2 kabel, några meter 1,5mm2 kabel och 4st strömtjyvar.



4mm2 kabeln dras från batteriets pluspol via säkringshållaren med en 20Amp säkring till samtliga relä punkter märkta 30.
Samtliga reläpunkter märkta 85 annsluts till jord.
Punkterna 86 annsluts till kablarna för vänster blinkers, höger blinkers, bakljus och bromsljus med kabeltjyvar.
Punkterna 87 blir utgångar till strömmen för släpvagnskontakten.

Brun och svart bakljus vänster-höger lade jag ihop på samma relä, (dom är oftast byglade i kärran också)
Röd är bromsljus.
Gul är vänster blinkers.
Grön är höger blinkers.
Vit eller grå annsluts till jord.

Varför gör man nu så här då?
Dels är kablarna i bilen och LKM för klena för att klara av flera lampor, och dels för att om man lägger till flera lampor så tror LKM att något är fel vid den större belastningen och kommer att indikera att lampor är trasiga. Reläerna däremot drar så pass lite ström att det inte har någon betydelse.

Jag sänder med en bild som visar hur jag gjort och hur det blev, jag har en touring och jag satte reläerna innanför den lilla luckan till vänster i bagageutrymmet. Det går ju säkert att göra det elegantare än jag gjort men det här funkar åt mig. Och för ca 1:250:- kan jag springa och titta ganska många gånger att lamporna på släpet funkar.

Komplettering till mektipset:
Om man lägger ihop bilens kablar för vänster resp höger bakljus så försvinner funktionen att vid parkering kunna tända en sidas belysning på bilen som man gör med blinkersspaken med tändningen avslagen. Så istället använder man ett dubbelrelä för vänster och höger bakljus. Skaffar ett separat enkelt relä för bromsljus, eller ett dubbelrelä om man vill koppla in backlampor eller laddning till tex en husvagn.

Dessutom rekommenderas att dela upp säkringarna till mindre säkringar för resp "kanal" för bakljus, bromsljus, blinkers osv.. Anledningen till det är att som det är nu kan det i värsta fall gå 20A (som säkringen är i mektipset) genom en ensam 1.5mm2 kabel om det blir kortslutning någonstans på släpet, vilket blir lite väl mycket!


[ LÄNK ]

Rickard.

Författare: Pierre
Tänk på: AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.