AutoPower Mekartips

AutoPower Mekartips

Byte bromsrör E34

Svårighetsgrad: 3
Tid: 3-6 timmar
Verktyg:
Förklaring
Klicka på bilderna för att förstora
AutoPower.se
Bild 1
AutoPower.se
Bild 2
AutoPower.se
Bild 3
AutoPower.se
Bild 4
AutoPower.se
Bild 5
AutoPower.se
Bild 6
AutoPower.se
Bild 7
AutoPower.se
Bild 8
AutoPower.se
Bild 9
AutoPower.se
Bild 10
AutoPower.se
Bild 11
AutoPower.se
Bild 12
AutoPower.se
Bild 13
AutoPower.se
Bild 14
AutoPower.se
Bild 15
AutoPower.se
Bild 16
AutoPower.se
Bild 17
AutoPower.se
Bild 18
AutoPower.se
Bild 19
Bromsrör är självklart en säkerhetsdetalj som måste klara höga tryck vid tvär inbromsning, så bromsrör med "svartrost" passerar inte Bilprovningens kontroll (det nedre horisontella röret i Bild 1). Bromsrör och bromsolja är dock billigt att handla på BMW, och den som har tålamod med trånga utrymmen och är säker på att kunna lufta systemet ordentligt klarar jobbet.

Verktyg: Pallbockar, U-nyckel 11 eller ringnyckel med smal öppning och gärna extra lång, U-nyckel 14, ringnyckel 7, stor och lång plattmejsel, bromsrörstång för 3/16" (4.75 mm) rör (inte ett krav men det underlättar), ny bromsolja, nytt bromsrör, slang till luftningsnippeln, uppsamlingskärl

Förberedelser

Detta exempel är hämtat från en E34 Touring med nivåreglering. Just nivåregleringen gör att det är fler saker ivägen när man byter bromsröret höger bak (rör 5 i Bild 2). Det som sitter sämst till är T-kopplingen (del 1 i Bild 2 och Bild 3) bak till vänster, så ett gott råd är att först kontrollera att du kommer åt att lossa lite på muttern där med en öppen ringnyckel eller en extra lång U-nyckel 11 (Bild 4) innan man öppnar systemet. Svårigheten är att en del annat är i vägen som t.ex. avgasrören (Bild 5), hjulupphängningen och nivåregleringens rör och "bomb", men det går att demontera hela röret och montera ett nytt rör om man tar av vänster bakhjul (inget annat behöver demonteras).

Förutom ett antal varainter av blocknyckel 11 kan en bromsrörtång (Bild 6) underlätta jobbet. Bromsrören levereras raka från BMW, och detta rör är 1,3 meter långt. Bromsrören går att böja för hand, men de tväraste böjarna blir enklare att få snygga med tången. Givetvis behöver du även ny bromsolja för att fylla på när röret är bytt. Bromsoljan är billig på BMW, och ett par burkar (Bild 7, 250 ml i varje) räcker till hela systemet.

Demontering av gamla bromsröret
* Lossa hjulskruvarna vänster bak, hissa upp bakvagnen med domkraft och ställ bilen på pallbockar.
* Ha ett par uppsamlingskärl till hands och lossa muttern vid T-kopplingen fullständigt. (Bild 8 och 9). Om mutterna kärvar och du har bestämt dig för att byta röret så är ett aternativ att kapa röret vid muttern för att kunna trä över en ringnyckel istället för en U-nyckel. Bromsolja kommer nu att sakta droppa från T-kopplingen.
* Lossa muttern i andra änden av bromsröret i anslutning till slangen vid höger bakhjul. (del 8 i Bild 2) med U-nycklar 11 och 14. (Bild 10). På den här sidan droppar det inte lika mycket bromsolja som vid T-kopplingen.
* Lirka ut hela röret genom vänster hjulhus, och ju mindre du deformerar röret desto bättre mall får du för att böja det nya röret. Notera hur röret sitter i förhållande till de andra rören (nivåregleringen).

Bockande av nya bromsröret
* Böj det nya bromsröret efter det gamla. De mindre vinklarna kan du bryta med fingrarna, och de tvära böjarna går lättare med en bromsrörtång. (Bild 11 och 12).
* Bild 13 visar det gamla och nya röret sida vid sida. Finliret böjer du till när röret skruvas fast under bilen.

Montering av nya bromsröret
* Lirka in det nya bromsröret via väsnter hjulhus (Bild 14) och tänkt på att röret ska löpa ovanför rören för nivåregleringen (Bild 15).
* Skruva fast bromsröret vid T-koplingen först eftersom det är svårast. Lirka med röret och böj de sista finjusteringarna för att gängorna ska hamna precis rätt.
* Skruva fast bromsröret på höger sida. Resultatet framgår av Bild 15 och 16.
* Nu har bromsoljan droppat färdigt, så kolla nivån i bromsvätskebehållaren och fyll på med ny bromsolja.

Luftning av systemet
Nu är det mycket luft i systemet som måste ut innan du kan köra bilen, och enligt Bentley's Service Manual ska man lufta bromsarna i ordningen längst bort från huvudcylindern först, d.v.s. börja med höger bak, sedan vänster bak, höger fram och sist vänster fram. Luftningsnipplarna sitter fast ordentligt på många E34:or, så en del värmer nipplarna och låter dem svalna innan de försöker igen, men jag hade tur som enkelt kunde lossa nipplarna (Bild 18) med en vanlig ringnyckel 7. En slang till uppsamlingskärl underlättar också (Bild 19).

Det finns flera olika metoder att trycksätta systemet för att få ut luften, men jag öppnade locket på bromsvätskebehållaren i motorrummet och satte frugan vid ratten så att hon fick pumpa och hålla bromstrycket uppe medan jag kort öppnade luftningsnippeln för att pysa ut luft. Bentley's Service Manual föreslår att man gör detta minst 12 gånger per hjul, men vi fick hålla på 20 gånger för vissa hjul innan all luft var ute.Håll koll på oljenivån i bromsvätskebehållaren i motorrummet så att nivån aldrig understiger min-strecket. När du har fått i två burkar 0,5 liter bromsvätska så har du nog bytt ut det mesta (enligt BMW). Bentley's Service Manual rekommenderar att man byter bromsolja årligen. Skruva fast locket på bromsvätskebehållaren igen

Funktionskontroll
Bromspedalen ska stanna stumt när bromsbeläggen liggar an mot bromsskivorna. Om bromspedalen sjunker i detta läge har du fortfarande kvar luft i systemet (eller läckage, kolla röret du bytte). Sen är det dags för provkörning och bromsprov på en trafiksäker plats. Om det var Bilprovningen som anmodade dig att byta bromsrör så får du ett riktigt bromsprov på Efterkontrollen, men annars är det nog bra att kolla bromsvärden på någon bromsverkstad.


Författare: jonar-anders
Tänk på: AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.