AutoPower Mekartips

AutoPower Mekartips

Byte bromsbelägg

Svårighetsgrad: 3
Tid: 2-3 timmar
Verktyg: Spärrskaft med 7 mm insexhylsa, kopparfett, siliconfett, stålborste, pallbockar
Förklaring
Att byta bromsbelägg är ett enkelt jobb som de flesta händiga bilägare klarar att utföra själv. Visst bromsar är en säkerhetsdetalj och är man det minsta osäker efter denna beskrivning så ska man inte ge sig på att göra det själv.

Det krävs inte några specialverktyg utan det som åtgår finns i de flestas verktygsutrustning.

Ett spärrskaft med en insexhylsa 7 mm. Bild 1
Värmebeständigt kopparfett speciellt för bromsutrustningar finns i de flesta biltillbehörsaffärer och mackar. Bild 2

Ett tunt siliconfett för att smörja ledskruvarna (detalj 7) brukar kunna följa med ibland vid köp av bromsbelägg. Bild 3
En stor skruvmejsel, stålborste, andningsskydd vid rengörning om så önskas.
Någon typ av rengöringsmedel förtunning eller startgas.
Pallbockar, en livförsäkring som man inte klarar sig utan.
En scannad detaljbeskrivning översatt till svenska från min verkstadshandbok. Bild 4

Börja att ta bort den vänstra kupéfilterboxen, för under där döljer sig bromsvätskebehållaren och för att det inte ska bli sprängfullt i behållaren när man trycker tillbaka okens kolvar så lossar jag locket och lägger några trasor under, då bromsvätska fräter på lack om det skulle rinna över. Bild 5

När bilen är står stadigt och ordentligt med nyckeln i rattlåset så hjulen går att vrida så börjar vi med att ta skruvmejsel modell större och bryter med hjulnavet som mothåll bort hållfjädern. Bild 6

Peta bort platspluggarna för att komma åt ledskruvarna. Bild 7

Lossa och ta bort dem med spärrskaft och insexhylsan. Bild 8

Ledskruvarna borttagna, de ska vid montaget smörjas med ett tunt silikonfett. Bild 9

Bryt lite grann på beläggen med mejseln så de kan röra sig.

Oket lossat och upp och nedvänt, dessa belägg kör man ca 1000 mil till på, men man lurar sig, de ser mera slitna ut när det sitter på plats. Dessa har rullat 7663 mil. Bild 10

Pressa tillbaka kolven med belägget kvar med en tving tex. Bild 11

Inspektera att gummiskyddet runt kolven är helt, annars ska det ovillkorligen bytas.

Rengör ok och bromshållarens glidytor med en stålborste, använd munskydd då det dammar en del...

Det är dock en del skillnad på tjocklek på ett nytt belägg. Bild 12

Ett fabriksmonterat Juridbelägg. Bild 13

Observera att belägget på kolvsidan är rotationsriktningsmärkt och se till att de hamnar på rätt hjul. R=höger hjul L= Vänster hjul. Bild 14

På vänster hjul sitter det en kabel för varningsindikering. Här är den nya, men den behöver jag inte i detta fall då jag är lite tidigt ute med beläggbytet. Bild 15

Vänster hjuls ok visar placeringen av indikeringskabeln som kommer att återanvändas. Lirka bort den försiktigt men lossa hållfjädern först. Bild 16

Efter rengörning ska alla glidytor och beläggens baksida som ligger mot kolv och ok smörjas med kopparfett för att det ska glida lätt och slippa bromsgnissel. Bild 17

Hur man än gör så hamnar det alltid lite fett på skivan, se absolut till att ta bort detta med förtunning eller startgas som är ett utmärkt rengöringsmedel.

Placera beläggen så här och återmontera alltsammans. Bild 18

Klart så här långt. Bild 19

Tryck sakta ner bromspedalen med korta pumpningar tills den känns stum.

Kolla därefter så att det går att snurra skivorna med bromsen släppt, så att inget låst sig.

Montera hjulen och släpp ned bilen, kolla nivån i bromsvätskebehållaren och återmontera kupéfilterboxen...

Om man kört så långt så att slitagevarnare indikerat och man bytt kabeln måste man återställa indikeringen på följande sätt:
Lägg tändningsnyckel i läge 1 i minst 30 sekunder utan att starta bilen, då raderas felregistreringen i minnesbanken. Och bromslampan slocknar när bilen startas på normalt vis.

Vid provkörning så kommer pedalen att kännas svampigt i början innan beläggen sliter in sig.
Jag brukar åka ut och bromsa in beläggen med några hårda inbromsningar från ca 100 km/h. Men INTE i snabb följd utan att bromsen får svalna ordentligt mellan bromsningarna. Efter en 5-6 bromsningar så brukar det kännas helt ok i pedalen i de flesta fall.

BMW E39 tillhörde en av de enklare varianterna att byta brombelägg på ska jag tillägga.
Bilderna är klickbara



Författare: Hasso
Fotograf: Hasso
Tänk på: AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.