 |
Byte bältessträckarkabel |
 |
 |
Svårighetsgrad: |
2 |
 |
Tid: |
2 timmar |
 |
Verktyg: |
Multimeter, torxsats, diagnosdator |
Förklaring --> |
|
|
|
LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används.
Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.
|
|
|
Klicka på bilderna för att förstora
|

Bild 1 |

Bild 2 |

Bild 3 |

Bild 4 |

Bild 5 |

Bild 6 |

Bild 7 |

Bild 8 |

Bild 9 |

Bild 10 |

Bild 11 |

Bild 12 |

Bild 13 |

Bild 14 |

Bild 15 |

Bild 16 |

Bild 17 |

Bild 18 |

Bild 19 |

Bild 20 |

Bild 21 |

Bild 22 |

Bild 23 |

Bild 24 |

Bild 25 |

Bild 26 |

Bild 27 |

Bild 28 |

Bild 29 |

Bild 30 |

Bild 31 |

Bild 32 |
|
Problembeskrivning
På E39/E46 modeller är det vanligt förekommande att det
uppstår brott i kabel och anslutningsdon till bältessträckaren. Symptomen är
att kontrollampan för Airbag lyser konstant i instrumenteringen under färd,
vilket innebär att bilens airbagsystem är satt ur funktion. Notera att en
konstant lysande kontrollampa för Airbag även kan ha andra orsaker. Därför bör
en diagnosavläsning alltid utföras innan reparation påbörjas.
Diagnos
Kontrollampa för Airbagsystemet lyser med ett fast sken i
instrumenteringen under körning, [Bild 1]. För att kunna fastställa en diagnos
konsulteras en diagnosdator och bilens felkodsminne avläses och raderas.
Följande felkod ligger lagrad i minnet, 03 – Passenger belt
tensioner power supply, [Bild 2]. Bilen som repareras här är en BMW 523i
-99 med manuellt manövrerbara standardsäten. Kabelsatsen till
bältessträckaren skiljer sig beroende på typ av säte samt årsmodell på bilen.
Kabelsatsen till vår bil har reservdelsnummer 61 12 9 118 095 och kostar 330 kr
hos BMW Group Göteborg. I samband med reparationen används även 2
stiftkontakter med reservdelsnummer 61 13 0 006 664 som kostar 12
kr/st hos BMW Group Göteborg, 2 st skarvkontakter 0.5 – 1 mm2 (Biltema art.nr. 44-035) samt buntband.
Förfarande / Instruktioner
1. Se till
att tändningen är frånslagen.
2. Ta loss
de plastkåpor som skyddar rälsen och lossa de fyra torxbultar som håller fast
sätet, [Bild 3 – 4].
3. Det är
viktigt att vi tar loss den vajer som är fäst baktill på sätet. Vajerns uppgift
är att justera bältet i höjdled i förhållande till sätet. Lossa vajern genom
att trycka ut sprinten lite försiktigt med en mejsel och försiktigt rulla tillbaka
vajern, [Bild 5 – 6].
4. Tippa bak
sätet, undertill (på passagerarsätet) ska det finnas en ihop vikt lapp med
koder på all den fabriksmonterade utrustningen. Vilket kan vara intressant att
titta i, [Bild 7].
5. Innan vi
kan lyfta ur sätet, måste vi lossa den kabelstam som kommer från bilen och är ansluten
till sätet. Det finns en snabbkontakt för detta under sätet, [Bild 8 – 9].
6. Dra ner
haken med fingrarna och kabelstammen trycks ut, [Bild 8 – 9].
7. Nu kan vi
lyfta ur sätet helt, [Bild 10 – 11].
8. Demontera
den plastkåpa som sitter på bältessträckaren, [Bild 12 – 13].
9. Innan
kabeln kan lossas från sträckaren behöver vi "låsa upp" kontakten, och det gör
vi genom att lite försiktigt lossa på kontaktens övre del, [Bild 14].
10. Därefter går det bra att ta
loss kabeln från bältessträckaren, [Bild 15].
11. Vi lyfter tillbaka sätet i
bilen igen, men lägger den på ryggstödet så att vi lätt kan komma åt underdelen,
[Bild 16].
12. Ta loss snabbfästet från
sätet och dra ut den skyddskåpa som sitter fast ovanpå snabbkontakten, [Bild 17].
13. Ta loss alla utom de
markerade kontakterna från snabbkontakten, [Bild 18].
14. Här ser vi orsaken till den
lysande kontrollampan, brott i kabeln, [Bild 19].
15. Genom att med en nål trycka
ner stiftkontakten, kan vi ta loss stiftet från snabbkontakten, [Bild 20
– 22].
16. Med hjälp av en multimeter bekräftar
vi vår misstanke om att det är brott i kabeln och eftersom stiftkontakterna är
mycket små och sköra väljer vi att beställa nya istället för att löda på de
befintliga på den nya kabeln.
17. De nya stiftkontakterna är
redan förberedda med sladd som enkelt kan skarvas ihop med bältessträckarkabeln,
[Bild 23].
18. Skala bort en bit av
isoleringen och skarva ihop kablarna. Här använder vi oss av skarvklämmor från
Biltema, [Bild 24].
19. Kontrollera med en
multimeter att skarvningen fungerar som tänkt.
20. Montera tillbaka stiften i
snabbkontakten, [Bild 25].
21. Montera tillbaka övriga
kontakter samt skyddskåpan på snabbkontakten, [Bild 26].
22. Fäst snabbkontakten och
sträckarkabeln undertill på sätet så att inget hänger löst, [Bild 27].
23. "Lås upp" kontakten till
sträckaren enligt punkt 9, montera kabeln på sträckaren och lås kontakten på
plats genom att med ett finger trycka ner kontaktens övre del, [Bild 13].
24. Lyft ur sätet och
återmontera skyddskåpan på bältessträckaren, [Bild 12].
25. Lyft i sätet på plats och
tippa sätet bakåt.
26. Återmontera kabelstammen
(från bilen) på snabbkontakten, [Bild 28].
27. Innan vi skruvar fast sätet
på plats, behöver vi återmontera vajern till bältets höjdjustering, [Bild 29].
28. Skruva fast sätet på plats
och återmontera samtliga plastkåpor.
29. Innan Airbagsystemet kan fungera
igen behöver vi ta hjälp av en diagnosdator för att radera felminnet. Något som
även släcker den konstant lysande kontrollampan för Airbagsystemet, [Bild 30
– 32].
|
|
|
Författare: Mugge
|
|
Upplagd: 2007-05-15 Ändrad: 2007-06-16
Visad 20.943 gånger |
|