AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Dubbelt avgassystem E39 V8

LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.

Verkyg:
Migsvets
Garagedomkraft eller uppkörningsramper (helst båda)
Rörexpander, jag använde Jula Rörexpander nr: 613031 för 189: - (funkade bra)
Navrondell
Bågfil, mätverktyg. Diverse handverktyg
Biltemas rörkap som ser ut som en kedja med ett handtag är suverän till att kapa rör med.

Ett tag efter jag köpt min 540 E39 så började tankarna gå mot dubbla avgassystem, en V8 skall ju ha dubbla pipor, eller hur. Vid närmare inspektion visade det sej att det inte bara var att dra lite rör, för dels är ju reservhjulsbaljan inte centrerad på mittlinjen av bilen utan förskjuten mot passagerarsidan. Dessutom så sitter batteriet nersänkt i bagaget. Undersidan på en BMW är väldigt slät så att göra något som fabriken inte tänkt är inte alltid så lätt. Mitt mål var dessutom att undvika att såga hål eller på annat sätt misshandla chassiet, så att kapa ur och bygga en tunnel mellan batteri och reservdäck var inget alternativ för mej.

Platsen är alltså minimal och fodrade en hel del tänkande och mätande innan ljuset började skymta. Först så gjorde jag en fotografering av underredet. Med en lyfthöjd på lyften på knappa 2 meter så var jag tvungen att lägga kameran på en bit spånskiva o dra den fram o tillbaka o kartlägga undersidan med ca 50 talet bilder o sedan lägga pussel i Photoshop. Med en över(under)blick så blev det lite lättare att börja skissa Resultatet blev okonventionellt men fungerande. Däremot så fungerar det nog inte för bilar med drag men kan troligen modifieras.

Jag har använt mej av Simons standard delar för ekonomins skull, inget hindrar från att använda rostfritt eller andra dämpare om man bara ser till att ta storlekar som ryms utan att ta i någonstans.

En ungefärlig lista över vad som gick åt. Köp gärna lite mer än du räknar med går åt, spara kvittona så kan du lämna tillbaka överskottet.
2 st Ljuddämpare Simons SUPER
2 st Ljuddämpare Simons HANDY
4 raka 1 meterspipor
2 bakaxelrör (ger 4 böjar vardera, sparar in 8 krökar) Simons Nummer U 04 63 21
2 30 Graders böjar tror jag var det enda i den vägen jag köpte löst, det är bättre att kapa från bakaxelböjarna och göra egna krökar
1 Byxrör 2.5"x2,5"-3". Simons nummer U 90 76 63
1 T-rör 2.5"x2,5"-3". Simons nummer U 91 76 63
2 stegmuffar. Simons nummer U 07 63 20
En näve rörklammer
Lite plattjärn mm.
Jag tror många får en AHA upplevelse bara av att kolla bild1. Troligen skulle jag kunna sluta här och jag gissar att många skulle börja smida, men jag fortsätter för er andra och för er nyfikna. Dubbelt avgassystem E39 V8
Jag byggde från 2 håll, dvs. både bakifrån o framifrån, 2 moduler som sedan förbands med rör och dämpare. Jag ville ha utblås på båda sidor aíla M5, men ingenting hindrar att dra båda piporna ut på en sida, det är ju bara att ändra efter behag. Mitt system är byggt i 2,5 tums rördim. och jag tror det räcker mer än väl då varje cylinderbank har 2,5 tum att blåsa i. I synnerhet som piporna från kattarna är 55mm.i ytterdiameter. Dubbelt avgassystem E39 V8
Jag började med att förtillverka främre och bakre delen då dessa innebär lite pulande och tar sina timmar i anspråk. Frontdelen eller ”X-pipan” Jag började med 2 stegmuffar 2,5”-2” och kapade bort det smalaste steget. Dessa skall sedan svetsas fast på byxröret med lite förskjutning utåt, (Titta på bild 2 så syns det att Del 1 ligger lite utanför Del 2) man får böja ut ena sidan av rören och bocka in insidan. Detta för att få rätt mellanrum mellan piporna då de skall skjutas på rören från kattarna. Mellanrummet mellan rören till kattarna är ca 33 mm(mät för säkerhets skull) kraga ut rören till 55 mm med en rörexpander.

Korta av 3 tums delarna till lämplig längd, kapa T-Röret så du får en mer passande vinkel på utgående rören på del 3. Dom är 90 grader från början.
Dubbelt avgassystem E39 V8
Vänta med att svetsa fast dom två korta rören tills du har provmonterat och kontrollerat att du får rätt vinkel på dämparna. När ditt knypplande är klart så skall det se ut så här ungefär. Då kan du börja med bakre delen. Dubbelt avgassystem E39 V8
Spänn fast ett 1 meters 2,5 tums rör i skruvstycket och börja mäta ut var ändrören skall byggas.Jag hade tur att hitta billiga kromade slutrör till reapris. ”Bygger man i rostfritt så blir problemet lite enklare då man kan kapa till rörbitar och polera fram en fin glans.” Använd ”sömmen” på röret som utgångspunkt för mätningarna. Rita ut med tuschpenna var rören skall hamna. Jag använde vinkelslipen för att kapa ur ett V som sedan formades till ett U format urtag sett från sidan, en tryckluftsdriven slipmaskin är uppskattad till detta. Testa med jämna mellanrum tills du är nöjd med hålen. Dubbelt avgassystem E39 V8
När det första hålet är klart så är det bara att fortsätta med det andra hålet samt kapa till och svetsa fast ändrören, Täck igen änden på röret med en plåt. Jag tog en skrotbit från ett rör, klöv den, plattade ut den o svetsade fast den. När det ser ut som på nästa bild så är du på rätt väg. Dubbelt avgassystem E39 V8
Dags att riva ner originalsystemet. Hissa upp bilen eller kör upp bakdelen på uppkörningsramper. Dom senare att föredra. Lossa klammorna vid katalysatorerna och bryggan som går tvärsöver. ”Till detta jobb rekommenderas att du har en medhjälpare för det väger sina kilon” lossa från gummiupphängningarna och vicka o dra bakåt. Dra fram det i ljuset, skruva loss bryggan innan du gömmer undan originalsystemet. Den skall återanvändas i nya systemet. Det kan vara läge att lyssna till hur V8:an låter med enbart kattar. Den låter gott:)

OBS OBS: GLÖM INTE ATT KOPPLA UR BATTERIET

Börja med att passa in främre delen, om den glider på så är allt gott, annars så får du gå på med rörexpandern igen. När du har bra passform så palla under med en domkraft o hissa upp så rören kommer i ungefär samma höjd som dom skall ha.
Dubbelt avgassystem E39 V8
Ta dom främre dämparna och rörbitarna, rikta in och punkta fast rören, se till att det är frigång överallt innan du tar ner och helsvetsar. Montera paketet igen och tryck upp det så det ligger i rätt läge med en domkraft, dra fast dom färmre dämparna om du inte föredragit att svetsa dom. Dubbelt avgassystem E39 V8
Nu börjar det trista jobbet med att göra en massa krökar som inte finns att köpa färdiga, antingen du köpt bakaxelkrökar som jag eller en dröse standardkrökar så måste dessa modifieras. Dubbelt avgassystem E39 V8
Det blir mycket kapa, svetsa och testa + en del svordomar Dubbelt avgassystem E39 V8
När du kommit så här långt så är det dags att bestämma dej om du vill ha M5 look eller enbart 2 pipor på ena sidan. Om du nöjer dej med rör på ena sidan så är det bara snida på. Om du vill ha utblås på båda sidorna så är det dags att krypa fram från undersidan av bilen och göra klart den bakre modulen. Mät upp var utblåset skall hamna på höger sida, Tejpa med maskeringtape området på höger sida, tillverka en pappmall och rita av profilen av urtaget för rören i kjolen ”diffusorn”. För över till höger sida och rita av konturen med tuschpenna, glöm inte att spegelvända mallen då du ritar. Mät o dubbelkolla ett par gånger så allt stämmer innan du sågar upp det nya urtaget för ändrören. Dubbelt avgassystem E39 V8
Ta dom båda rören med ändrör och mät upp så att ändrören blir centrerade i urtagen i bakre kjolen. Det ena röret blir fulllängd, det andra kapas och blir omkring 30 cm. Dubbelt avgassystem E39 V8
När allt ser bra ut, rikta rören så att ändrören är i linje med varandra och svetsa sedan ihop dom. Tryck in röret på plats under den svarta plastdelen, Gör 2 fästen av plattjärn ca 20 cm långa. Ena änden svetsas fast i röret borra 2 hål i den andra änden, cirka 5 - 6 cm mellanrum. Dubbelt avgassystem E39 V8
Märk ut hålen i botten av reservhjulsbaljan och borra hål för 4 st. blindmuttrar M6. När allt sitter som du vill ha det så är det dags att göra hål för bakre ljuddämparna. Håll upp ljuddämparna mot röret och märk ut var anslutningarna skall gå in. Dubbelt avgassystem E39 V8
Här finns gott om plats så dom behöver inte sitta så tätt, en fördel eftersom att då kan man vinkla dämparna så dom sticker ner mindre. Dubbelt avgassystem E39 V8
Kapa upp hålen på samma sätt som tidigare. Nu skall du kapa upp ett spår i röret alldeles utanför ändrören, klipp till en plåtbit så att änden blir rundad och stick in den genom skåran så att du får en vägg som skiljer avgasrören åt, svetsa ut och invändigt Dubbelt avgassystem E39 V8
Dubbelt avgassystem E39 V8
Dubbelt avgassystem E39 V8
När allt är klart så monteras paketet på plats och ljuddämparna stöds upp med en pallbock. Nu kommer det trixigaste av allt, nämligen att förbinda rören med varann. Dags för kaffe och macka för att få lite energi. Dubbelt avgassystem E39 V8
Målet är inom synhåll. Det blir en del trixande och svärande för att få rätta vinklarna på dom rörstumpar som skall på plats. Men har jag klarat det så borde Du också klara det. Dubbelt avgassystem E39 V8
Dags att göra upphängningarna. Jag använde stora avgasrörklamrar för dom fanns till hands. Bocka till en J form och svetsa på en tapp högst upp som trycks in i original gummiupphängning. Dubbelt avgassystem E39 V8
Återstår lite jobb. Bryggan som sitter bakom kattarna skall tillbaka och du måste göra fästen för den också. Jag använde 2 bitar vinkeljärn och 2 gummibussningar med M8 bult i båda ändarna. Dubbelt avgassystem E39 V8
Forma till ena änden så att den blir rundad mot röret och snedkapa den andra. Borra hål, 2 st. bredvid varandra och fila upp så du får ett avlångt hål, det blir lättare att passa in då. Dra fast alltihop med fingrarna och montera sedan bryggan på plats. Se till att rören ligger i rätt höjd innan du punktar fast vinklarna. Ta sedan ner bryggan och helsvetsa vinkeljärnen. Nu kan du slutmontera bryggan. Kontrollera att du har lite fjädring i röret men att det sitter stumt i övrigt. Dubbelt avgassystem E39 V8
Då är det inte så mycket kvar annat än slutkontroll att allt är draget och sitter stadigt. Plocka bort allt som inte har under bilen att göra, Koppla in batteriet igen och vrid om startnyckeln och njut av ditt nya ljud, rulla ner från ramperna eller sänk ner bilen på backen. Njut av den nya looken en stund innan du ger dej ut på provturen. Hoppas du blir lika nöjd som jag. Dubbelt avgassystem E39 V8
I did it my way,J det kanske inte passar allas smak, och troligen passar det inte bilar med dragkrok, men det är onekligen ett riktigt Dubbelt avgassystem, dock lite okonventionellt. Alternativet är att kapa en tunnel i reservhjulsbaljan och den som känner för det…Go for it... Hoppas ni haft lika roligt som jag och även om ni inte bygger ett sånt här system så kanske det ger en vägledning till egna idéer och lösningar. Dubbelt avgassystem E39 V8

Författare: Göran Forsberg/Forry

Upplagd: 2007-04-08   Ändrad: 2007-04-09     Visad 37.047 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS