AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Halvljusautomatik

LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.

Halvljusautomatik E34 tyskimporterad, gäller alla årsmodeller.

 

Detta mektips tar avstamp ett annat tips om hur man kan göra för att få automatiskt halvljus. I detta tips använda en svensk ljusomkopplare. Man får samma funktion med båda tipsen, det är bara tillvägagångssätet som är annorlunda. Ljusomkopplaren är samma i alla E34:or som är svensksålda.

 

I princip handlar det om att koppla bort P-ljusens matning i läge två på omkopplaren, som kommer direkt från batteriet, och ersätta dessa med matning från framljus som får sin spänning över tändningslåset.

 

För att slippa öppna ljusomkopplaren kan man byta till en svensk som har en annan inre koppling. Det kluriga i själva omkopplingen är egentilgen att flytta tre stift i kontaktdonet där det krävs lite hantverkarkunskaper.

 

Att flytta över kontakterna i kabelstycket kan vara lite knepigt. Det sitter låshakar som måste tryckas in innan kontakten flyttas. Detta görs med ett runt verktyg som trycks in mellan plasten och kontakten.

 

Jag använde en annan rund kontakt (Volvo) som passade fint. Ev kan man ta en utdragbar pekpinne och ta den del som passar bäst. (nedan)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lämpligt så görs kopplingarna med klämkopplingar (röda)

 

Tillverka dioderna på lämpligt sätt, det kvittar i princip vilka, det är endast en liten ström som gå igenom dessa.

 

Jag lödade på kablar och isolerade dioden med ett plasthölje.

 

Kopplingsschema


Med omgjord strömbrytare

 

 

Lycka till!
Författare: 480mogge

Upplagd: 2007-04-08   Ändrad: 2007-04-08     Visad 17.132 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS