Byte Startmotor E36 316 Automat –96
Inledning
Plötsligt sa det bara svirr när jag vred om nyckeln. Det var
ganska klart att det var startmotorn som av någon anledning inte greppade tag i
startkransen. Beslutet blev att byta ut de . Ny Bosch inhandlades på Mekonomen
för 1800 + 300 i pant. De vill ha in den gamla för fabriksrenovering. Då får
man 300 åter. Miljömedvetet och bra.
Jag har inte tillgång till verkstad utan bara en
grusparkering och en hyfsat välfylld verktygslåda. Jag är inte mekaniker utan
hemmameckare som bor i lägenhet. Det är omständigheterna.
Jag letade efter tips om tillvägagångssätt på bland annat
Autopower och i Heynes GDS-bok men även andra BMW-sajter. De tre
tillvägagångssätt som nämndes oftast var
∑
Montera loss generatorn och leta sig in till startmotorn den
vägen
∑
Montera bort insuget för åtkomst
∑
Riva ur motor och växellåda för att komma åt (!).
Jag bestämde mig för att ta bort insuget. Det verkade trångt
att ta sig in generatorvägen.
Eftersom jag inte hittat någon beskrivning på nätet sätter
jag ihop en. Jag reserverar mig för att jag kan ha missat någon detalj och tar
inget ansvar för om något skulle vara fel. Håll till godo.
Verktyg som jag använde i huvudsak:
- Hylsnyckelsats 3/8î, den är
bra för att den är lite mindre och smidigare
- Skruvmejsel, platt
- Platttång
- Ledad nyckel 13mm med
spärrring. Se bild i del 9.
- Adapter 3/8î Fyrkant ‡ 13mm insex. Se bild i del 9.
- Torxhylsa 3/8î - E12
- Fasta nycklar från 6 - 19mm
- Eltejp, papper, penna, Tre
burkar att sortera muttrar och skruv
Svårighetsgrad
Detta var inte enkelt. Risken att paja vitala delar finns
där även om den inte är överhängande. Enligt mig ska det ha
Autopowersvårighetsgraden 4.
Tidsåtgång
Det tog mig 9 timmar att göra jobbet. Då hann jag med att
åka och kompletteringshandla verktyg och äta lunch.
Tillvägagångsätt
OBS! Det kan finnas kvar delar på bilderna som är borttagna
i tidigare steg. Bortse från det och se bara på var pilarna visar.
1. Så här såg det ut
från början.
- Koppla från batteriet
- Skruva av plasthöljet över
gasvajern (pil 1).

2. Flytta gasvajern.
- Drag den fjädrande mekaniken
(pil 2) åt höger, med bild som
utgångspunkt, och håll kvar
- Lossa îplastclipetî med
vajerslut (pil 3) från den
fjädrande mekanismen
- Lossa de två skruvarna till
metallplattan (pil 4) som vajern
löper i. Tejpa fast skruvarna och lägg paketet som sitter fast i gasvajern
åt sidan.

3.
- Skruva loss slangklämmorna (pil
5) som fäster gummiröret i luftfiltret
och övre insuget och lossa gummislangen som finns på undersidan (Pil
6). Lägg åt sidan.

4. Fortsätt lossa
allt från övre insuget.
- Vakuumslang (pil 7)
- Givarkontakter (pil 8) genom att trycka in metallbygeln och sen dra ur
- Fästskruvar övre insug (pil
9). Dessa är lite olika och kan vara
bra att märka
- Lossa slangen från insuget (pil
10).

5.
- Skruva loss skruven och
muttrarna (pil 11)
- Lossa slangen (pil 12)
6.
- Skruva loss den sista
skruven (pil 13) som fäster övre
insuget.

7.
- Lyft av övre insuget. Jag
behövde mickla en del innan det släppte från pinnbultarna (pil 14).
- Täck för insugskanalerna (pil
15) så det inte trillar i smuts.

8. Undre insug. Nu
börjar detÖ
- Lossa slangen enligt (pil
16).
- Skruva ur bensin röret till
insprutningen (pil 17). OBS! Det kommer rinna bensin. Sätt
något under för att samla upp eller tryck in en massa papper under. När
jag skruvade loss den kom det ca 3-4cl.
- Lossa nedre slangen till
insprutningen (pil 18).
- Skruva loss insuget från
toppen (pil 19). Det är totalt 5
muttrar. Det är ganska självklart var de sitter. Notera att det
även sitter ett stag för en kabel fastsatt med den sista muttern. Det är
den som befinner sig under siffran 16 i bilden.
- Tag bort de två kontakterna
som är anslutna till kabelboxen (pil 21). Jag märkte dom med îfram och îbakî.
- Skruva loss kabelboxen (pil
20). Denna innehåller i princip alla
kablar som har med motorstyrningen att göra. Var försiktigt. Jag lossade
den mest för att kunna komma åt bättre under. Den går i princip inte ta
loss men det kan vara bra att kunna rucka den lite.
- Skruva loss skruven till
staget som håller oljesticksröret på plats (Pil 22)
- Ungefär vid pil 23 finns två
skruvar för infästning av undre insug. Jag har tyvärr inte dessa på bild
men de är lätta att hitta.

För att kunna flytta det undre insugsröret åt vänster upp
över motorn måste flera givar- och styrkablar lossas. Samtliga går till
kabelboxen (pil 20). Dessa var svåra att
få med på bild då det är trångt och mörkt. Här kommer en lista från minnet:
∑
Kontakt vid oljefiltret (ungefär under siffran 19 i bilden)
∑
Kontakt mellan och under 3 & 4e insuget i toppen (ungefär
under siffran 17 i bilden)
∑
Tre kablar till startmotorn. Två av dem ser ganska lika ut. Märk
upp den ena för att underlätta monteringen.
∑
Ö du måste kolla och bedöma själv i vilken ordning. Det måste ske
successivt för åtkomst. Lossa en kabel, flytta lite, lossa en kabel tillÖ osv.
(Jag lossade en kylslang vilket visade sig vara onödigt. Ingen kylslang behövde
lossas på min bil.)
9. Om du varit framgångsrik så ser
du nu vår vän startmotorn, ja, den finns där. Jag blev inte glad när jag såg
att den inte var fastskruvad som i Heynes utan tvärtom; med skruvhuvudena in åt
växellådan till. Dessutom med Torx. Nåja, torx är bra. Kanske var det tack vare
det jag kunde få loss dom så här med facit i hand.
Startmotorn sitter med två Torxs enligt pil 24. Dessa går att lossa med hjälp av verktyg enligt nedan:
- Ledad nyckel 13mm med
spärrring (Pil 25)
- Adapter 3/8î Fyrkant till
13mm insex (Pil 26)
- Torxhylsa 3/8î
- E12 (Pil 27)
- En större fast nyckel att
använda som hävarm (Pil 28).
(Koppla ringen på den stora till käften på den mindre)
OBS! Dessa verktyg
kändes inte optimala. Med lite otur går den ledade nyckeln sönder, så ta det
lugnt.
- Det finns bara ett sätt att
applicera dessa verktyg på. Den högra skruven kommer man åt hyfsat lätt.
Den vänstra fick jag låta nyckelskaften leta sig upp mellan slangarna. OBS! Om du tänker värma, tänk på att du öppnat
bensinröret till insprutningen. Stor brandrisk!!!


10. Nu ska det se ut
så här. Jämför noga så att du fått rätt startmotor. De kan vara kinkiga på att
byta den nya om du skruvat och grejat med den.

11. Sen ser det ut
så här. Och så börjar hopplockandet. Inte mycket att säga om. Baklänges som
vanligt.

12. Och till sist, så här. Nu är det kväll.

- Koppla på batteriet
- Starta
- Sätt på Rulla på, rulla på
med Persons Pack och åk ut och kör :-D.
îRulla på visa att det finns drag i dig
Dom får aldrig i livet tag i mig
Aldrig tag i mig
Där vägen slutar finns friheten
eller också poliser och hemvärnsmän
Rulla på gamla bilskrälle rulla på
Rulla bara påî
Cornelis W |