AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Byte startmotor 316i M43

LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.

Byte Startmotor E36 316 Automat –96

Inledning

Plötsligt sa det bara svirr när jag vred om nyckeln. Det var ganska klart att det var startmotorn som av någon anledning inte greppade tag i startkransen. Beslutet blev att byta ut de . Ny Bosch inhandlades på Mekonomen för 1800 + 300 i pant. De vill ha in den gamla för fabriksrenovering. Då får man 300 åter. Miljömedvetet och bra.

 

Jag har inte tillgång till verkstad utan bara en grusparkering och en hyfsat välfylld verktygslåda. Jag är inte mekaniker utan hemmameckare som bor i lägenhet. Det är omständigheterna.

 

Jag letade efter tips om tillvägagångssätt på bland annat Autopower och i Heynes GDS-bok men även andra BMW-sajter. De tre tillvägagångssätt som nämndes oftast var

      Montera loss generatorn och leta sig in till startmotorn den vägen

      Montera bort insuget för åtkomst

      Riva ur motor och växellåda för att komma åt (!).

 

Jag bestämde mig för att ta bort insuget. Det verkade trångt att ta sig in generatorvägen.

 

Eftersom jag inte hittat någon beskrivning på nätet sätter jag ihop en. Jag reserverar mig för att jag kan ha missat någon detalj och tar inget ansvar för om något skulle vara fel. Håll till godo.

Verktyg som jag använde i huvudsak:

  • Hylsnyckelsats 3/8î, den är bra för att den är lite mindre och smidigare
  • Skruvmejsel, platt
  • Platttång
  • Ledad nyckel 13mm med spärrring. Se bild i del 9.
  • Adapter 3/8î Fyrkant 13mm insex. Se bild i del 9.
  • Torxhylsa 3/8î - E12
  • Fasta nycklar från 6 - 19mm
  • Eltejp, papper, penna, Tre burkar att sortera muttrar och skruv

Svårighetsgrad

Detta var inte enkelt. Risken att paja vitala delar finns där även om den inte är överhängande. Enligt mig ska det ha Autopowersvårighetsgraden 4.

Tidsåtgång

Det tog mig 9 timmar att göra jobbet. Då hann jag med att åka och kompletteringshandla verktyg och äta lunch.

 


Tillvägagångsätt

OBS! Det kan finnas kvar delar på bilderna som är borttagna i tidigare steg. Bortse från det och se bara på var pilarna visar.

 

1. Så här såg det ut från början.

  • Koppla från batteriet
  • Skruva av plasthöljet över gasvajern (pil 1).

 

 

2. Flytta gasvajern.

  • Drag den fjädrande mekaniken (pil 2) åt höger, med bild som utgångspunkt, och håll kvar
  • Lossa îplastclipetî med vajerslut (pil 3) från den fjädrande mekanismen
  • Lossa de två skruvarna till metallplattan (pil 4) som vajern löper i. Tejpa fast skruvarna och lägg paketet som sitter fast i gasvajern åt sidan.

 

 

3.

  • Skruva loss slangklämmorna (pil 5) som fäster gummiröret i luftfiltret och övre insuget och lossa gummislangen som finns på undersidan (Pil 6). Lägg åt sidan.

 

 

4. Fortsätt lossa allt från övre insuget.

  • Vakuumslang (pil 7)
  • Givarkontakter (pil 8) genom att trycka in metallbygeln och sen dra ur
  • Fästskruvar övre insug (pil 9). Dessa är lite olika och kan vara bra att märka
  • Lossa slangen från insuget (pil 10).

 

 


5.

  • Skruva loss skruven och muttrarna (pil 11)
  • Lossa slangen (pil 12)

 

 

6.

  • Skruva loss den sista skruven (pil 13) som fäster övre insuget.

 

 


7.

  • Lyft av övre insuget. Jag behövde mickla en del innan det släppte från pinnbultarna (pil 14).
  • Täck för insugskanalerna (pil 15) så det inte trillar i smuts.

 

 

 


8. Undre insug. Nu börjar detÖ

  • Lossa slangen enligt (pil 16).
  • Skruva ur bensin röret till insprutningen (pil 17). OBS! Det kommer rinna bensin. Sätt något under för att samla upp eller tryck in en massa papper under. När jag skruvade loss den kom det ca 3-4cl.
  • Lossa nedre slangen till insprutningen (pil 18).
  • Skruva loss insuget från toppen (pil 19). Det är totalt 5 muttrar. Det är ganska självklart var de sitter. Notera att det även sitter ett stag för en kabel fastsatt med den sista muttern. Det är den som befinner sig under siffran 16 i bilden.
  • Tag bort de två kontakterna som är anslutna till kabelboxen (pil 21). Jag märkte dom med îfram och îbakî.
  • Skruva loss kabelboxen (pil 20). Denna innehåller i princip alla kablar som har med motorstyrningen att göra. Var försiktigt. Jag lossade den mest för att kunna komma åt bättre under. Den går i princip inte ta loss men det kan vara bra att kunna rucka den lite.
  • Skruva loss skruven till staget som håller oljesticksröret på plats (Pil 22)
  • Ungefär vid pil 23 finns två skruvar för infästning av undre insug. Jag har tyvärr inte dessa på bild men de är lätta att hitta.

 

För att kunna flytta det undre insugsröret åt vänster upp över motorn måste flera givar- och styrkablar lossas. Samtliga går till kabelboxen (pil 20). Dessa var svåra att få med på bild då det är trångt och mörkt. Här kommer en lista från minnet:

      Kontakt vid oljefiltret (ungefär under siffran 19 i bilden)

      Kontakt mellan och under 3 & 4e insuget i toppen (ungefär under siffran 17 i bilden)

      Tre kablar till startmotorn. Två av dem ser ganska lika ut. Märk upp den ena för att underlätta monteringen.

      Ö du måste kolla och bedöma själv i vilken ordning. Det måste ske successivt för åtkomst. Lossa en kabel, flytta lite, lossa en kabel tillÖ osv. (Jag lossade en kylslang vilket visade sig vara onödigt. Ingen kylslang behövde lossas på min bil.)

 



9. Om du varit framgångsrik så ser du nu vår vän startmotorn, ja, den finns där. Jag blev inte glad när jag såg att den inte var fastskruvad som i Heynes utan tvärtom; med skruvhuvudena in åt växellådan till. Dessutom med Torx. Nåja, torx är bra. Kanske var det tack vare det jag kunde få loss dom så här med facit i hand.

Startmotorn sitter med två Torxs enligt pil 24. Dessa går att lossa med hjälp av verktyg enligt nedan:

  • Ledad nyckel 13mm med spärrring (Pil 25)
  • Adapter 3/8î Fyrkant till 13mm insex (Pil 26)
  • Torxhylsa 3/8î - E12 (Pil 27)
  • En större fast nyckel att använda som hävarm (Pil 28). (Koppla ringen på den stora till käften på den mindre)

OBS! Dessa verktyg kändes inte optimala. Med lite otur går den ledade nyckeln sönder, så ta det lugnt.

  • Det finns bara ett sätt att applicera dessa verktyg på. Den högra skruven kommer man åt hyfsat lätt. Den vänstra fick jag låta nyckelskaften leta sig upp mellan slangarna. OBS! Om du tänker värma, tänk på att du öppnat bensinröret till insprutningen. Stor brandrisk!!!

 

 

10. Nu ska det se ut så här. Jämför noga så att du fått rätt startmotor. De kan vara kinkiga på att byta den nya om du skruvat och grejat med den.

 

 

 

11. Sen ser det ut så här. Och så börjar hopplockandet. Inte mycket att säga om. Baklänges som vanligt.

 

 

 


 

12. Och till sist, så här. Nu är det kväll.

 

  • Koppla på batteriet
  • Starta
  • Sätt på Rulla på, rulla på med Persons Pack och åk ut och kör :-D.

 

îRulla på visa att det finns drag i dig

Dom får aldrig i livet tag i mig

Aldrig tag i mig

Där vägen slutar finns friheten

eller också poliser och hemvärnsmän

Rulla på gamla bilskrälle rulla på

Rulla bara påî

Cornelis W

Författare: Martin

Upplagd: 2007-04-07   Ändrad: 2007-04-07     Visad 12.022 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS