AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Rostlagning

SvårighetsgradSvårighetsgrad: 4
TidsåtgångTid:4-5 timmar
Verktyg Verktyg:MIG-svets, sliprondell, roterande stålborste
Förklaring -->


LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.

Jag blev tvungen att plocka fram migsvetsen för att byta lite plåt på vår MB190.
Hade hittat ett hål i innerskärmen Bild 1 som skulle åtgärds.
Orsaken till detta hål är att för mer än 7 år sedan (så långt jag vet historiken) så har bilen fått en törn på höger fram, så skärm och halva innerskärmen är utbytta tidigare. Men det underredsbehandlades efter att innerplastskärmen var ditskruvad och dåligt inpassad, så där är ett lysande exempel på hur det blir vid ett snabbjobb av plåtverkstad.
Bilen för övrigt är i fint skick utan rostangrepp pga. en rejäl rostskyddsbehandling sedan ny. Rost kan man laga på olika sätt antingen som renoveringen eller bruksreparation.
Vid renoveringsreparationer ska originalutformade ekonomibitar användas,men här är det en ren bruksreparation så här kör jag med vanlig 1 mm plåt.
För att kunna utföra ett sådant jobb behövs självklart en Migsvets, en sliprondell, 115 mm skiva är att rekommendera samt en roterande stålborste till den för rengörning Bild 2.

Jag använder en 100A en-fassvets som är fullt tillräcklig för bilreparationer och plåt upp till 3 mm med fullgott resultat. Har haft denna maskin i ca 15 år och den har fått jobbat hårt under de åren, åtskilliga kilo tråd och kvadratmeter plåt har den fått kämpa med. Jag har svetsat yrkesmässigt i många år och jag är mycket nöjd med denna svets för hemmabruk.

En brandsläckare Bild 3 eller en vattenanslutning som snabbt kan användas är ett absolut krav, det tar sig väldigt fort om man missar i uppmärksamhet vet jag. En bänkplåtsax Bild 4 är en billig och mycket bra investering, samt en handsax av bra kvalitet.
En Dremelmaskin Bild 5 är bra till att slipa rent på svåråtkomliga ställen då ren plåt är ett krav för att få ett bra resultat med en migsvets.

Lossa batterikabeln Bild 6, generatorns dioder gillar inte svetsströmmen, sätt alltid jordkabel på svetsen så nära svetsstället som möjligt för annars kan man åka dit ändå. Det kan vara bra att koppla ur eller ta bort elektronikboxar också.
Skydda också glasrutor Bild 7 då slip och svetsstänk förstör dom direkt, för er som har glasögon , byt till ett äldre par, plastglas klarar sig mycket bättre mot svetsstänk än vanligt glas vet jag av egen erfarenhet. Och det spelar ingen roll hur mycket skärm och skyddsglasögon man har så åker man på svetsstänk i alla fall.

Rosthål är alltid större än dom ser ut från början Bild 8 och här är all rostig plåt bortkapad och kanterna ska renslipas från färg Bild 9.

Första biten på plats Bild 10. Att svetsa med en migsvets är inte svårt att lära sig, och faktiskt ganska kul, de flesta normalhändiga klarar det, och det finns mycket bra handböcker att läsa för den som vill förkovra sig.

Här är alla plåtbitar på plats Bild 11, det har tagit cirka 2½ timme sedan jag körde in bilen i garaget, och nu återstår grundmålning med kallförzinkning Bild 12 på bägge sidor samt underredsbehandling och målning av innerskärmen. Sedan ska spolarburk och expansionskärlet tillbaka.

Ett varningens ord: Se till att du inte har någon bensinläcka på bilen, lämna inte heller bilen obevakad de närmaste timmarna efter svetsning, det kan ligga och pyra länge innan det tar sig.
Bilderna är klickbara



Författare: Hasso
Fotograf: Hasso

Upplagd: 2004-01-28   Ändrad: 2004-02-02     Visad 40.213 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS