Byte expansionskärl E39 V8
Så var det dags för nästa kyldetalj gjord av recyclade PET-flaskor o annat junk att lägga av.
En dag i vintras slutade det att komma varmluft ur värmesystemet. Efter att ha fyllt på några liter så kom värmen tillbaka men jag uppmärksammade ett litet ångmoln som sipprade ur huvspringan.
När jag lyste med en ficklampa så såg jag en bred stråle vatten spruta från expansionskärlet in mot kylaren. Så det blev en resa till BMW och inlöpa nytt kärl + nytt kylarlock samt glykol.
Kom på att det kan ju vara av intresse som mektips så jag stoppade en av kamerorna i fickan.
Så här kommer ett tips på byte av expansionskärl till V8, lite bökigare att byta än på 6:an men ett enkelt jobb ändå.
Vi börjar:
|
I övre kanten av fläktkåpan längst ut i båda hörnen sitter en tvådelad îplastnitî, bänd ur den smala delen med en skruvmejsel och ta bort.
|
|
Lätta på fläktkåpan och lossa slangen.
|
|
Ta bort kylarlock, luftningsskruv, lossa luftrenarlocket, lossa slangklämman till spjällhuset och alla anslutningar.
|
|
Lyfta bort luftrenarlocket med LMM och bälg.
|
|
Lossa resonansdämparen.
|
|
Nu är det gott om plats, lossa slangen i nederkanten av expansionskärlet, samla upp kylarvätskan.
|
|
Lyft upp fläktkåpan .Lossa kontakten till nivågivaren.
|
|
|
|
Kläm ihop flikarna på den lilla hållaren som sitter runt luftskruvhålet, lyft upp o ta bort den.
|
|
Nu är det bara att lyfta ur det gamla expansionskärlet, låt slangen sitta fast och lägg den på din arbetsbänk.
|
|
Här syns sprickan i mitt gamla kärl.
|
|
Flytta över nivågivaren till det nya kärlet.
|
|
Sätt tillbaka i omvänd ordning. Fyll på ny kylarvätska. Kolla att allt är OK innan du startar upp.
Starta bilen, sätt full värme o fläkten på halvfart, lufta systemet (brukar vara enkelt på V8,an)
Släng det gamla expansionskärlet i återvinningen så det kan återvinnas och bli en NY plastdel. Helst inte i din kommande BMW.
Gör en efterkontroll dagen efter och kontrollera nivån på kylvätskan.
|
|