AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Montera kromringar i instrumenthuset

Svårighetsgrad Svårighetsgrad: 2
Tidsåtgång Tid: Cirka en timme
Verktyg Verktyg: Kromade ringar till din BMW (bild 1)
Torxnycklar
Fönsterputs och trasa
Minst en extra hand
Tålamod
Förklaring -->


LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.

Klicka på bilderna för att förstora
Bild 1
Bild 1
Bild 2
Bild 2
Bild 3
Bild 3
Bild 4
Bild 4
Bild 5
Bild 5
Bild 6
Bild 6
Bild 7
Bild 7
Bild 8
Bild 8
Bild 9
Bild 9
Bild 10
Bild 10
Bild 11
Bild 11
Bild 12
Bild 12
Bild 13
Bild 13
Bild 14
Bild 14
Bild 15
Bild 15
Bild 12
Bild 16
Bild 17
Bild 17
Du har säkert sett en och annan BMW med kromringar i instrumenthuset (bild 13), du har kanske bara stått där och undrat, HUR gör man, eller GÅR det ens att eftermontera, eller det kanske rent av bara är en fabriksmonterad option?!

Ta det lugnt! Det går att få dit kromade ringar på egen hand (nästan i alla fall) och till en rimlig kostnad!

Jag köpte mina ringar på eBay. Ringarna väl hemma inklusive allt så drogs det 353,09 SEK från mitt konto 2006-12-10.

Börja med att skruva bort de två torxskruvarna i överkant på instrumenthuset. (bild 2). Ta sedan en flat mejsel och stick försiktigt in den i överkant på huset (bild 3), sedan är det bara att dra ut huset till ratten.

Undertecknad har original 710 M-läderratt med airbag och det funkade utmärkt att få ut huset utan att demontera ratten.

Det på tok för krångliga är att få bort kontakterna från baksidan av huset. I mitt fall, tre kontakter, tre misslyckanden! Alla tre gick sönder (bild 4) av allt för omild hantering av skruvmejsel. Fattar än idag inte helt säkert hur de ska demonteras. De ska vridas/brytas framåt tror jag. Underifrån och fram mot grillen. Möjligen dras neråt innan de förs framåt. Nåväl, när kontakterna väl är borta så är det bara att lirka ut hela huset förbi ratten, inte så lätt men det går, i alla fall om man har 710 M-läderratt med airbag.

Att skruva isär själva huset ter sig ganska naturligt. Huset är i tre delar, den första sitter med fem torxskruvar, på den andra delen vrider man tre plastringar (bild 7) och den tredje bänder man försiktigt isär med fingrarna sedan är man i hamn.

Att klämma dit ringarna kan tyckas vara busenkelt men ack vad man kan bedra sig, de stora var enkla men de små…. De krävde minst en stark nypa till!

När ringarna väl är på plats så måste du putsa insidan av glaset (bild 10) då du garanterat varit emot det med fingrarna. Sedan är det bara att återmontera allt i som det så fint heter, omvänd ordning.

Jag passade även på att byta en del lampor som lyser/används ofta. Det står i klartext på baksidan av huset (bild 5) vad de olika lamporna är till, det finns tre olika! Och det är ganska mycket olika lampor som lyser beroende på modell/utrustning.

Tja, vad kan man mer säga, bilderna talar för sig själva!

Tips:
Byt alla de tre stora 3W-lamporna samt de ljusbruna på 1,5W, de lyser konstant när tändningen är på, det gäller samtliga E36! Jag kollade även alla andra med multimeter så de var hela. (bild 12) När du börjar, se till att du har ett par extra starka nypor i närheten. I alla fall om du vill bli färdig med jobbet samma dag.

Författare: Micke Olsson

Upplagd: 2007-02-02   Ändrad: 2009-05-11     Visad 20.519 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS