AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Kylvatten läckage

LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.

Kylarläckage lagat 2004-05-19.
Byte av expansionskärl, nivågivare, O-ring, etc.
Därefter ett miniläckage på ca 1 dl/vecka. Inte gått att hitta något vid läcksökning.

Jag tror att jag hittade orsaken till miniläckan av en tillfällighet i går, 2 år senare.
- Vid påfyllning såg jag en O-ring ligga nere i expansionskärlet, vidare några små lösa plastdetaljer.
- Det visade sig att dessa härstammar från kylarlocket.
- Kylarlocket har 2 O-ringar och den nedre fanns inte på locket. Likaså var den fläns som håller kvar denna O-ring bortbruten och O-ringen lossnar då säkert och faller ned i expkärlet när man lossar locket.

Det verkar som om mitt lock passade för snävt i det nya expkärlets öppning.
- När det skruvades på så bröts den nedre flänsen sönder av trycket mot expkärlets öppning.
- När sedan locket nästa gång öppnades så ramlade O-ringen och plastdelarna ned i kärlet.
- Därför har jag också (gissar jag) märkt att jag måste dra åt locket onormalt hårt därför att det kärvar så att det kommer tillräckligt långt ned för att den övre O-ringen skall täta.
När jag efter reparation för 2 år sedan gjorde en extra koll på kylarvätskans nivå var allt OK... Men efteråt så blev det en kaskad med vattenånga o vatten från locket eftersom jag inte dragit åt tillräckligt hårt, och därefter förlorar jag ca 1 dl i veckan. Detta märks inte runt locket, det är troligen vattenånga som kommer ut.




Författare: Rolf Segerström

Upplagd: 2006-11-23   Ändrad: 2006-11-23     Visad 17.535 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS