Lågbudget (TV)-Digitalbox installation i BMW E38
|
Här följer ett mekartips för att med en liten budget återigen kunna titta på TV i bilen, nu när etern bara är fylld av digitala sändningar.
Boxen jag valde, en Philips DTR200, är en enkel låda för gratiskanaler.
De enda urvalskriterier jag gick på var att den skulle vara billig, drivas med 12V och vara relativt liten.
|
|
Placering bredvid CD-växlaren -ungefär så här, var min idé när jag började installationen.
För att kunna placera lådan diskret i bagageutrymmet, men fortfarande kunna använda fjärrkontrollen för kanalval inne i kupén, behöver IR-sensorn lödas bort och förses med en lång anslutningskabel för placering i bilens mittkonsol.
|
|
Bilden visar de tre kablar som dragits fram från IR sensorns plats på kretskortet, till ett universal 3.5mm stereo jack.
Boxen behöver följande anslutningar:
1. Antenn. (insignal)
2. Ström. (12volt som bryts av tändningslåset)
Boxen tappar inte inställda kanaler då strömmen bryts. Däremot lär batteriet ta slut om boxen står på dygnet om.
3. Scart. (utsignal)
4. IR-sensor.
|
|
Antennsignalen tog jag från en av de två antennkablar som normalt går till videomodulen.
Då jag är motståndare till att klippa sönder bilens originalkablage, gjorde jag ett försök att
hitta någon som säljer liknande lösa antenn skarvdon. - lyckades dock inget vidare med det, så blev till att bygga ett eget ”Special till RCA hona” don.
|
|
Bilden visar mitt specialdon. Det invändiga stiftet är väldigt tunt, en vanlig knappnål är för grov att använda. Saknar man en metallsvarv hemma så är väl detta överkurs. Det går ju förvisso att klippa av originalkabel och skarva...
|
|
Från specialdonet drog jag sedan en vanlig koax-kabel med RCA hane i ena änden och standard TV-antennkontakt i andra.
|
|
12v ström som bryts av tändningslåset finns bl.a. att hämta från bryggningsblocket som sitter utanpå den undre fästskruven för bakljuset. Lite högre upp till vänster finns en lämplig jordpunkt.
|
|
Den svarta plastbiten är isolering för en skarvbrygga mellan kablarna. - ganska lätt att ta isär och löda dit en extra pluskabel.
Scart-anslutning.
E38: or med Boardmonitor har ofta ett AV-in/ut jack längst bak på mittkonsolen.
För att slippa dra fram en kabel dit, valde jag att koppla scart-kabeln direkt till det
vita 18 stifts donet, (X18806), på videomodulen, (Det är ändå hit jacket är kopplat).
X18806 ”Pin Outs”:
Audio in + = stift 4
Audio GND (skärm) = stift 5
Composite video in + = stift 6
Video GND (skärm) = stift15
|
|
Donet går att plocka isär så man kommer åt att löda dit kablarna.
|
|
Scart-donets ”pin-outs” är följande:
Composite video out = stift 19
Audio out = stift 3
GND (skärm) = stift 21 (metallchassiet).
Jag har två skärmade kablar i kablaget.
(Båda skärmarna går alltså till stift 21)
|
|
Klart! - trångt i donet men det gick!
IR-sensorn
Som nämndes i inledningen så ville jag ha sensorn i mittkonsolen.
Platsen jag valde bakom träpanelen bredvid mugghållaren visade sig vara absolut perfekt. Man kan knäppa tillbaka träpanelen, helt utan åverkan,
och sensorn tar fortfarande emot signalen tack vare att den studsar in genom hålet i underkant på konsolens metallchassi. - Fullständigt diskret installation alltså!
|
|
(Den vita plastbiten är ett gammalt strömbrytarchassi Som jag använde som skydd för sensorn och som dragavlastning till kabeln).
Då det finns en uppsjö av beskrivningar på nätet om hur man demonterar mittkonsol, Telefonbox, och drar kablar kors och tvärs, så går jag inte in så djupt på det.
(Svart skinn, svart innertak och mörkgrå mattor, gör inte heller min 750 så
ideal som fotoobjekt i det hänseendet).
|
|
”Fiska kabel” bakåt i mittkonsolen är ganska självinstruerande.
|
|
Det går en kabelränna under mattan ovanpå kardantunneln mellan mittkonsol och baksäte, som med fördel kan utnyttjas. Rännan mynnar ut bakom AV-in/ut konsolen.
|
|
|
|
För att demontera AV-konsolen måste de bakre mattbeklädda sidorna till mittkonsolen demonteras, så man når fästskruvarna. Det är lätt att förstöra mattsidorna. Bryt rakt ut åt sidan med en skruvmejsel underifrån nära clipset. Skjut sedan mattsidan framåt.
|
|
|
|
Den gula kabeln illustrerar var kabelrännan mynnar upp under mattan vid baksätets framkant.
|
|
Min bil har skidsäck. Genom att lossa den är det sedan väldigt enkelt att dra sensorkabeln vidare in i bagageutrymmet.
|
|
Så, då har vi alla anslutningar på plats. Notera 3,5 mm stereopluggen som monterats i änden på kabeln från IR-sensorn. Skarvdonet och kabeln för 12v strömmen är taget från nät-adaptern som följde med i kartongen till digitalboxen.
|
|
Klart, kopplat, monterat och välfyllt!
|
|
Så fint! Bagagerums-klädseln på plats utan någon synlig förändring.
Och nu upp till bevis. Tändningslåsets radioläge på, boardmonitorns menyval på Television och kanal AV på. - Japp det verkar funka!
|
|
För att få bra antennsignal krävs dock att man aktiverar Aktiv antenn PÅ i boxens meny, så bilens antennförstärkare får ström.
|
|
Efter lite sökande får jag in 7 okodade kanaler.
|
|
Slutomdöme:
Efter att ha provat TVn på olika platser och under färd, är slutsatsen att bilden är mycket skarpare och påverkas mindre av störningar än den tidigare analoga mottagningen. Ända noterade nackdel är en obetydlig störning från generatorn då TVn är på, (ett knappt hörbart vinande).
Här är några web-länkar som kan vara till hjälp:
http://www.bostream.nu/jolten/stift.jpg
http://hardwarebook.net/connector/av/scart.html
http://www.bimmerboard.com/forums/posts/104675
http://www.bimmerboard.com/forums/posts/1580
|