AutoPower Mekartips
Byte fjädrar/stötdampare bak E39 sedan
Uppgifterna kan variera beroende på utrustning i bilen.
Beskrivningen gäller BMW 540iA -98 E39 sedan med fällbart baksäte, elektrisk solgardin och Hifi DSP med baslåda.
Verktyg som behövs är inget speciellt. Hylsnyckelsats, hammare, domkraft och eventuellt pallbock, 30cm järnrör som hävarm till spärrskaftet, fjäderspännare, skiftnyckel en kompis.
Tidsåtgång kan nog variera kraftigt beroende på motgångar och erfarenhet. Detta var första gången för mig och tog ca 8 timmar. Första sidan tog mycket längre tid än andra då man visste precis hur de skulle gå till. Men räkna med att det tar en dag.
1. Lyft ur sittdynan på baksätet. Ta ett fast grepp i framkant av sätet ungefär mitt för en av sittplatserna. Lyft rakt upp och sätet som bara är dit tryckt släpper. Gör samma sak vid den andra sittplatsen. Sen är det bara till att lyfta ur hela dynan.
2. Fäll sätena men tänk på att lägga något mjukt mellan ryggstödet och fästet till sittdynan då den har ganska vassa kanter som kan skada ryggstödet.
3. Dra loss de sista sidobitarna av ryggstödet. De bitarna sitter i överkant på samma sätt som sittdynan. I nederkant sitter det en bult och är nertryckta med ett vinkeljärn så de är bara att lyfta rakt upp när man lossat i överkant. Ta även loss nackstöden genom att dra och lirka rakt upp.
4. Det sitter nu en lång svart plastkåpa som håller hatthyllan i framkant. Sitter med ett antal clips som är "lätta" att pilla ur med en kniv eller motsvarande. När clipsen är borta är det bara att kränga av plastkåpan.
5. Nu ska inredningen på C-stolpen av. Ta tag i överkanten på inredningen och dra rakt ut. Sitter med två clips i överkanten och ett par till längst med bakrutan. När dessa är av lyfter man lätt av inredningen. Glöm inte sladden till lampan.
6. Nu är det hatthyllans tur. Den sitter ganska bra och kan haka fast sig i solgardinen. Vålda försiktigt så kommer den efter ett tag. Dra på en sida i taget. Lyft upp gallerna till högtalarna så får man lite bättre grepp att dra i.
7. För att få loss högtalarna som sitter rakt ovanför infästningen till dämparen måste man lossa på solgardinen som ligger rakt över högtalarna. Detta gör man genom att först byta plats till bagageluckan och lossa på inredningen under hatthyllan. Denna sitter med ett par skruvar och clips. När denna är av är baslådan blottad och man kommer åt ett par skruvar som håller även denna uppe. När denna är av så kommer man åt tre muttrar under hatthyllan som håller solgardinen, lossa dessa. Jag tog inte loss inredningen eller baslådan helt utan lät den hänga ner bakåt. När dessa är av är det dags för att lossa högtalarna som sitter med två stjärnskruvar. Dessa går nu lätt att lyfta ur genom att dra dom framåt samtidigt som man lyfter i dom.
8. Lossa de tre muttrarna på infästningen men skruva inte av dom helt.
9. Hissa upp bilen på en stadig verkstadsdomkraft eller ställ på pallbock.
10. Skruva loss fälgen.
11. Låt säga att du börjar med vänster sida så börja med att ta ur innerskärmen. Den sitter med ett antal skruvar och clips men inget svårt. Man får slita lite för att få ur den men de går. Denna tog jag av för att ge mer plats till dämparpaketet sen när de ska ut.
12. På insidan av det nedre fästet av dämparen sitter en stor genomgående bult. Denna sitter HÅRT och här behöver man antagligen ett extra rör på spärrskaftet och det inte är extra långt från början. Det är väldigt svårt att komma åt med verktygen men med hylsan och en ledad förlängning till spärrskaftet går det bra. För in verkyget bakifrån in vid stabilisatorstaget till krängningshämmaren. Har du en kompis till hands här är det bra. En av er håller hylsan och den ledade delen stabil samtidigt som den andra tar i så det blir blodsmak i munnen, bulten sitter hårt. Det går endast att lossa små små steg innan man får av den ett par varv och kan ta den för hand. Detta tyckte jag var ett av de jobbigaste momenten vid demonteringen. Enklare är kanske att plocka av krängningshämmaren först men det gav jag mig inte på.
13. När den genomgående bulten är ute så tar du hammaren och försiktigt knackar på dämparen så den lossar i nederkant. Ta det försiktigt här och var vaksam när den släpper för hela upphängningen kommer åka upp en bit när den släpper.
14. På vänstersidan sitter ett expansionskärl till bränsletanken som måste lossas för att man ska få ut dämparpaketet. Sitter med en skruv i ena sidan och dit tryckt i andra sidan. Lätt att lossa sen låter man den bara hänga ner vid bromsskivan.
15. Nu kan man lossa de tre muttrarna till infästningen vid hatthyllan.
16. Be nu din kompis ställa sig på navet och tynga ner de. Vet ej om man kan trycka ner de för långt men min kompis väger uppskattningsvis runt 80kg och de funka perfekt. Nu är det ganska lätt att få ut hela dämparpaketet.
17. Jag använde det gamla bottengummit, genomslagsgummit och tallriken som håller fjädern på plats. Detta plockar man av genom att skruva av muttern i toppen av dämparpaketet. Här kan det vara bra att spänna ihop fjädern lite så den inte trycker på tallriken för mycket när man skruvar av den.
18. Rengör gummidetaljerna och återmontera i omvänd ordning. Muttern som håller tallriken bör vara en ny låsmutter, använd helst inte den gamla då låsfunktionen är försämrad på en begagnad. Ny ingår förmodligen till din nya dämpare. När den muttern ska spännas så använd en fast nyckel till muttern och en skiftnyckel att hålla kolvstångens topp med för att spänna muttern ner i botten. Kolvstångens topp är flat på två sidor och hålls där med skiftnyckeln.
19. Nu är det bara att kalla på kompisen igen och återmontera i omvänd ordning enligt ovan. Sikta in dämparpaketet i hatthyllan samtidigt som kompisen lätt skruvar dit muttrarna lite löst. Sen får han ställa sig på navet igen så du kan sikta in det nedre dämparfästet. Det sitter en liten klack på dämparen som ska passas in och passar bara på ett håll. Sen är det bara att skruva dit bulten igen och spänna muttrarna till den övre infästningen och fortsätta med resten i omvänd ordning som innan.
20. Börja på höger sida på samma sätt som vänster med att ta av innerskärm osv. På denna sidan sitter bränslepåfyllningsröret ivägen istället för expansionskärlet på vänstersidan. Detta rör lossas med två muttrar. En uppe vid och en vid mitten på röret. När dessa är av drar man hela röret inåt och viker ner vid bromsskivan. På mitten av röret sitter det gummislang så de är inga problem att böjja. Resten är hårdplast.
21. Lossa genomgående bult och infästningsmuttrarna på samma sätt som på vänstersidan och lyft ut dämparpaketet när kompisen står på navet och byt som på den andra.
22. Återmontera allt igen i omvänd ordning. Testkör lite innan du återmonterar inredningsdetaljerna. Inte kul att göra om detta om något skulle gått galet med dämparna. Jag körde att par dagar med detta demonterat för att sedan efterdra allting lite.
Verktyg som behövs är inget speciellt. Hylsnyckelsats, hammare, domkraft och eventuellt pallbock, 30cm järnrör som hävarm till spärrskaftet, fjäderspännare, skiftnyckel en kompis.
Tidsåtgång kan nog variera kraftigt beroende på motgångar och erfarenhet. Detta var första gången för mig och tog ca 8 timmar. Första sidan tog mycket längre tid än andra då man visste precis hur de skulle gå till. Men räkna med att det tar en dag.
1. Lyft ur sittdynan på baksätet. Ta ett fast grepp i framkant av sätet ungefär mitt för en av sittplatserna. Lyft rakt upp och sätet som bara är dit tryckt släpper. Gör samma sak vid den andra sittplatsen. Sen är det bara till att lyfta ur hela dynan.
2. Fäll sätena men tänk på att lägga något mjukt mellan ryggstödet och fästet till sittdynan då den har ganska vassa kanter som kan skada ryggstödet.
3. Dra loss de sista sidobitarna av ryggstödet. De bitarna sitter i överkant på samma sätt som sittdynan. I nederkant sitter det en bult och är nertryckta med ett vinkeljärn så de är bara att lyfta rakt upp när man lossat i överkant. Ta även loss nackstöden genom att dra och lirka rakt upp.
4. Det sitter nu en lång svart plastkåpa som håller hatthyllan i framkant. Sitter med ett antal clips som är "lätta" att pilla ur med en kniv eller motsvarande. När clipsen är borta är det bara att kränga av plastkåpan.
5. Nu ska inredningen på C-stolpen av. Ta tag i överkanten på inredningen och dra rakt ut. Sitter med två clips i överkanten och ett par till längst med bakrutan. När dessa är av lyfter man lätt av inredningen. Glöm inte sladden till lampan.
6. Nu är det hatthyllans tur. Den sitter ganska bra och kan haka fast sig i solgardinen. Vålda försiktigt så kommer den efter ett tag. Dra på en sida i taget. Lyft upp gallerna till högtalarna så får man lite bättre grepp att dra i.
7. För att få loss högtalarna som sitter rakt ovanför infästningen till dämparen måste man lossa på solgardinen som ligger rakt över högtalarna. Detta gör man genom att först byta plats till bagageluckan och lossa på inredningen under hatthyllan. Denna sitter med ett par skruvar och clips. När denna är av är baslådan blottad och man kommer åt ett par skruvar som håller även denna uppe. När denna är av så kommer man åt tre muttrar under hatthyllan som håller solgardinen, lossa dessa. Jag tog inte loss inredningen eller baslådan helt utan lät den hänga ner bakåt. När dessa är av är det dags för att lossa högtalarna som sitter med två stjärnskruvar. Dessa går nu lätt att lyfta ur genom att dra dom framåt samtidigt som man lyfter i dom.
8. Lossa de tre muttrarna på infästningen men skruva inte av dom helt.
9. Hissa upp bilen på en stadig verkstadsdomkraft eller ställ på pallbock.
10. Skruva loss fälgen.
11. Låt säga att du börjar med vänster sida så börja med att ta ur innerskärmen. Den sitter med ett antal skruvar och clips men inget svårt. Man får slita lite för att få ur den men de går. Denna tog jag av för att ge mer plats till dämparpaketet sen när de ska ut.
12. På insidan av det nedre fästet av dämparen sitter en stor genomgående bult. Denna sitter HÅRT och här behöver man antagligen ett extra rör på spärrskaftet och det inte är extra långt från början. Det är väldigt svårt att komma åt med verktygen men med hylsan och en ledad förlängning till spärrskaftet går det bra. För in verkyget bakifrån in vid stabilisatorstaget till krängningshämmaren. Har du en kompis till hands här är det bra. En av er håller hylsan och den ledade delen stabil samtidigt som den andra tar i så det blir blodsmak i munnen, bulten sitter hårt. Det går endast att lossa små små steg innan man får av den ett par varv och kan ta den för hand. Detta tyckte jag var ett av de jobbigaste momenten vid demonteringen. Enklare är kanske att plocka av krängningshämmaren först men det gav jag mig inte på.
13. När den genomgående bulten är ute så tar du hammaren och försiktigt knackar på dämparen så den lossar i nederkant. Ta det försiktigt här och var vaksam när den släpper för hela upphängningen kommer åka upp en bit när den släpper.
14. På vänstersidan sitter ett expansionskärl till bränsletanken som måste lossas för att man ska få ut dämparpaketet. Sitter med en skruv i ena sidan och dit tryckt i andra sidan. Lätt att lossa sen låter man den bara hänga ner vid bromsskivan.
15. Nu kan man lossa de tre muttrarna till infästningen vid hatthyllan.
16. Be nu din kompis ställa sig på navet och tynga ner de. Vet ej om man kan trycka ner de för långt men min kompis väger uppskattningsvis runt 80kg och de funka perfekt. Nu är det ganska lätt att få ut hela dämparpaketet.
17. Jag använde det gamla bottengummit, genomslagsgummit och tallriken som håller fjädern på plats. Detta plockar man av genom att skruva av muttern i toppen av dämparpaketet. Här kan det vara bra att spänna ihop fjädern lite så den inte trycker på tallriken för mycket när man skruvar av den.
18. Rengör gummidetaljerna och återmontera i omvänd ordning. Muttern som håller tallriken bör vara en ny låsmutter, använd helst inte den gamla då låsfunktionen är försämrad på en begagnad. Ny ingår förmodligen till din nya dämpare. När den muttern ska spännas så använd en fast nyckel till muttern och en skiftnyckel att hålla kolvstångens topp med för att spänna muttern ner i botten. Kolvstångens topp är flat på två sidor och hålls där med skiftnyckeln.
19. Nu är det bara att kalla på kompisen igen och återmontera i omvänd ordning enligt ovan. Sikta in dämparpaketet i hatthyllan samtidigt som kompisen lätt skruvar dit muttrarna lite löst. Sen får han ställa sig på navet igen så du kan sikta in det nedre dämparfästet. Det sitter en liten klack på dämparen som ska passas in och passar bara på ett håll. Sen är det bara att skruva dit bulten igen och spänna muttrarna till den övre infästningen och fortsätta med resten i omvänd ordning som innan.
20. Börja på höger sida på samma sätt som vänster med att ta av innerskärm osv. På denna sidan sitter bränslepåfyllningsröret ivägen istället för expansionskärlet på vänstersidan. Detta rör lossas med två muttrar. En uppe vid och en vid mitten på röret. När dessa är av drar man hela röret inåt och viker ner vid bromsskivan. På mitten av röret sitter det gummislang så de är inga problem att böjja. Resten är hårdplast.
21. Lossa genomgående bult och infästningsmuttrarna på samma sätt som på vänstersidan och lyft ut dämparpaketet när kompisen står på navet och byt som på den andra.
22. Återmontera allt igen i omvänd ordning. Testkör lite innan du återmonterar inredningsdetaljerna. Inte kul att göra om detta om något skulle gått galet med dämparna. Jag körde att par dagar med detta demonterat för att sedan efterdra allting lite.
Författare: ravve
Tänk på:
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används.
Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.