AutoPower Mekartips
Byte oljetrågspackning 540i E39
Detta behövs:
Lyft eller grop
Stjärnskruvmejsel till motorskyddet
Flatskruvmejsel för att sära på tråget från motorn
Fast 10mm nyckel till en av bultarna och hylsnyckel 10mm med spärrskaft till resten av bultarna.
Oljetrågspackning
Eventuellt gänglåsning
Eventuellt nytt oljefilter och ny olja om man inte vill återanvända
Demontera motorskyddet som sitter längst fram under bilen.
Sitter med 8 stjärnskruvar "normal" storlek.
Efter den är demonterad kan oljetömning och filterbyte ske.
När största delen av oljan runnit ur är det dags att återmontera oljeplugg och skruva loss 25 bultar för tråget, det sitter även en givare på tråget med en kontakt som bör lossas. Bultarna är av modell 10mm. Jag skruvade av alla bultar utom 4 i hörnen som jag bara släppte till hälften. Sen tog jag en stor flat skruvmejsel och "knäckte" lite försiktigt vid packningen så tråget skulle säras från resten av motorn. När de sen släppt hänger tråget i de 4 skruvarna som man sen lossar och håller tråget försiktigt så man inte dräller med oljan som finns kvar där i.
Kontrollera bultarna till oljepumpen passade jag givetvis på att göra samtidigt. Alla satt som berget men skulle man hitta någon som är lös skulle jag rekommendera Loctite gänglåsning.
Torka ur tråget från gammal olja och lite trista beläggningar och rengör även anläggningsytorna på tråget och motorn. Sätt dit din nya packning från BMW (kostar 230 kronor) och skruva dit alla bultarna i lämplig ordning. Återmontera motorskyddet genom att först föra in den i frontspoilern bakifrån ett par centimeter. Häll på din nya olja, starta bilen och känn att du har gjort ett gott jobb :-)
Författare: ravveLyft eller grop
Stjärnskruvmejsel till motorskyddet
Flatskruvmejsel för att sära på tråget från motorn
Fast 10mm nyckel till en av bultarna och hylsnyckel 10mm med spärrskaft till resten av bultarna.
Oljetrågspackning
Eventuellt gänglåsning
Eventuellt nytt oljefilter och ny olja om man inte vill återanvända
Demontera motorskyddet som sitter längst fram under bilen.
Sitter med 8 stjärnskruvar "normal" storlek.
Efter den är demonterad kan oljetömning och filterbyte ske.
När största delen av oljan runnit ur är det dags att återmontera oljeplugg och skruva loss 25 bultar för tråget, det sitter även en givare på tråget med en kontakt som bör lossas. Bultarna är av modell 10mm. Jag skruvade av alla bultar utom 4 i hörnen som jag bara släppte till hälften. Sen tog jag en stor flat skruvmejsel och "knäckte" lite försiktigt vid packningen så tråget skulle säras från resten av motorn. När de sen släppt hänger tråget i de 4 skruvarna som man sen lossar och håller tråget försiktigt så man inte dräller med oljan som finns kvar där i.
Kontrollera bultarna till oljepumpen passade jag givetvis på att göra samtidigt. Alla satt som berget men skulle man hitta någon som är lös skulle jag rekommendera Loctite gänglåsning.
Torka ur tråget från gammal olja och lite trista beläggningar och rengör även anläggningsytorna på tråget och motorn. Sätt dit din nya packning från BMW (kostar 230 kronor) och skruva dit alla bultarna i lämplig ordning. Återmontera motorskyddet genom att först föra in den i frontspoilern bakifrån ett par centimeter. Häll på din nya olja, starta bilen och känn att du har gjort ett gott jobb :-)
Tänk på:
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används.
Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.