AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Steptronicfix

SvårighetsgradSvårighetsgrad: 2
TidsåtgångTid:15 min
Verktyg Verktyg:Liten mejsel
Förklaring -->


LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.

På äldre Steptronicbilar går den manuella växlingen åt "fel håll". Framåtvipp ger uppväxling och bakåtvipp ger nedväxling. Många tycker inte det är intuitivt och tvärtemot vad som kan anses vara standard. BMW rättade följdaktligen till det inför årsmodell -02 på 5-serien. Om man vill ändra till den nya standarden på sin äldre steptronic-bil är det gjort på en kvart och kan återställas lika fort.
Peta upp växelväljarplattan genom att sticka in ett finger vid damasken. Både plattan och damasken sitter med fjäderclips.
Peta undan plattan så den är ur vägen. Det går att lossa kontakterna om man vill ha bort den helt.
Lokalisera den gula kontakten till höger om växelväljarspaken.
Lossa den vita kabelhållaren.
Ta isär den gula kontakten och peta bort den svarta plastbiten som täcker den.
Det är dom två mittre kontakterna, i det här fallet (540iA -97) grön och svart kabel som skall skiftas. Tryck ned stiftens spärrar med en smal mejsel eller liknande och ta ut dessa. Sätt in grön där svart varit och tvärtom. Återmontera i omvänd ordning. Klart!

Författare: Jan Söderman
Fotograf: Tommie Goldhammer

Upplagd: 2006-07-28   Ändrad: 2006-07-28     Visad 17.600 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS