AutoPower Mekartips

AutoPower Mekartips

Byte dieselpump

Svårighetsgrad: 5
Tid: Många timmar
Verktyg: vanliga block och hylsnyckar och insex nyckel. öppen ringnyckel 13mm
Specverktyg: avdragare till pumpdrevet och stopppinne till svänghjul kan man kanske låna på bmw eller köpa.
Förklaring
Börja med att ta av oljepåfyllnings locket och vrid motorn så att nocken som du ser genom hålet pekar på skärmen vid passagerar sidan, då är du vid rätt hål i svänghjulet som du skall stoppa i låspinnen i. Pinnen stoppar du i på förarsidan av motorns bakkant, det sitter en plastplugg i hålet.

Steg två demontera fläkt och fläktrem skruva bort remspännaren (skruv nr 6,8,4) [ LÄNK ]

Innanför spännaren sitter muttern (nr3) [ LÄNK ] till pumpen lossa denna och tappa inte den eller brickan och skruva på avdragaren men dra inte loss pumpen.

Steg tre demontera insug glöm inte elkabeln på detta nu så ser man pumpen bland spridar rör och annat.

Steg fyra demontera spridarrören (nr 7och8 i länken), elkabeln på pumpen, bränsleledning (nr18) och returslangen (nr13) [ LÄNK ]

Markera på på motorn och på pumpen med en rits hur den sitter innan du släpper på pumpen. Lossa pumpen genom att släppa på mutter (nr5) och motsvarande på andra sidan och sedan skruvarna (nr8 och 10) [ LÄNK ] Drag senan loss pumpen med avdragaren och så ska det bara vara att lirka ut den och skeppa till närmaste dieselmek men låt avdragaren sitta kvar på drevet så att detta inte ramlar, fall du inte är sugen på en del extratimmar mekande.

Den nya pumpen skall dras med 55nm och monteras lika som den gamla pumpen, då skall bilen vara körbar så man kan föra den till dieselmeken för in justering.

Lycka till och dubbelkolla så jag inte glömt något då det var 1,5 år sedan jag bytte pumpen.

Författare: David
Tänk på: AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.