AutoPower Mekartips
Byta drivknutsdamasker fram på iX
Svårighetsgrad:
3
Tid:
2 timmar (om inte lederna bråkar)
Verktyg:
Muttersmack (luftmaskin) 32mm 12-kantshylsa (går utan, men är lite omständigare) 19mm hylsa/ringnyckel, 22mm ringnyckel, Hammare, något att bända med och en bra avbitare samt en hovtång.
Förklaring
Jag gjorde detta på lyft, men det går utmärkt på marken också. Börja med att lyfta och naturlightvis säkra bilen med pallbockar eller liknande. Hjulet ska bort, så en bra idé är att lossa detta innan man lyfter det från marken.
När hjulet är borta, ta bort den stora muttern i mitten (en 32mm 12 kanthylsa) glöm inte att "lyfta" låskanterna. Om man inte ha verktyg till att lossa denna mutter går det bra ändå. Återkommer till detta. Sen är det dags att lossa styr+spindel led. Detta görs bäst med en muttersmacka. När muttern är lös, bänd med te.x kofot och slå snärtigt på leden. (obs inte på bulten med gängor utan på undersidan) den bör lossna ganska lätt, men kan bråka en del. Spindel leden sitter under drivknuten, så denna måste lossas med ring alt. block nyckel 22mm. Slå loss på samma sätt.
Här skiljer sej metoderna lite, jag hade drivknuten monterad i fjäderbenet fortfarande och änvände det som en glidhammare. Ryck ut drivaxeln från främre diffen. Den är inte skruvad på något sätt, sitter med en fräder ring inuti, så det är bara att rycka ur den. Om man har lossat 32mm mutter, kan man nu dra ut hela drivaxeln och lägga den på en bänk. Annars lossa bromsoket och kabeln till ABS givaren. Sen montera bort hela fjäderbenet med 3 st. M8 mutter i fjädertornet. (13mm skalle) och lägg upp hela fjäderbenet med drivaxeln kvar i benet.
Nästa steg är att lossa axeln ur den yttre drivknuten. Den sitter på samma sätt som i diffen, men en fjädrande bricka. Så den är bara att rycka ur drivknuten. Om den sitter ihop med fjäderbenet, är detta ganska enkelt, annars får man fixera drivknuten innan.
Jag köpte mina damasker på BMW, detta kit innehöll yttre och innre damask, fett, nya fjäder ringar och fästband för damaskerna. Inuti den yttre damasken sitter en plastring som ser ut som en bit av ett lager, en ny sådan följde också med. Detta kostade 430 SEK. Nu när axeln är lös, ta bort vad som finns kvar av de gamla damaskerna. (förhoppningsvis mycket, annars kan knuten fått stryk) Nu är det dags att noga göra rent båda drivknutarna. Jag använde kallavfettning och en mjuk pensel. När allt är rent och du har kollat över knutarnas skick, är det dags för damaskerna. Ta först den innre (den har en bit som är smal, men det ser man på de gammla) Dra på den utifrån, men dra inte på den helt innan du tömt en av tuberna med drivknutsfett i knuten. Sen kan du dra upp damasken helt och spänna åt med spänn ringen. Detta görs smidigt med en hovtång. Samma procedur med den yttre damasken. När de nya och fina damaskerna är monterade, är det bara att smälla ihop alla delar igen. Och lyfta ner bilen.
Jag gjorde detta på runt 2 timmar, men inget bråkade som tur var. Man blir mycket skitig av det gamla drivknutsfettet, men eftersom man har bytt kläder innan är det ju inget problem. Lycka till
När hjulet är borta, ta bort den stora muttern i mitten (en 32mm 12 kanthylsa) glöm inte att "lyfta" låskanterna. Om man inte ha verktyg till att lossa denna mutter går det bra ändå. Återkommer till detta. Sen är det dags att lossa styr+spindel led. Detta görs bäst med en muttersmacka. När muttern är lös, bänd med te.x kofot och slå snärtigt på leden. (obs inte på bulten med gängor utan på undersidan) den bör lossna ganska lätt, men kan bråka en del. Spindel leden sitter under drivknuten, så denna måste lossas med ring alt. block nyckel 22mm. Slå loss på samma sätt.
Här skiljer sej metoderna lite, jag hade drivknuten monterad i fjäderbenet fortfarande och änvände det som en glidhammare. Ryck ut drivaxeln från främre diffen. Den är inte skruvad på något sätt, sitter med en fräder ring inuti, så det är bara att rycka ur den. Om man har lossat 32mm mutter, kan man nu dra ut hela drivaxeln och lägga den på en bänk. Annars lossa bromsoket och kabeln till ABS givaren. Sen montera bort hela fjäderbenet med 3 st. M8 mutter i fjädertornet. (13mm skalle) och lägg upp hela fjäderbenet med drivaxeln kvar i benet.
Nästa steg är att lossa axeln ur den yttre drivknuten. Den sitter på samma sätt som i diffen, men en fjädrande bricka. Så den är bara att rycka ur drivknuten. Om den sitter ihop med fjäderbenet, är detta ganska enkelt, annars får man fixera drivknuten innan.
Jag köpte mina damasker på BMW, detta kit innehöll yttre och innre damask, fett, nya fjäder ringar och fästband för damaskerna. Inuti den yttre damasken sitter en plastring som ser ut som en bit av ett lager, en ny sådan följde också med. Detta kostade 430 SEK. Nu när axeln är lös, ta bort vad som finns kvar av de gamla damaskerna. (förhoppningsvis mycket, annars kan knuten fått stryk) Nu är det dags att noga göra rent båda drivknutarna. Jag använde kallavfettning och en mjuk pensel. När allt är rent och du har kollat över knutarnas skick, är det dags för damaskerna. Ta först den innre (den har en bit som är smal, men det ser man på de gammla) Dra på den utifrån, men dra inte på den helt innan du tömt en av tuberna med drivknutsfett i knuten. Sen kan du dra upp damasken helt och spänna åt med spänn ringen. Detta görs smidigt med en hovtång. Samma procedur med den yttre damasken. När de nya och fina damaskerna är monterade, är det bara att smälla ihop alla delar igen. Och lyfta ner bilen.
Jag gjorde detta på runt 2 timmar, men inget bråkade som tur var. Man blir mycket skitig av det gamla drivknutsfettet, men eftersom man har bytt kläder innan är det ju inget problem. Lycka till
Författare: Henrik
Tänk på:
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används.
Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.