AutoPower Mekartips
Generellt om BMW elsystem
Generellt om elsystem,
kabelfärger, stereo, säkringar mm.
Obs att avvikelser kan förekomma och att det ev. kan vara ändringar gjorda av föregående ägare, verkstäder osv.
Kopplingsschema för många modeller kan hittas på http://www.autolib.diakom.ru/CAR/BMW/
Kabelfärger i BMW, typiskt från -90 och framåt
Första färgen är grundfärg, andra är längsgående streck
(xxx) = tvärgående markering
Högtalarkablar i E39 m.fl (tvinnade par)
Batterier och laddspänning mm
I en bil med 12V elsystem kan följande spänningar vara typvärden för en friskt batteri.
Spänningen mäts över batteriet med allting avstängt (lossa ev. ena batterikabeln) och minst tre timmar efter avslutad laddning. Mätningarna gäller vid vanlig rumstemperatur, tänk på att olika instrument kan visa olika rätt, billiga digitalmultimetrar kan behöva kalibreras mot ett känt värde.
12,7-12,8V = 100% laddning
12,5-12,6V = 60% laddning (sulfatering av batteriet börjar)
12,3-12,4V = 20% laddning (sulfatering pågår, laddning måste ske snarast)
Med batteriet i bilen och motorn startad skall spänningen mätt direkt på batteripolerna ligga runt 13,8-14,2V med normala förbrukade tillkopplade, för att batteriet inte skall urladdas. Tänk på att varje djupurladdning minskar batteriets livslängd, om man råkar tömma battertiet måste det laddas fullt snarast möjligt. Redan efter nån vecka har sulfatering bildats som minskar kapaciteten märkbart även efter full uppladdning. En full uppladdning tar relativt lång tid, räkna med minst ett dygn, därför räcker inte några timmars körning.
Det förekommer att en cell kortsluts internt i batteriet, då minskar alla värden ovan med c:a 2V men vid laddning kommer bilens generator att försöka pressa in hög laddström vilket gör att man ändå kan komma upp mot 13V laddspänning osv. De friska cellerna blir överladdade osv, batteriet måste kasseras och bytas ut. Normalt kan livslängd runt 4-5 år eller bättre kan påräknas om man inte djupurladdar sitt batteri, men det går också att förstöra ett batteri på några månader.
Tips
De interna slutstegen är bryggkopplade, detta innebär att det ligger c:a 6V likspänning gentimot chassi/minus på utgångarna. Kablarna får inte komma i kontakt med chassi, viktigt vid användning av hög/lågnivå-omvandlare osv. Vid byte av stereo och användning av adapterkablage händer det ofta att inte den vita kabeln på stift 16 blir inkopplad (oftast märkt Remote, Antenn + osv) varvid antennförstärkaren i bilen inte får någon drivspänning och radiomottagningen blir kass. Samma kabel används för start av extra slutsteg osv. Original Business har inga lågnivåutgångar, den som vill testa att koppla in sådana kan läsa om detta på mektipset "Modifiering för lågnivå/scannermontering".
Generatorstörningar:
Vid inkoppling av extra slutsteg är det inte ovanligt att generatorstörningar uppstår med ett vinande ljud som följer motorvarvet. Många skrönor och uppfattningar om orsaker cirkulerar men den vanligaste orsaken är jordslingor, vilket kan uppstå i alla 1-poliga elsystem där chassiet fungerar som återledare/minuspol och när man kopplar in utrustningar som fysiskt sitter en bit ifrån varandra och samtidigt jordas i olika punkter. Prova alltid med att lossa signalkablarna (låg eller högnivå) på slutsteget, om störningen påverkas eller försvinner så brukar problemet elimineras genom att koppla in en jordisolator (kallas även galvanisk skiljare, jordavbrottsenhet mm) på signalkablaget. Sker oftast enkelt med vanliga RCA-kontakter och olika modeller finns hos de som säljer bilstereo.
Tänk på att skärmade kablar inte kan eliminera magnetiska störfält, endast elektriska. Det är inte så speciellt väl använda pengar att köpa dyra specialkablar i bilar osv med 12V elsystem där det knappast förekommer några elektriska störningsfält, frånsett runt tändsystemet i motorn.
Lite om uteffekter osv:
Den originalmonterade huvudenheten liksom alla andra som säljs och som inte har inbyggd spänningsomvandlare ger c:a 15W uteffekt på högtalarutgången vid någorlunda låg distosion, vanligt är dock att reklam och marknadsföring talar om 50W eller mera. Det går relativt lätt att räkna ut max effekt, eftersom signalspänningen ut kan uppgå till lite under matningsspänningen (12-14V), man har inte mera att tillgå och det måste finnas lite marginaler innan klippning osv.
Vill man höja nivån och ljudkvalitén ett snäpp så måste ett externt slutsteg användas men se gärna över bilens högtalare först. I synnerhet originalmonterade standardhögtalare på t.ex E39 lönar sig att gradera upp. Tänk även på att det är lätt att köra sönder högtalare med för klena förstärkare/slutsteg som tvingas arbeta nära klippning osv. Omvänt så är det inget problem som man kanske tror att en förstärkare som på pappret har högre effekt än vad en högtalare uppges tåla.
Lite om ljusmoduler, belysning osv
I många bilar är det vanligt med en styrmodul (LKM) för de flesta externa lampor och ljuskällor. De kan vara placerad i motorrummet, tillsammans med ljusomkopplaren eller t.ex vid höger a-stolpe som i E39. På lite äldre bilar, t.ex E34 är det vanliga reläer och separata säkringar för de olika förbrukarna, på senare modeller används speciella effekthalvledare (PROFET) som styr varje lampa. Dessa har inbyggd avkänning av belastning osv och känner av t.ex kortslutning eller trasig lampa. Därför finns inga separata säkringar utan ett par huvudsäkringar och belastningen kopplas bort automatiskt vid fel eller överbelastning. I vissa fall kontrolleras lampor osv redan innan man slår på dessa, därför kan man inte hur som helst inte byta ut halogen eller vanliga lampor mot t.ex xenon eller LED eftersom dessa utgör en helt annan last jämfört med glödtråden i vanliga lampor. Ljusmodulen kan även styra en 21W broms eller blinkerslampa ( dimmer genom switchteknik) till en effekt motsvarande 5W vilket används i vissa fall som reserv när en lampa går sönder eller permanent i t.ex bakljus på E46.
Exempel vid xenonljus:
Anslutningsbeteckningar i tyska bilar
Ofta relaterat till Kl (ty. Klemme) i kopplingsshema osv
Säkringsplacering E39:
Säkringar placerade i handsfacket, panel 1
Säkringar placerade i bagageutrymmet ovanför batteriet, panel 2
Säkringar placerade i bagageutrymmet ovanför batteriet, panel 5:
Säkringar placerade bredvid passagerarstolen/tröskel under mattan, panel 4
Säkringar placerade bredvid reläpanelen i handskfacket, panel 6
Säkringar placerade i elektronikboxen i motorrummet, panel 3.
Författare: FolkeObs att avvikelser kan förekomma och att det ev. kan vara ändringar gjorda av föregående ägare, verkstäder osv.
Kopplingsschema för många modeller kan hittas på http://www.autolib.diakom.ru/CAR/BMW/
Kabelfärger i BMW, typiskt från -90 och framåt
Första färgen är grundfärg, andra är längsgående streck
(xxx) = tvärgående markering
Brun | Kl 31 jord (kraftjord) |
Brun/svart | Kl 31 jord (mindre strömmar och signaler) |
Röd/vit | Kl 30 fast + (motorrum mm) |
Röd/grön | Kl 30 fast + (kupé mm) |
Röd | Kl 30 fast + (till undercentraler mm) |
Lila/vit | Kl R radioläge + |
Grön | Kl 15 tändnings + (även grön/svart och grön/vit) |
Svart/gul | Kl S startläge + till solenoid/startmotor via EWS |
Blå/röd | P-BUS dörrar/luckor |
Vit/grå (gul) | I-BUS infotainment |
Vit/röd (gul) | K-BUS karosseri |
Grå/röd | 58g pwm spänning till alla instrument och reglage från dimmerreglaget |
Svart/vit | Hastighetssignal |
Blå | D+/61 generator |
Grön | Matning tändspolar (från KL 15) |
Vit/brun | Mute (stereo-telefon) |
Röd/blå | Innerbelysning + |
>Röd/gul | Div förbrukare, innerbelysning mm (16 min cut off timer) |
Blå/brun | Blinkers höger |
Blå/grön | Blinkers vänster |
Gul/blå | Halvljus höger |
Gul/grön | Halvljus vänster |
Vit/blå | Helljus höger |
Vit/grön | Helljus vänster |
Högtalarkablar i E39 m.fl (tvinnade par)
Vänster fram | Gul/Röd + Gul/Brun – |
Höger fram | Blå/Röd + Blå/Brun – |
Vänster bak | Gul/Lila + Gul/Grå – |
Höger bak | Blå/Lila + Blå/Grå – |
Batterier och laddspänning mm
I en bil med 12V elsystem kan följande spänningar vara typvärden för en friskt batteri.
Spänningen mäts över batteriet med allting avstängt (lossa ev. ena batterikabeln) och minst tre timmar efter avslutad laddning. Mätningarna gäller vid vanlig rumstemperatur, tänk på att olika instrument kan visa olika rätt, billiga digitalmultimetrar kan behöva kalibreras mot ett känt värde.
12,7-12,8V = 100% laddning
12,5-12,6V = 60% laddning (sulfatering av batteriet börjar)
12,3-12,4V = 20% laddning (sulfatering pågår, laddning måste ske snarast)
Med batteriet i bilen och motorn startad skall spänningen mätt direkt på batteripolerna ligga runt 13,8-14,2V med normala förbrukade tillkopplade, för att batteriet inte skall urladdas. Tänk på att varje djupurladdning minskar batteriets livslängd, om man råkar tömma battertiet måste det laddas fullt snarast möjligt. Redan efter nån vecka har sulfatering bildats som minskar kapaciteten märkbart även efter full uppladdning. En full uppladdning tar relativt lång tid, räkna med minst ett dygn, därför räcker inte några timmars körning.
Det förekommer att en cell kortsluts internt i batteriet, då minskar alla värden ovan med c:a 2V men vid laddning kommer bilens generator att försöka pressa in hög laddström vilket gör att man ändå kan komma upp mot 13V laddspänning osv. De friska cellerna blir överladdade osv, batteriet måste kasseras och bytas ut. Normalt kan livslängd runt 4-5 år eller bättre kan påräknas om man inte djupurladdar sitt batteri, men det går också att förstöra ett batteri på några månader.
Tips
De interna slutstegen är bryggkopplade, detta innebär att det ligger c:a 6V likspänning gentimot chassi/minus på utgångarna. Kablarna får inte komma i kontakt med chassi, viktigt vid användning av hög/lågnivå-omvandlare osv. Vid byte av stereo och användning av adapterkablage händer det ofta att inte den vita kabeln på stift 16 blir inkopplad (oftast märkt Remote, Antenn + osv) varvid antennförstärkaren i bilen inte får någon drivspänning och radiomottagningen blir kass. Samma kabel används för start av extra slutsteg osv. Original Business har inga lågnivåutgångar, den som vill testa att koppla in sådana kan läsa om detta på mektipset "Modifiering för lågnivå/scannermontering".
Generatorstörningar:
Vid inkoppling av extra slutsteg är det inte ovanligt att generatorstörningar uppstår med ett vinande ljud som följer motorvarvet. Många skrönor och uppfattningar om orsaker cirkulerar men den vanligaste orsaken är jordslingor, vilket kan uppstå i alla 1-poliga elsystem där chassiet fungerar som återledare/minuspol och när man kopplar in utrustningar som fysiskt sitter en bit ifrån varandra och samtidigt jordas i olika punkter. Prova alltid med att lossa signalkablarna (låg eller högnivå) på slutsteget, om störningen påverkas eller försvinner så brukar problemet elimineras genom att koppla in en jordisolator (kallas även galvanisk skiljare, jordavbrottsenhet mm) på signalkablaget. Sker oftast enkelt med vanliga RCA-kontakter och olika modeller finns hos de som säljer bilstereo.
Tänk på att skärmade kablar inte kan eliminera magnetiska störfält, endast elektriska. Det är inte så speciellt väl använda pengar att köpa dyra specialkablar i bilar osv med 12V elsystem där det knappast förekommer några elektriska störningsfält, frånsett runt tändsystemet i motorn.
Lite om uteffekter osv:
Den originalmonterade huvudenheten liksom alla andra som säljs och som inte har inbyggd spänningsomvandlare ger c:a 15W uteffekt på högtalarutgången vid någorlunda låg distosion, vanligt är dock att reklam och marknadsföring talar om 50W eller mera. Det går relativt lätt att räkna ut max effekt, eftersom signalspänningen ut kan uppgå till lite under matningsspänningen (12-14V), man har inte mera att tillgå och det måste finnas lite marginaler innan klippning osv.
Vill man höja nivån och ljudkvalitén ett snäpp så måste ett externt slutsteg användas men se gärna över bilens högtalare först. I synnerhet originalmonterade standardhögtalare på t.ex E39 lönar sig att gradera upp. Tänk även på att det är lätt att köra sönder högtalare med för klena förstärkare/slutsteg som tvingas arbeta nära klippning osv. Omvänt så är det inget problem som man kanske tror att en förstärkare som på pappret har högre effekt än vad en högtalare uppges tåla.
Lite om ljusmoduler, belysning osv
I många bilar är det vanligt med en styrmodul (LKM) för de flesta externa lampor och ljuskällor. De kan vara placerad i motorrummet, tillsammans med ljusomkopplaren eller t.ex vid höger a-stolpe som i E39. På lite äldre bilar, t.ex E34 är det vanliga reläer och separata säkringar för de olika förbrukarna, på senare modeller används speciella effekthalvledare (PROFET) som styr varje lampa. Dessa har inbyggd avkänning av belastning osv och känner av t.ex kortslutning eller trasig lampa. Därför finns inga separata säkringar utan ett par huvudsäkringar och belastningen kopplas bort automatiskt vid fel eller överbelastning. I vissa fall kontrolleras lampor osv redan innan man slår på dessa, därför kan man inte hur som helst inte byta ut halogen eller vanliga lampor mot t.ex xenon eller LED eftersom dessa utgör en helt annan last jämfört med glödtråden i vanliga lampor. Ljusmodulen kan även styra en 21W broms eller blinkerslampa ( dimmer genom switchteknik) till en effekt motsvarande 5W vilket används i vissa fall som reserv när en lampa går sönder eller permanent i t.ex bakljus på E46.
Exempel vid xenonljus:
Anslutningsbeteckningar i tyska bilar
Ofta relaterat till Kl (ty. Klemme) i kopplingsshema osv
1 | Tändspole, brytarsida |
15 | Tändspole, plus in |
30 | Batteri plus |
31 | Batteri minus, chassie |
49 | Blinkrelä, plus in |
49a | Blinkrelä, plus ut till blinkersomkopplare och lampor |
50 | Startmotor, manöverplus från tändninglås och ev. EWS |
54 | Bromsljus |
56a | Halvljus |
56b | Helljus |
58g | Reglerad spänning till instrumentbelysning |
58L | Vänster bakljus |
58R | Höger bakljus |
61 | In/utgång (D+) på generatorn för aktivering av laddning samt laddlampa |
85 | Relä, manöverström (minus om reläet är polariserat med diod osv) |
86 | Relä, manöverström (plus om reläet är polariserat med diod osv) |
87 | Relä, utgång vid enkelrelä |
87a | Relä, utgång i viloläge (växlande relä) |
87b | Relä, utgång i aktivt läge (växlande relä) |
Kl "R" | Radioläget på nyckeln |
Kl "15" | Tändningsläget (normalt körläge) på nyckeln |
L | Vänster blinkers |
R | Höger blinkers |
Säkringsplacering E39:
Säkringar placerade i handsfacket, panel 1
1. 30A | Vindrutetorkare (Relä K11) |
2. 30A | Vindruta och Ljusspolning. (Modul K6) |
3. 15A | Signalhorn(relä K2-K555) |
4. 20A | Innerbelysning, bagagerum, Vindrutespolning. (Huvudmodul A1) |
5. 20A | Taklucka (Modul A33) Relä öppning |
6. 30A | Fönsterhissar, Centrallås ( Passagerarmodul A24) |
7. 20A | Kylfläkt motor normal hastighet (relä K21) |
8. 25A | ABS/ASC ( kontrollmodul A52) |
9. 15A | Värme spolarmunstycken, Klimatanläggning A/C (Kontrollmodul A11) |
10. 30A | Stolsinställning passagerarstol |
11. 8A | Servotronic / Huvudmodul (A1) |
12. 5A | EWS Immobilizer (A836) |
13. 30A | Rattinställning, Stolsinställning förarstol (minnesmodul A21) |
14. 5A | Motorstyrningsmodul DME (ECM) (A6000) |
15. 8A | Diagnosuttag,
Motorstyrning, Automatlåda kontrollmodul (AGS 8532) Temperatur switch, oljenivåsensor, Generator. |
16. 5A | Ljusmodul (LKM A3) |
17. 10A | ABS/ASC.Diesel-(kontrollmodul A52) , Bränslepump (relä K96) Kopplingscentral ( A169) |
18. 5A | Instrument / kontrollmodul för instrument |
19. 10A | EDC –PDC - 5A Unloader relay K93) |
20. 8A | Elbakruta, Värme, A-C modul A11, Kylfläkt motor fläktsteg 3 (K201) RDC-modul (A85) |
21. 5A | Stolinställning
förare, Avbländbara backspegel, Garageöppnare Relä vilströmsavstängning för viloläge (K72). |
22. 30A | Extra fläkt full hastighet Relä K22 (kondensorfläkt ??) |
23. 10A | Värme, Parkeringsvärme / 5A Höger MID Display (A111) |
24. 5A | Belysning för instrumentbräda, instrument modul, Styrning lägessensor.(R33) |
25. 8A | MID-Display. A103) Radio OBD II plugg |
26. 5A | Vindrutetorkare (manöver) Relä K36 o K37 |
27. 30A | Fönsterhissar , Centralreglering , Huvudmodul (A1) |
28. 30A | Varmluftsfläkt (relä K4) A/C . Transmission kontrollmodul AGS (A7000) |
29. 30A | Ytterspeglar inställning, Fönsterhissar, Centrallås |
30. 25A | ABS Diesel-ABS-Bensin (Ventil relä K95) |
31. 10A | ABS-Bensin
,ASC/DSC, Bränslepump. Styrning
lägessensor (R33) (Secondary air injektion pump, leakage diagnospump förmodligen US bilar) |
32. 15A | Sätesvärme. Kopplingscentral |
33. | |
34 10A | Rattvärme, Ratt airbag släpring. |
35. 5A | Fläkt, bakre |
36. | |
37. 5A | EWS Immobilizer (A836) |
38. 5A | Belysning
för instrumentbräda, Indikationsbelysning Automat, Diagnosuttag , Regnsensor (B57) , Centrallåsknapp, Signalhorn (relä K2) |
39. 8A | Airbag. Belysning Make-up spegel, Laddningsockel (X779) ficklampa? |
40. 5A | Instrument , Seat load assembly (A113). Säkerhetsbälteskontakter, Airbag /krocksensor) |
41. 5A | Airbag, Bromsljus, Hastighetsreglering,farthållare , Ljusmodul |
42. 5A | Spänningsbegränsningssystem Kontrollmodul (A12) |
43. 5A | Bordmonitor,
Radio, Telefon, Bakre spolarpump och torkare. (Manöver) Unloader relay terminal R (K3) |
44. 5A | Multifunktionsratt, MID-display, Radio, Telefon , Ratt, airbag släpring |
45. 8A | Bakre rullgardin. |
Säkringar placerade i bagageutrymmet ovanför batteriet, panel 2
46. 15A | Parkeringsvärme luft /fläkt |
47. 15A | Parkeringsvärme |
48. 5A | Larm. Invändig rörelsesensor, Lutningssensor, Larmsignal , Avbländning backspegel |
49. 30A | Elbakruta |
50. 8A | Luftfjädring |
51. 30A | Luftfjädring (pump) Ciggarettändare bak, |
52. 30A | Ciggarettändare fram |
53. 8A | Centrallås, tanklucka, baklucka, |
54. 15A | Bränslepump |
55. 20A | Bakre Spolarpump och Torkare. |
56. 30A | Monitor, Radio, Video, CD-växlare. Förstärkare, GPS-mottagare |
57. 10A | Mottagare/Sändare, Kompensator, Ljudingång |
58. 10A | Unloader reley terminal R (K3) |
59. 5A | Släpvagnsanslutning |
60. 15A | EDC Kopplingscentral |
61. 5A | PDC, Värmestolar strömbrytare |
62. | |
63. | |
64. 30A | Bordmonitor,CD-växlare, Navigationssystem, Radio ,Telefon. |
65. 10A | TelefonMottagare/Sändare |
66. 10A | Bordmonitor,Navigationssystem, Radio, Telefon. Värmebakruta. |
67 | - 74. Ej Använda |
Säkringar placerade i bagageutrymmet ovanför batteriet, panel 5:
100. 200A | Matning till Panel 4 Säkringar 107-114 |
101. 80A | Matning för säkringar 46-50 och 66 |
102. 80A | Matning för säkringar 51-55 |
103. | |
104. 50A | Unloader relay terminal 15 (K39) |
105. 100A | Kylfläkt motor fläktsteg 3 relä. (K201) |
106. 80A | Matning till säkringar 56-59 |
Säkringar placerade bredvid passagerarstolen/tröskel under mattan, panel 4
107. 50A | Secondary air injektion pump relä. US? |
108. 50A | Motor kontrollrelä (K94) |
109. 80A | Säkring 4 och 5 i Panel 3, motorelektronik , Motorkontroll modulrelä |
110. 80A | Matning för säkringar 1-12 & 22- 26 |
111. 50A | Data överföring kontakt (D100) Tändningslås. |
112. 80A | Ljusmodul LKM |
113. 80A | Matning för säkringar 13& 27 – 30 , Ljusmodul. |
114. 50A | Data överföring kontakt. Tändningslås. |
Säkringar placerade bredvid reläpanelen i handskfacket, panel 6
75. 50A | Kylfläktsmotor kondesorfläkt/motorkylning. |
76. 40A | Fläktreläenhet full fläkt (N2) |
Säkringar placerade i elektronikboxen i motorrummet, panel 3.
1. | Oanvänd |
2. 30A | Insprutare ( X6101- X6106), Kontrollmodul motor (A6000) |
3. 20A | Kamaxelsensor , Vevaxelsensor, Luftmassemätare, Termostat. |
4. 30A | Lambda sensorer ,Transmissions kontroll modul (A7000) |
Tänk på:
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används.
Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.