 |
Generellt om BMW elsystem |
 |
|
LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används.
Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.
|
|
|
Generellt om elsystem,
kabelfärger, stereo, säkringar mm.
Obs att avvikelser kan
förekomma och att det ev. kan vara ändringar gjorda av föregående ägare,
verkstäder osv.
Kopplingsschema för många modeller kan hittas på http://www.autolib.diakom.ru/CAR/BMW/
Kabelfärger i BMW, typiskt från -90 och framåt
Första färgen är grundfärg, andra är längsgående streck
(xxx) = tvärgående markering
Brun | Kl
31 jord (kraftjord)
|
Brun/svart | Kl
31 jord (mindre strömmar och signaler)
|
Röd/vit | Kl
30 fast + (motorrum mm)
|
Röd/grön | Kl
30 fast + (kupé mm)
|
Röd | Kl
30 fast + (till undercentraler mm)
|
Lila/vit | Kl
R radioläge +
|
Grön | Kl
15 tändnings + (även grön/svart och grön/vit)
|
Svart/gul | Kl
S startläge + till solenoid/startmotor via EWS
|
Blå/röd | P-BUS
dörrar/luckor
|
Vit/grå (gul) | I-BUS
infotainment
|
Vit/röd (gul) | K-BUS
karosseri
|
Grå/röd | 58g
pwm spänning till alla instrument och reglage från dimmerreglaget
|
Svart/vit | Hastighetssignal
|
Blå | D+/61
generator
|
Grön | Matning
tändspolar (från KL 15)
|
Vit/brun | Mute
(stereo-telefon)
|
Röd/blå | Innerbelysning
+
|
>Röd/gul | Div
förbrukare, innerbelysning mm (16 min cut off timer)
|
Blå/brun | Blinkers
höger
|
Blå/grön | Blinkers
vänster
|
Gul/blå | Halvljus
höger
|
Gul/grön | Halvljus
vänster
|
Vit/blå | Helljus
höger
|
Vit/grön | Helljus
vänster
|
Högtalarkablar i E39 m.fl (tvinnade par)
Vänster fram | Gul/Röd
+ Gul/Brun –
|
Höger fram | Blå/Röd
+ Blå/Brun –
|
Vänster bak | Gul/Lila
+ Gul/Grå –
|
Höger bak | Blå/Lila
+ Blå/Grå –
|
Batterier och laddspänning
mm
I en bil med 12V elsystem kan följande spänningar vara
typvärden för en friskt batteri.
Spänningen mäts över batteriet med allting avstängt (lossa
ev. ena batterikabeln) och minst tre timmar efter avslutad laddning.
Mätningarna gäller vid vanlig rumstemperatur, tänk på att olika instrument kan
visa olika rätt, billiga digitalmultimetrar kan behöva kalibreras mot ett känt
värde.
12,7-12,8V = 100% laddning
12,5-12,6V = 60% laddning (sulfatering av batteriet börjar)
12,3-12,4V = 20% laddning (sulfatering pågår, laddning måste
ske snarast)
Med batteriet i bilen och motorn startad skall spänningen
mätt direkt på batteripolerna ligga runt 13,8-14,2V med normala förbrukade
tillkopplade, för att batteriet inte skall urladdas. Tänk på att varje
djupurladdning minskar batteriets livslängd, om man råkar tömma battertiet
måste det laddas fullt snarast möjligt. Redan efter nån vecka har sulfatering
bildats som minskar kapaciteten märkbart även efter full uppladdning. En full
uppladdning tar relativt lång tid, räkna med minst ett dygn, därför räcker inte
några timmars körning.
Det förekommer att en cell kortsluts internt i batteriet, då
minskar alla värden ovan med c:a 2V men vid laddning kommer bilens generator
att försöka pressa in hög laddström vilket gör att man ändå kan komma upp mot
13V laddspänning osv. De friska cellerna blir överladdade osv, batteriet måste
kasseras och bytas ut. Normalt kan livslängd runt 4-5 år eller bättre kan
påräknas om man inte djupurladdar sitt batteri, men det går också att förstöra
ett batteri på några månader.
Tips
De interna slutstegen är bryggkopplade, detta innebär att
det ligger c:a 6V likspänning gentimot chassi/minus på utgångarna. Kablarna får
inte komma i kontakt med chassi, viktigt vid användning av
hög/lågnivå-omvandlare osv. Vid byte av stereo och användning av adapterkablage
händer det ofta att inte den vita kabeln på stift 16 blir inkopplad (oftast
märkt Remote, Antenn + osv) varvid antennförstärkaren i bilen inte får någon
drivspänning och radiomottagningen blir kass. Samma kabel används för start av
extra slutsteg osv. Original Business har inga lågnivåutgångar, den som vill
testa att koppla in sådana kan läsa om detta på mektipset "Modifiering för
lågnivå/scannermontering".
Generatorstörningar:
Vid inkoppling av extra slutsteg är det inte ovanligt att
generatorstörningar uppstår med ett vinande ljud som följer motorvarvet. Många
skrönor och uppfattningar om orsaker cirkulerar men den vanligaste orsaken är
jordslingor, vilket kan uppstå i alla 1-poliga elsystem där chassiet fungerar
som återledare/minuspol och när man kopplar in utrustningar som fysiskt sitter
en bit ifrån varandra och samtidigt jordas i olika punkter. Prova alltid med
att lossa signalkablarna (låg eller högnivå) på slutsteget, om störningen
påverkas eller försvinner så brukar problemet elimineras genom att koppla in en
jordisolator (kallas även galvanisk skiljare, jordavbrottsenhet mm) på
signalkablaget. Sker oftast enkelt med vanliga RCA-kontakter och olika modeller
finns hos de som säljer bilstereo.
Tänk på att skärmade kablar inte kan eliminera magnetiska
störfält, endast elektriska. Det är inte så speciellt väl använda pengar att
köpa dyra specialkablar i bilar osv med 12V elsystem där det knappast
förekommer några elektriska störningsfält, frånsett runt tändsystemet i motorn.
Lite om uteffekter osv:
Den originalmonterade huvudenheten liksom alla andra som
säljs och som inte har inbyggd spänningsomvandlare ger c:a 15W uteffekt på
högtalarutgången vid någorlunda låg distosion, vanligt är dock att reklam och
marknadsföring talar om 50W eller mera. Det går relativt lätt att räkna ut max
effekt, eftersom signalspänningen ut kan uppgå till lite under
matningsspänningen (12-14V), man har inte mera att tillgå och det måste finnas
lite marginaler innan klippning osv.
Vill man höja nivån och ljudkvalitén ett snäpp så måste ett
externt slutsteg användas men se gärna över bilens högtalare först. I synnerhet
originalmonterade standardhögtalare på t.ex E39 lönar sig att gradera upp. Tänk
även på att det är lätt att köra sönder högtalare med för klena
förstärkare/slutsteg som tvingas arbeta nära klippning osv. Omvänt så är det
inget problem som man kanske tror att en förstärkare som på pappret har högre
effekt än vad en högtalare uppges tåla.
Lite om ljusmoduler, belysning
osv
I många bilar är det vanligt med en styrmodul (LKM) för de
flesta externa lampor och ljuskällor. De kan vara placerad i motorrummet,
tillsammans med ljusomkopplaren eller t.ex vid höger a-stolpe som i E39. På
lite äldre bilar, t.ex E34 är det vanliga reläer och separata säkringar för de
olika förbrukarna, på senare modeller används speciella effekthalvledare
(PROFET) som styr varje lampa. Dessa har inbyggd avkänning av belastning osv
och känner av t.ex kortslutning eller trasig lampa. Därför finns inga separata
säkringar utan ett par huvudsäkringar och belastningen kopplas bort automatiskt
vid fel eller överbelastning. I vissa fall kontrolleras lampor osv redan innan
man slår på dessa, därför kan man inte hur som helst inte byta ut halogen eller
vanliga lampor mot t.ex xenon eller LED eftersom dessa utgör en helt annan last
jämfört med glödtråden i vanliga lampor. Ljusmodulen kan även styra en 21W
broms eller blinkerslampa ( dimmer genom switchteknik) till en effekt
motsvarande 5W vilket används i vissa fall som reserv när en lampa går sönder
eller permanent i t.ex bakljus på E46.
Exempel vid xenonljus:
Anslutningsbeteckningar i
tyska bilar
Ofta relaterat till Kl (ty. Klemme) i kopplingsshema osv
1 | Tändspole, brytarsida
|
15 | Tändspole,
plus in
|
30 | Batteri plus
|
31 | Batteri
minus, chassie
|
49 | Blinkrelä, plus in
|
49a | Blinkrelä, plus ut till blinkersomkopplare och lampor
|
50 | Startmotor,
manöverplus från tändninglås och ev. EWS
|
54 | Bromsljus
|
56a | Halvljus
|
56b | Helljus
|
58g | Reglerad spänning till instrumentbelysning
|
58L | Vänster bakljus
|
58R | Höger bakljus
|
61 | In/utgång (D+) på generatorn för aktivering av laddning samt laddlampa
|
85 | Relä, manöverström
(minus om reläet är polariserat med diod osv)
|
86 | Relä,
manöverström (plus om reläet är polariserat med diod osv)
|
87 | Relä,
utgång vid enkelrelä
|
87a | Relä, utgång i viloläge (växlande relä)
|
87b | Relä, utgång i aktivt läge (växlande relä)
|
Kl "R" | Radioläget på nyckeln
|
Kl "15" | Tändningsläget (normalt körläge) på nyckeln
|
L | Vänster
blinkers
|
R | Höger
blinkers
|
Säkringsplacering
E39:
Säkringar
placerade i handsfacket, panel 1
1. 30A | Vindrutetorkare
(Relä K11) |
2. 30A | Vindruta
och Ljusspolning. (Modul K6)
|
3. 15A | Signalhorn(relä K2-K555) |
4. 20A | Innerbelysning,
bagagerum, Vindrutespolning. (Huvudmodul A1)
|
5. 20A | Taklucka (Modul A33) Relä öppning
|
6. 30A |
Fönsterhissar, Centrallås ( Passagerarmodul A24)
|
7. 20A | Kylfläkt
motor normal hastighet (relä K21)
|
8. 25A | ABS/ASC ( kontrollmodul A52)
|
9. 15A | Värme
spolarmunstycken, Klimatanläggning A/C (Kontrollmodul A11)
|
10. 30A | Stolsinställning
passagerarstol
|
11. 8A | Servotronic
/ Huvudmodul (A1)
|
12. 5A | EWS Immobilizer (A836)
|
13. 30A | Rattinställning,
Stolsinställning förarstol (minnesmodul A21)
|
14. 5A | Motorstyrningsmodul
DME (ECM) (A6000)
|
15. 8A | Diagnosuttag,
Motorstyrning, Automatlåda kontrollmodul (AGS 8532)
Temperatur
switch, oljenivåsensor, Generator.
|
16. 5A | Ljusmodul (LKM A3) |
17. 10A | ABS/ASC.Diesel-(kontrollmodul
A52) , Bränslepump (relä K96) Kopplingscentral
( A169) |
18. 5A | Instrument / kontrollmodul för instrument |
19. 10A | EDC
–PDC - 5A Unloader relay K93) |
20. 8A | Elbakruta,
Värme, A-C modul A11, Kylfläkt motor fläktsteg 3 (K201) RDC-modul
(A85) |
21. 5A | Stolinställning
förare, Avbländbara backspegel, Garageöppnare
Relä vilströmsavstängning för viloläge (K72). |
22. 30A | Extra
fläkt full hastighet Relä K22
(kondensorfläkt ??) |
23. 10A | Värme,
Parkeringsvärme / 5A Höger MID Display (A111) |
24. 5A | Belysning
för instrumentbräda, instrument modul, Styrning lägessensor.(R33) |
25. 8A | MID-Display.
A103) Radio OBD II plugg |
26. 5A | Vindrutetorkare
(manöver) Relä K36 o K37 |
27. 30A | Fönsterhissar
, Centralreglering , Huvudmodul (A1) |
28. 30A | Varmluftsfläkt (relä K4) A/C . Transmission
kontrollmodul AGS (A7000) |
29. 30A | Ytterspeglar
inställning, Fönsterhissar, Centrallås |
30. 25A | ABS
Diesel-ABS-Bensin (Ventil
relä K95) |
31. 10A | ABS-Bensin
,ASC/DSC, Bränslepump. Styrning
lägessensor (R33)
(Secondary
air injektion pump, leakage diagnospump förmodligen US bilar) |
32. 15A | Sätesvärme. Kopplingscentral |
33. |
34 10A | Rattvärme, Ratt airbag släpring. |
35. 5A | Fläkt,
bakre |
36. | |
37. 5A | EWS Immobilizer (A836)
|
38. 5A | Belysning
för instrumentbräda, Indikationsbelysning Automat, Diagnosuttag ,
Regnsensor
(B57) , Centrallåsknapp, Signalhorn (relä K2) |
39. 8A | Airbag.
Belysning Make-up spegel, Laddningsockel (X779) ficklampa? |
40. 5A | Instrument
, Seat load assembly (A113). Säkerhetsbälteskontakter, Airbag
/krocksensor) |
41. 5A | Airbag,
Bromsljus, Hastighetsreglering,farthållare , Ljusmodul |
42. 5A | Spänningsbegränsningssystem
Kontrollmodul (A12) |
43. 5A | Bordmonitor,
Radio, Telefon, Bakre spolarpump och torkare.
(Manöver) Unloader
relay terminal R (K3) |
44. 5A | Multifunktionsratt,
MID-display, Radio, Telefon , Ratt, airbag släpring |
45. 8A | Bakre
rullgardin.
|
Säkringar placerade i
bagageutrymmet ovanför batteriet, panel 2
46. 15A | Parkeringsvärme luft /fläkt |
47. 15A | Parkeringsvärme |
48. 5A | Larm.
Invändig rörelsesensor, Lutningssensor, Larmsignal , Avbländning backspegel |
49. 30A | Elbakruta |
50. 8A | Luftfjädring |
51. 30A | Luftfjädring
(pump) Ciggarettändare bak, |
52. 30A | Ciggarettändare fram |
53. 8A | Centrallås, tanklucka, baklucka, |
54. 15A | Bränslepump |
55. 20A | Bakre
Spolarpump och Torkare. |
56. 30A | Monitor,
Radio, Video, CD-växlare. Förstärkare, GPS-mottagare |
57. 10A | Mottagare/Sändare,
Kompensator, Ljudingång |
58. 10A | Unloader
reley terminal R (K3) |
59. 5A | Släpvagnsanslutning |
60. 15A | EDC Kopplingscentral |
61. 5A | PDC, Värmestolar
strömbrytare |
62. | |
63. | |
64. 30A | Bordmonitor,CD-växlare, Navigationssystem, Radio
,Telefon. |
65. 10A | TelefonMottagare/Sändare |
66. 10A | Bordmonitor,Navigationssystem,
Radio, Telefon. Värmebakruta. |
67 | - 74. Ej
Använda
|
Säkringar placerade i
bagageutrymmet ovanför batteriet, panel 5:
100. 200A | Matning
till Panel 4 Säkringar 107-114 |
101. 80A | Matning
för säkringar 46-50 och 66 |
102. 80A | Matning
för säkringar 51-55 |
103. | |
104. 50A | Unloader
relay terminal 15 (K39) |
105. 100A | Kylfläkt motor fläktsteg 3
relä. (K201) |
106. 80A | Matning
till säkringar 56-59 |
Säkringar placerade bredvid
passagerarstolen/tröskel under mattan, panel 4
107. 50A | Secondary
air injektion pump relä. US? |
108. 50A | Motor
kontrollrelä (K94) |
109. 80A | Säkring
4 och 5 i Panel 3, motorelektronik
, Motorkontroll modulrelä |
110. 80A | Matning
för säkringar 1-12 & 22- 26 |
111. 50A | Data
överföring kontakt (D100) Tändningslås. |
112. 80A | Ljusmodul
LKM |
113. 80A | Matning
för säkringar 13& 27 – 30 , Ljusmodul. |
114. 50A | Data
överföring kontakt. Tändningslås.
|
Säkringar placerade bredvid reläpanelen i handskfacket,
panel 6
75. 50A | Kylfläktsmotor
kondesorfläkt/motorkylning. |
76. 40A | Fläktreläenhet
full fläkt (N2) |
Säkringar placerade i elektronikboxen i motorrummet, panel 3.
1. | Oanvänd |
2. 30A | Insprutare
( X6101- X6106), Kontrollmodul
motor (A6000) |
3. 20A | Kamaxelsensor
, Vevaxelsensor, Luftmassemätare, Termostat. |
4. 30A | Lambda
sensorer ,Transmissions kontroll
modul (A7000) |
|
|
|
Författare: Folke
|
|
Upplagd: 2005-12-14 Ändrad: 2006-06-04
Visad 128.518 gånger |
|