AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Byte bakbalksfäste

LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.

ett vanligt fel på många Bmws. Efter några samtal med både kända och mindre kända bilreparatörer kunde jag snabbt konstatera att de 2000 kronorna detta skulle kosta mig kunde jag ha mycket roligare för än att lägga det på reparationer. De mindre verkstäderna vill inte ens ta sig an sådant här pga det speciella verktyg som behövs. Eftersom jag inte heller har tillgång till Bmws specialverktyg var därför tvungen att gå den arbetssamma vägen. Därför tänkte jag dela med mig så gott jag kan över hur mitt utförande skedde för att underlätta andra Bmw-ägares byten av bakbalksfästen. Bytet skedde på en 518i E28.

Bakbalksfästet nr4.

 

Man måste först av allt ta bort avgassystemet för att kunna utföra detta.

 

Skruva lös tvärstaget som sitter under fästet (ej på bild) genom att lossa på den gemensamma bulten. Skruva därefter lös bärarmen. Utför samma sak på andra sidan. På vissa modeller exempelvis de större sexorna är krängningshämmaren ivägen och måste också demonteras.

Lossa på bakaxelkudden. Se till att ha en domkraft under så att du kan fira ner den lugnt och beskedligt. Kåpan som syns nere t.h sitter fastsvetsad i balken varvid de dåliga bussningarna sitter. Då kåpan i sin tur är bultad med fyra skruvar i bakaxelklumpen måste dessa skruvas lös.

Efter att ha skruvat lös mellanaxeln kan man ta ut den tvärgående balken och lägga den på arbetsbänken.

Det här är en riktigt sliten bussning... själva mittersta hylsan hade helt gnuggats lös och sitter fortfarande kvar på bilen.

 

Först sågade jag ett spår för att få den yttre hylsan att släppa på de yttre krafterna som gör att den sitter som f-n. Detta var en dålig version eftersom gummit suger fast i sågbladet men däremot nästa sätt var mycket mer effektivt.

Bränn skiten! Lite bensin, en solstol och en bilsport och så 10-15 minuter senare kokar störredelen av gummit och den går riva bort. Därefter är det mycket bättre att såga ett spår i den yttre hylsan som släpper direkt

Bussningen är veck!

 

Här gjorde jag ett misstag. Jag oljade in bussningen innan jag pressade dit den. Detta visade sig vara fördömt då den sedan ville sakta sakta krypa ut ur "skålen". Två timmar senare hade den krypt ut ca 1-2mm på var sida men där stannade den sedan. Hade man struntat i oljan hade förmodligen friktionen i gummit hållit kvar bussningen där den skulle vara. Men gjort är gjort... det märks då ingen skillnad i alla fall men som mekanikern i fallet känns det inte så roligt att resultatet inte blev perfekt.

 

Hoppas det går bra för er!

 

Får beklaga bilderna då de är tagna med mobilen.


Författare: Johannes Andersson

Upplagd: 2005-11-08   Ändrad: 2005-11-08     Visad 10.721 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS