ett vanligt fel på många Bmws. Efter några samtal med både
kända och mindre kända bilreparatörer kunde jag snabbt konstatera att de 2000
kronorna detta skulle kosta mig kunde jag ha mycket roligare för än att lägga
det på reparationer. De mindre verkstäderna vill inte ens ta sig an sådant här
pga det speciella verktyg som behövs. Eftersom jag inte heller har tillgång
till Bmws specialverktyg var därför tvungen att gå den arbetssamma vägen. Därför
tänkte jag dela med mig så gott jag kan över hur mitt utförande skedde för att
underlätta andra Bmw-ägares byten av bakbalksfästen. Bytet skedde på en 518i
E28.

Bakbalksfästet nr4.
Man måste först av allt ta bort avgassystemet för att kunna
utföra detta.

Skruva lös tvärstaget som sitter under fästet (ej på bild)
genom att lossa på den gemensamma bulten. Skruva därefter lös bärarmen. Utför
samma sak på andra sidan. På vissa modeller exempelvis de större sexorna är
krängningshämmaren ivägen och måste också demonteras.

Lossa på bakaxelkudden. Se till att ha en domkraft under så
att du kan fira ner den lugnt och beskedligt. Kåpan som syns nere t.h sitter
fastsvetsad i balken varvid de dåliga bussningarna sitter. Då kåpan i sin tur
är bultad med fyra skruvar i bakaxelklumpen måste dessa skruvas lös.

Efter att ha skruvat lös mellanaxeln kan man ta ut den
tvärgående balken och lägga den på arbetsbänken.

Det här är en riktigt sliten bussning... själva mittersta
hylsan hade helt gnuggats lös och sitter fortfarande kvar på bilen.

Först sågade jag ett spår för att få den yttre hylsan att
släppa på de yttre krafterna som gör att den sitter som f-n. Detta var en dålig
version eftersom gummit suger fast i sågbladet men däremot nästa sätt var
mycket mer effektivt.

Bränn skiten! Lite bensin, en solstol och en bilsport och så
10-15 minuter senare kokar störredelen av gummit och den går riva bort. Därefter
är det mycket bättre att såga ett spår i den yttre hylsan som släpper direkt

Bussningen är veck!

Här gjorde jag ett misstag. Jag oljade in bussningen innan
jag pressade dit den. Detta visade sig vara fördömt då den sedan ville sakta
sakta krypa ut ur "skålen". Två timmar senare hade den krypt ut ca 1-2mm på var
sida men där stannade den sedan. Hade man struntat i oljan hade förmodligen
friktionen i gummit hållit kvar bussningen där den skulle vara. Men gjort är
gjort... det märks då ingen skillnad i alla fall men som mekanikern i fallet
känns det inte så roligt att resultatet inte blev perfekt.
Hoppas det går bra för er!
Får beklaga bilderna då de är tagna med mobilen.
|