AutoPower Mekartips

AutoPower Mekartips

Efterinstallation av multiratt

Svårighetsgrad: 3
Tid: 1,5 timme
Verktyg: Torxnyckel T30, insexnyckel, hylsnyckelsats, stjärnmejsel, avbitare, kabelskalare, buntband, gärna krimptång.
Förklaring
Introduktion:

Om man saknar multiratt i sin E46 så är det ganska enkelt att efterinstallera detta. Knapparna till stereo och farthållare ska fungera rakt av i alla bilar med 6-cylindriga motorer, då dessa har elektriskt styrt gasreglage redan från början (kan vara värt att kontrollera att det är så på just din bil först för säkerhets skull).

Beroende på vad man har för ratt från början i sin bil så måste man antingen byta hela ratten eller så räcker det med att köpa bara själva knapp-panelen. Jag har fått lite olika information om hur det är med kompabiliteten mellan olika årsmodeller, då det är lite olika typer av airbags (i senare årsmodeller är det en 2-stegs airbag som löser ut olika mycket beroede på kollisionens kraft).

Jag har iaf en 328 från 1999, och valde att köpa mig en begagnad 3-ekrad ratt av samma typ som satt i denna årsmodell från början. Från och med 2000/06 så ser den 3-ekrade ratten dock annorlunda ut, den ratten går det också bra att bara byta själva plastbiten där knapparna sitter på för att få samma funktion... Sedan finns det ju 4 ekrade rattar också, en sån satt i min bil från början... För att aktivera själva funktionen på knapparna behövs också ett kabelkit från BMW, art nr: 61 12 0 016 012. (kostade 168:- när jag köpte det).
VIKTIGT: Börja med att ta loss minuspolen på batteriet. Vänta senan minst en halvtimme innan du börjar skruva loss ratten, då airbagen annars kan lösa ut! (Enligt BMW räcker det med 5 minuter på nyare bilar, men jag skulle inte chansa...)
Vrid ratten så att du kommer åt de skruvar på baksidan av ratten som håller fast airbagen. Lås fast ratten med rattlåset så blir det mera lättjobbat.
Använd en torx-nyckel T30 för att lossa skruvarna (det kan vara rätt så besvärligt att få i denna då rattens mjuka material är lite i vägen för att komma åt skruven, men ha lite tålamod, tro mig, T30 är rätt storlek...
När skruvarna är lossade så sitter airbagen löst. Ta loss sladden till airbagen och lägg den åt sidan.
Lossa mittbulten i ratten.
Notera rattens läge innan du tar loss den (se märkningarna runt centrum). Du bör försöka sätta den nya ratten på samma sätt.
Forsätt med att lossa på plastkåpan ovanför rattstången. Den sitter fast med en plastskruv som sitter i en expanderbult av plast. Använd en stjärnmejsel.
Plastkåpan under rattstången sitter fast med 2 expanderbultar i plast. Ta loss dessa genom att trycka på centrumpinnen i bultarna så att den åker in (ingen fara, den går att få tag på när man väl tagit loss det hela...)
Den undre och den övre plastkåpan sitter fast i varandra med snäppfästen längs skarvarana, bänd försiktigt isär. Helst med ett verktyg som inte gör för stor skada (jag använde en plastbit jag hade liggande). När detta är gjort ta bort den undre plastkåpan så att man kan se rattstången underifrån.
Fortsätt med att plocka bort dekorlisten ovanför ljusknappen. Använd nåt som inte skadar list och instrumentpanel. Den kan vara lite besvärlig att få loss, men ha tålamod och bänd försiktigt tills du får in ett finger och får ett bättre tag. Dra rakt ut, panelen sitter bara med friktion i ett par aluminium-stift.
Lossa skruven som håller fast ljusknappsmodulen. Hela modulen går sedan att dra ut (dra den lite uppåt först så lossar den). Ta loss sladdhärvan från modulen och lägg modulen åt sidan. Kontaktdonet sitter fast med en bajonettfattning som måste böjas åt sidan för att kunna ta loss kontakten. (Kontakten heter X12 i BMWs kopplingscheman).
Öppna facket på vänster sida om ratten och skruva loss dom 2 skruvar som håller fast detta.
Hela facket går nu att ta loss. Vik ut överkanten först, och drag sen uppåt för att få underkanten att lossna.
På undersidan av rattstången sitter en kontakt som överför signaler från ratten till bilens elsystem. Ta loss denna genom att trycka in kontaktens låsbleck och dra loss den (kontakten heter X10170 i BMWs kopplingscheman). Plocka isär kontakten så att du kommer åt att stoppa i kontaktstiften från kabelkitet i denna.
Blå/svart sladd ska stoppas i position 8. Vit/Röd/Gul sladd ska stoppas i position 9, Violett/Gul sladd ska stoppas i position 10. Om man tittar noga på själva kontaktdonet så är nummren utmärkta så det går inte att ta miste.
Montera tillbaka kontakten och fäst fast kabeln längs dom andra kablarna som går längs rattstången.
Längre in finns en kabelkanal med plastclips, lossa dessa så kan du stoppa in kabeln där och snäppa fast igen efteråt.
Dra ut den del av kabelsatsen som ska ansluta till ljusmodulen bakom och ut genom hålet för denna. (Det är dom 2 "underliga" plastkontakterna).
Ta isär ljusmodulskontakten så du kommer åt sladdarna bättre. Dom 2 kablar du är intresserad av är den violett/gula (pinne 27) och den vit/röd/gula (pinne 21). Färgerna är alltså dom samma på dom nya kablar som ska anslutas hit. Klipp av dessa 2 kablar en bit från kontakten (4-5 cm). Skala bort textiltejpen runt kablarna för att komma åt. Montera dom i kabelkitet medföljande lösa kontakterna, förslagsvis en av varje kön så att det inte går att koppla fel. Dessa kontakter måste krimpas ihop - alltså klämmas runt sladdarna. Utan en riktig krimptång så är detta lite besvärligt, men det går... Ett annat alternativ är att helt enkelt löda eller klämma ihop kablarna, i efterhand så skulle jag nog valt detta istället då det blir rätt klumpigt med dom medföljande kontakterna. För intresses skull så är funktionen i dessa båda kablar att styra stereon och att se till att knapparna i ratten lyser.
Koppla ihop kontakterna, fäst ihop det hela med ett buntband eller 2 och vira tillbaka tejpen runt hela härligheten. Jag hade lite problem med att det stack ut lite plåtbitar ur dom nyligen monterade kontakterna, så jag försökte se till att isolera dess ordentligt med lite extra tejp.
Nu är det dags att öppna motorhuven för att komma åt motorstyrboxen. Denna sitter på förarsidan strax intill torpedväggen. Signalen från farthållarknapparna har alltså en separat kabel direkt till motorstyrboxen som måste dras direkt hit.
Lossa insexskruvarna som håller fast plastlocket. Sedan kan man vika upp locket och försiktigt dra loss kanten längst mot skärmkanten som sitter med snäppfästen.
Så här ser det ut bland alla sladdar och elektronikboxar och räler... Den kontakt vi är intresserad av är utmärkt med en pil på bilden. Ta loss denna (bajonettfattning, vik undan den först).
Trä den blå/svarta sladden från kabelkitet genom hålet i torpedväggen ut i boxen i mottorutrymmet. Om man tittar in genom hålet där du tidigare tog bort facket till vänster om ratten så ser man en plastbit som har ett hål där man kan stoppa in sladden. Pilla fram sladden med fingrarna om du kan annars ta nån liten tång eller liknande för att få tag på änden. Sladden verkar alldeles för lång, men det beror på att samma kabelkit används även för högerstyrda bilar, och då ska den ju räcka från ratten som då sitter längre bort. Ta isär kontakten från motorstyrboxen och stoppa i kontaktstiftet från den nydragna sladden i stift 27 (som ska vara tomt). Fäst fast överbliven kabel med buntband. (Notera att det kan vara en annan kontakt och ett annat stift som gäller om du har en 4-cylindrig motor... Eftersom jag inte har en sån bil ger jag mig inte in på att försöka förklara hur det skulle kunna fungera där).
Nu är det bara att montera tillbaka allting i omvänd ordning igen. Glöm inte att koppla in sladdarna från den nya ratten i rattnavet. När allt är klart, sätt tillbaka batteripolen, och har du gjort rätt ska allting fungera rakt av. Finns viss möjlighet att airbagen måste återställs på BMW-verkstad, men jag behövde inte göra det, och allting fungerade perfekt direkt.
Lycka till!

Författare: Ola Lidholm
Tänk på: AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.