AutoPower Mekartips
Byte till helkromade kylargaller
E38:or med M73-motorn (750i/iL och L7) kom standardutrustade med helkromade kylargaller, att jämföra med gallren på övriga E38:or där endast kanten är kromad. Att även stolparna är kromade ger i min mening ett tuffare utseende som tar bort lite av modellens påstådda "gubbighet". Redan när jag köpte min 740iA '99 var kylargallren och motorhuven i ganska dåligt skick på grund av stenskott. Efter en omlackning av motorhuven blev det tydligt att även "njurarna" måste bytas. Så varför inte byta upp sig till de helkromade gallren på samma gång?
Delar
Kylargaller med "750-looken" är lätta att hitta i BMW:s reservdelskatalog.
Part numbers är olika för vänster respektive höger galler, och för
bilar tillverkade före respektive efter september 1998 (då E38:an fick
sin facelift). Notera det magiska ordet "CHROM" i Supplement-kolumnen.
BMW Group i Solna hade inga problem att hitta rätt delar åt mig,
gallren är dock rätt dyra, 485 kronor/styck inklusive moms. Glöm inte
BMWCS-kortet, det ger 10% rabatt.
Klicka på respektive bild för förstoring.
Demontering
Det svåraste momentet är, inte helt oväntat, att få loss de gamla
gallren. Rätt metod för demontering av dessa är att lösgöra den yttre kromade sargen ifrån den inre svarta delen med ribborna så att njurarna delas i två halvor, den kromade sargen sitter fast i innerdelen med flärpar som lossas genom att lyfta lätt på dem så de lossnar ifrån hakarna på den inre delen sedan tas de bort åt varsitt håll dvs ribbdelen inåt och sargen utåt.
Montering
De nya gallren har exakt samma form och exakt samma stenhårda
plasthakar som de gamla. Att trycka gallren rakt inåt är snudd på
omöjligt, jag fick fast dem genom att först haka fast övre kanten på
respektive galler, därefter trycka hårt på nedre kanten. När trycket är
tillräckligt ger de nedre hakarna vika och gallret kommer på plats med
en smäll. Därefter sitter det som berget. Akta fingrarna!
Klicka på respektive bild för förstoring.
Före och efter
Trots att man knappt ser någon skillnad på håll tycker jag bilens
utseende förändrats till det bättre av bytet. Enda nackdelen(?) är att
BMW-kunniga personer kan tro att jag rullar runt med en V12 under
huven, men de allra flesta lär inte märka någon skillnad. Bilderna ovan
visar kylaren före (första raden) respektive efter (andra raden) bytet.
Har inte leendet blivit lite bredare?
© Wilhelm Svenselius 2005. Får distribueras och publiceras av vem som helst, utan restriktioner, så länge upphovsmannens namn anges.
Författare: Wilhelm Svenselius