AutoPower Mekartips
Byte ABS/ASC-modul
På många E39 och E38 modeller särskilt av årsmodell -99 och -00 har ASC/ABS eller DSC/ABS modulen slutat fungera.
Det börjar med att ABS och ASC/DSC lampan börjar lysa ibland.
Det första man tänker på är att det är en ABS givare men det är inte alltid som man tror, vid avläsning av DIS får man uppgift om att i mitt fall ABS givaren vänster fram är defekt men efter ett byte kvarstod felet vilket torde bevis att modulen gått sönder.
Inköp av modul:
Det som skall inköpas kallas på BMW ”reparationssats” dvs. endast elektronikboxen för ABS/ASC(DSC) som kuriosa kan nämnas att nya skruvar ingår i satsen. Att köpa den på BMW Sverige är fortfarande dyrare än att köpa den i Tyskland men skillnaden har minskat på senare tid. kanske på grund av den livliga debatten på Autopowers forum, vem vet ;)
Bytet är väldigt lätt , Se bilder med beskrivning. Att skruva dit den är bara att göra alltsammans baklänges.
Här sitter modulen.
Stoppa ned en skruvmejsel i slitsen vid kontakten.
Vik försiktigt mejseln åt vänster och kontakten kommer upp av sig själv och lossnar.
Sedan är det bara att lossa de sex torxskruvarna som håller modulen mot hydraldelen. Se pilar.
Så här ser det ut när du tagit bort modulen.
Bild på gammal modul, den nya kan ha ett något annorlunda utseende.
Efter bytet måste modulen kodas in av DIS hos BMW eller någon annan verkstad som har en BMW-dator för att fungera.
Lycka till
Inköp av modul:
Det som skall inköpas kallas på BMW ”reparationssats” dvs. endast elektronikboxen för ABS/ASC(DSC) som kuriosa kan nämnas att nya skruvar ingår i satsen. Att köpa den på BMW Sverige är fortfarande dyrare än att köpa den i Tyskland men skillnaden har minskat på senare tid. kanske på grund av den livliga debatten på Autopowers forum, vem vet ;)
Bytet är väldigt lätt , Se bilder med beskrivning. Att skruva dit den är bara att göra alltsammans baklänges.
Här sitter modulen.
Stoppa ned en skruvmejsel i slitsen vid kontakten.
Vik försiktigt mejseln åt vänster och kontakten kommer upp av sig själv och lossnar.
Sedan är det bara att lossa de sex torxskruvarna som håller modulen mot hydraldelen. Se pilar.
Så här ser det ut när du tagit bort modulen.
Bild på gammal modul, den nya kan ha ett något annorlunda utseende.
Efter bytet måste modulen kodas in av DIS hos BMW eller någon annan verkstad som har en BMW-dator för att fungera.
Lycka till
Författare: Fredrik Hermander
Tänk på:
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används.
Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.