AutoPower Mekartips
Byte silentblock
Svårighetsgrad:
5
Tid:
3 tim
Verktyg:
2 st nya silentblock inköpt hos MotorNord, för 230 Kr/st + frakt = 568 kr. Garagedomkraft, Pallbockar (2 st), Hammare, Kraftig Skruvmejsel, Skiftnyckel, borrmaskin, 7-8mm borr, Polygrip, Yes (diskmedel), 1/2" Hylsnyckelsats
Förklaring
Hissa upp bilen så högt du kan (var noga med vart du sätter domkraften), Stoppa dit en pallbock
(var noga här också vart du sätter bocken, så du inte får "hål" i golvet)
Jag hissade bara upp bilen på en sida åt gången, alltså den sida som bytet sker på.
Plocka bort däcket, hissa upp hela bakaxelupphängningen (2-3 cm) mha garagedomkraften, för att avlasta silentblocket ifrån "fästet"=plåt (det sitter en "plåt" som är bultad med 2 st M8 i karossgolvet och en STOR (hylsa 22) genom silentblocket). Skruva bort dessa 3, så är silentblocket frilagt.
Sänk domkraften så mycket du kan, men låt den stå kvar så att bakaxelupphängningen vilar på den.
Tag en kraftig skruvmejsel eller huggmejsel och knacka(slå utav h-vete) på flänsen (på silentblocket) som är riktad rakt bakåt, i bilens färdriktning om du har "backen" ilagd. När du slagit knogarna blodiga kan du flytta mejseln (ska vara en mejsel som är fyrkantig efter "halsen" upp till handtaget!!) och slå upp den mellan silentblocket och fästet. Var noga med att du kommer igenom hela vägen upp. Tag en skiftnyckel och "vrid" skruvmejseln samtidigt som du drar lös den.
Eftersom silentblockets stomme är gjort av aluminium så är det mjukare än stål, så borren "äter" bara på silentblocket. Tag borrmaskinen med en 7-8mm borr, och borra i samma "hål" som du nyss knackade mha skruvmejseln. Nu ska silentblockets stomme vara spräckt. Knacka tillbaks mejseln, tag skiftnyckeln och vrid lite fram och tillbaks (så ska du se att silentblocket börjar lossna), ta tag med polygripen i silentblocket och sen knackar du loss det (neråt) med hammaren.(knacka på polygripen)
Nu ska silentblocket vara väck!! Torka rent med en trasa.
Nu kommer vi till diskmedlet!!! Smörj in BÅDE silentblock och bakaxelupphängningen med typ YES!! Var inte snål!!! Hissa upp bakaxelupphängningen så den ligger ca 2 cm ifrån karossen, ställ dit en pallbock. Se till att du kan få in en typ träbit (ca 2 cm) mellan bakaxelupphängningen och karossen. Tag det väl insmorda silentblocket och rikta in det (var uppmärksam på de spår som finns). Använd garagedomkraften och "pressa" upp silentblocket. Se till att silentblocket bottnar, annars får du lägga mer mellan kaross och bakaxelupphängning. Jag använde en träkloss mellan domkraft och silentblock (ca 10 cm i diameter med ett hål mitt i på ca 17-19 mm).
Tag bort mellanlägget, hissa upp bakaxelupphängningen (OBS hissa inte för mycket, för då kommer silentblocket ut igen!!!) Skruva dit "plåten" igen. Sätt dit däcket, och hissa ner bilen.
Nu är det bara att byta sida på bilen och börja läsa längst upp i detta dokument igen.
(Jag sänkte ner avgasröret när jag bytte på vänster sida, använde hylsnyckel 13 mm, och en kraftig skruvmejsel på gummiupphängningarna. Det ska gå utan detta ingrepp)
/LYCKA TILL
Det finns säkert personer som undrar hur man kan ge sig i ett projekt som detta, då det kostar ca 1500-1700 kr att lämna in bilen för att få dessa silentblock bytt. När jag skruvar har jag ofta en reserv plan. Det kan vara att ha en kompis med, eller att kunna ringa en kunnig bilmek, eller att kunna få skriftlig hjälp genom AutoPowers mailing lista eller FORUM. Sist men inte minst så har jag en BMW-verkstad 150 meter bort. Jag har skruvat en del i mina bilar (har haft volvo, ford och peugeot (ursäkta svordomarna) innan BMWn.) Motorrenoveringar, växellåds-, bakaxel-, stötdämpar -byten bara för att nämna några saker.
Ännu en gång LYCKA TILL
Jag hissade bara upp bilen på en sida åt gången, alltså den sida som bytet sker på.
Plocka bort däcket, hissa upp hela bakaxelupphängningen (2-3 cm) mha garagedomkraften, för att avlasta silentblocket ifrån "fästet"=plåt (det sitter en "plåt" som är bultad med 2 st M8 i karossgolvet och en STOR (hylsa 22) genom silentblocket). Skruva bort dessa 3, så är silentblocket frilagt.
Sänk domkraften så mycket du kan, men låt den stå kvar så att bakaxelupphängningen vilar på den.
Tag en kraftig skruvmejsel eller huggmejsel och knacka(slå utav h-vete) på flänsen (på silentblocket) som är riktad rakt bakåt, i bilens färdriktning om du har "backen" ilagd. När du slagit knogarna blodiga kan du flytta mejseln (ska vara en mejsel som är fyrkantig efter "halsen" upp till handtaget!!) och slå upp den mellan silentblocket och fästet. Var noga med att du kommer igenom hela vägen upp. Tag en skiftnyckel och "vrid" skruvmejseln samtidigt som du drar lös den.
Eftersom silentblockets stomme är gjort av aluminium så är det mjukare än stål, så borren "äter" bara på silentblocket. Tag borrmaskinen med en 7-8mm borr, och borra i samma "hål" som du nyss knackade mha skruvmejseln. Nu ska silentblockets stomme vara spräckt. Knacka tillbaks mejseln, tag skiftnyckeln och vrid lite fram och tillbaks (så ska du se att silentblocket börjar lossna), ta tag med polygripen i silentblocket och sen knackar du loss det (neråt) med hammaren.(knacka på polygripen)
Nu ska silentblocket vara väck!! Torka rent med en trasa.
Nu kommer vi till diskmedlet!!! Smörj in BÅDE silentblock och bakaxelupphängningen med typ YES!! Var inte snål!!! Hissa upp bakaxelupphängningen så den ligger ca 2 cm ifrån karossen, ställ dit en pallbock. Se till att du kan få in en typ träbit (ca 2 cm) mellan bakaxelupphängningen och karossen. Tag det väl insmorda silentblocket och rikta in det (var uppmärksam på de spår som finns). Använd garagedomkraften och "pressa" upp silentblocket. Se till att silentblocket bottnar, annars får du lägga mer mellan kaross och bakaxelupphängning. Jag använde en träkloss mellan domkraft och silentblock (ca 10 cm i diameter med ett hål mitt i på ca 17-19 mm).
Tag bort mellanlägget, hissa upp bakaxelupphängningen (OBS hissa inte för mycket, för då kommer silentblocket ut igen!!!) Skruva dit "plåten" igen. Sätt dit däcket, och hissa ner bilen.
Nu är det bara att byta sida på bilen och börja läsa längst upp i detta dokument igen.
(Jag sänkte ner avgasröret när jag bytte på vänster sida, använde hylsnyckel 13 mm, och en kraftig skruvmejsel på gummiupphängningarna. Det ska gå utan detta ingrepp)
/LYCKA TILL
Det finns säkert personer som undrar hur man kan ge sig i ett projekt som detta, då det kostar ca 1500-1700 kr att lämna in bilen för att få dessa silentblock bytt. När jag skruvar har jag ofta en reserv plan. Det kan vara att ha en kompis med, eller att kunna ringa en kunnig bilmek, eller att kunna få skriftlig hjälp genom AutoPowers mailing lista eller FORUM. Sist men inte minst så har jag en BMW-verkstad 150 meter bort. Jag har skruvat en del i mina bilar (har haft volvo, ford och peugeot (ursäkta svordomarna) innan BMWn.) Motorrenoveringar, växellåds-, bakaxel-, stötdämpar -byten bara för att nämna några saker.
Ännu en gång LYCKA TILL
Författare: Lennart Bovin, Östersund
Tänk på:
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används.
Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.