71404 AutoPower på tysk bilhandlarauktion!Så var det dags för en liten tripp till Tyskland igen. Jag var lite intresserad av att köpa något kul, eftersom jag hade sålt min 328i E46 innan sommaren. Dessutom började svärmor och Thereses syster bli intresserade av varsin bil, efter att deras Volvo och Ford börjat upplösas i järnoxid. Nu ville de tyvärr inte ha en sportlimousin från Bayern, utan Volksw***n Golf och Polo var det som verkade intressant. ![]() Så vi körde ner till Hamburg i tjänstevolvon med höga förväntingar. Efter 90 mil bakom ratten, en rejäl tysk middag och en natts sömn var vi på gång. Vi snurrade runt lite i Hamburg innan vi hittade rätt, eftersom adressen låg ute i Hamburgs enorma hamn. Auktionen skulle börja 12.00, med visning från 10.00, så det var minst sagt stressigt. Vi var ju tvungna att gå igenom alla intressanta bilar på två timmar, eftersom en bil köpt på auktion inte är går att lämna tillbaks. Vi hade ett 20-tal bilar att undersöka, vilket gav cirka 5 minuter per bil. På den tiden måste in- och utsida kontrolleras, all dokumentation kollas igenom samt motorn provstartas. Det fanns ingen möjlighet till provkörning, som så ofta i Tyskland. ![]() ![]() Vi hittade i alla fall ett tiotal bilar vi skulle bjuda på, som verkade ok i skicket och hade rätt utrustning. Vi fotograferade och skrev ner alla skador på bilarna och bestämde vilka maxbud vi kunde lägga. Det finns inget utrymme för tvekan när auktionen drar igång, eftersom det går extremt fort. Auktionsutroparen pratar fort (naturligtvis på tyska), och ljudnivån är mycket hög. Genomsnittsbilen tar kanske 3 minuter att sälja, inklusive presentation. Budgivningen går i steg, från 500 Euro, till 200 Euro och sedan 100 Euro innan de klubbar. De av er som är ofta på auktioner vet kanske hur lätt det är att man hänger på och bjuder för mycket, bara för att man blir stressad. Det är alltid bättre att sluta än att gå för långt. Det är mycket enklare att gräma sig över en missad bil än att ångra en redan inropad! Försök sedan förklara dig på tyska. För de pratar bara tyska, ingen engelska alls. Auktionsfirman tar inte procent av bilarna, utan som på de flesta auktioner så läggs 3 % på priset vid klubbslaget, dock minst 160 Euro. 3 % känns inte så mycket, men om bilen kostar 35.000 Euro blir det 10.500 Euro, vilket är 10.000 kr! ![]() Några andra exempel (pris vid klubbslag, 3 % auktionsavgift tillkommer på priset): VW Golf GTI -96, 10000 mil, dåligt skick, 4.300 Euro Audi A3 1,8 Ambition -97, 9.200 Euro Audi A4 1,6 -96, 20.000 mil, 5.900 Euro BMW 525i -93, 15.200 mil (?), 3.100 Euro Audi A6 1,8T -99, 12.800 mil, 15.200 Euro VW Golf CL -96, 8.500 mil, 4.600 Euro BMW 320 Cab -91, 14.400 mil, dåligt skick, 3.900 Euro VW Polo 1,4 -97, 5.400 mil, dåligt skick, 6.200 Euro Efter ett tag insåg vi att trenden var tydlig. Långmilarna gick extremt dyrt, kolla bara på följande exempel: VW Golf TDI Variant -00, 25.100 mil, 9.700 Euro VW Passat TDI Trendline -00, 16.100 mil, 12.000 Euro VW Passat TDI Trendline -99, 20.000 mil, 10.600 Euro Audi A4 TDI Sedan -99, 26.000 mil, 8.800 Euro VW Lupo SDI -00, 15.500 mil, 4.000 Euro VW Passat 1,6 Sedan -98, 15.400 mil, 9.000 Euro Det var helt självklart att dessa köptes för att mätarjusteras. VAG skulle aldrig ha fått ut dessa pengar i försäljningshallen, utan de kommer att säljas som dyra kortmilare till hugade exportkunder runt om i Europa. ![]() ![]() Efter att omväxlande ha skrattat och deppat över de vansinnigt höga vinnande buden, så började listan ta slut. Bortåt bil Nr 100 så började lite folk troppa av, och stämningen lugnade ner sig lite. En del bilar blev inte ens sålda, mer beroende på att de kostade mycket pengar än att de var dyra. Det försvann några till Golfar som var dyrare än vad de hade kostat i Sverige. Ett tag var jag sugen på att börja exportera svenska dieselbilar med många mil, vilket ger en fingervisning om prisnivån. Vi började misströsta och tyckte att vi slösat bort ett dygn, eftersom de flesta intressanta bilarna hade gått iväg. Själv gav jag upp vid 100 ungefär, eftersom den sista bilen som intresserade mig försvann då, i ett moln av tuseneurosedlar. Så då var det bara svärmor och Tessans syster kvar att leta till! ![]() Strulet blev när jag inte hade kollat upp hemtransporten ordentligt. Det visade sig att alla bilar till varje pris skulle vara borta inom tre dagar, och alla som använder Eurotransport vet ju att de behöver minst 10 dagar på sig. Så det blev jättestressigt, eftersom vi inte hade tid att stanna en dag till och vänta på skyltar. Det löste sig genom att fraktfirman tvärs över gatan erbjöd sig att transportera hem den med båt, direkt till Södertälje! Det visade sig att firman fraktar alla bilar åt VAG Sverige, vilket kändes betryggande. Bilen kom hem för en vecka sedan, efter att av olika anledningar ha missat två skeppningar. Jag var och hämtade ut den i Södertälje, vilket gick väldigt smidigt. Det blev dock en aning stressigt eftersom jag hade besiktningstid i Västerås en dryg timme senare! Jag hann hem, men lämnade säkert ett flertal förvånade medtrafikanter bakom mig, som blev omkörda av en jätte-SUV med en liten Polo på bilsläp... ![]() För att sammanfatta så är inte en tysk bilauktion att rekommendera om du inte pratar nästan flytande tyska. Det är extremt viktigt att veta när man ska vifta, så man inte bjuder för mycket eller vid fel tillfälle. Sedan är själva köpet en chansing, eftersom köpen inte kan gå tillbaka. Köpt är köpt! Det gäller att lita på sig själv, och ha ett bra system för att komma ihåg bilarna. Slutsatsen är återigen: Köp om möjligt inte bil i Hamburgområdet! Det är lätt att lockas av hur nära det är, men det blir oftast dyra priser för dåliga bilar. Ta hellre en lite längre semester och fortsätt 50-60 mil till neråt Tyskland, för att hitta de riktigt fina bilarna. Eftersom tyska bilhandlare gör detsamma så borde väl vi svenskar också göra det!
|