AUTOPOWER » IMPORTGUIDEN
Allmänt ] [ Köpet ] [ Betalningssätt ] [ Skyltar & försäkring ] [ Serviceboken ] [ Tyska regbeviset ]
Regbesiktning ] [ Köp av importbil ] [ Kontroll av mätarställning ] [ Sammanställning ] [ Länkar ]


77029

Erfarenheter från Tyskland



Eckendorfer Autocentrum

Den här firman ligger i Bielefeld i mellersta Tyskland, och är en av de oseriösaste jag kommit i kontakt med. Jag var på väg ner till Tyskland för att hämta en annan bil, och ville samtidigt hitta nåt kul men billigt till nästa resa. Därför satt jag och ringde på lite annonser på vägen ner, som jag hade skrivit ut från mobile.de.

Jag ville naturligtvis helst köpa en till BMW, en 320 eller 325 Coupé. Den ovanstående firman hade en 325 Coupé -92 som enligt annonsen hade gått 19000 mil, var diamanstsvart med svart skinn och AC, dragkrok och M3-fälgar. Den lät verkligen bra, lite för billig kanske. Jag ringde till handlaren, och han lät ok men var ganska ovillig att berätta något om bilen.

Trots att det var en omväg bestämde jag mig för att åka och se på bilen, eftersom den lät vettig. Jag var dessutomi desperat behov av en dragbil för att få upp båten, vilket kanske hjälpte till. Hur som helst körde vi 40 mil för att komma dit, vilket vi gjorde precis innan stängningsdags.

Krockad BMW 3-serieNär vi kom dit visade sig firman vara en i princip ren exportfirma, med nettopriser på lapparna. Redan detta skrämde mig en del, man blir genast på sin vakt och litar inte på vad handlaren säger. När sedan handlaren började bräka om hur mycket affärer han gjort med svenskar, blev vi ännu fundersammare. Tydligen sålde han mycket bilar till en bilfirma i västsverige. Han berättade utförligt att ALLA bilar han sålde till denna firma var skruvade! Detta kändes ju bra.....

325:an såg hyfsad ut vid första ögonkastet, men när vi började kolla på den visade det sig att den var rostskadad i bakre skärmkanterna, hade mindre krockskador på höger sida, var dåligt omlackad på vänster sida, hade inte M3-fälgar utan M5-fälgar, vilka breddar HELT annorlunda. Inredningen var fruktansvärt inrökt, och förarstol och ratt var hårt slitna.

Jaja, som skrivet i importguiden har man en förmåga att lura sig själv. Jag tänkte att det gick att ordna till, så bilen blev fin. Det kanske gick att pruta? Så vi bestämde oss för att provköra, vilket jag inte brukar göra när handlaren känns hederlig. Tack och lov ville jag provköra, och fick en riktig chock! När jag släppt upp kopplingen ramlade bilen ihop 5 cm över bakhjulen. Det visade sig att silenblocken hade varit slut så länge, att metallen i karossen runt fästena för silentblocken hade mattats ut, och lossat!! Snacka om vanskött bil. Intresset svalnade ögonblickligt, bilen var ett vrak!

Det var dock inte slut än! Jag bad att få se serviceboken, som skulle ha funnits. Då påstod ägaren dock att han hade sagt till mig att det inte fanns någon. Det är i och för sig möjligt, han pratade tyska med brytning, vilket gör att jag kan ha missförstått. Bristen på servicebok var dock inga problem, sa han och kastade upp en kartong med ej ifyllda BMW serviceböcker!! Det otroliga var att de hade gamla böcker, med rätt copyrightdatum, som ändå inte var använda. Dock var de för en E34, vilket alltid är någon tröst eftersom fusket då går att avslöja. Alltså hade inte bilen gått 19 000 mil, de hade bara ställt mätaren efter skicket. Den hade säkert gått minst 30 000 mil.

Jag åkte därifrån tvärblåst på en rejäl omväg, och var inte alltför lycklig. Jag ringde några dagar senare, och då var bilen såld. Till Sverige!! Så om ni råkar ut för en 325 i Coupé -92 med mycket slitet svart läder, dragkrok, AC, HIFI, M5-fälgar, E34-bok, och exempelvis 14000 mil på mätaren, spring så långt ni kan åt andra hållet......



Hamburgområdet

Som tidigare antytt är Hamburg troligen det absolut sämsta stället att köpa bil på i hela Tyskland. Bilarna är dyra och dåliga, och handlarna är oseriösa och otrevliga. En av de välkända bilhandlarstråken är "Langenhorner Chausee", som ligger nära flygplatsen i Hamburg. Här ligger flera riktigt luriga handlare, exempelvis LISA Automobile och Autocenter AMIRI. Dessa ligger bredvid varandra och är båda två mycket billiga jämfört med andra handlare i Hamburg. Därför har också väldigt många svenskar handlat bilar här, eller mer bestämt handlat vrak. Jag kan garantera att inte en enda bil såld via dessa firmor är ärlig! Så om någon visar upp ett kvitto därifrån när du ska köpa en bil i Sverige, köp en annan!

Anledningen till att jag inte tycker om Hamburg, är baserat på egna erfarenheter. Jag tyckte det verkade enklast att handla så nära, man sparar en halv dag på hemresan bland annat. Jag har köpt tre bilar i Hamburg och varit med om att köpa flera till med vänner och bekanta. I efterhand kan jag tyvärr säga att de flesta affärerna kändes som att bli blåst, både beroende på dyra reparationer och att det var svårt att sälja bilarna.

En annan populär gata är "Bramfelder Chausee", där flera lite bättre firmor ligger. Här har jag köpt en bil hos SORAB Automobile, driven av H. Hoschang. Ägaren är faktiskt ovanligt trevlig, exempelvis så säger han att han aldrig skruvar mätarna innan någon köper bilen och vill ha den skruvad.....
Bilen jag köpte var faktiskt riktigt fin, den kostade några tusen att reparera, men sedan gick den väldigt bra i ett år för mig.

Fortfarande står det "Lt. Tacho" på de flesta bilarna, vilket innebär "enligt mätare" och därigenom innebär att säljaren inte garanterar mätarställningen. När säljaren inte garanterar mätarställningen betyder detta att mätarställningen är felaktig.

Kort sagt är Hamburg ett dåligt ställe att köpa bil. Norr om city ligger det bilfirmor ända upp till Kaltenkirchen, med Norderstedt som största ställe. Här finns märkeshandlare, som alltid är ett säkert kort. Men ändå, de bästa affärerna gör man söderut! Så lockas inte av hur nära det är till Hamburg, utan kör minst fyra timmar till rakt söderut. Där är både bilarna och priserna bättre!



Frankfurtområdet

Längre söderut börjar det se bättre ut. Frankfurt har enligt initierade källor de absolut billigaste genomsnittliga begagnatbilpriserna i hela Tyskland. Detta påstående styrks av att jag själv träfftat handlare från norra Tyskland som köper sina bilar i Frankfurt.....

Den första gatan alla hör talas om i Frankfurt är "Mainzer Landstrasse", som ligger 100 m rakt fram och sedan till vänster när man går ut ifrån Hauptbahnhof (järnvägsstationen). Denna gata är flera mil lång, och längs den finns både märkeshandlare och exportfirmor, oseriösa och seriösa.

Det finns flera oseriösa firmor på denna väg. Jag har själv blivit lurad på en firma som heter Fa. Göcer, och ligger på en tvärgata i slutet av "Mainzer Landstrasse". Här köpte jag en bil som visade sig vara värre krockskadad och hade flera allvarliga fel. Jag såg att huven var omlackad, och hade dålig passform, men de sa att den inte var allvarligt krockad alls. Tyvärr stämde inte detta, vilket kostade åtskilliga tusenlappar att fixa hemma i Sverige.

Om du är ute efter de riktiga vraken, så finns det en privatmarknad i närheten av TÜV-stationen. Här går det att köpa bilar från några hundra mark, till ganska dyra fd taxibilar och liknande. Det är bortkastad tid att leta på dessa ställen, kolla hellre i tidningarna om du vill köpa privat!



Köpa bil på BMW

Om du har bestämt dig för att importera din första bil, och dessutom vill ha en BMW, då är det absolut bästa och enklaste sättet att handla den hos en auktoriserad BMW-handlare. BMW-handlarna är ärliga, bilarna är fina, du kan köpa till garanti, du får ett kvitto där mätarställning och ev. krockskador finns nerskrivna.

BMW HatjePriserna är högre hos BMW, men jag tycker personligen att det är värt lite mer pengar att veta att man inte blir lurad. En annan sak som är bra att veta, är att BMW-handlarna oftast bara har nyare bilar, eller lågmilare av äldre modeller stående i hallen. Mindre handlare har dessa utomhus, men de större BMW-ägda återförsäljarna (kallade "Niederlassung") lämnar iväg dessa till grossister.

Jag har själv handlat bil på några olika BMW-firmor, vilket jag verkligen kan rekommendera. Jag har köpt flera bilar osett hos auktoriserade BMW-firmor, samt skickat pengar i förskott, men bara blivit positivt överaskad avseende skick och utrustning. En stor BMW-återförsäljare har helt enkelt inte råd att missköta sig, inte ens med svenskar. Som alla andra tyska handlare kan de låta dryga och ovilliga i telefonen, men stå på dig! Och om du inte trivs med personen du pratar med, säg att du vill prata med någon annan! Tyskarna är inte farliga, även om det låter så när de pratar.....

En BMW-handlare jag köpt bil av är Fahrzeughaus Lambeck, i Wermelskirschen utanför Köln. Här köpte jag min M3 -95 som jag sålde sommaren 2000. De var verkligen hjälpsamma, det var exempelvis inga problem att boka bilen från Sverige, så att den stod kvar. De berättade redan i telefonen allt som fanns att veta om den, så jag fick inga negativa överaskningar alls när jag kom ner. De hjälpte mig med att berätta hur jag skulle fixa skyltar och försäkring, vilket var ganska enkelt i en så liten stad. Deras utbud av bilar var ganska stort och bilarna såg fina ut.

Jag har också varit med när en bekant köpte en 540 iA -94 hos Autohaus Gensler i Hechingen, sydväst om Stuttgart. Denna firma var också mycket seriös, handlaren faxade upp hela serviceboken, kollade igenom bilen noggrant och meddelade oss de fåtal skavanker bilen hade. När vi kom ner stämde allt, bilen var dessutom helt nyservad! Bara att betala och åka hem. Han åkte sedan drygt 4000 mil med bilen innan den såldes, utan andra problem än normal service.

När du har att göra med en BMW-handlare, tänk på att hur du agerar som svensk kan hjälpa/stjälpa för alla andra! Att exempelvis bryta en reservering (både skriftlig och muntlig) utan giltlig orsak är mycket allvarligt, då kan du räkna med att vara bränd hos den handlaren för gott! Dessutom blir det svårare för nästa svensk att köpa bil där. Så var seriös, om du är osäker så säg det till handlaren! Säg inte att du köper bilen utan att verkligen mena det, och kolla upp alla praktiska saker INNAN du säger ja! Det handlar egentligen bara om sunt förnuft.

AUTOPOWER » IMPORTGUIDEN
Allmänt ] [ Köpet ] [ Betalningssätt ] [ Skyltar & försäkring ] [ Serviceboken ] [ Tyska regbeviset ]
Regbesiktning ] [ Köp av importbil ] [ Kontroll av mätarställning ] [ Sammanställning ] [ Länkar ]