El-hybrid som kommer ca 20-25 km per laddning. Jag hade bytt jobb och började jobba på Biltema i Helsingborg, men bor i Malmö. Jag tänkte att det kunde vara en hyfsad pendlarbil eftersom man ändå kommer några enstaka mil, så behöver inte all pendling gå på bensin. Efter att ha pendlat några månader så blev körmönstret att jag manuellt låter bilen gå i el-läget när jag kör i och ut från Malmö, och när jag närmar mig att köra på E20/E6, så växlar jag över till automatik-läget, vilket innebär att den i princip kör nästan 100% bensin eftersom hastigheten på motorvägen mellan Malmö och Helsingborg är motorvägshastighet, och i automatikläget väljer den bensin om man kör snabbare än 80 km/h, men återgenererar el när man släpper upp gasen. När jag sedan kör av E6/E20 och in på 111'an och där kör någon mil, så ställer jag manuellt in den på el-drift. Resultatet blir att jag kommer fram med helt eller nästan helt tomt batteri, och sätter den på laddning. När jag sedan kör hem så är det samma sak. El i och ut från Helsingborg, sedan bensin mellan städerna och sedan el i Malmö och kommer fram med tomt batteri. Bra utnyttjande av el, men lite synd i mitt fall att det blir relativt mycket körning på bensin. Det var orsaken till att jag efter några månader blev sugen på en iX3 istället. Jag har dock fortfarande kvar bilen i skrivande stund och min sambo, Bodil, använder ofta bilen till jobbet som ligger mitt i Malmö. Då passar eldriften helt perfelkt och hon kan åka både till och från jobbet, samt till sina föräldrar utan att behöva använda bensinmotorn alls. Det gör att vi har kunnat köra den bilen i många månader utan att tankat en liter bensin. Perfekt! |