Bild på användaren CTech Till startsidan
42 år. Bosatt i Sverige, Skåne Län ID: 10995
Senast inloggad: 2022-11-23 14:04
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

[ 750iAL -90 ]
[ Bilder ] [ BilBloggen ]

BMW 750iAL -90

Fakta:
Helt original E32 BMW750iL -90 som min kompis förvaltat sedan 2005. Kul att vara tredje ägaren på en så gammal bil med så bra historik.
 
Tekniska data:
Typ 750IL (ECE)

E-Baureihe E32 (2)

Baureihe 7

Bauart LIM

Lenkung LL

Türen 4

Motor M70

Hubraum 5.00

Leistung 220

Antrieb HECK

Getriebe AUT

Farbe LAZURBLAU METALLIC (294)
Polsterung NATUR VOLLEDER (0237)

Prod.-Datum 1989-11-29
 
Prestanda:
Bra siffror för att vara en tung limo från början av -90 talet.
0-100: 7,4 s
Toppfart: 250 km/h
 
Mått/vikt:
Längd
(5 050 mm ) 5 024 mm
Bredd
(1 850 mm ) 1 845 mm

Tjänstevikt
(1 990 kg ) 1 860 kg
 
Historik:
Historik som min kompis tagit fram:
Denna köptes in helt ny av en tant boendes i Belgien. Där körde hon den i runt 8000mil tills hon tog in den till Sverige som flyttgods 97 och fick ju sätta på sidoblinkers i detta landet, först därefter var den godkänd 97-05-21 vid regbesiktningen. Det var första gången denna bil underkändes hos bilprovningen. Därefter har den gått igenom felfritt varenda gång.
Tanten ställde bilen med 13200mil på mätaren hos sin dotters killes bilfirma i Hörby 2000 där den fick stå länge. Säkerligen för att de begärde 79.000kr för den. Nog för att jag ville ha den när jag för första gången såg den på blocket 2004, men så mycket pengar kunde jag inte hosta upp så regnumret sparades utifall att i alla fall.
2005 ser jag denna bilen på samma firma med samma bilder men då för 69.000kr. Detta tycker alla på Autopower är för mycket för denna bil men hagalen efter en råfin 750iL som man var så gav jag mig iväg för att åtminstone kika på den.

O ja din jävel vad fin den var - fy fan där den stod och glänste. Provtur fick jag med utan problem. Efter en del harklande&hostande så kom den igång med ett muller jag aldrig glömmer. Fy fan vad härligt den lät. Satan vad tjock rök det kom ur avgasrören. Verkar visst ha stått ett tag...

Stod på tomgång en bra stund och sen bar det iväg. Första gången i en 750iL. Den gick ruggigt bra, sjukt jämnt över hela registret och bromsarna tog så att jag fick ont i magen. Allting fungerade, allting var på sin plats - utom priset.

Efter mycket förhandling fick jag ner det till en acceptabel nivå. Men då hette det att de inte kunde lämna sin beg-garanti på den för att den säljes privat och inte via firman. Gjorde inget, rätt bil, rätt pris, rätta färger och rätt skick avgjorde saken.

Efter signaturerna började det regna och jag for hem i min nya drömbil jag suktat efter i 4 år varav 2 års letande med ett stort leende på läpparna. Jag är alltså andra ägaren på denna bilen satt jag och tänkte, vilken total kapitalförstörelse för henne haha, men hon har nog njutit hon med, med bilen.

Så kom jag över den och kommer behålla den så länge det bara går.

Något jag tycker är intressant är HC-halten genom åren då jag läst på denna sidan att den kan spöka bra på M70motorn:
1997: 047
2001: 068
2003: 000(?)
2005: 002
2007: 016

År 2002, 11011mil, fick bilen helt nytt avgassystem hela vägen med nya katar. Nya bromsskivor runt om med belägg&vätska samt övrig vid inspektion 2 hos Theander Bil AB.

År 2005, 13955mil, bytades bromsvätska och glykolen vid inspektion 2 i Helsingborg

År 2006-04, 14071mil, gick fläktremmen sönder och bärgades till BMW där de satte på ny rem(serienr 11281736719).
2006-05-05 åker den in på en inspektion 2 igen där alla vätskor bytas inkl pentosinen.
2006-06-20 rengör Mr.Cap interiören(Leathercare&interiorService)

2007-08-22 underkänner SBP den för att höger styrled glappar.
2007-08-23 godkänns den.
 
Ägarförhållande:
Efter att ha putsat och tittat på bilen i 10 år så fick jag chansen att köpa den av min kompis. Priset var högt men ångrar inget. En lågmilad 750iAL E32 med bara två tidigare ägare och verifierad historik och fina färger och skick är nästan omöjlig att hitta.
 
Utrustning:
All seriemässig utrustning så som el säten bak, brandsläckare, larm mm.

Sonderausstattung
Nr. Beschreibung
302 ALARMANLAGE
303 INNENRAUMSCHUTZ/NEIGUNGSALARMG
401 SCHIEBE-HEBEDACH, ELEKTRISCH
423 FUSSMATTEN IN VELOURS
428 WARNDREIECK
676 HIFI LAUTSPRECHERSYSTEM
687 RADIOVORBEREITUNG
811 BELGIEN-AUSFUEHRUNG
847 erweiterter Kabelbaum
899 EXPORT-FAHRZEUG
 
Detta har jag gjort:
Påbörjat en lång och antagligen kostsam renovering som kommer pågå ett antal år. Bilen är grym men tidens tand har gjort en renovering nödvändig.

På listan står:
Översyn och byte av elen, bränsle, vakum och bromsledningar som inte redan är byta.
Ett nytt avgassystem som jag redan köpt som väntar på montering.
Reparera den begynnande rosten i nederkant på nån enstaka dörr.
Rengöra och konservera underredet efter att ledningar renoverats under.
Smörja in och vårda den fina läderinredningen som är i ett kungligt skick.
 
Detta ska göras:
Renoveras, vårdas och kanske köras till nån BMW sommarträff ibland.
 
Ljud:
Original stora ljudpaketet.
 
Skick:
Riktigt bra för att vara från 1990 och bättre kommer det bli.
 
På plussidan:
Skick, design, körkänslan och historiken.
 
På minussidan:
Begynnande rost i dörrar som dock ska åtgärdas.
Lite småskavanker i lacken.
 
Önskelista:
Helt rostfri och felfri lack.
 
Övrigt / Kuriosa:
Den passerade 15700mil den 2007-10-16, jag är 2a ägaren på bilen totalt, många kvitton men inte alla, full servicebok och god historik.
Riktigt kul att ha en sådan klenod med första M70 i fullt fungerande skick.

15800 mil passerades 2008-03-15

15910 mil står den på från och med 2011-04-11

16092 mil står den på idag 2022-02-19
 
Information
Modell BMW 750iAL
Årsmodell 1990
Färg Lazur-blau (294)
Kaross E32 (7-Serien)
Automat Ja
Touring Nej
Diesel Nej
Cab Nej
Datum för annonsen 2022-02-19 10:20
Antal besökare 126 st besökare
 
Inköp och försäljning
  Inköp Försäljning
Datum 2021-08-16
Pris
Mil 16.091

IP: [...]83.248
Direktlänk till denna sida:
https://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=46996

© 1997 - 2022  AutoPower.se