143hkr =hälften av de 286 som jag har i 540.. En körmässigt mycket trevlig motor. N42B20 en motortyp som dock lider av problemet med överkuggad kamkedja. Uppdatera till nyare kedjespännare och byta olja minst var 1200 mil är rekomendabelt. Motorn är mycket bränslesnål 0,67- 0.70 på min dagliga 4 mil pendling (max 80km) och 0.60-0.62 på långkörning dvs ca 103 mil på en tank (64lit)
En motorkonstruktion som uppmärksammats på International Engine of the year 2001. (N42B18)
Prestanda:
0-100km 9,3
Mått/vikt:
Skattevikt 1470kg Totalvikt 1940kg Max släpvagnsvikt 1400kg Max släpvagnsvikt obromsat släp 680kg Släpvagnens max totalvikt med B kort 1560kg med utökad B behörighet 2310kg Sammanlagd bruttovikt 3410kg.
Ägarförhållande:
Jag är ägaren nummer fyra.
Utrustning:
Utrustning: 210 DYNAMIC STABILITY CONTROL (DSC) 249 MULTI-FUNCTION FOR STEERING WHEEL 255 SPORTS LEATHER STEERING WHEEL 279 LT/ALY WHEELS STAR SPOKE 45 302 ALARM SYSTEM 321 EXTERIOR PARTS IN BODY COLOR 386 ROOF RAIL 411 WINDOW LIFTS, ELECTRIC 441 SMOKERS PACKAGE 481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER 494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER 502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM 520 FOGLIGHTS 521 RAIN SENSOR 534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING 550 ON-BOARD COMPUTER 650 CD PLAYER 661 RADIO BMW BUSINESS 785 WHITE DIRECTION INDICATOR LIGHTS 818 MAIN BATTERY SWITCH 842 COLD CLIMATE VERSION 863 EUROPE/DEALER DIRECTORY 885 SWEDISH/OWNERS HANDBOOK/SERVICE BOOKLET 896 DAYTIME LIGHTS FUNCTION 925 SHIPPING PROTECTION PACKAGE 548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING 851 LANGUAGE VERSION GERMAN
Detta har jag gjort:
Motor utbytt mot en 13.300 mils motor från en 318C-02 i UK. 9800kr Vattenpump+termostat. 551kr-413kr Kopplingsats. 1244kr Kamaxel och vevaxelsensorer. 2000kr Oljeavskiljare kallt landsutförande till Vevhusventilation 380 kr Grenrörspackning 121kr Nya kol och frihjulsnav till Generatorn. 380kr Solenoid till Startmotorn. 335 kr Uppgraderad kedjesträckare. 400 kr Batteri. 1180 kr Lyktglas 700 kr Backspegelglas höger + vänster 500kr Backspegel drivmotor höger. 474 kr Olja+filter. 300kr Luftfilter. 141 kr Kupefilter 120 kr Bromskivor och belägg fram + Bromskivor belägg+ handbroms bak. totalt 1100kr Lamdasonder 4 st begagnade 1700 kr Ventilkåpspackning med vakummspumpstätning. 531 kr Luftmassemätare Bosch. 850 kr + div oringar packningar mm från BMW 1000kr. Fjärrnycklar 2st + nya skal till dessa 511 kr Framskärm BMW original ink lackering 2600kr 4st begagnade Fälgar Starspoke 45 med Michelin Energy. 1800kr. 4 st förstärkta normalfjädrar + fjäderben + dämpare bak. 2000 kr "Skrammelstag" H+V 270 kr En begagnad torkarmotor 927kr. Vevhusventialtionsslang retur 399kr Länkarmar fram ink bussningar 1100kr. Mittkonsol med armstöd 870 kr. Yttre fönsterlist höger + vänster 381+304 kr. Instegslister begagnade 320 kr Dragkrok avtagbar HAK 1500kr. Bilens max dragvikt 1400kg B behörighet. Jeager Elsats 1200 kr. Nya Cooper dubbade 205/55/46 vinterdäck 2500kr på Tradera. Motorvärmare+kupeuttag 1500kr. Stänkskydd fram o bak 580kr. Monterat Style 42 16" i svart och rött för att matcha bilen. Depo framlyktor med angeleyes för en modernare look 2000kr Xenonkonverterade. Lackrenovering polering lackskydd i 5 steg.
Ny framruta och lås och torkararm till glasluckan. 2015-01 Ny kylare 700kr och expansionkärl 550. Bakre bromsrör över tanken utbytta 2015 (+ ca 120 timmars oavlönat arbete 500 kr +moms = 75.000kr. som exempel)
Detta ska göras:
Den börjar bli färdig nu.
Ljud:
BMW business
Skick:
I hyfsat bruksskick.
På plussidan:
I stort sett helt rostfri E46 förutom någon mindre peppla på bakluckan. Den vackra kulören.
Den trevliga bränslesnåla motorn som trots att det är en 4cylindrig känns både pigg och vridstark.
Minnesvärt:
När den hängde som en sladdande skatebord bakom 540 för att försöka dra loss en fastrostad handbroms.