Bild på användaren maverick_750rr Till startsidan
41 år. Bosatt i Helsingborg, Skåne Län ID: 11017
Senast inloggad: 2022-05-16 17:01
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

[ 750iAL -90 ]
[ Bilder ] [ BilBloggen ]

BMW 750iAL -90

Fakta:
Oehört fin helt original E32 BMW750iL -90 som jag har som entusiastbil.
 
Tekniska data:
Typ 750IL (ECE)

E-Baureihe E32 (2)

Baureihe 7

Bauart LIM

Lenkung LL

Türen 4

Motor M70

Hubraum 5.00

Leistung 220

Antrieb HECK

Getriebe AUT

Farbe LAZURBLAU METALLIC (294)
Polsterung NATUR VOLLEDER (0237)

Prod.-Datum 1989-11-29
 
Mått/vikt:
Väldigt tung och väldigt stor.
 
Historik:
Denna köptes in helt ny av en tant boendes i Belgien. Där körde hon den i runt 8000mil tills hon tog in den till Sverige som flyttgods 97 och fick ju sätta på sidoblinkers i detta landet, först därefter var den godkänd 97-05-21 vid regbesiktningen. Det var första gången denna bil underkändes hos bilprovningen. Därefter har den gått igenom felfritt varenda gång.
Tanten ställde bilen med 13200mil på mätaren hos sin dotters killes bilfirma i Hörby 2000 där den fick stå länge. Säkerligen för att de begärde 79.000kr för den. Nog för att jag ville ha den när jag förstå gången såg den på blocket 2004, men så mycket pengar kunde jag inte hosta upp så regnumret sparades utifall att i alla fall.
2005 ser jag denna bilen på samma firma med samma bilder men då för 69.000kr. Detta tycker alla på Autopower är för mycket för denna bil men hagalen efter en råfin 750iL som man var så gav jag mig iväg för att åtmonstone kika på den.

O ja din jävel vad fin den var - fy fan där den stod och glänsde. Provtur fick jag med utan problem. Efter en del harklande&hostande så kom den igång med ett muller jag aldrig glömmer. Fy fan vad härligt den lät. Satan vad tjock rök det kom ur avgasrören. Verkar visst ha stått ett tag...

Stod på tomgång en bra stund och sen bar det iväg. Första gången i en 750iL. Den gick ruggigt bra, sjukt jämnt över hela registret och bromsarna tog så att jag fick ont i magen. Allting fungerade, allting var på sin plats - utom priset.

Efter mycket förhandling fick jag ner det till en acceptabel nivå. Men då hette det att de inte kunde lämna sin beg-garanti på den för att den säljes privat och inte via firman. Gjorde inget, rätt bil, rätt pris, rätta färger och rätt skick avgjorde saken.

Efter signaturerna började det regna och jag for hem i min nya drömbil jag suktat efter i 4 år varav 2 års letande med ett stort leende på läpparna. Jag är alltså andra ägaren på denna bilen satt jag och tänkte, vilken total kapitalförstörelse för henne haha, men hon har nog njutit hon med med bilen.

Så kom jag över den och kommer behålla den så länge det bara går.

Något jag tycker är intressant är HC-halten genom åren då jag läst på denna sidan att den kan spöka bra på M70motorn:
1997: 047
2001: 068
2003: 000(?)
2005: 002
2007: 016

År 2002, 11011mil, fick bilen helt nytt avgassystem hela vägen med nya katar. Nya bromsskivor runt om med belägg&vätska samt övrig vid inspektion 2 hos Theander Bil AB.

År 2005, 13955mil, bytades bromsvätska och glykolen vid inspektion 2 i Helsingborg

År 2006-04, 14071mil, gick fläktremmen sönder och bärgades till BMW där de satte på ny rem(serienr 11281736719).
2006-05-05 åker den in på en inspektion 2 igen där alla vätskor bytas inkl pentosinen.
2006-06-20 rengör Mr.Cap interiören(Leathercare&interiorService)

2007-08-22 underkänner SBP den för att höger styrled glappar.
2007-08-23 godkänns den.
 
Ägarförhållande:
Jag äger inte bilen längre. 2005 - 2021. ~3.000mil körda.
 
Utrustning:
Ingen speciell utrustning skulle jag vilja påstå. All seriemässig utrustning så som elsäten bak, brandsläckare, larm och övrigt har den ju men inget direkt extra.

Fick info precis 18/10 -07

Sonderausstattung
Nr. Beschreibung
302 ALARMANLAGE
303 INNENRAUMSCHUTZ/NEIGUNGSALARMG
401 SCHIEBE-HEBEDACH, ELEKTRISCH
423 FUSSMATTEN IN VELOURS
428 WARNDREIECK
676 HIFI LAUTSPRECHERSYSTEM
687 RADIOVORBEREITUNG
811 BELGIEN-AUSFUEHRUNG
847 erweiterter Kabelbaum
899 EXPORT-FAHRZEUG
 
Detta har jag gjort:
Jag har monterat en originaltelefon som jag anser hör till dessa lyxvagnar. Det är en NMT-telefon.

2007 fick den väl lite facelift i form av en sänkning fram(25mm), vita blinkers runt om(inte den fula klarglasbaklampan), 18" style 32-fälgar som jag köpte av Checkheft i Karlstad och röda bromsok.
Kanske inget som hör till denna klenod, men efter mycket velande testade jag och det såg riktigt bra ut anser jag så det behåller jag nu.

Original gummimattor fram och bak köptes omgående vid hemkomst första dagen.
 
Detta ska göras:
Den ska tas om hand.
 
Ljud:
Original stora ljudpaketet.
 
Skick:
Oehört ruggigt bra skick för att vara en från 1990. Tyvärr har jag stött emot avgasröret på motorcykeln i garaget då jag tryckt in 2st 7serier och 2 motorcyklar där så det gav en liten lackskada på vänster framdörr stor som en lillfingernagel.

Tanten som köpte bilen ny kan ha varit oförsiktig vid tankning då där finns 3-4 smårepor vid tanklocket, även det kommer åtgärdas då den ska in på omlackering nån gång framöver. Hon lät den även maskintvättas på bensinmackarna så det finns miljoner märken som jag ser(men tydligen ingen annan som inte är insatt) i lacken. Synd, men inget som stör just nu.

Hade inne den sommaren 2007 på rosttest och killen med kameran sa att den såg ut att komma direkt från fabriken - den var riktigt fin undertill och i balkar. Helt nytt avgassystem inköpt -98.
 
På plussidan:
Skicket, gången, kraften, utseendet, känslan, ljudet och råheten.
 
På minussidan:
De miljoner tvättreporna i lacken och de små revorna som finns. Kanske även att den saknar lite utrustning, men den är från -90 så vad begär man.
 
Önskelista:
Den är stor. Om man bara ska önska så ser listan ut såhär:

* Nyaste 760-motorn - dubbelturbomatad - monterad med låda och hela kitet, borrad, portad, planad och inställd i bänk.
* Alpinaläpp fram
* Alpinastripes
* PDC fram&bak
* Softclose baklucka
* Komfortstolar med mörkblå lining, sätesvärme fram&bak
* Krom-handtag i alla dörrar(i cupén)
* Highlineädelträ
* CSi-ratten(mer greppvänlig) samt elstyrd sådan
* Autavbländbar backspegel
* Xenon
* Elgardin bak och i dörrar
* Telefon i handskfack och bak med radio bak
* Öhlinsdämpare runt om, fullt justerbara
* Fotstöd bak
* Dubbla rutor
* Original stereo
* Porschebromsar och större skivor runt om

Sen hade jag nog varit ganska nöjd måste jag säga =)
 
Minnesvärt:
När den precis kommit ut från en Inspektion 2 och mekaren säger att det var fan i mej den finaste 750iL jag sett i Skåne. Sen står han och biter sig i läppen, kollar runt bilen och vinkar adjö när jag kör hem den därifrån =)
 
Övrigt / Kuriosa:
Den passerade 15700mil den 2007-10-16, jag är 2a ägaren på bilen totalt, många kvitton men inte alla, full servicebok och god historik.
Riktigt kul att ha en sådan klenod med första M70 i fullt fungerande skick.

15800 mil passerades 2008-03-15

15910 mil står den på från och med 2011-04-11
 
Information
Modell BMW 750iAL
Årsmodell 1990
Färg Lazurblaumetallic
Kaross E32 (7-Serien)
Automat Ja
Touring Nej
Diesel Nej
Cab Nej
Datum för annonsen 2007-10-17 02:03
Antal besökare 1.940 st besökare
 
Inköp och försäljning
  Inköp Försäljning
Datum 2005-07-25 2021-09-10
Pris
Mil 13.200 16.200

IP: [...]94.191
Direktlänk till denna sida:
https://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=43850

© 1997 - 2022  AutoPower.se