BMW 740iA -92
Jag äger inte längre bilen
|
Fakta: |
Ovanligt är att fronten var av den gamla modellen. Efterhandskonstruktion efter skada av en snål eller diskret tidigare ägare förtäljer inte historiken. Bilen rullade ivf. av bandet 920515 och registrerades första gången i Tyskland i Juni 1992. Importerades till Sverige våren 1999. Därefter i min ägo sen Maj 2001. |
|
Tekniska data: |
V8, 4,0 , 400Nm |
|
Historik: |
Två tyska ägare samt tre svenska ägare före mig. Importerad. |
|
Ägarförhållande: |
Såld och väldigt saknad i Juli 2003. |
|
Utrustning: |
Automatisk. nivåreglering bak Centrallås med komfortstängning D-Netz telefon (urkopplad:) Dimljus Dubbelglas Elstolar med värme och armstöd Elhissar fram & bak Eluppvärmda vindutetorkarlägen på framruta Eluppvärmda spolarmunstycken Elspeglar med värme och vidvinkel visning Farthållare Förar och passagerar airbag Infraröd originallarm Kassettfack Komfortbelysning M-Sport velourmattor PDC (Park Distance Control) Rastvärme Stora stereo paketet med 10 högtalare Stora klimatanläggningen med AUC Stora bensintanken (102 l) Stora Färddatorn Softclose baklucka Taklucka elektrisk |
|
Detta har jag gjort: |
Manuell Rollo bakruta Fyrkolvsok från 750-92 samt skivor 324x30 fram. Kompletterad med original luftintag samt kylkanaler till bromsar. Kapades in i befintlig front. Fälg BMW M parallel eker 37 polerad kant samt sida, med Bridgestone Potenza 245/40-18 fram samt 265/35-18 bak Även reservhjul med samma fälg Vita blinkers fram, sida samt bak Prylfack under askkopp Flask/burk hållare (USA option) Ficklampa till handskfack Bilstein Sprint samt H&R sänksats är monterad i fram. Vita blinkers glas i bak tillverkade av mig med stor hjälp en god vän (tack Ralph) samt av Repro Glas i Sundsvall. Blev väldigt lyckat. |
|
Skick: |
Bra, om inte mycket bra. Liten lackskada vid antennfäste på vänster bakskärm. Påkostad över 35000:- under de två åren jag hade den. Endast sommarkörd under min ägo. |
|
På plussidan: |
Komfort, design, känsla |
|
På minussidan: |
Bensinförbrukning och försäkring. |
|
Minnesvärt: |
Fick den stora äran att köra 600 mil under 2½-vecka med denna underbara bil maj 2003. Resan gick till Italien via Tyskland och Österike. Förutom en "liten" fadäs med en skuren vattenpump innan vi ens lämnat Sverige, så fortgick resan utan något som helst krångel. Ett stort tack till Pålssons Bil i Helsingborg, som ställde upp och jobbade med bilen under ordinarie lunch för att jag skulle kunna fortsätta min resa. |
|
Övrigt / Kuriosa: |
Mjukvaran uppdaterad i växellådan av Bil & Motorteknik pga. ryckiga växlingar och därmed Transprg. som felkod. Efter uppdateringen var alla fel rörande växlingar borta. |
|
Information |
Modell |
BMW 740iA |
Årsmodell |
1992 |
Färg |
Lazurblau Metallic |
Kaross |
E32 (7-Serien) |
Automat |
Ja
|
Touring |
Nej
|
Diesel |
Nej
|
Cab |
Nej
|
 |
2006-01-09 10:34 |
 |
907 st besökare |
|
|
|