1988 gjordes en facelift på E30 karossen (3-serien), vilket innebar att de bl.a. fick nya stötfångare och nya baklampor. 1988 var sista året E30 karossen kunde fås med M10 motor, 1989 blev ersättaren M40 standard under huven på 316i/318i
Min sjätte BMW sedan jag började besöka AutoPower. Chassinummer: WBAAK150602337660
Tekniska data:
Motor: M10B18 [kat] Konfiguration: Rak 4 cyl. 8 ventiler Cylindervolym: 1766 ccm Max effekt: 102 hk vid 5800 varv/min Max vridmoment: 140 Nm vid 4500 varv/min
Prestanda:
0-100 km/h: 11.8 sek Toppfart: 184 km/h Förbr.: 0.93 l/mil
Mått/vikt:
Längd: 432 cm Bredd: 164 cm Höjd: 138 cm Hjulbas: 257 cm Spårvidd fram: 140 cm Spårvidd bak: 141 cm Vändcirkel: 1050 cm Vikt: 1200 kg
Historik:
Svensksåld och levererad för första gången 1988-08-29 av Bilhallen i Helsingborg (BMW i Helsingborg). När jag 2006-01-05 köpte bilen, blev jag den 18:e ägaren. De senaste 2 ägarna har varit privatpersoner.
Servicebok finns och är stämplad fram till 25 205 mil.
Ägarförhållande:
Bilen såldes 2006-03-23 Jag var ägare nummer 18, bilen är nu inne på sin 21:a ägare.
Utförda reparationer i min ägo: 2006-01-10 Bytte spindelled (vänster) 2006-01-10 Justering av tomgångsvarvtal 2006-01-07 Service + div. små fix
Ljud:
* Pioneer CD-spelare. * Standard ljudpaket samt eftermonterade bakhögtalare.
Övrigt / Kuriosa:
Eftersom bilen är utrustad med katalysator från fabrik, innebär det att motorn har lägre kompression än "vanliga" 318i. Kompressionen är sänkt från 9.5 till 8.2 för att klara av den 95 oktaniga bensin (98 oktan på vanliga 318i) som var den enda blyfria bensin som fanns 1988. Sänkningen av kompressionen innebär att motorn utvecklar 102 hästar istället för 105 och maxvridet ligger på 140 Nm istället för 145 Nm som på "vanliga" 318i. Detta innebär att bilen blir 0.6 sekunder långsammare till 100 km/h och toppar 2 km/h lägre än vanliga 318i med M10 motor utan katalysator.
318i M10 kat såldes även under namnet 316i M10 i vissa länder.