BMW AC Schnitzer S3 CS TIC -94
Jag äger inte längre bilen
|
Fakta: |
AC Schnitzer S3 CS / CLS I (TIC).
Detta är en av de få äkta AC Schnitzer CS Widebody som tillverkats. |
|
Tekniska data: |
620 hk och 820 Nm @ E85 och 1,5 bars laddtryck.
Motor: 2,8 liters 6 cylindrig BMW M50B25 (vanos). Borrat, honat, planat och pyramidringat block. Precision SC62 specialturbo, PPF intercooler, PPF grenrör som är coatad, PPF dumpventil, TIAL wastegate, turbokamaxlar och specialkomponerat avgassystem av Ferrita. Stödgördel från PPF. BMW 328 helsmidd vevaxel. Smidda 135 mm CP kolvar samt smidda stakar. 2 x racingkamkedjor samt racingkedja till oljepump. BMW M5 tändspolar. ARP-bultar.
Topplocket planat och med frästa ventilsäten och inslipade ventiler. BMW ickevanos innerfjädrar och PPF race ytterfjädrar. Titanretainers och 1 mm oversize raceventiler. Allt byggt på BMW 328 topplock med vanos borttaget.
Autronic SMC styrsystem med MSD DIS4 tändslutsteg. Autronic kam- och vevaxelgivare. Dubbla Bosch 044 racing bensinpumpar samt stålomspunna slangar, PPF catchtank, PPF / Nuke fuelrail. Precision lågohmiga spridare 1260 cc. Spal sugande elfläkt, 382 mm, PPF intercooler 600x300x75 mm med 75 mm anslutningar. Griffin racingkylare med PPF expansionskärl. Stewart racingvattenpump.
Oljekylning, 200x280x40mm Mesa-Cool oljekylare från PPF. BMW M3 oljefilterhus. Stålomspunna oljeslangar.
Sachs racing tryckplatta samt 4-pucks sinterlamell.
Vevaxel, triggerhjul, koppling och svänghjulet är viktat och balanserat.
BMW M3 3,2 6-växlad låda, kardan samt bakvagn med förstärkningsplattor mot chassiet samt Power Flex-bussningar i hela bakvagnen. Shortshift kit från UUC.
(Original sitter det en AC Schnitzer S3 motor. 3,0 liter, 240 hk, 305 Nm.) |
|
Historik: |
AC Schnitzer köpte bilen direkt från BMW när den var ny och satte klorna i den. En av få äkta AC Schnitzer S3 CS (CS = Coupé Silhouette) som byggdes på BMW 325. |
|
Ägarförhållande: |
Jag äger bilen. |
|
Utrustning: |
* AC Schnizer sportchassie (fjädrar + dämpare). * AC Schnitzer Type I R (Rennsport) splitfälgar. 10" bak och 9" fram. * AC Schnitzer sportsystem. * AC Schnitzer sportspeglar. * AC Schnitzer kjolpaket. * AC Schnitzer bakrute- samt bagagevinge. * AC Schnitzer CS original ombyggnad (breddning och massa annat) i kolfiber. * AC Schnitzer kolfiberpanel. * AC Schnitzer motortemperatur- samt oljetrycksmätare i kupén. * JR koniskt sportfilter. * Svart/grå mocka/alcantara M3-inredning. * Dubbla airbags. * Klima. * Vita blinkers runtom. * Tacklucka. * Stora färddatorn. * C-lås. * 2 x El-hissar. * Cargard 850S larm. * Plus en hel del till... |
|
Detta har jag gjort: |
* Bytt motor och topplock. * Bytt växellåda till M3 6-växlad. * M3 3.2 kardan. * M3 3.2 komplett bakvagn. * Sinterlamell (Sachs). * Sporttryckplatta (Sachs). * Urtrampningslager (Sachs). * Racing svänghjul i aluminium (JB Racing). * Movit 4 kolvsok, 322x32 mm fram. Stålomspunna slangar runtom. * BMW M3 3.2 bromsok bak, 312 mm med Zimmermann skivor och Green Stuff belägg. * UUC Motorwerks shortshiftkit (EVO 3). * Turbokonverterad. * 3" avgassystem med custom made ljuddämpare från Ferrita. * Omlackad (borttagna rutor, motor etc för bästa åtkomst). * Angel-eyes. * Chrystal clear bakljus och dimljus. * 18" BBS LeMans split 10" bak och 9" fram. * AC Schnitzer fjäderbensstag fram. * Motorsport Racing fjäderbensstag bak. * FK Automotive ställbart chassie fram och bak (hårdhet + höjd). * Frontgrill (-97:ans). * Bredare (svarta) njurar. * Ny fram- och bakruta. * Nya lister samt dörrhandtag etc. * Ny bagagelucka. * AC Schnitzer golvmattor. * Nya torkararmar. * Sportratt. * Cargard T70C+. * Bytt massor av bussningar, motordelar samt andra detaljer. |
|
Detta ska göras: |
* Inredningen ska göras iordning med bl a kolfiberdetaljer. * Tona bakrutan samt framrutorna. |
|
Skick: |
Så gott som nyskick snart. |
|
På plussidan: |
Enligt mig så skulle M3 E36 ha haft denna (breddade) kaross. Detta är egentligen den naturliga fortsättningen på M3 E30. Breddningen är verkligen riktigt grym. Fungerar lika bra i stadstrafik som på bana. Bra utrustad. Få exemplar finns av denna modell. |
|
På minussidan: |
Har tagit lång tid att renovera och har kostat massor att bygga. |
|
Önskelista: |
* AC Schnitzer sportinredning (skinn). * AC Schnitzer kolfiberinredning. * Bra och diskret ljudanläggning. * Kolfiberhuv. * Bagagelucka i kolfiber. * Xenon. |
|
Minnesvärt: |
Efter att jag sålt min M3 E36 så var min plan att inte köpa någon bil innan nästa sommar (2004). Sen fick jag se denna bil på bild och råkade träffa på ägaren på en chat (irc) där jag startade övertalningen. Tog ca 2 veckor och bilen blev min. Betalade alldeles för mycket för denna bil. |
|
Övrigt / Kuriosa: |
Allt är till salu för rätt peng.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Provar att drifta lite sommaren -08 (YouTube) --> [LÄNK]
Provkörning sommaren -07 (19,0 Mb) --> [LÄNK]
Film på bilen under bygget (3,7 Mb) --> [LÄNK]
Film från tidig provkörning med 0,8 bar (9,8 Mb) --> [LÄNK]
Reportage från installationen av Autronic SMC hos PPF --> [LÄNK]
Minireportage från omlackeringen av bilen hos M"n"M i Norberg --> [LÄNK]
OBS! 53 000 hade besökt denna sida innan räknaren nollades. |
|
Information |
Modell |
BMW AC Schnitzer S3 CS TIC |
Årsmodell |
1994 |
Färg |
Cosmossvart metallic |
Kaross |
E36 (3-Serien) |
Automat |
Nej
|
Touring |
Nej
|
Diesel |
Nej
|
Cab |
Nej
|
|
2005-12-25 09:43 |
|
44.821 st besökare |
|
|
|