BMW 540im6 -01
Jag äger inte längre bilen
|
Fakta: |
En 540 touring årsmodell 2001 lev, oktober 2000 tillverkad som nr 9 av 193st faceliftade med M62TU motor och manuell låda. Denna är första Antrazitegrå av 5st. Och det finns bara 3st. med Antrazite/svart sportläder tillverkade i hela världen. Totalt så har det tillverkats ca 900 st manuella 540T/6 från -97-2003 482 st med M62TU från 09/98 18st RHD facelifte 540T/6 +193 LHD=211 totalt. |
|
Tekniska data: |
Motor : V8 4,4 liter, 4 ventiler / cylinder. Effekt 286 hkr Vridmoment 440Nm vid 3600 varv. [LÄNK] 6 växlad manuell Getraglåda S6S 420G |
|
Prestanda: |
Fartresurser 0-100 6.3 sek. Toppfart elektroniskt spärrad vid ca 250. |
|
Mått/vikt: |
Skattevikt 1860kg Totalvikt 2280 Max släpvagnsvikt 2000kg Max släpvagnsvikt med B kort 1220kg Max med utökad B- behörighet 1970kg Max sammanlagd bruttovikt 4370kg |
|
Historik: |
Bilen har haft en ägare i Tyskland from oktober 2000 en Dr Professor född-53, han körde ca 15.300 mil på tre år och bilen hade stått 1 år på BMW innan den slussades ut till en underhandlare där Kenta hittade den och importerade den. Vid första bilden jag fick så var jag nog redan såld på denna. 540. Jag förbjöd Kenta att sälja bilen innan jag kikat och provkört.
Favoritkulör med svart skinn, fint skick dvs hel och ren med några mindre skönhetsfläckar, lagom med utrustning och manuell låda, bestämde mig det gjorde jag på E20 utanför Kumla när sexan petades i vid 220 och det fortsatte att öka rejält. |
|
Utrustning: |
397 Antrazitmetallic. NR 1 av 5 st tillverkade med 397, 3st med svart skinn 227 Sportchassie. 500 Ljusspolning med intensivrengörning. 216 Servotronic. 650 Radio RDS med CD. 661 Radio BMW Business 676 Hifi-paket med subwoofer. 358 Framruta med klimatkomfort. 423 Velourmattor. 430 Automatisk avbländbara inner och ytterspeglar även elektriskt infällbara. 481 Sportstolar i N6SW Svart standardläder. 494 Stolsvärme. 508 Park distance control PDC. 522 Xenonljus. 710 M -Sportratt med multifunktion 438 Edelholtz Nötbrun träpaneler. 220 Nivåreglering 210 DSC III 534 Klimatautomatik 520 Dimljus 473 Armstöd fram 249 Multifunktions ratt 555 Board computer 785 Vita blinkers runt om 320 Modellbeteckning borttagen 970 Businesspaket 428 Förbandslåda och varningstriangel Levererades med 361 Paralleleker 82 16" + 17" Rundeker styling 18 med Pirelli P7 235x45x17 + 6x Airbags
+ ASWD i massor + MM.MM. |
|
Detta har jag gjort: |
Swedeguard SG4000ASR larm inköpt nytt i kartong på Blocket. BMW stänkskydd fram o bak. BMW gummimattor. Inköpt beg 16"Borbet typ E med dubbade Michelin Ivalo från Gotland !. 5st 17" BMW split krysseker styling 5 med Continental sportcontact 2. Bilstein sport stötdämpare runt om Powerflex länkarmsbussningar fram. AC Schnitzer pedaler 4st Spike 17" från Bil&Motor i Taberg med Uniroyal Rainsport 1 fått ersätta BBSen som såldes och hamnar på en E28 535. Takspolier från Aerodynamik paketet. Nya bakskivor o belägg samt handbroms,kylare vattenpump, huvudkopplingscylinder.Demonterad CDV på slavcylindern. Huv o front. lister omlackerade pga stenskott, kromlister, njurar och BMWemblem utbytt. Framrutan utbytt mot ny klimatkomfortruta hos Ryds i Örebro. Original Brandsläckare. Modifierat bakre avgassystem från 528an, en avgasburk och dubbla utblås, samt original Alpina inskoning enbart för syns skull:) Bosal avtagbar dragkrok Fjäderbenstag. Carpro Premium plus Xenonkit för Helljus 5000k från Xenonkungen. LED ljus till Angeleys från Styletech. Xenon HID H8 monterat i dimljusen är ersatta Av ORIGINAL XENON EXTRALJUSSATS 63 13 0 149 369. 5st Radialeker 32 monteras, fortfarande med samma Uniroyal Rainsport. Ny generator i förbyggande syfte. Främre motorkuddar utbytta i förbyggande syfte M-ratten bort mot en stilfullare Sportratt. Supersprint slutdämpare monterat. Nya däck Hankook Ventus V12 Evo 235/45/17 topptestade , lättrullade och TYSTA. Nöjd ! Hualingen multimediamaskin, med Navi,DVD, TV mmmmm. Nya luftbälgar för nivåregleringen monterade. Nya skyddsglas till framljusen samt ljusjusteringar utbytt. Nylackad huv igen. 4St M-style 37 8.0X18" 9.5X18 med 235/45 Kumho KU31 / Dunlop Sp9000 255/40 Demonterat främre ljuddämparen för att få lite muller i bilen. Bytt startmotor inköpt från ATP-teile |
|
Skick: |
Ingen altartavla som 528an, men i mycket gott och välbevarat skick, att bilen rullat snart 16.000 mil märks inte alls i drivlina och chassie, minimalt slitage invändigt och inte mera än sedvanliga stenskott i fronten och några mindre dörruppslag. Med nya chassieuppsättningen med Bilstein dämpare så fick bilen även tillbaka nybilskänslan i vägkontakten. Bilen var välunderhållen innan köpet med nya bromsskivor fram, bromsskivor bak ligger på hyllan. |
|
På plussidan: |
Körglädje som bara överträffas av en M5a. Exlusive unik bil bara 3st tillverkade med kombinationen Antrazite/svart skinn KUL. Det praktiska användandet kombinerat med en prestanda som hänger av det mesta. Den manuella lådan som ger en helt annan körkänsla och brutalitet= ASWD i massor. Bilen går att köra hyfsat ekonomiskt på landsväg utan ägg under pedalen mellan 0.84-0.92. Genomsnitts förbrukning på 3½ år där förbrukning 2 ej resetats var 1.06 L mil (2006-02 till 2009-07 är lika/bättre än en Volvo V70 2,5T med 100 hkr mindre som jämnförelse. Mest positivt är väl att jag fick lite pyssel igen, 528an var ju "färdig" samt att det åter mullrar en V8 i "Hassos garage". |
|
På minussidan: |
Att touringen är bullrigare än en sedan och stummare i fjädring bak olastad.
Att man aldrig kan byta bort den mot nått som är lika kul för vettiga pengar. Ekonomisk, prestanda,comfort och praktiskt användande är oslagbart. Bilbytarsuget lagt på hyllan trots mycket bra bud på bilen. DOCK kan en fin 6 cylindrig E46 cab få mig att överväga ett byte. |
|
Önskelista: |
Vad finns mera att önska ??????? |
|
Övrigt / Kuriosa: |
[LÄNK] : Hasso på Gnällbältesträffen 2006-07-05<br><br>
[LÄNK] : Årskrönika 2005
[LÄNK] : Hasso på Gnällbältesträffen 2005-07-06
[LÄNK] : Hasso på putsträff 2005-05-23
[LÄNK] : AC A till Ö
[LÄNK] : Vid sunda vätskor
[LÄNK] : Årskrönika 2004
[LÄNK] : Lite pyssel med nyinköpta 540:n
[LÄNK] : Odensbacken 2004-07-14
[LÄNK] : Eskilstuna 2004-07-07
[LÄNK] : Gävleträffen 2004-06-19
[LÄNK] : En snabbtitt på E60
[LÄNK] : Årskrönika 2003
[LÄNK] : Airbagtrubbel - hur man simulerar en passagerare
[LÄNK] : På besök i Kalmar
[LÄNK] : Tillbakablick på Bilsalongen
[LÄNK] : VIP-visning på Carlssons Bil i Örebro
[LÄNK] : Hasso gör en ansiktslyftning
[LÄNK] : Odensbacken 2003
[LÄNK] : Besök på Ronnie Peterson-utställningen
[LÄNK] : Hasso benar ut varför obalans uppstår
[LÄNK] : Provkörning av M635CSi
[LÄNK] : Hasso och AutoPower crew på tv-inspelning
[LÄNK] : Hasso åker jolle och Ålandsfärja
[LÄNK] : Test Destinator-Navi med Ipac
[LÄNK] : Garagekvällen på Stockholms Bilvård
[LÄNK] : Hasso gör en tidig årskrönika över BMW-året
[LÄNK] : Hasso monterar Supersprint
[LÄNK] : Hasso på BMWPower/BMW CS meet i världens ände
[LÄNK] : Hasso på BMW SC banträff Gälleråsen 2002-07-06
[LÄNK] : Hasso spanar av Strömstad och Svinesund på svenska och norska BMW |
|
Information |
Modell |
BMW 540im6 |
Årsmodell |
2001 |
Färg |
Antrazitmetallic 397 |
Kaross |
E39 (5-Serien) |
Automat |
Nej
|
Touring |
Ja
|
Diesel |
Nej
|
Cab |
Nej
|
|
2005-12-10 11:40 |
|
315.602 st besökare |
|
|
Inköp och försäljning |
|
Inköp |
Försäljning |
Datum |
2004-10-04 |
2013-10-09 |
Pris |
|
|
Mil |
15.700 |
22.008 |
|