Bild på användaren Janne (AutoPower) Till startsidan
59 år. Bosatt i Västerås, Västmanlands Län ID: 44
Senast inloggad: Igår 21:05
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

[ 528iA touring -97 ]
[ Bilder ] [ BilBloggen ]

BMW 528iA touring -97

Jag äger inte längre bilen

Fakta:
BMW 528iA touring 7/97.
Lackering: 668 Schwartz II.
Klädsel: N6SW Svart Montana Läder.
Dekorlister: Svart Högglans.
 
Tekniska data:
Rak 6-cylindrig motor, 24 ventiler, cylindervolym 2793 cc. 193 hk/5300 rpm, 280 Nm/3950 rpm.
5-vxl Steptronic automatlåda.
 
Prestanda:
0-100 km/h 9,1 sek, toppfart 227 km/h.
Bränsleförbrukning stad/landsväg/blandat 16,6/7,8/1,10 (l/100 km).
 
Mått/vikt:
Tjänstevikt 1830 kg.
 
Historik:
Togs ut 18/7 1997 av Firma Haeberlin & Mauerer GmbH. 19/9 2000 övergick ägandet till att bli privat av delägaren Hr Mauerer. Han hade bilen fram till 23/6 2003 då den köptes av Hr Wissgot, innan bilen därefter övergick i min ägo 14/9 2004. Bilen är krockfri och servad på auktoriserad BMW-verkstad av tidigare ägare.
 
Ägarförhållande:
3 ägare i Tyskland, 3 i Sverige.
 
Utrustning:
Standardutrustning:
* Elhissar fram och bak med komfortautomatik och klämskydd
* ABS
* Check Control
* Insynsskydd bagage
* Nivåreglering
* Nackstöd bak
* ASC+T
* Sidoairbags fram
* Tredje bromsljus
* Hydraulisk dämpning av handskfack
* Soft Close bagagelucka

Extrautrustning enligt fabriksspecifikation:
* 0216 Servotronic
* 0245 Elmanövrerad rattjustering
* 0296 BMW lättmetallfälg Classic 7x16
* 0302 Fjärrstyrt larm
* 0320 Ej modellbeteckning
* 0352 Dubbla glasrutor
* 0403 Elektriskt manövrerad glastaklucka
* 0413 Lastskyddsnät
* 0459 Elektriskt manövrerade komfortstolar med minne för förarstolen
* 0473 Armstöd fram
* 0488 Reglerbart svankstöd
* 0494 Stolsvärme fram
* 0510 Ljusviddsreglering
* 0534 Klimaautomatik inklusive restvärmesfunktion
* 0536 Bensinvärmare
* 0540 Farthållare
* 0555 Färddator V
* 0628 Kommunikationspaket
* 0629 GSM-telefon
* 0672 CD-växlare
* 0676 HiFi-högtalarsystem

Eftermonterat:
* Xenon-ljus
* Avtagbar dragkrok
* Mugghållare fram och bak
 
Detta har jag gjort:
* iPod 4G 40Gb & PodGear CarDock FM. PodGear CarDock FM är en justerbar hållare med strömförsörjning för iPoden. Den innehåller även en liten lokal FM-sändare med räckvidd på tre-fyra meter. Musiken du spelar på iPoden sänds på FM-bandet på valfri frekvens (99.9 på bilden) och det är bara att ställa in tunern på mottagning på motsvarande frekvens så strömmar Perssons Pack ur bilhögtalarna. Funkar bäst i mindre städer, i större städer ligger radiofrekvenserna så tätt att det är svårt att hitta en frekvens som inte störs ut hela tiden. Tyvärr anser PTS att risken finns att dylika tingestar stör ut trafikmeddelanden och liknande, varvid den legalt bara kan användas utomlands. Det finns gott om andra lösningar, dock. Ett billigt men sämre sätt är en kassettadapter. Ett annat, bättre men dyrare sätt, är att använda CD-växlaringången med en Ice>Link från Dension. Vem behöver CD-spelare i bilen när man kan ha hela skivsamlingen i fickan?

* Navigator (iPaq 4150, Bluei Bluetooth GPS-mottagare, TomTom programvara, Brodit aktiv iPaq-hållare på Brodit modellanpassad monteringsplattform)
 
På plussidan:
Fantastiskt komfortabel, körde 145 mil på ett drygt dygn hem från Tyskland utan att bli trött i ryggen. Snål på bränsle. Brutalt mycket bättre skick än de bilar jag var och tittade på i Sverige innan shopkeeper-Kent och jag tog Ryanair till Frankfurt.
 
På minussidan:
E39 standardfelen, rosttendenser på insidan av bagageluckan samt pixelbortfall i huvudinstrumentet.
 
Övrigt / Kuriosa:
* Bilen köpt via annons på Mobile. Såld till bekant.

* Fälgarna må kanske inte se mycket ut för världen, men dom var dyrast i hela BMW tillbehörskatalogen i sin respektive storlek, och faktiskt dyrare än de flesta oberoende av dimension, t ex var 18" krysseker split ett par hundra billigare.

* Att belasta detta BMW-täta land med ytterligare touringar kan verka onödigt. Men tyvärr är dock alltför många av de bilar som hela tiden cirkulerar på begagnatmarknaden i Sverige inte i särskilt bra skick. I varje fall inte i den lägre halvan av prissegmentet, även om ett högt pris sannerligen inte är någon garanti för att bilen är bra. Inte sällan figurerar någon av de mest ökända importhandlarna i ägarhistoriken. Jag har sällan blivit besviken på en bil i Tyskland, om man bara håller sig ifrån firmorna som säljer "endast för export".
 
Information
Modell BMW 528iA touring
Årsmodell 1997
Färg Svart II
Kaross E39 (5-Serien)
Automat Ja
Touring Ja
Diesel Nej
Cab Nej
Datum för annonsen 2005-12-08 13:57
Antal besökare 1.746 st besökare
 
Inköp och försäljning
  Inköp Försäljning
Datum 2004-09-14 2005-04-17
Pris
Mil 17.700

IP: [...]95.143
Direktlänk till denna sida:
https://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=40877

© 1997 - 2020  AutoPower.se