JohanE Till startsidan
40 år. Bosatt i Säter, Dalarnas Län ID: 15560
Senast inloggad: 2017-10-14 20:06
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

[ M3 -87 ]
[ Bilder ] [ BilBloggen ]

BMW M3 -87

Fakta:
Efter att jag kört 320in ett år började man kika efter en M3a, de är ju rätt ovanliga och man såg en nån gång då och då. Begäret efter att äga en ökade hela tiden och jag började leta. Det var så få till salu och de jag såg var inte i det skick jag ville. Så till slut var det nära att man skulle åka till tyskland och plocka hem en för där fanns det några enligt bilderna skapliga vagnar. Men så dök den här upp som jag hade sett på annons tidigare men som jag missade, vilket var synd då den fanns i Sandviken nära och bra. Köpte bilen i maj 2003 från Umeå. Bilen hade då något av de mest utslitna framdäck jag sett och vid resan hemåt drog bilen åt alla möjliga håll. Nya däck och fälgar införskaffades och bilen gick rakt och fint. Hade gått 14540mil vid köpetillfället.
Detta är definitivt den roligaste bil jag kört, plus att jag tycker att karossen är en av de råaste BMW har gjort. Få bilar passar så bra med utsvängda skärmar som BMW E30. Helt underbar maskin helt enkelt.
 
Tekniska data:
Fordonsinfo:
Typkod: AK05
Typ: M3 (EUR)
Karosstyp: LIM
Styrning: LL
Dörrantal: 2
Motor: S14
Volym: 2.30
Effekt: 158
Drivning: Bak
Växellåda: Manuell
Färg: ALPINWEISS (146)
Klädsel :ANTHRAZIT (0211)
Produktionsdatum: 1987-01-30
Andra tillval: Nej

Enligt reg.beviset och M3E30.se:
Motor: S14B23
Effekt kW: 143kW/195hk (DIN)
Antal passagerare: 3
Max lastvikt: 240
Däckdimension fram: 205/55R15
Däckdimension bak: 205/55R15
Kaross: Täckt, Taklucka

4cyl vätskekyld radmotor med två öveliggande kamaxlar och ventiler per cylinder. Katalytisk avgasrening. Bränslesprutning med Borsch Motronic digitalstyrd motor elektronik. 5-lagrad vevaxel. Borrning/slag 93,4/84 mm, volym 2 302 cm3. Kompression 10,5:1. Oljekylare. Max eftekt 195 hk (143,5kW) vid 6750 r/m, max vridmoment 23,4 kpm (230 Nm) vid 4 750 r/m.

Motorn fram, bakhjulsdrift,

5-växlad sportlåda. Getrag 265.
Utväxling: 1.3,72. 2.2,40. 3.1,77. 4.1,26. 5.1,00. R.4,23.
Differentialbroms med 25 procents spärrverkan.
Bakaxelutväxling: 3,25

Spiralfjädring runt om. Fram fjäderben och undrre triangellänkar. Bak dubbelledande drivaxlar och snett bakåtriktade triangelbärarmar. Krängningshämmare fram och bak.

Kuggstång, servo, 2,9 rattvarv. Vändcirkel 11,1 meter

Generator 1 260 W. Batteri 90 Ah.

Ventilerade skivor fram och bak. Kretsar axelvis, p-broms mekaniskt på bakhjulen. Låsningsfritt system (ABS). Bromssträcka 46 meter. Pedaltryck 25kp.
 
Prestanda:
Riktigt bra för en bil med fyra utan turbo. Ingen raket men väldigt rolig. Det finns många "svenssonbilar" med mer effekt nuförtiden men få bilar som har samma skojfaktor.
 
Mått/vikt:
Enligt reg.beviset och M3E30.se:
• Längd: 4350mm
• Bredd: 1680mm
• Tjänstevikt: 1360kg
• Maxlast: 240kg
• Totalvikt: 1600kg
• Skattevikt: 1360kg
• Taklast 75
• Släpvagnsvikt 0
• Bagagevolym VDA 420 liter
• Tanken rymmer (l) 55 + 15
• Cw 0,33
• Axelavstånd (cm) 257
• Total Längd (cm) 435
• Total Bredd (cm) 168
• Total Höjd (cm) 137
• Spårvidd fram/bak 141/144
 
Historik:
Ja, en hel pärm full med historik som jag ökar på för varje del jag köper till den.
 
Ägarförhållande:
Jag äger bilen. Dock avställd sedan 15/8 2007.
 
Utrustning:
• 300 Centrallås
• 401 El. taklucka
• 410 El. fönsterhissar
• 428 Varningstriangel
• 485 Recaro sportstolar
• 500 Strålkastarrenggörning samt intensivrengöring
• 510 Ljusreglering
• 551 Färddator med fjärrkontroll på blinkersspaken
• 668 Radio BMW Reverse med RDS-radio BMW BAVARIA C EXKLUSIV (ej kvar)
• 681 Takantenn
• 690 Kasetthållare
• 850 Lilla extratanken i bagageutrymmet.
 
Detta har jag gjort:
• Stereo
• M-tech2-ratt
• Belyst original växelspaksknopp
• Framskärmar från Sport Evolution
 
Detta ska göras:
Byta bärarmsbussningar bak.
 
Ljud:
Motorljudet är helt okej för att vara en fyra. Gillar egentligen ljudet från sexorna bättre men M3E30 ska ha en fyra.
Stereon är rätt ok den med. Abslut inget värstingljud men det duger.
 
Skick:
Försäkringsbolaget hade inget att anmärka på. Var tvungen att få den besiktad av försäkringsbolaget för att få den försäkrad.
 
På plussidan:
+ Körglädje!
+ Design!
+ Utstrålning!
+ Modellens racingshistoria!
 
På minussidan:
Har inte hittat nåt negativt.
 
Övrigt / Kuriosa:
Det känns bra att veta att det står en M3 i garaget även om den inte blir använd särskilt mycket.
Sen 2003 har jag kört någonstans i närheten av 2000mil med den.
 
Information
Modell BMW M3
Årsmodell 1987
Färg Alpinvit (146)
Kaross E30 (3-Serien)
Automat Nej
Touring Nej
Diesel Nej
Cab Nej
Datum för annonsen 2005-12-08 06:25
Antal besökare 4.824 st besökare
 
Inköp och försäljning
  Inköp Försäljning
Datum 2003-05-13
Pris 75.000
Mil 14.540

IP: [...]217.31
Direktlänk till denna sida:
https://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=40871

© 1997 - 2017  AutoPower.se




Däck365