Ganska rolig och passande förstabil. Den 2-liters raka sexan är väldigt temperamentslös vid låga varv men får en liten rolig knuff när man kommer över 4000 varv.
Tekniska data:
R6 M20B20, 1990cm3 95kW(129hk), 164nm Manuell 5-växlad Ej servo
Prestanda:
0-100km/h 10,6s Topphastighet 197km/h
Mått/vikt:
Tjänstevikt 1280kg
Historik:
Runt 10 ägare enligt registret, varav några bilfirmor. Jag tror jag vill minnas att vi var den 4:e "riktiga" ägaren.
Utrustning:
Manuell taklucka, metalliclack, mittarmstöd och nackstöd bak är vad jag kan minnas.
Detta har jag gjort:
M technic I-ratt, utbytt förarsäte mot ett med oskadad tygklädsel, 14" BBS krysseker och en diskret Pioneer CD/Mp3-spelare.
Skick:
Ganska oxiderad och nergången lack. Lite rost i kanten på bakluckan som återgärdades. Dock helt rostfri på skärmar och skärmkanter. Lite repor och någon parkingsbuckla här och var. Motorn gick bra men tickade lite. Inga problem i växellåda eller bromsar. Förmodligen ganska slut i chassi efter 25000 mil.
På plussidan:
Underbart motorljud - betydligt råare än M50:ns. Väldigt snygg och klassisk BMW-kaross. Liten och behändig i stadstrafik. Många klassiska rostställen var inte alls angripna.
På minussidan:
Drog mycket bensin i förhållande till motoreffekten. Lacken lite tråkig, ganska slut i chassi. Lite trång och bullrig.
Minnesvärt:
När mitt ena ändrör trillade av mitt i Malmötrafiken. Helt plötsligt tyckte jag den dånade lite mer bakifrån ;) Bakre ljuddämparen var väldigt rostig redan vid köpet och det tog några månader innan den fick bytas mot en ny Eberspächer.