Bild på användaren Janne (AutoPower) Till startsidan
61 år. Bosatt i Västerås, Västmanlands Län ID: 44
Senast inloggad: Idag 15:13
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

[ 1800 -69 ]
[ Bilder ] [ BilBloggen ]

BMW 1800 -69

Jag äger inte längre bilen

Fakta:
Neue Klasse, eller 00-serien presenterades på Frankfurtsalongen i september 1961. Det var vinna eller försvinna för ett BMW på ruinens brant. Modellprogrammet före 00-serien var märkligt och föga lönsamt. Från snygga men förlustbringande V8-sportbilar via allt annat än körglada men tunga lyxsedaner till encylindriga motorcykelbilar. Företaget behövde en volymbil för att överleva. 1953 började man utveckla en ny motor på 1,5 - 2,0 liter och vid pass 1958 bestämde man sig för att bygga en bekväm och sportig femsitsig bil med stort bagagerum. 1959 hade BMW stora finansiella problem och med 15 miljoner Mark i förlust var man i stor fara att bli uppköpt. Bland annat var American Motors, Rootes i England och Daimler-Benz intresserade. Man red dock ut stormen och satte allt hopp till 00-serien.

1962 släpptes så 1500, som ju blev den hit som BMW hoppats på, trots vissa initiala problem med kvalitet. Den Nya Klassen var inte bara snabb och vägsäker, den såg också mycket bra ut. Detta var inte självklart på det tidiga 60-talet. Det blev en trendsetter som skulle stå modell för de flesta europeiska bakhjulsdrivna bilar för lång tid framöver. En milstolpe i bilens utveckling. 00-serien definierade en image och en därtill hörande premiumprissättning. Modellen etablerade även långlivade design- och konstruktionstandards som levde länge eller finns kvar på BMW än i dag. Knycken på bakre sidorutan, hajfronten, MacPhersonfjäderbenen för att bara nämna något. Den klockrena M10-motorn inte att förglömma, tillverkades under de följande 25 åren och hann med att vinna Formel 1 och massor av andra prestigeladdade mästerskap under resan.

1500 följdes året efter av 1800. BMW började nu få gott om pengar och kunde, förutom att utveckla 02-serien och senare 3,0-serien, släppa några sportigare specialmodeller i 00-serien. Bland annat dåtiden M5, 1800 TI, som senare kom i en ännu vassare version, homologiseringsmodellen 1800 TI/SA.

1965 lanserades 2-litersversionen, BMW 2000. Den kom även i coupéutförande, så kallad Hajnos. BMW 2000 skiljer sig utseendemässigt från övriga i 00-serien främst genom stora rektangulära strålkastare och dito bakljus. 1966 introducerades 12-volts elsystem. BMW´s första serietillverkade modell med bränsleinsprutning lanserades 1969 som 2000tii. Lyxmodeller fanns också, 2000 tilux kanske kan sägas vara dåtidens 540i. Totalt tillverkades 134.815 bilar ur 00-serien mellan 1963 och 1971, innan den åldrande modellen ersattes av den modernare 5-serien E12. Dagens 5-serie härstammar alltså i rakt nedstigande led från 00-serien på samma sätt som 3-serien bygger vidare på 02-serien...
 
Tekniska data:
Motorvolym: 1766 cm3
Effekt: 90 hk/5250 rpm.
Vridmoment: 146 Nm vid 3000 rpm.
Max varvtal: 6400 rpm
Max marschvarvtal: 6200 rpm
Kompression: 8,6
Slag /borrning: 71/89 mm
 
Prestanda:
Toppfart: 160 km/h
0-50 km/h 4,1 s
0-100 km/h 13,0 s
0-140 km/h 29,2 s
Maximal stigförmåga: 64%
Bränsleförbrukning enligt DIN 70030: 10,5 l/100 km
Vid 90 km/h jämn fart: 8,5 l/100 km
 
Mått/vikt:
Längd: 4500 mm
Bredd: 1710 mm
Höjd: 1445 mm
Axelavstånd: 2550 mm
Spårvidd fram: 1340 mm
Spårvidd bak: 1376 mm
Vikt: 1100 kg, körklar, fulltankad, utan extra utrustning.
Bränsle: 55 liter, minst 95 oktan
 
Historik:
Köptes ny av lektor från Uppsala hos AB Bilomatic, också i Uppsala, 1/10 1968. Lektorn vårdade och skötte bilen minutiöst tills han gick bort cirka 1993. Bilen hade då gått 14.708 mil. Bilen togs över av en dotter till lektorn som inte körde mycket med bilen. Hon annonserade ut bilen på PowerBörsen sommaren 2002 och min bekant Niklas köpte den (efter att ha konsulterat mig). Jag kunde inte dölja min entusiasm och när Niklas kort därefter fick tidsbrist erbjöd han mig bilen. Den hade då 14.816 mil på mätaren. Massor med dokumentation medföljer, bland annat kompletta körjournaler med varenda inköpt pinal noterad. Två fullskrivna böcker. Jag kan se exakt när bilen fick sina senaste bromsbelägg eller när ljuddämparen byttes. Rostskydd och Tectyl är ständigt återkommande inköp vilket är en förklaring till att den här bilen är i sådant utmärkt skick. Underredet är i stort sett kolsvart och alldeles fett. Petar man med fingret i någon balk blir det alldeles svart. Inga större reparationer har gjorts förutom att framskärmarna byttes 6/9 1978. Motorn är aldrig renoverad men däremot servad ofta.
 
Utrustning:
* Rättvisande klocka
* Skivbromsar fram
* Servobromsar
* Tvåkrets bromssystem
* Navkapslar
* 4-växlad med synkronisering på alla framåtväxlar

Extrautrustning på bilen vid leverans:
Låsbart tanklock (+23,75)
Inget annat. Inte "Bakruta med inbyggda värmeslingor" (+536:-), inte "Blinkvarningsanordning" (+59:-). Inte radio.
 
Detta ska göras:
Mycket lite. Bilen kommer att behållas i det fina originalskicket inklusive den patinering som är. Bromsskivorna är en smula vinda. Huven skall rensas på insidan från ditklistrad skumgummisolering. Eventuellt skall vissa av midjelisterna bytas. Kylaren skall bytas igen eftersom en finare hittats.
 
Skick:
Bilen känns bra att köra, växellådan är distinkt och motorn kurrar vibrationsfritt, klart och rent. Inredningen är fin bortsett från kåpan på vänster b-stolpe som är lite stukad. Baksätet ser närmast oanvänt ut. Bagagerummet är i mycket fint skick, täckt av mattor som det har varit. Framskärmarna har en svag nyansskillnad gentemot resten av bilen, för övrigt är lacken mycket fin. Några smärre skavanker finns, främst på kromlisten runt midjan. Fälgarna är lite rostiga. Allt fungerar och dörrar och luckor har en härlig distinkt kvalitetskänsla. På det hela taget har jag sett 5 år gamla bilar i sämre skick än denna 33-åring.
 
Minnesvärt:
Ilma och Bosse Jonssons Vandringspris (charmigaste fordon) BMW Club Schweden Stockholmssektionens Vårrally 2003
 
Övrigt / Kuriosa:
Köpt av bekant. Såld via annons på PowerBörsen.
Skattebefriad. Besiktning vartannat år. Förra besiktningen blankt papper, nästa besiktning senast 2004-04-30. Har entusiastförsäkrats.
Kopplingsschemat får plats på en sida i instruktionsboken och det är inte ens grötigt. Växellåda med Porsche-synkronisering. Blinkersspaken sitter till höger om ratten. Original vindruta. Serviceintervallet enligt serviceboken är 600 mil.

Vårrally i Roslagen 030426: [LÄNK]

Oldtimerträff i Stockholm: [LÄNK]
 
Information
Modell BMW 1800
Årsmodell 1969
Färg Bristolgrå
Kaross 000 (Övriga serier/Vet ej)
Automat Nej
Touring Nej
Diesel Nej
Cab Nej
Datum för annonsen 2005-12-04 14:24
Antal besökare 2.879 st besökare
 
Inköp och försäljning
  Inköp Försäljning
Datum 2002-06-15 2003-10-20
Pris
Mil

IP: [...]83.140
Direktlänk till denna sida:
https://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=40749

© 1997 - 2021  AutoPower.se