Bild på användaren Davve Till startsidan
45 år. Bosatt i Åby, utanför Växjö, Kronobergs Län ID: 525
Senast inloggad:
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

[ 320i 2.5 -87 ]
[ Bilder ] [ BilBloggen ]

BMW 320i 2.5 -87

Jag äger inte längre bilen

Fakta:
Motor: Original M20B25 från 1990 på 170hk. Luftmassemätare och spridare utbytta till E34 535i. Simonz sportavgassystem och JR öppet sportluftfilter. Elektrisk kylarfläkt, måste dock byta till en större.

Chassie: M-chassie. Jamex sänkfjädrar och FK kortare stötdämpare bak.

Bromsar: Original än så länge. Racingbromsvätska ATE Superblue Racing. Ska byta till slitsade skivor fram och Performance Friction Brakes-belägg tänkte jag. Borttagna dimljus för bättre kylning.

Kaross: Original fast med den stora M-vingen på bakluckan och en djupare frontspoiler som jag tror satt originalmonterad på bilar med sportpaket. Shadowline och original silverstripe.
Cup-speglar och svarta blinkers fram och på sidorna.

Interiör: Original sportstolar från donatorbil i brunt tyg. Luisi sportratt 300mm diameter. M-knopp med belysning. Rensad på golvmatta, baksäte, bagagerumsinredning, reservhjul m.m. Ingen stereo. I nuläget lättad ca 60-70kg.

Hjul: BBS-krysseker 15x7" 205/55-VR15 Hankook K102. Ska skaffa bättre däck...

Bilen är ett rullande projekt med "funktion före form"-motto.

Som det känns nu kommer jag troligen aldrig att sälja den utan modifiera och förbättra under vinteravställningarna och köra och njuta av den på somrarna. Mycket rolig bil.
 
Tekniska data:
M20B25 170hk.
Luftmassemätare och spridare från 535i E34.
JR koniskt och öppet sportfilter, tvungen att ha ett öppet då inget annat passar med den nya LMM´n...
Bosch Super 4-tändstift.
Trimchip.
 
Prestanda:
0-100km/h: 8.01s
0-402m: 15.28s/148km/h
Mätt med G-tech Pro.
Toppfart 217-218km/h enligt omräkningstabell på Autopower. 6400varv/min på femman.
 
Mått/vikt:
Ca 1090kg fulltankad utan förare. Mätt på SBP.
 
Historik:
Svensksåld, mer info kommer...
 
Utrustning:
M20B25.
Jamex sänksats.
Original BMW sportstolar, ej originalmonterade.
12"-Luisi sportratt.
14"-kapsylfälgar med skitdäck.

Utrustad med bl.a. Shadowline och taklucka från fabrik.
 
Detta har jag gjort:
535-LMM och spridare med tillhörande koniskt JR-filter.
El-fläkt.
FK kortare sportgasdämpare bak.
Simonz sportavgassystem.
Mörka blinkers fram och på sidorna.
15"-Mim med Bridgestone S03 205/50-ZR-15, dessa blev sent i somras utbytta mot BMW-original 15" BBS med Hankook 205/55-VR15. Ska byta till 50-profil fram. Roligt med BBS-hjulen var att de var nästan 2kg lättare, per hjul!
Stor M-vinge bak (gamla M-tech 1?). Bytte för att den gamla var rutten inuti, den var av den lilla modellen.
 
Detta ska göras:
I vinter siktar jag på att byta en del bussningar mot hårda grejer.
Fixa en större el-fläkt då den förra var för liten för att klara hårdköra i sommarvärme.
Flytta batteriet till skuffen, eventuellt ett lite mindre och därmed lättare sådant.
Skrapa bort asfaltmattorna invändigt samt måla golvet i svart hammarlack efteråt.
Åtgärda de rostprickar som finns samt en gammal rostlagning som inte är så fin.
Installera oljetrycksmätare. Här får man hitta på något då de Y-kopplingar man köper i butiken inte passar mot ett M20-block.
Sedan får jag se om jag hinner mer, och/eller kommer mer.
 
Ljud:
M20B25 genom Simonz sportavgas...
 
Skick:
Fint måste jag säga. Det finns så klart några skavanker och någon enstaka rostprick. Bakre kofångaren har dock rostat sönder så illa att jag tycket det var bättre att plocka av den medans jag jagar en ny. Men överlag så är det en välhållen E30, så fräsch att jag inte tänker köra med den på vintrarna. Då får den stå i garaget och bli ompysslad.
 
På plussidan:
Körglädje!!!
 
På minussidan:
Komfort och ljudnivå. Men det gör mig inget, denna bil har jag för körglädjens skull.
 
Önskelista:
Trim, ej turbo.
Diffbroms.
Ett mer kompetent chassie, Bilstein och justerbara krängningshämmare.
 
Övrigt / Kuriosa:
Förra vintern fick bilen en riktig service-genomgång:
Justerat ventilspel.
Ny kamrem med tillhörande spännrulle.
Ny vattenpump.
Nytt kylarvatten med Red-Line kylvätsketillstas.
Ny olja i diffen, Castrol helsyntet.
Genomgångna bromsar, lackade ok och trummor i silver. En ny bromsslang vänster fram. Ny bromsvätska, ATE Super-Racing Blue.
Slängde ut en massa vikt, bl.a. golvmatta, baksäte, bagagerumsinredning, reservhjul m.m. Det blev ca 60kg som åkte ut!

Ett j-kla rådjur hoppade upp framför bilen (0604) och i kombination med tidsbrist och ej tillräcklig försäkring såldes bilen i krockat utförande. Synd då jag precis tagit licens och tänkte börja åka regelbundet på banträffar med den. Den är djupt saknad, roligaste bilen jag haft.
 
Information
Modell BMW 320i 2.5
Årsmodell 1987
Färg Diamantsvart metallic
Kaross E30 (3-Serien)
Automat Nej
Touring Nej
Diesel Nej
Cab Nej
Datum för annonsen 2005-12-03 21:38
Antal besökare 1.275 st besökare
 
IP: [...]83.181
Direktlänk till denna sida:
https://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=40703

© 1997 - 2021  AutoPower.se