Bild på användaren Kalle (AutoPower) Till startsidan
40 år. Bosatt i Skåne Län ID: 13088
Senast inloggad: 2024-10-14 15:57
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

[ 740iA -95 ]
[ Bilder ] [ BilBloggen ]

BMW 740iA -95

Jag äger inte längre bilen

Fakta:
* Tillverkad 1995-06-12
* Lack: #324 Oxfordgrün metallic
* Inredning: #N6SN Leder Montana, Sandbeige
 
Tekniska data:
* Motor: M60B40, V8, 3982 ccm, 32 ventiler
* 286 hkr, 400 nm
* ZF 5HP30 Automatisk 5-stegad växellåda med Adaptiv styrning samt sportläge
 
Prestanda:
0-100 km/h: 7,4 sekunder
Toppfart: 250 km/h (elektroniskt begränsad)
 
Historik:
Uttagen 1995-09-18 på BMW Bilsalongen i Skövde, av VD för Dafgård ( [LÄNK] ). Han ägde bilen fram till tidigt våren 2005, då bilen byttes in på BMW Solna. Sedermera såldes den till en mindre bilhandlare i Stockholm, som i sin tur sålde den vidare till handlaren som vi köpte den av. Bilen har givetvis en helt fullstämplad servicebok. All service 1995-2005 är utförd på BMW - Bilsalongen i Skövde.

Under tiden vi hade bilen gjordes följande:

* Kontroll av mätarställning, felkoder samt nycklar. Allt i sin ordning (Bil & Motorteknik i Huddinge)
* Bytt höger framblinkers samt vänster bakljusinsats till vad jag trodde var bättre begagnade, men även de nymonterade har visat sig släppa in lite fukt. Överväger att köpa helt nya.
* Inspektion 1 (Need For Speed)
* Ny bromsvätska (ATE Super Blue Racing, bytt av Need For Speed)
* Ny vattenpump, termostat och kylarvätska (Need For Speed)
* Nya fläktremmar (Need For Speed)
 
Ägarförhållande:
Såld till privatperson i Malmö
 
Utrustning:
Extrautrustning från fabrik:
#214 - Automatisk stabilitetskontroll+antispinn (ASC+T)
#216 - Servotronic
#245 – Elektroniskt inställbar ratt
#302 – Alarmanläggning
#320 – Modellbeteckning utgår
#415 – Solskyddsgardin för bakrutan (Rollo), elektronisk
#431 – Automatiskt avbländande innerbackspegel
#438 – Ädelträutförande
#441 – Rökarpaket (ej använt, som tur är)
#456 – Komfortstolar, elektroniskt inställbara
#494 – Sätesvärme i förar- och passagerarstolarna
#496 – Sätesvärme i baksätet
#500 – Strålkastarrengöring/Intensivrengöring
#534 – Automatisk klimatanläggning
#629 – Biltelefon GSM, med kortläsare fram
#672 – CD-växlare för sex skivor
#676 – HiFi högtalarsystem
#827 – Skandinavienutförande
#928 – Tire routing control (???)
#964 – Pseudo-Incorporation for LA/SA (???)

Övrig/standardutrustning:
* Minnesfunktion för förarstol, ratt och backspeglar
* Multifunktionsratt i läder
* Farthållare
* Beige velourmattor
…med mera.
 
Detta ska göras:
Inget, bilen är ju såld :-)

...hade jag behållt den så hade den dock sannolikt fått 18"-fälgar. Det var i ärlighetens namn lite VÄL gubbigt med Oxfordgrön/beige skinn/16" standardfälgar.
 
Ljud:
Bilen hade som synes BMW HiFi-högtalarsystem. Första ägaren, som säkerligen betalde en rejäl slant extra för att erhålla detta system, måste ha blivit riktigt besviken. Ljudet från stereon var OK, men LÅNGT ifrån något HiFi-ljud! Framförallt så var basåtergivningen under all kritik. 525:ans standardhögtalare presterade faktiskt bättre tryck...
 
Skick:
Bilen var väl i vad man kan kalla gott bruksskick. Det fanns ett par parkeringsbulor, någon mindre repa och lite rosttendenser, men helheten gav ändå ett positivt intryck. Inredningen tyckte jag att jag fick riktigt bra puts på så småningom.
 
På plussidan:
* Läcker kombination med Oxfordgrön lack och beige skinn.
* Den himmelska komforten i komfortstolarna.
* Köregenskaperna är perfekt avstämda. Extrem komfort kombinerad med riktningsstabilitet, högfartsstabilitet och en överraskande spänst vid lite mer aktiv körning!
* Motorns mjuka kraftflöde och otippat mustiga ljud. Trodde att motorn knappt skulle höras, men vid gaspådrag mullrar det riktigt gott!
* Automatlådan som arbetar silkeslent men ändå distinkt. Mycket bättre än 5HP18 i E34!
* Lågt miltal och full dokumentation
* Mycket trevligt skick, helt perfekt maskinellt.
* Vettigt utrustad, framförallt för att vara svensksåld.
* Bränsleförbrukning på långresa. Stockholm-Malmö i ”lagom” hastighet med ett snitt på 1,03 liter/milen (enligt färddatorn) är imponerande! Hoppas att de verkliga förbrukningssiffrorna blir lika trevliga.
* Kort och gott en riktig drömbil som inte kommer till korta i någon anledning, förutom…
 
På minussidan:
* Stereon, som bjuder på lite pappigt ljud vid hög volym, utan det rätta trycket i basen. E34:an, med standardhögtalare och Sony-huvudenhet lät betydligt bättre!
* Bränsleförbrukning vid stadskörning. 1,7 liter/milen än så länge. Det kostar att ligga på topp!
* Fattas några pixlar i display för i klima samt MID. Dock väldigt lindrigt för att vara en 95:a.
* Saknar verkligen el-infällbara backspeglar. Bilen är för stor för vårt garage :-)
 
Önskelista:
* En uppsättning friktionsdäck på snygg original 16”-fälg.
* Ny lack under dörrlisten runt om bilen, inklusive kofångare, på grund av småblessyrer samt rosttendenser.
* Nya dörrlister samt instegslister.
* Reparera Servotronicen som bara funkar så länge bilen är kall…
 
Minnesvärt:
Tysklandsresan 2005, då E38:an tog oss till Nürburgring och sedermera till Bremen. Totalt smärtfritt trots högt tempo på Autobahn. Där kände sig bilen verkligen hemma! En underbar resa, som gärna kunde ha varit lite längre. Runt 200 km/h var den som allra bäst, vilket gjorde den en smula olämplig som transportmedel på våra 110-vägar...
 
Övrigt / Kuriosa:
Köpte bilen osedd av vad man skulle kunna benämna som en vimpelhandlare i Stockholm. Hur vågade jag göra det? Jo, mina goda vänner Asken och Starre hade inspekterat den noga åt mig, och eftersom de tyckte att den verkade OK var det bara att slanta handpenning och hoppa på första bästa Malmö Aviation-flyg! Asken har ju trots allt kört just en 740iA -95 i över 25 000 mil, så han om någon borde ju veta hur de ska kännas, resonerade jag. Lite spännande var det allt att för första gången köpa bil utomsocknes.
 
Information
Modell BMW 740iA
Årsmodell 1995
Färg Oxfordgrön Metallic
Kaross E38 (7-Serien)
Automat Ja
Touring Nej
Diesel Nej
Cab Nej
Datum för annonsen 2005-12-03 16:58
Antal besökare 5.727 st besökare
 
Inköp och försäljning
  Inköp Försäljning
Datum 2005-06-21 2005-09-28
Pris 77.000 90.000
Mil 12.900 13.600

IP: [...]81.236
Direktlänk till denna sida:
https://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=40683

© 1997 - 2025  AutoPower.se