Mugge Till startsidan
39 år. Bosatt i Göteborg, Västra Götalands Län ID: 8669
Senast inloggad: Idag 20:33
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

[ 318iS -88 ]
[ Bilder ] [ BilBloggen ]

BMW 318iS -88

Jag äger inte längre bilen

Fakta:
1988 gjordes en facelift på E30 modellen (3-serien), vilket innebar att de bl.a. fick nya stötfångare och nya baklampor. 318iS som endast fanns 1988 har en M40 motor (standard motorn på 318i från 1989), och inte en M10 motor som satt under huven på vanliga 318i 1988. 318iS - 88 (8 ventiler) ska inte förväxlas med den motorstarkare 318is - 90 (16 ventiler).

Min andra BMW sedan jag började besöka AutoPower.
Chassinummer: WBAAF510902243001
 
Tekniska data:
Motor: M40B18
Konfiguration: Rak 4 cyl. 8 ventiler
Cylindervolym: 1795 ccm
Max effekt: 113 hk vid 5500 varv/min
Max vridmoment: 165 Nm vid 4250 varv/min
 
Prestanda:
0-100 km/h: 10.8 sek.
Toppfart: 188 km/h
Förbr: 0.82 l/mil (bl. körning)
 
Mått/vikt:
Längd: 432 cm
Bredd: 164 cm
Höjd: 138 cm
Hjulbas: 257 cm
Spårvidd fram: 140 cm
Spårvidd bak: 141 cm
Vändcirkel: 1050 cm
Vikt: 1170 kg
 
Historik:
Svensksåld och levererad för första gången 1988-08-05 av Förenade Bil i Göteborg (Numera BMW Group Göteborg). När jag 2004-02-15 köpte bilen, blev jag den 5:e ägaren. Föregående ägare var en anställd på S-M motor i Göteborg.
 
Ägarförhållande:
Bilen såldes 2004-12-09.
Jag var ägare nummer 5 och i skrivande stund är bilen inne på sin sjunde ägare.
 
Utrustning:
* Sollucka
* 14" BMW krysseker fälgar
* Motor- & Kupé-värmare
* El-uppvärmda framsäten [Std utr]
* El-speglar [Std utr]
 
Detta har jag gjort:
* Ändrör i krom
* JVC CD spelare
 
Detta ska göras:
2004-03-12 byttes vattenpumpen.
 
Ljud:
JVC CD spelare
Original ljudpaket
 
Skick:
Interiör:
Väldigt välbehållen, dock fanns det en liten reva i förarsätets sittdyna.

Exteriör:
Relativt beskonad från rost, även om det fanns en och en annan angripen zon. Främst dörrarnas- och trösklarnas kanter. Någon nyansskillnad i lack förekom också, dock inget som syntes på avstånd.

Mekanik:
Det knackade rätt friskt om kamaxeln, som var nog lite sliten. Annars väldigt välbehållen motor, växellåda, drivlina och hjulupphängning.
 
På plussidan:
Körglad
Bensinsnål
Lättmekad
Pålitlig
Billig i drift
 
På minussidan:
Ingen Servo
Ingen C-lås
Dålig säkerhet
Bullrig
Sliten kamaxel
 
Önskelista:
Någon önskelista blir det väl knappast tal om, då bilen är såld sedan länge. Det hade dock varit kul att få se den bilen igen.

Så om du som läser detta råkar äga denna bil, tveka inte att säga till!
 
Minnesvärt:
2004-11-18 När jag och en vän skulle åka från Malmö till Västervik för att kolla på en bil. På hemvägen hamnade vi i den vinterns första stora snöstorm som svepte in helt oförbrett, dessutom så körde vi över 30 mil vilse, vilket bara var roligt! Det var en riktigt kul resa!
 
Övrigt / Kuriosa:
Den här bilen är den av alla mina bilar som har högst affektionsvärde för mig. Själva bilen var inte speciellt märkvärdig, men bilen användes till att göra många betydelsefulla resor. Jag har många minnen från den bilen.
 
Information
Modell BMW 318iS
Årsmodell 1988
Färg Röd
Kaross E30 (3-Serien)
Automat Nej
Touring Nej
Diesel Nej
Cab Nej
Datum för annonsen 2005-12-01 13:34
Antal besökare 2.156 st besökare
 
Inköp och försäljning
  Inköp Försäljning
Datum 2004-02-15 2004-12-09
Pris 7.500 10.000
Mil 18.400 20.000

IP: [...]85.225
Direktlänk till denna sida:
https://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=40660

© 1997 - 2020  AutoPower.se