Bild på användaren Janne (AutoPower) Till startsidan
61 år. Bosatt i Västerås, Västmanlands Län ID: 44
Senast inloggad: Idag 15:13
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

[ 520i -77 ]
[ Bilder ] [ BilBloggen ]

BMW 520i -77

Jag äger inte längre bilen

Fakta:
4 cyl, 125 hk, 4 vxl manuell
 
Ägarförhållande:
Numret sitter på en Hogstad S4-SK-38 släp från -99.
 
Utrustning:
Lättmetallfälgar och motorvärmare.Elspeglar (M1 original!), nackstöd bak, dragkrok.
 
Detta har jag gjort:
Elspeglar (M1 original!), nackstöd bak, dragkrok, Bosch Profi extraljus.
 
På plussidan:
Snabb (för sin tid), hyfsat snål, snygg.
 
På minussidan:
Drog massor med soppa med husvagn på släp. Krånglande bränslesystem (om det var varmt och man drog husvagn). Bullrig motor vid acceleration och på tomgång.
 
Minnesvärt:
Lång historia kort: Bilen krävde 98 oktan punkt slut. Den spikade våldsamt på 95 oktan helt enkelt. På den tiden gick det inte att kompromissa med detta, det fanns inga adaptiva motorstyrningar. På sin höjd kunde man vrida på fördelaren för att justera tändningen, men man undvek detta. Den hamnade inte rätt igen och man var tvungen att in på verkstad så dom fick använda sina proffsiga stroboskoplampor.

Hur som helst, jag tankade i full tank 98 oktan på Texaco Gullagrind utanför Sala och efter att jag kört några hundra meter började bilen spika kraftigt. Jag anade att jag fått fel oktan, kollade kvittot men det var 98 oktan. Åkte tillbaka till macken och undrade stilla om det var fel oktan i tanken. Jag möttes av kalla handen och "det har aldrig hänt förut" och "massor med kunder har tankat och ingen har sagt något". Jaja, hur många hade bilar som är hyperkänsliga för vilket oktantal som tankas och hur många kepsgubbar hör ens om deras tvåförtior spikar tänkte jag och stod på mig. Fick prata med huvudkontoret: "Uteslutet" och "våra rutiner möjliggör inte detta" osv. Dom tog dock mitt namn och telefonnummer utifall att.

Någon dag senare ringer faktiskt Texaco huvudkontor och ber 100 gånger om ursäkt. Tanken för 98 oktan hade av misstag blivit fylld med 95 oktan. Man ville dock inte ta ansvar för eventuella motorskador men någon slags kompensation skulle skickas med post. Någon sådan såg jag dock aldrig till.
 
Övrigt / Kuriosa:
Köpte den på Alvenius i Västerås. Bytte in den på Sala Bil.
Trivdes ihop, problemfri. Sågs efter försäljningen köras skiten ur i Sala.
 
Information
Modell BMW 520i
Årsmodell 1977
Färg Chamonixvit
Kaross E12 (5-Serien)
Automat Nej
Touring Nej
Diesel Nej
Cab Nej
Datum för annonsen 2005-11-30 15:51
Antal besökare 1.885 st besökare
 
Inköp och försäljning
  Inköp Försäljning
Datum 1983-04-19 1985-04-22
Pris 35.500 32.000
Mil 4.500 9.200

IP: [...]89.160
Direktlänk till denna sida:
https://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=40648

© 1997 - 2021  AutoPower.se