[ Senaste blogginlägg ] |
|
2008-01-23
|
Idag var det dags för föräldrarnas 523i att genomgå en kontrollbesiktning. Jag hade dessvärre inte haft tid att gå igenom bilen ordentligt och var därför inte säker på utgången.
Men det hela gick som en dans på rosor och bilen gick igenom utan anmärkning.
[Besiktigad utan anmärkning] --->
|
|
2007-11-01
|
Det sista som var kvar att göra på mammas 523i var att fixa till en liten detalj som jag missade i samband med bytet av bältessträckarkablaget till det främre passagerarsätet. När jag utförde reparationen (som resulterade i ett mektips här på AP) använde jag snabbskarvar för att koppla samman 2 sladdar.
Både Hasso och Folke här på forumet reagerade på mitt mektips och påtalade mitt misstag. Mycket riktigt dröjde det knappt ett halvår innan skarven gav upp och airbagslampan började lysa på nytt.
Den här gången skulle problemet rättas till en gång för alla. Efter att ha hört mig för lite, bestämde jag mig för att löda ihop kablarna och täcka över lödningen med en krympslang.
Ingreppet dokumenterades ordentligt och en uppdatering av mektipset kommer inom kort.
[Korrekt förfarande] --->
|
|
2007-09-29
|
Då var det dags att pyssla om mammas 523i -99 inför vintern. Vissa av de punkter som behöver ses över kräver tillgång till lyft och då är det väldigt tacksamt med kompisar som ställer upp med garage. Tack!
Avgassystemets upphängning till växellådan hade dessvärre rostat sönder till den grad att den inte längre klarade av att sköta sitt jobb och hålla uppe avgassystemet och behövde därför bytas. Lätt fixat!
[Ny upphängning till avgassystemet] --->
|
2007-09-29
|
Bilen har nu rullat drygt 16 000 mil med den fabriksmonterade vattenpumpen. Eftersom dessa modeller har en vattenpump vars skovelhjul är gjord av plast, känns det bäst att byta pumpen i förebyggande syfte.
[Vattenpumpen demonterad] --->
|
2007-09-29
|
När man ändå var i farten kändes det lika bra att även plocka ut kylaren och göra rent utrymmet mellan kylare och kondensor. Visserligen var det knappt 2 år sedan både kylare och kondensor byttes, men att göra rent kan aldrig skada.
Mycket "skit" som man inte tänker på passerar igenom en kondensor och samlas i utrymmet mellan kondensor och kylare.
[Kylaren demonterad och klar för rengöring] --->
|
2007-09-29
|
[Ny vattenpump på plats] --->
|
2007-09-29
|
[Även div. remmar byttes ut] --->
|
2007-09-29
|
Då var det bara att återmontera kylare med tillbehör och fylla på med ny kylarvätska. När det är klart, kan man påbörja det oerhört stimulerande men ack så nödvändiga arbetet med att lufta ur kylsystemet.
Det gäller att lufta tills grenrören börjar glöda ;)
[Mugge i arbete] --->
|
|
2007-09-07
|
Idag var det dags att rusta min lillebrors E36 compact inför vintern. Termostaten hade fastnat i öppet läge, vilket gjorde att man enbart under körning i tät stadstrafik kunde komma upp i normal arbetstemperatur.
På M43 motorer sitter termostat och termostathus i hop som en komponent. Den termostat jag köpte från Micro visade sig komma från samma produktionslina som BMW orignal, man kan tydligt se att de slipat bort BMW logotypen från termostathuset.
[Bortslipad BMW logga] --->
|
2007-09-07
|
Termostat & kylarvätska byttes och systemet luftades ordentligt. Nu kommer värmen i kupén mycket snabbare och tempmätarnålen står spikrakt uppåt.
[Normal driftstemperatur uppnås nu i alla lägen] --->
|
2007-09-07
|
Multiremmen var full av sprickor och såg inte ut att orka med så mycket till, så även den byttes. Efter en liten genomgång tror jag att bilen ska klara vintern utan att bjuda på några obehagliga överraskningar.
[Ny termostat & drivrem på plats] --->
|
|
2007-08-23
|
Jag hade inga planer på att köpa ny bil, men när jag hittade denna på annons, kunde jag inte riktigt motstå frestelsen. Den mycket välskrivna och informativa annonsen väckte verkligen ha begär hos mig.
Jag ringde upp annonsören, känd forumprofil, och bad om att få komma och titta på bilen, vilket givetvis gick bra. Jag tog mig en liten funderare, men kom till slut fram till att det vore dumt att låta bil att lägga ett bud.
Sedan kl 14 idag är jag en lycklig ägare till en mycket välvårdad 540iA - 96 limo.
Följ vad som händer med bilen här: ---> [LÄNK]
[Foto: Jesper Hillerström] --->
|
|
2007-07-14
|
De senaste dagarna har varit mycket händelserika och det har varit förbannat kul :)
Det hela började i onsdags förra veckan (2007-07-04) med en provkörningsträff hos BMW Group Göteborg där vi (12 inbjudna från BMW Club Schweden West) fick komma och provköra de sex bilar som ingår i årets upplaga av BMW On Tour.
[Bilarna står uppställda inför körningen] --->
|
2007-07-14
|
Man åker två och två i bilarna som kör i kolonn och man byter förare och bil med jämna mellanrum. Alla ska få prova alla bilar. Efter ca en timmes körning är det en liten paus och BMW Group Göteborg bjuder på baguette och kaka innan vi fortsätter köra. Grymt kul!
[En mycket nöjd Mugge!] --->
|
2007-07-14
|
På fredagen var det BMW träff vid Burger King i Eriksberg.
Bilder finns på --> [LÄNK]
På träffen bestämdes det att jag skulle göra två vänner sällskap när de nästa dag skulle köra ut till Karlstad för att titta på en bil.
På lördagen åkte vi i enighet med planerna till Karlstad för att titta på en E39, dessvärre blev det inget köp denna gång. Men själva resan var så pass trevligt att jag inte skulle tveka att göra om det. Dessutom så hamnade vi mitt i en stor bubbla träff. Det fullständigt kryllade av VW bubblor över allt.
[Bubbla träff i Karlstad] --->
|
2007-07-14
|
|
2007-07-14
|
|
2007-07-14
|
I stort sett hela dagen gick åt att köra till och från Karlstad och på hemvägen var det mest regn. Men vid hemkomst fick jag veta att jag nästa dag skulle få följa med till Halmstad för att hjälpa min far med att köra hem en Mercedes han hade hittat.
[Det regnade på vägen hem från Karlstad] --->
|
2007-07-14
|
Strax efter lunch på söndagen åker jag tillsammans med min far till Halmstad för att titta på en Mercedes-Benz C200 - 95, som är tänkt att fungera som ersättare till den 190E som sålts ett par veckor tidigare.
Det var en äldre man som hade ägt bilen i över 7 år och kört mycket sparsamt de senaste åren och som nu säljer bilen p.g.a. hög ålder. Bilen var med hänsyn till sin ålder fin i lacken och hade klarat sig från rosten ganska bra för att vara en Mercedes-Benz. Mycket välbehållen i motor, drivlina och hjulupphängning. I utrustningen ingår, Airbag, AC (fungerande), ABS, fjärrstyrt larm med C-lås, elhissar och speglar och avtagbar dragkrok. Svensksåld och få ägare. Vi är nöjda, så vi köper bilen och åker hem.
[Bilen på parkeringen hemma] --->
|
2007-07-14
|
Den nyinköpte C-klassen hade inte rullat mer än ett par hundra mil under de senaste tre till fyra åren, så det kändes som om en rejäl genomgång och service stod på tur. Dessvärre saknas servicebok och eftersom jag inte är så väl bevandrad i Mercedes serviceprogram så bestämmer jag mig för att följa service-schemat för Inspection II till E34 på bilen :)
Så jag tar min E34 Touring och åker och handlar service-artiklar till så väl C-klassen och brorsans E36 Compact. Lika bra att även serva compacten när man ändå håller på.
Brorsans E36 campact fick sig en oljeservice, medan C-klassen fick hela baletten med olja, oljefilter, tändstift, luftfilter och kylarvätskan utbytt.
[C-klass service] --->
|
2007-07-14
|
|
2007-07-14
|
|
2007-07-14
|
Det dröjer inte många minuter från det att jag är klar med att serva bilarna innan jag inser att jag har ett missat samtal från kompisen som jag tidigare hade åkt till Karlstad med. Jag får veta att det planerats en resa till Tyskland med avresa inom några timmar och jag kan haka på om jag känner för det. Självklart ska man ta tillvara på tillfället och åka med!
Strax efter klockan 2 på natten åker vi från Göteborg, via Öresundsbron till Köpenhamn, Rödby och vips så var man framme i Tyskland i precis lagom tid för att hinna med en Tysk frukost á €5,90 innan bilfirman öppnar.
[Tysk frukost] --->
|
2007-07-14
|
Efter frukosten åker vi till bilfirman, kollar igenom bilen noga och efter en kortare provtur är beslutet fattat, bilen ska med oss hem!
Som tur är hjälper bilfirman oss med att ordna fram röda exportskyltar, något som visar sig ta längre tid än väntat. Under tiden vi väntar, bestämmer vi oss för att gå ut på stan för att leta upp en lämplig restaurang som serverar någon form av Schnitzel som tydligen hör till Tyska specialiteter. Men trots idogt letande så ger vi så småningom upp och nöjer oss med stor kebabtallrik.
När vi kommer tillbaka till firman efter lunchen, får vi veta att registreringen dragit ut på tiden men att det hela ska vara klart när som helst. När vi får tillbaka bilen med röda exportskyltar på så har vi hamnat lite efter schemat så det gäller att inte slösa mer tid, utan vi beger oss hemåt.
Dessvärre visar det sig att en av båtarna som trafikerar sträckan Puttgarden - Rödby är tagen ur trafik med långa förseningar som följd. Vi får snällt vänta ca 1.5 timme innan vi kommer ombord på båten.
[Långa köer till båtarna] --->
|
2007-07-14
|
Väl ombord på båten, står vi och betraktar nyförvärvet. BMW 728 tds, det är minsann en udda modell, det måste vara en vinklad dussinmotor som är populär att kryssa tyska autobahn med!
[Udda modell] --->
|
2007-07-14
|
När vi sedan lämnar båten är det köer i motsatt körriktning så långt ögat når!
[Långa köer till båtarna] --->
|
2007-07-14
|
Det dröjer dock inte länge innan man är på svensk mark igen. Och när man väl är hemma hos sig igen strax efter midnatt på tisdag natt / onsdag morgon, har man varit vaken i mer än 40 timmar i sträck! Man är trött som få, men på något sätt hade man inte tvekat att göra om samma resa en gång till, det är precis så här en semester ska vara! :)
[Törstig diesel] --->
|
|
2007-06-25
|
Idag såldes familjens gamla trotjänare, en Mercedes-Benz 190E 1.8 - 91. Bilen köptes 1999-04-01 av Mercedes-Benz i Hisings-Kärra (numera Hedin bil) och hade då knappa 12 000 mil på mätaren.
Under de 8 år, 2 månader och 24 dagar vi ägde bilen, hann vi med att avverka över 10 500 rätt bekymmerfria mil. Bilen rullar numera vidare i Norge.
Vid försäljningen hade 190ian som den kallades, ännu ett oanvänt reservhjul.
|
2007-06-25
|
|
2007-06-25
|
|
|
2007-06-19
|
Under helgen hade jag förberett min lillebrors 316i Compact inför besiktning. Idag var det dags, p.g.a. långa köer här i Göteborg så fick det bli bilprovningen i Stenungsund.
Det var en lite mindre hall, men besiktningsteknikern var både trevlig, noggrann och punktlig.
[Bilprovningen i Stenungsund] --->
|
2007-06-19
|
Även bilen skötte sig mycket bra och klarade sig så gott som utan anmärkning. Det blev en notering på att nummerskyltsbelysningen inte fungerade. Men det är inget som erfordrar någon efterkontroll. så det gick bra.
Det vara bara lite klantigt att missa att kontrollera en sådan simpel ska. Givetvis åtgärdades det på direkten. Så nu hänger bilen med ett år till innan det är dags.
[Nybesiktigad E36 Compact] --->
|
|
2007-06-17
|
I torsdags 2007-06-14 var vi i egenskap av BMW Club Schweden medlemmar inbjudna till Bilcentrum AB Olle Rutgersson i Udevalla för en Provkörningsträff.
Befintiliga BMW On Tour bilar provkördes, där bland en fullsmockad 750i E66.
Ett träffreporgate finns uppe på Autopower ---> [LÄNK]
|
|
2007-04-06
|
Ny bil inhandlad. Det är ett impulsköp som jag inte ångrar, BMW 518i Touring - 95 med bra utrustning.
Mer info om kort.
[På väg hem] --->
|
2007-04-06
|
Den stora skillnaden mot tidigare BMW bilar syns i backspegeln.
[Touring-vy i backspegeln] --->
|
|
2007-04-01
|
Precis hemkommen efter en liten roadtrip. Hittade en bil på annons som kunde passa mig, ringde och snackade med ägaren som lät seriös och ärlig. Allting verkade bra och priset var rätt så jag beslöt mig för att åka från Göteborg till Jönköping för att köpa bilen. Lånar nycklarna till E39an och riktar nosen mot metropolen Jönköping.
[Mot Jönköping] --->
|
2007-04-01
|
Väl framme i Jönköping visar det sig att bilen inte uppfyller vare sig önskningarna eller förväntningarna, så det blir till vända om och köra hem igen. Lite irriterad över att behövt åka nästan 18 mil i onödan för att säljaren inte behagade att säga som det var i telefon.
[Trevlig förarmiljö] --->
|
2007-04-01
|
Det är dock alltid trevligt att komma ut och lufta E39an som imponerar med såväl god komfort som låg förbrukning. Under den 341 km långa körningen slukade bilen i sig imponerande 6.8 liter 95 oktanig Jet bensin per mil.
[Notan för åkturen] --->
|
|
2007-02-22
|
Media skriver om snöstorm i Göteborg.
Här har ni bild på hur en snöstorm ser ut där man knappt behöver skrapa rutorna!
[S.k. snöstorm] --->
|
|
2007-02-20
|
Precis hemkommen efter att ha kört sträckan: Göteborg - Höör - Malmö tur och retur med den 316i Compact - 97 som jag lånat av min lillebror.
Jag måste erkänna att jag är väldigt imponerad över den låga förbrukningen!
Färddatorn visar förbrukningen vid ankomsten till Malmö. Fulltankning bekräftar färddatorns siffror.
[Snittförbrukningen under ditresan] --->
|
2007-02-20
|
Färddatorn visar förbrukningen vid hemkomst.
[Snittförbrukningen under hemresan] --->
|
Antal läsare till bloggen:
10534
st. Räknar ej bloggägarens egna besök.