Bild på användaren AlexanderK Till startsidan
50 år. Bosatt i Stockholm, Stockholms Län ID: 49991
Senast inloggad: 2025-01-30 10:12
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

Blogg för AlexanderK
[ Senaste blogginlägg ]
 
  2013-05-22 Haft bilen inne på ac-service och lagning av stolsjustering på Bil & Motorteknik i Huddinge. De lagade den krånglande AC, bytte en tempsensor och lagade de krånglande vajrarna till stolsjusteringen. Nu funkar både tiltning och höjdjustering av förarstolen samt höjdjustering av passagerarstolen. Den senare har ej tiltning så det är ju inte så mkt att justera.

Efter avhämtning av bil funkade klimatanläggningen perfekt, färddatorn visade rätt temperatur och justerades rätt. Och dessutom gick båda stolarna att justera! Bingo och full poäng till Bil & Motorteknik Per Larsson i Huddinge! AC:n hade krånglat innan med läckage och förhoppningsvis hittade de läckaget men säker kan man ju aldrig vara innan det läckt ut igen.

Vad gäller stoljusteringen så var det de där vajrarna som krånglat med höljen som blivit för långa så vajern släpper.

Nu ere faktiskt inte så mycket kvar att göra på den här bilen. Det har varit en rolig och spännande resa!
 
  2013-04-22 Rom byggdes inte på en dag. Sålunda renoveras heller inte en 850 på en dag heller, eftersom den innehåller mer elektronik än hela romarriket gjorde!

I helgen hissade jag upp bilen på den lokala OKQ8-macken i Bergshamra för byte av signalhornet. Det var så klart två stycken, och jag bytte båda eftersom jag ändå hade köpt båda.

Förut var det bara en som funkade, och tutat lät så där fjantig Peugeot-aktigt. Den lät liksom inte så där myndigt och lite arrogant som en BMW-tuta skall låta. Sagt och gjort. Skruva loss två 12-muttrar, plocka bort kontaktstycket och montera den nya med resultatet att signalhornet lät just sådär myndigt som en BMW-tuta skall låta!

Grattis till mig.

En tråkig sak som jag upptäckt är att klimatanläggningen är otät, och inte heller så liiiite otät. Den är nämligen tom, och då fyllde jag på den i september eller oktober. Och nu funkar den inte igen. Lösningen blir helt enkelt att lämna in den på fyllning och spårfyllning för att sedan vänta på att den skall börja läcka igen för att söka läckage av spårmedlet. Nåja - man kan inte bara råka ut för framgångar med en 850! :) Bloggbild
 
  2013-04-14 Jaha minsann!

Det här var inte så dåligt. I helgen susade jag iväg till Kinna med ått-femtin och camperade hos en bekant.

På lördagen bytte vi båda ventilkåpspackningarna. De gamla var verkligen dåliga. De var inga packningar ens längre, de var liksom snarast vulkaniserade av värmen och ålder. De var några rejäla timmar - det tog nämligen hela dagen.

Under tiden kunde jag konstatera att ställhusen var i bra skick - en ren bonus eftersom de är rätt dyra. Ställmotorerna har jag inte kollat, men det får bli nästa grej i rullorna.

Dessutom konstaterade vi att topparna, kamaxlarna och ventilerna var i mycket gott skick - inga släpande ventiler eller krånglande hydraulik eller snedslitna kamaxlar - allt var faktiskt i kanonskick. Oljespridarbultarna satt också där de skulle - men vi monterade dit några stopp-plattor i koppar över oljespridarna som jag beställt av en E31-medlem.

Det var ett mycket spännande äventyr, särskilt eftersom jag aldrig gjort något så avancerat i bilväg förut. Dessutom synnerligen lärorikt. Det är nog så jag nästan skulle kunna göra det själv. (Nästan)
 
  2013-04-09 Det är som mörkast före gryningen...

Och den har varit nu! Nu är nämligen ått-femtin påställd sedan en dryg vecka och efter lite påfyllning av olja och servoolja gick den alldeles utmärkt. Fick en komplimang av en i klubben att "du den går j****ligt bra den här bilen".

Idag var den inne på en inspektion 2 - dessutom har jag så smått börjat pula med den hög med grejer som jag införskaffat. Det började med växelväljarkransen, sedan cd-hållaren och i söndags fixade jag nya batterier. Det senare medförde att jag tycker elektroniken går lite rappare, och framförallt så startar den snabbare. Får se hur det blir med nya tändstift i helgen.

I helgen skall jag dessutom få hjälp av en bekant med att pula lite ventilkåpspackningar och greja.

Snart kan jag nog konkurrera med Miss Li: "I can build a spaceships - and flaaay away"
 
  2013-03-08 Äntligen x 2

Nu har jag shoppat lite igen. Igår hittade jag på Ebay det vänstra strålkastarlocket som glappar lite på min. Det sitter ju med två tänder och en skruv på strålkastarinsatsen och den ena tanden är trasig på min. Det går att se på min första bild från 2012-03-08 att den vänstra strålkastarlocket glappar lite. Igår hittade jag en på Ebay.co.uk för 60 GBP som jag lyckades pruta ner till 50 GBP + frakt och den var enligt info i gott skick med tänderna kompletta och utan repor. Kanon - jag som i höstast faktiskt övervägde att beställa en på Bavaria - för 3500 kr utan målning. Nu blev det något billigare kan man säga.

Nu börjar det faktiskt bli en ganska respektingivande hög med delar till min lilla pärla som ligger och väntar på landet på montering!
 
  2013-03-05 Åh - äntligen!

Sedan jag köpte min 850 så har växelväljarindikeringen spökat. Den lilla plastflärpen i 1-2-3-D-N-R-P-släden har krånglat och konstant visat 2 hack för lågt. Indikeringen i kombiinstrumentet har dock varit rätt så det var bara själva kransen runt väljarspaken som var muppig.

En sådan har jag nu hittat på tyska ebay och inköpt för sura Eur 159 ink frakt. Tyskar verkar veta vad sina plastprylar är värda! Bloggbild
 
  2013-02-27 Lite mer grejer införskaffade! Nu har jag samlat på mig ytterligare prylar: Dels tutmojängerna som låter när jag tutar med bilen som sitter undertill i fronten.

Dessutom har jag beställt tolv stycken tändstift och köpt en pryl på tyska Ebay och det är en mycket efterlängtad konsol för cd-fordral som sitter en bit bak i mittkonsolen. Den ska faktiskt bli väldigt snygg att installera - kanske inte helt nödvändig pryl för 76 euro, men trevlig eftersom jag numera har CD43:an i bilen. CD-fordral passar ju dessutom bättre till en CD-spelare än kassettfordral!
 
  2013-01-17 Två ventilkåpspackningar införskaffade. Den vänstra och den högra! De ska sitta på vänster respektive höger sida.

Nu börjar jag få en liten skapligt schysst hög med prylar grejer att pyssla med när våren kommer. De ligger på landet och inväntar våren. Två batterier, två ventilkåpspackningar, två högtalare, en regnlist och lite annat smått och gott. Sen har jag för mig att det var något annat också som jag hade köpt som jag inte minns. Strunt samma, grejerna ligger lite lagom insnöade i sovstugan på landet.
 
  2012-12-28 Nu börjar vi ladda så smått!

Vid lite olika tillfällen - bland annat på Bavarias klubbkväll - så har jag samlat ihop lite grejer att pula med när våren kommer.

Två nya batterier, regn-listen till takluckan, lite annat smått och gott. Dessutom ska jag beställa en ventilkåpspackning till vänstra cylinderraden. Det är ju nämligen ett litet oljeläckage där som jag tror att jag skall ta och åtgärda inom kort. Jag kommer nog ta och kontakta min vän som jag lärde känna i Rimbo och se om han kan och vill hjälpa mig med detta för det är en sådan grej som vore kul att göra själv.

Dessutom får det nog bli en inspektion 2 när våren kommer. Dessutom håller jag på och samlar lite energi för att som sagt pillra isär främre stötfångare och justera ihop delarna lite bättre.

Dessutom har jg två högtalare som ligger och väntar på montering.

Läste nyss att Hasso bytt ventilkåpspackning. Gratulerar! Bloggbild
 
  2012-10-29 Avställd, avtvättad och avtorkad för vintern!

Jaha, då var rolig-bils-säsongen över för i år. Det blev knappt 900 mil med 850:n.

Under vintern skall jag begrunda lite hur jag skall förhålla mig till bilen i fortsättningen: Om jag ska nöja mig med det skicket som är nu, eller om jag ska försöka höja det ytterligare. Har ju lite att fundera på nedan.
 
  2012-10-19 Bra bruksskick nu.

Lite konstateranden och erfarenheter efter att ha tillbringat en sommar med att renovera en BMW850Ci:

1. Nu vet jag ganska väl hur mycket jobb och hur mycket kostnader det är att renovera upp ett renoveringsobjekt till bra bruksskick, samt hur mycket tid det tar.

2. Nästa steg blir helt enkelt att höja skicket från bra bruksskick till entusiastskick, och därifrån till veteranskick och därefter till museiskick. Det är dock en låååång resa dit, och jag vet inte om jag vill åka hela vägen för den delen heller.

Men bra bruksskick är inte så dåligt bara det! Kan man dessutom lära sig renovera en 850, så kan man nog lära sig renovera vilken annan BMW som helst.

Nu börjar det närma sig tid för avställning. Innan dess skall jag byta motorhuvsgaller och tut-trumpeterna. Kanske hinner med något mer också.

Att begrunda under vintern:

1. Höjdjustering förar- och passagerarstol.

2. Lilla lackskadan i gummilisten.

3. Byta ruta.

4. Plocka isär och justera främre stötfångare.

5. Skaffa ny positionsljus-lampa höger fram.
 
  2012-10-12 It´s working it's working it's working!!!

Så skrek Anakin Skywalker när han fått ihop motorn på sin racer-pod när han var liten.

Det utbrast även jag idag när jag var inne på Solna Bilteknik och fick AC felsökt, provtryckt och fylld med ny R134-gas. Då funkade hastigt och lustigt kylfunktionen. Dessutom kändes på luften att det var AC:ad luft som kom in, det känns liksom på luften.

Hehe... så fint, klimatischen funkar och det till en kostnad på inte ens 2000. Hehe... nu är det liksom inte så mycket kvar att göra på bilen. Listan där längre ner i min blogg har jag nog klarat av nu liksom. Dessutom fick jag åkt en sväng idag också och det var ju underbart trevligt. Jag har faktiskt klämt över 800 mil med den i år.
 
  2012-10-07 Right gate mounted! Mycket trevlig helg!

Veckan slutade med att de rätta gejten kom med posten från USA i torsdags. Därefter hem till Nyköping på fredagen för att träffa kusinen och åka en liten tur.

Som slutade med att jag fick punktering mitt i natten, eller åtminstone på motorvägen (!) mellan Nyköping och Oxelösund.

Jaha... Hm, vad är det för fel nu då. Vägen svänger till vänster men jag får kompensera åt höger... hm... näh, de kan väl inte vara punktering. Det var ju femton år sedan jag fick det! MEN - det var tydligen dags för det nu igen. Jaha, lite kvällskrångel senare så var bilen parkerad med ett trasigt vänster framdäck en kompis garage och jag ute på landet med hans bil.

Lördagen börjar med att vi åker och konstaterar att däcket inte går att laga. Dock så fick ju jag med en uppsättning 16" originalfälgar när jag köpte bilen, med schyssta däck till så det var ju en baggis. Det var bara att lägga om och faktiskt så konstaterar jag att BMWs turbinfälgar har höger sida och vänstersida, så att turbinbladen liksom är vända åt fel hål. På Saab och andra inferiora modeller så är det bara ett utförande på bladen, så det ska bli billigare att producera men så basalt är det väl inte på BMW så klart!

Nåväl, efter fälgbyte så var det dags för att ÄNTLIGEN plocka ihop takluckans delar. Efter att ha pillrat lite och skrapat fingrarna några gånger så konstaterade vi att maskineriet kärvade, men det löste vi genom att bara massera igång delarna lite. Efter ett tag så fick vi igång det, och jag måste säga att luckan/lyckan var stor när vi konstaterade att alla delar löpte som de skulle och nyper tag när de ska och att tilt-funktionen dessutom dessutom funkar klockrent. Håhåjaja! I början lät maskineriet lite trött, men efter att ha kört några gånger så funkar det som det ska!

Därefter: Tvätt och fälgtvätt och därefter provköra med originalfälgarna. Efter ungefär 3 sekunder konstaterade jag att originalen 16" var snyggare än de 18" Y-rondell som suttit på sedan tidigare.

Dessutom blev stötigheten något mindre - alltså lite trevligare väghållning! All-in-all: Som vi vet sedan många år tillbaka: Originalet är alltid bäst!

I dag tog jag dessutom 850:n till Stockholm och njöt av en underbart trevlig biltur i det fenomenala höstvädret. Dessutom blev det en kort sväng till på eftermiddagen.

Konstaterar att jag börjar tycker mer och mer om bilen - dessutom är det ju jag själv och ingen annan (Nåja Bil&Motorteknik i Huddinge har väl varit med på ett ganska stort hörn) som gjort det. Det har helt enkelt varit en ganska trevlig resa.

Den är dock inte slut ännu - men det som fortfarande återstår att fixa är faktiskt småsaker i jämförelse med alla de saker som jag redan har fixat. Bloggbild
 
  2012-09-24 Aha right gate aquired!

I helgen lyckades jag hitta något som heter Right Gate som är den lilla smala armen som sitter på höger sida och lyfter upp/drar in takluckan. Jag hittade den på något ställe i USA som heter penskeparts.com. Det är den delen som jag beställde från BMW i somras när jag hade semester! Nice - den som jag gått och väntat på så länge.

"Oh yes, we have 46 items in stock as I can see" som han sa. I Tyskland finns den knappt som beställningspryl ens!!! Den kostade 41.12 dollar, alltså ca 275 kr. Big smile! Den kommer nog på ett par veckor skulle jag gissa.

När den kommer får jag äntligen klart takluckan! Med lite tur ordnar pappa vinterförvaring i Nyköping under vintern, och med ännu lite mer till så blir det så att jag kan greja med den också! :)

Trevligt trevligt!
 
  2012-09-18 Bra och dåligt!

Idag lämnade pappa in bilen för besiktning. Det gick alldeles utmärkt på Bilprovningen i Nyköping. Trevligt och tack och bock! "Ingen anmärkning", och sedan hade bil-mannen tydligt sagt att "Det var en väldigt fin bil det här, bra skick" fast det sa han nog bara för att vara lite artig. :)

Däremot gick det inte så bra med värmesystemet som var inne på lagning. Problemet med bara varm luft ner på fötterna verkar kvarstå. Jag bytte värmeventilen och cirkulationspumpen men det kommer ändå bara varmluft ner på fötterna. Ringde till Proauto, och vi kanske gör så att mekanikern åker med en sväng på fredag, och känner efter.

Det verkar dock som att inte är LIKA varm varmluft som innan, men det kanske är inbillning bara. Nåväl - fortsättning följer.

I helgen blir det nog lite åkning, sedan blir det nog ingen åkning alls mer i år. :( Tjååååkigt!
 
  2012-09-05 Hej och hå igen!

Nu fick jag besked från Proauto i Nyköping och det var ett tredelat besked.

1. Besiktningen gick bra - inga anmärkningar. Åk och besikta snarast!

2. Det här med värmen ner på fötterna berodde på en värmeventil som det var kortslutning i, och då skall man tydligen helst byta även den som sitter brevid.

3. Det här med att AC:n inte kyler berodde helt enkelt på att det inte var någon gas i systemet. Vilket inte är så konstigt med tanke på att föregående ägaren bara lät den stå i fem år. Det var tydligen inget som var trasigt, generator eller kompressor eller så. Sedan blir det nog någon packning att byta kanske. Ett bra besked här var att den redan var konverterad till R134. Den kanske har läckt gas flera gånger...

Det var ju onekligen rätt bra besked det här. Förbesiktningen var jag lite pirrig inför, eftersom jag var rädd att det skulle vara hög CH-halt eller något annat avgasrelaterat fel och det kan ju vara dyrt att åtgärda. I övrigt var bromsar och allt annat okej också tydligen.

Värmeventilerna var precis som jag hade väntat mig, och AC-felet också så på det stora hela var det ju väldigt bra besked. Dessutom bjöd han på 1,5 h jobb och det var ju generöst. Tack till Proauto i Nyköping!

Han skulle räkna på jobbet och återkomma med förslag till mig. Det faktum att han bjöd på 1,5 h jobb i felsökning, kanske är en indikator på vad det kommer att kosta att laga punkt 2 och 3. Vem vet? :)

På det stora hela verkar det som att min lilla skrothög till bilköp kanske inte var något skrotbilsköp alls! :) :) :)

För övrigt är E31-träffen i Wien inbokad, och tills dess skall både värmepaket och kliman funka som de ska.

I helgen kanske jag ska putsa och finåka lite. Sedan blir det nog avställning för vintern.
 
  2012-09-04 Huhuhu...

Bilen inlämnad på BMW Nyköping för förbesiktning, samt felsökning värmeventilen och felsökning AC-systemet... Spännande: Kan bli hittat problemet till någorlunda billig peng och KAN bli hittat problemet och det kommer bli AAAAASDYRT att laga!

De lär nog ringa imorgon och gå igenom det..
 
  2012-09-02 Tuff-tuff!

Idag var jag ute och åkte med BMW-klubben igen. Vi möttes upp på M-bilar i Västerås och därefter åkte vi till Tidö-Lindö.

Bilen gick lika bra som vanligt. Det var två E31:or till där, dels Dragan och sedan en ny bekantskap som heter Kenneth S. Motor och växellåda går väldigt stabilt och fint, och beter sig på samma sätt hela tiden; växlar vid samma varvtal, låter/drar likadant och så vidare. Det känns ruskigt bra just det faktum att den uppför sig på samma sätt i trafik. Det bygger ju onekligen lite förtroende.

Efter TidöLindö åkte vi tillbaka till Gurkstaden, och åt kvällsmat på Di Spagna och det var jättetrevligt. Idag var en superträff faktiskt!
 
  2012-08-25 Hej och hå!

Jag håller på och samlar information och geist för att montera loss främre stötfångare.

Det verkar vara en hel del delar i den, men med lite entusiasm ska det nog gå bra. Då kanske jag kan får svar på varför delarna till kylarfördelaren sitter lite halvlöst.
 
  2012-08-21 Där fram och där bak!

Var ute och åkte i helgen igen. Det blev en halv vättern runt med BMW Jönköping. Det var trevligt, men lite trist att åka själv bara. Ingen å snacka me!

Bilen gick hur bra som helst. Motor och växellåda beter sig alltjämt på samma sätt, dvs låter bra, svarar bra och växlar på precis samma sätt hela tiden. Farsan sa att den bluddrade lite när han parkerade om den, men det han kan om BMW eller bilar i allmänhet eller motorer i synnerhet går ju att sammanfatta på ett tomt USB-minne så jag vet inte om han är så trovärdig precis.

Jag pratade med en kille som käkar ostmackor, som ska byta till Bilstein B6 på sin 540 E34. Hoppas det går bra för honom. Stefan hade visst gjort det själv på sin 540.

Nu har jag kommit till den punkten att jag bestämt mig för att skruva isär och ihop främre och bakre stötfångare. De ser ju lite skeva ut och sitter inte så snyggt, det liksom syns att de inte riktigt sitter i alla spår, det sitter fel 5 mm på något ställe och lite så. Pratade lite med KungSpehe (heter han så) och fick lite tips. Kikade i ETK:n, och det ser ju inte så svårt ut. Skruva, plocka bort, gör rent i alla infästningar, passa på att polera noga, skruva tillbaka - klart!

Tänk att det kan vara så enkelt på en så krånglig bil! jag börjar faktiskt fästa mig lite vid bilen. Dessutom ska jag börja grunna på det där med stolarna också. Ska nog förresten fråga BMW om det är några clips eller beslag som jag kan räkna med går sönder när jag plockar ner stötfångarna. Kanske ska sprutlacka om plasten i grillen också, tillen sådan lite blankare, bevarar ju plasten bättre också.
 
  2012-08-15 Snart dags igen!

I helgen blir det en halv Vättern runt med BMW-klubben. Jag ska nämligen vara med på lördagen, men inte på söndagen. Igår hade vi en supertrevlig kväll med BMW-klubben på Ulva Kvarn i Uppsala. Det var hur mycket bilar som helst där. Fast det var ju bara BMW-arna som var intressanta. Konstigt nog så tyckte de övriga i BMW-sällskapet samma sak.

I helgen blir det en halv vättern-runt med 850:n. Den börjar bli så pass fin nu, så den duger att börja visa upp lite då och då. Jag tycker att det oftast fattas en 850 på träffarna, liksom igår. I helgen skall det dock bli minst en. :)

Hoppas det blir fint väder. Ska försöka ta helledigt på fredag från jobbet, så kan umgås med min lilla bil på fredag, och putsa och så. Den var lite smutsig på fälgarna sist nämligen.

Trevligt med lite E31-åk i helgen!
 
  2012-08-04 Inväntar taklucke-delar på BMW. Har hängt där ganska mycket nu på semestern. Har fått alla delar utom den billigaste som inväntar tillverkning (såklart) och det är den delen som kostar typ 195 kronor. :)

Sedan har jag bytt bromsbelägg fram, och installerat en slitagevarnare för den gamla var ihophäftad i ändarna. Dessutom råkade jag pilla ur bromskolven så det läckte ut olja så jag fick åka och lufta på BMW dagen efter. Då har jag ju lärt mig en sak jag INTE ska göra i fortsättningen, och det har ju ett värde det också.

Dessutom har jag hunnit köra några gånger till nu, och jag måste säga att nu är den ruskigt rolig och ruskigt skön att köra. Motorn går bra, lådan går bra. Dessutom funkar det att reglera värmen i klimatischen också. Det här med kylfunktionen i AC:n väntar jag med till nästa år tror jag. Dessutom har jag beställt delar till tutan också. Så jag får tillbaka det där myndiga tut-ljudet som kännetecknar alla BMW.

Vad har jag mer gjort... inget jag kommer på. Men det var ganska roligt att byta bromsbelägg. Särskilt som det blev fint på bromsoken när jag gjorde rent med stålborste. Det var faktiskt lite kvar på bromsbeläggen, så det kanske var dumt att slänga de gamla. Jaja... whatever. Jag vet inte om jag vill ha ett par skitiga bromsbelägg ligga på hyllorna. Där ligger däremot två trasiga EDC-dämpare och två hela, istället för fyra nya Bilstein.

Det är roligt att hålla på och pula. "Inte trodde jag att du skulle bli en sådan bil-micklare" sa farsan för några dagar sedan och skrattade.

Tidigare ikväll tog jag semesterns sista tur med den. Jag var iväg med Anette och Daniel och tittade på ett hus i Nävekvarn.
 
  2012-07-27 Me da man!!

Nu har vi skruvat vidare lite grand. Jag och min kompis Daniel (som aldrig heller bytt stötdämpare förut) bytte bakre stödämparna och övre stötdämparbussningarna där bak. Väghållningen blev helt suverän! Delar till att reparera takluckan nu beställda på BMW. Det här går framåt!
 
  2012-07-16 Nu har jag semester! (Sedan någon dag eller två).

Idag har jag begrundat det här med att laga takluckan. Det verkar inte vara så svårt faktiskt. Det är - efter samtal med Kspehe "bara" - att plocka bort sex torxskruvar och sedan pilla ut grejerna lite försiktigt. Hehe... vi får se.

Det är visst några plastkugghjul och några gjejdrar som är paj, och de kostar visst inte mer än några hundringar på BMW så jag pillar nog lite på det imorgon, och sedan åker jag in och beställer lite delar. Dessutom ska jag nog tvätta takluckornas tygklädsel, för den var lite gulrökt liksom. Däremot ska jag nog inte ta bort hela innertaket (oxå efter samtal med Kspehe) utan nöja mig med att i så fall tvätta det på plats - om jag nu ska tvätta det alls.

Jag har fått för mig att det är ca 5 timmars jobb för en verkstad att laga takluckan, och då kanske det är 10 för mig, men jag har ju semester så vad då liksom. Det är sådant man har semester till!

Den där bak-listen var visst paj ändå, så det blir nog till att beställa en sådan också. Hej och hå. Idag hjälpte jag pappa städa i boden, och imorgon ska jag skruva BMW 850.
 
  2012-07-15 Hej och hå! Igår var jag ute och finåkte med kúppen igen. Det var lika skönt som sist. Dessutom behöver jag inte fråga bilen efteråt om det var "lika skönt för dig som för mig" för det vet jag att den tyckte det var.

En gammal barndomskompis var med, och vi hade en väldigt trevlig åktur och lite grabbsnack, dessutom tittade vi lite på brudar i kortkort i centrala Nyköping.

Nu har jag ju semester i tre veckor, och jag undrar om jag ska plocka ner innertaket och köpa de där plasthjulen som Huddingemannen pratade om, och pula lite själv på egen hand igen. Det har ju gått bra hittils så...

Något måste jag ju göra, och jag kan ju inte putsa bilen varenda dag i tre veckor liksom.

Nu ska jag nog logga ur, och kolla vad bmwtechrepairinfo säger om innertaket.
 
  2012-07-09 Nya stötdämpare fram!

Nu har jag lärt mig lite mer. I fredags var jag hemma hos en person jag lärt känna genom kontakter i BMW-klubben och bytte stötdämpare fram. Bort med EDC-dämpare och in med Bilstein B6 och det blev en himmelsk skillnad.

NU är bilen riktigt riktigt rolig att köra. Borta är gungvagge-gunget i framvagnen. Numera låter det e Det tog ca 6 timmar varav den första dämparen tog ca 4 timmar. Därefter styrde jag kosan mot Nyköping igen för att ställa in bilen i garaget på landet. Det var ju trevligt att få åka en ganska lång sväng, så jag hann liksom med att lära känna de nya dämparna.

Gung-vagge-gunget är som sagt borta, och ersatt av ett betydligt mer förtroendeingivande "Du-dunsss" eller "klo-klonkkk" när jag kör över hinder. Det låter ungefär som när tåget kör över svetskanten på rälsen. Det är ju brutalt mycket mer roligt att accelerera på ordentligt också, men det gjorde jag så klart inte för det är olagligt!

Nävekvarnsvägen är också en bra väg om man skall testa nya stötdämpare och den nya installationen fick med beröm godkänt. Den är ju nämligen ganska kurvig och ganska kuperad.

Jag var hemma hos en kille i Rimbo, som nästan hade en hel bilverkstad i källaren, med riktmaskiner och allt möjligt. Han hade själv ett projekt med en Mercedez 300 SL Roadster -59. En sådan måsvinge, fast utan måsvingar, en Roadster.

Det var både spännande och lärorikt och roligt att byta stötdämpare! Jag ringer nog honom nästa gång också tror jag, ifall jag ska byta där bak också.
 
  2012-07-01 Vi (jag) går från klarhet till klarhet här! I helgen tog jag ytterligare några steg framåt när det gäller kuppen, som jag har börjat kalla den.

Först plockade jag ur förarstolen och tog loss kontakterna och lyfte ur hela stolen. Då kom jag åt och kunde göra rent där under och vad ser jag till min förfäran? Jo, någon idiot har slängt två fimpar i bilen mellan sätet och mittkonsolen! Nu tillhör ju jag dem som har svårt att förstå att någon röker överhuvudtaget, men det må väl vara förlåtligt ändå... Däremot har jag svårt att acceptera att någon röker i en BMW 850, och att vederbörande slänger fimpar (slänger eller har tappat same same) i bilen är HELT oförlåtligt. Dessutom låg det någon äcklig snusprilla inkilad inuti. Dessbättre så hittade jag den där lilla plastgrejsemojsen som är ett låshandtag till kassettbandsfordralhållarna som sitter i mittkonsolen. (långa ord där). Den har jag faktiskt saknat nästan ända sedan jag köpte bilen.

Sagt och gjort, med stolen borta var det bara att dammsuga rent, och därefter schamponera med textilschampo och gnida med microfiberduk tills det var rent och snyggt och klädseln (nästan) hade ny-look. Såklart så gjorde jag rent lädret ganska noga, men antingen så var läderrengöringsmedlet från BMW inget bra, eller så var det förra läderrengöringsmedlet jag använde från Meguiars VÄLDIGT bra, för det känns inte som jag fick bort så mycket smuts. Ska grunna lite på om jag ska köpa läderinfärgningsmedel och sedan fetta in det igen, eller BARA fetta in det. Begrundar frågan tills vidare. Det kallas ju bara patina om det syns lite veck, liksom!

Dessutom fick jag dit skruvarna till förarstolens nederkåpa, som jag har stört mig på hela tiden eftersom den suttit löst. Det var två av de skruvarna som jag hittat i bilen när jag köpte den. Så, nu sitter den där den ska, och det var exakt rätt skruvar. Sagt och gjort -> skruva sedan tillbaka stolen.

Därefter samma sak med passagerarstolen - fast det var inte lika roligt, för det var inte liiiiika smutsigt där, men det blev i varje fall lika fint efteråt!

Dessutom limmade jag fast den där lösa biten på mitt-fläkt-utblåset som varit löst - också sedan jag köpte bilen. Dessutom var jag och visade upp bilen för moster och hon var nöjd.

I onsdags tog jag dessutom ledigt från jobbet för att vara med på BMW-klubbens tyskbilsträff i Nyköpings Hamn. De har jag ju gått på sedan jag var liten och det var faktiskt inte med så lite stolthet som jag ställde upp min bil där, efter att ha putsat upp den ordenligt. Dessutom fick jag ganska många besökare som kom och tittade och för det tredje så fick jag bästa platsen allra allra först på hela hamn-strittan. Jag hörde rätt många kommentarer om "Wow, det är nog en tolva i den här", "Det här var en riktigt fin fin bil på sin tid". Dessutom kom det fram en fotograf och frågade om han kunde få fota nere vid Nävsjön. Inga problems liksom... :)

Till helgen har jag planerat att byta stötdämpare fram, tillsammans med en bekant som jag fått kontakt med genom BMW-klubben. Vi ska ses på lördag morgon. Har vi lite tur så sitter de nya Bilstein B6 där fram när vi är klara.

Det här blir faktiskt bara roligare och roligare. Det är dessutom allra allra roligast när jag kan vara med och jobba lite själv, för jag vill ju lära mig bilen, liksom.
 
  2012-06-25 Bytt fläktmotståndet

Nu har jag bytt det där fläktmotståndet som jag skrev om sist. Det tog hela dagen, för jag plockade ner instrumentbrädan också för det visade sig att det var något glapp i anslutningskontakten till klimatpanelen, och halva problemet bestod i ej fungerande fläktmotstånd, och andra halvan bestod av glappkontakten.

Det fläktmotståndet jag köpte var precis rätt del och den passade perfekt och var enkel att ansluta och gick som en dans. Nu har jag en fläkt som fungerar på BÅDE max, min och stelöst däremellan.

Glappkontakten löste det där med brutalvärmen på fötterna. (som numera inte är en glappkontakt alltså. Fläktmotståndet bytte jag med hjälp av en guide jag fick av Kspehe - Kung Spehe är nog en bättre beteckning faktiskt.

Faktum är att jag är så sjukt nöjd med mig själv just nu eftersom jag fick isär allting utan att något gick sönder, och fick ihop allt utan att något fick sönder, och dessutom så blev det inga skruvar över heller.

En kompis som bara råkade komma förbi av en slump konstaterade att det i alla fall inte var kompressorn som var sönder. Klimatanläggningen funkar ju inte heller eftersom det inte kommer någon kyla. Nu är fläkten och regleringen av luftströmmen funkar så blir ju bilen i alla fall någorlunda behaglig att åka med.

Håller på och begrundar det här med trasiga stötdämpare också. Den uppgjorda planen känns mer och mer rätt faktiskt.
 
  2012-06-12 Tuff tuff...

Så här gör vi nu. Jag har beställt och fått fyra nya Bilstein B6, två där fram och två där bak! (no shit!)

Nu tänker jag göra så här: Jag ska byta till Bilstein B6 där fram, och spara de andra. Sedan ska jag köra lite med Bilstein och känna på hur de känns. Känns de bra så kanske jag byter till Bilstein även där bak och nöjer mig med det.

Men troligare är nog att jag gör så här: Efter att ha kört med Bilstein B6 ett par år, så kommer jag nog ändå vilja byta tillbaka och skaffa ett par nya EDC:er där fram, eftersom originalet alltid är bäst, vilket vi alla vet. Känner dock inte att jag vill ta den utgiften i år.

Sedan har jag dessutom beställt ett sådant där fläktmotstånd av en kille på Ebay. Det kostade visst 85 dollar (145 USD ink frakt och core-charge) och det är ju onekligen något attraktivare än 6300 kr på BMW. Sedan fick jag av Kspehe en liten guide för hur man byter på mail, och det verkar ju sjukt enkelt att göra så det ska vi sätta igång med någon timme eller två när det kommer. Sedan tänker jag nog faktiskt inte göra mer i år i kostnader på bilen. Köpa en C-tek kanske, men inte mer

Däremot nästa år, så ska jag lämna in den på en AC-felsökning, och byta ut de delar som är trasiga för att få igång ac:n. Det lär ju bli en billig liten kostnad kan jag tänka mig. Dessutom vill jag få igång takluckan ordentligt och det blir lagom att göra då också. Då lagar vi nog tutan också, för det är någon biltema-variant idag. Den har inte det där lite myndiga BMW-ljudet på tutan.

Sedan, under 2014 så kanske jag byter tillbaka till nya EDC:er. Men det får jag se då. Om inget annat intressant tillstöter i t.ex motor eller växellåda.

Hej och hå - det här lilla renoveringsobjektet går ju framåt faktiskt. Nu känns det som att jag börjat lära känna bilen, och faktiskt så börjar en renoveringsplan (I fastighetssammanhang kallar vi det "långsiktig underhållsplan") ta form.

2012 - byta dämpare och fläktmotstånd - förutom det övriga jag gjort. Sedan är det ju höst och avställning.

2013 - laga HELA klimatanläggningen. Laga takluckan och tutan.

2014 - Nya Edc:er fram och trimma in systemet igen.

Hej och hå igen - det här blir spännande. Kanske är lika bra att lämna in den på BMW-classic i München direkt.
 
  2012-05-29 Hej och hå igen!

Det blev visst inget med originalstereon för den funkade inte när BMW i Nyköping skulle koda in den. 0 poäng där alltså. Bytet av ac/manöverpanelen löste bara problemet med att jag nu i alla fall kan reglera värmen. Hastigheten på fläkten regleras av något som heter fläktmotstånd som tydligen kostar 6000 kr att byta. Det blir nog till att leta ett på skroten. En halv poäng där alltså. Däremot fick jag nöjet att plocka isär den gamla panelen, och det var lite roligt.

De gjorde dessutom en felsökning på EDC:n, och kom fram till att det är framvagnen som krånglar. Nu är jag lite inne på att byta till Bilstein där fram, för bak är de rätt skapliga. Då kan jag köra runt på Bilstein tills jag bestämt mig för om jag ska nöja mig med Bilstein, eller faktiskt laga EDC-systemet.

Hm, det här ska jag grunna vidare på.
  2012-05-29 Nu har jag sovit på saken under natten, och den lösningen från igår känns rätt bra faktiskt. Då kan jag smygköra lite med urkopplade EDC där bak (som visserligen är skapliga i dämpnnigen) och Bilstein där fram, och känna hur de känns. Då kanske jag tycker Bilstein är så bra så att jag vill ha det där bak också, eller så tycker jag ändå det är värt att skaffa nya EDC:er om något år ändå. Det lutar nog faktiskt åt det.

Vi får se hur bra affärerna går nästa sommar! :) Den här kombinationen känns rätt bra faktiskt, för då har jag åtminstone en lösning som är temporär på den sjukt dåliga fjädringen i framvagnen. Då har jag dessutom friheten att i framtiden göra den temporära lösningen till permanent, om jag nu gillar Bilsteinarna. Mm, himmel och pannkaka, det här blir nog rätt bra faktiskt. Jag hinner ändå inte beställa något den här veckan, så då får jag sova på det lite mer. Bloggbild
 
  2012-05-15 Hej och hå.

Nu är bilen inlämnad på stereobyte samt klimatanläggningspanelsbyte. Jag köpte en begagnad klimatmanöverenhet på Bildelsbasen. Får se hur mycket av ovanstående problem det löser. Jag hoppas och förväntar mig att det kanske löser alla problem utom AC-kylan. Dessutom får jag bytt till originalstereo.

Jag anmälde mig till klubbens veteranbilsrally i helgen, skall bli roligt!
 
  2012-05-06 Nu har jag recondat bilen in och utvändigt, det tog drygt en dag, typ 1,5 dagar då. Jag kunde ha städat tyget lite mer faktiskt, jag ska nog tillbringa några timmar nästa helg med att skrubba och fixa lite på tyget på golvet. Lädret är rengjort och skrubbat och insmort med något lädermedel jag köpte på Ditec på Valhallavägen. Dessutom har jag putsat rutorna med något Autoglym från Bollnäs Bilvård.

I lördags tog jag en ganska lång tur med bilen, på någon timme eller den var nog närmare två faktiskt. Väldigt angenämt - ljudet från 12:an är helt underbart. Man känner och hör ett dovt mullrande hela tiden, och i sann BMW-anda känner man att kraften kommer bakifrån, bakifrån och bakifrån.

I våras provkörde jag och Camilla en Z4 sDrive 35is och den hade en dubbelturbomatad sexa på 3,5 liter och 306 hkr, men den var inte alls lika angenäm i gångkulturen som denna tolva.

Dessutom har jag hunnit fundera en del på vad jag vill göra med bilen, och i vilken takt. Ej i prioritetsordning:

1. Byta ut den fula Alpine-stereon mot original BMW-business-bandspelaren. Dessutom sa Asken att jag kan få köpa en växlare av honom om han hittar den. Kanon!

2. Laga takluckan. Det är en affär på ca 7000 inkl delar, för det är tydligen lite meckigt enligt Perre på Bil & Motorteknik. Delarna är visst bara någon plastplugg som kostar några hundra, men det är visst ganska krångligt att göra det.

3. Byta ut/laga/renovera fjädringen. Det är EDC idag och den är paj enligt vad jag lyckats lista ut och diskutera mig fram till. Kspehe berättade om något företag som renoverar sådana, likadant gjorde AGW. Ska undersöka saken och googla mig fram lite i frågan.

4. Fläkten och klimatanläggningen är helt uppfuckad också. Dels är elektroniken eller mekaniken ELLER både och paj. Den går bara på antingen noll-läge, minsta läge eller högsta läge men inte någonting däremellan. Undantagsvis och slumpvis funkar dock fläkten på den steglösa regleringen, men det är helt slumpmässigt när och var den har lust att funka. Likaså med värmen på värmerattarna. Värmen funkar på högsta värme eller bara friskluft, men inget däremellan.

Som lök på laxen är ju så klart klimatanläggningen helt trasig också. Det vet jag dock inte om jag har lust att fixa, eftersom jag kommer ändå köra så lite med bilen så den inte behövs. Dessutom kommer bilen mest rulla när det är så fint väder att rutorna är nere och takluckan öppen.

5. Sist men inte minst har jag noterat att en del paneler sitter snett eller ojämnt. Så bland annat med bakre stötdämpare som sitter snett på vänster bak en smula. Dessutom sitter höger baksätespassagerans sidoklädsel snett. Undrar varför.

Hej och hå - nu låter det som om jag köpt rena skrothögen men det finns väl alltid grejer att göra på en sådan här bil.

Är ju onekligen glad över att den är så fin i lacken, och dessutom låter den trevligare än några andra 850:or jag jämfört med. Dessutom skall den - när jag är klar med ovanstående vara sveriges mest pedantskötta 850. Hehe... undrar om jag har råd eller lust och ork att ta mig dit! :)
 
  2012-04-23 Idag fyller jag år! I fredags var jag och hämtade bilen, efter ca 1 månad på verkstaden. Huvvaligen (fattar du huv!?!) vad dyrt det låter.

Jag lämnade in bilen på Bil & Motorteknik i Huddinge. De bytte en hel del delar i bakvagnen - tiotalet spindelleder och bärarmar. Dessutom skruvade han åt en del grejer i framvagnen som var lite lösa. Det känns bra även om det var dyrt. Bilen blev säkert bra omhändertagen, dessutom stämde han av med jämna mellanrum och när jag hämtade bilen så hissade han upp den på en lyft och visade vad som var nytt. När jag skulle köra iväg så började "Öldruck motor" varna. Då bytte han tre givare, och bytte faktiskt olja, men det kvarstod. Försvann dock när bilen fått stå en stund. Det har sedan dess inte kommit tillbaka.

Sedan körde jag ner bilen till Nyköping, och i lördags pysslade jag med att börja rekonda utvändigt. Skall fortsätta det på lördag, och därefter blir det till att rekonda invändigt.

Därefter ska jag nog plocka ur Alpine-cd:n och montera in BMW Business kasettbandspelaren. Därefter ska jag lägga in de nya mattorna och därefter KÖRA en sväng!
 
  2012-03-08 Blev med en 850 idag.

Idag har jag köpt en 850 CiA. Det är en bil som jag drömt om sedan jag var i 20-årsåldern. Hittade en som var till salu på Lidingö i okej skick. Några smågrejer som jag vill fixa på den dock. Vi får väl se hur "små" dessa smågrejer är. Den går bra i motor och låda, och det är väl ändå det viktigaste.

Har torterat Asken med 850-prat i ett par veckor nu. Får se om han säger upp bekantskapen! Fick en hel del andra bra tips från folk här - och det är jag tacksam för. Fick tips av Asken om en verkstad i Huddinge. Tänkte åka lite med den i helgen, och insupa lite intryck och därefter söka MHRF och lämna in den på lite fixning. Därefter lite hemmarecondning ut- och invändigt. Det tar nog en dag i alla fall, men vi kan nog få det att ta två dagar också om vi vill.

Det är i vilket fall som helst en dröm jag haft i 15 år, så det känns väldigt bra just nu. Bloggbild



Antal läsare till bloggen: 10517 st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
© 1997 - 2025  AutoPower.se