Bild på användaren Janne (AutoPower) Till startsidan
60 år. Bosatt i Västerås, Västmanlands Län ID: 44
Senast inloggad: Idag 09:44
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

Blogg för Janne (AutoPower)
[ Senaste blogginlägg ]
 
  2015-02-06 Bloggbild
 
  2012-05-02 Så här ser en oljenivåsensor till en E46 ut inuti. Jag bytte till en frisk från tyska eBay och bröt bort kåpan på den gamla. Bloggbild
 
  2011-08-28 Parkeringen på Ica Maxi. Rekord i matta E39 faceliftbaklysen? Bloggbild
 
  2011-05-20 ...(forts på förra UGDO-inlägget)...
6. Kontakta HomeLinks distributör i Tyskland och kolla om dom har en lösning. Det hade dom. Jag beställde en "HomeLink Universal 2 Channel Receiver", två mottagare helt kompatibla med alla Homelink-system. Jag har monterat dom idag parallellt med de befintliga mottagarna, och det fungerar kalas. Endast €49 + frakt, och som alltid när man beställer från Tyskland så kom grejerna inom en vecka.
 
  2011-05-13 Dags att ta tag i det här med UGDO (Universal Garage Door Opener), eller Universal Fjärrkontroll som BMW kallar det. En mycket snygg lösning som jag skulle vilja ha att fungera.

Jag köpte alltså i fjol på skroten en backspegel med tre knappar i syfte att kunna programmera den att manövrera mina garageportar. Donatorbilen var en E65 -02. Både backspegeln och mina Hörmann-portar är HomeLink-kompatibla och så långt är det en promenad i parken trodde jag.

Så enkelt visar det sig dessvärre inte vara. Trots åtskilliga försök att programmera knapparna enligt konstens alla regler uteblev varje form av reaktion. Dioderna lyste och blinkade som dom skulle förutom bekräftelsen på att spegeln fått kontakt med fjärrkontrollen till garageporten. Jag tillbringade åtskilliga timmar på diverse forum och kunde konstatera att det fanns ett antal frekvenser bara i Europa, men HomeLink borde vara HomeLink tänkte jag. Mina portar går enligt dokumentationen på 868 Mhz för övrigt.

Jag åkte upp till Garageportexperten som installerat portarna 2005, och frågade om dom kunde kasta ljus på detta. Dom bad mig testa en annan fjärrkontroll. Jag testade den och vips så bekräftade backspegeln kontakt. Den fjärren gick på 40 Mhz, alltså är min backspegel också 40 Mhz. Huru härmed frågade jag. Ett alternativ var att köpa två 40 Mhz mottagare och en fjärrkontroll (med två knappar), denna kan operera parallellt med mitt 868 Mhz-system enligt dom. Detta skulle dock kosta mig cirka 3.000:-

Det finns ju möjligheten att köpa en annan backspegel. Det verkar emellertid svårt att få reda på vilken frekvens dom opererar på. Det finns ingen märkning på spegeln vad jag kan se. Det står inte i RealOEM heller. Eller rättare sagt, det står ibland 315 eller 868 Mhz men det står även på speglar utan UGDO så jag misstänker att det är en av de frekvenser som BMW har valt för upplåsningsfunktionen. Jag är dock långt från säker, svårt att få fullständig klarhet i detta.

Det jag kan säga är att i dokumentationen för HomeLink uppges att i alla fall BMW UGDO Software 7 stöder 868 Mhz. Software 7 finns i bilar levererade från september 2007. Det finns även 433 Mhz i Europa för att krångla till det, och hur får man reda på vilka speglar som stöder vad?

Så nu finns det några alternativ.
1. Köpa 40 Mhz-mottagare med fjärrkontroll för typ 3.000:- på Garageportsexperten. Det känns ju lite B att sätta dit en mottagare med äldre standard (lägre säkerhet) men sannolikt får man en rätt hög kompatibilitet med sådana här BMW-grejer.
2. Köpa en något nyare begagnad backspegel och chansa. Det finns ett par på eBay (angivet 433 Mhz!) och en till överkomligt pris på Bildelsbasen, 1250:-. Den är från en -04 så den måste nog testas först.
3. Köpa ny. Nästan 6.000:-. Uteslutet.
4. Byta med någon som är i samma sits fast tvärtom. Det finns garanterat någon som har en 40 Mhz-port med Software 7-fjärr. Eller också är dom bakåtkompatibla så det problemet inte finns.
5. Uppgradera mjukvaran i backspegeln. Jag har dock inte funnit något som indikerar att det finns stöd för detta.

Vad göra, det är frågan. Bloggbild
 
  2011-05-03 Bloggbild
  2011-05-03 Bloggbild
  2011-05-03 Bloggbild
  2011-05-03 Osram Nightbreaker H7 Plus på Mekonomen vs. billigaste på eBay.

Det går ett rykte att de billigaste glödlamporna på eBay skulle vara fake. Jag köpte ett tvåpack på Mekonomen för 370:-. Beställde samtidigt det billigaste paret jag kunde hitta på eBay, €15:74, cirka 160:- inkl frakt.

Om det är fake är det verkligen bra kopior. Lamporna ser identiska ut vid noggrann granskning. Jag satte eBay-lamporna i vänster strålkastare och de Mekonomen-köpta i höger, och dom ger också identisk ljusbild. Bloggbild
 
  2011-04-16 Har tjatat på kompisen att han ska ha BMW igen efter många år med Saab. Jag har haft koll på bilar som varit av möjligt intresse och i veckan dök det upp ett objekt i Halmstad. Jag tyckte den såg så lovande ut att jag mer eller mindre köpte den osedd. Hade det varit suddat registeringsnummer eller oregistrerat kontantkort hade det inte funnits på kartan, men här var det rent mjöl i påsen.

Flera objekt har gått mig ur händerna men denna var jag tidigt på efter att priset sänkts med 17.000:-. Jag kom överens med säljaren att är den i närheten av vad han lovat har han affär. Bekräftelsen på dyra tågbiljetter fick gälla som säkerhet. Vi tog tåget till Halmstad i går och säljaren mötte upp i sin nya 520iA touring -10. I garaget vid hans villa utanför Tylösand stod denna 523i touring -06 12200 mil. Titangrå, 17", manuell, avtagbart drag, PDC f + b, svart läder, utökad klima, larm och det vanliga. Vindrutan bytt i onsdags. Bilen höll vad han lovat och därmed var prutläget inte optimalt. Vi enades dock att dra av 2.000:- eftersom bakdäcken var lite sämre än han uppgivit och nog inte går igenom besiktningen, men annars var bilen kalasfin.

Vi tankade upp bilen och några timmar senare var vi hemma i Västerås, klippstabil och skön långfärdsbil. Fortfarande med halv tank kvar, den hade dragit 0.73 enligt färddatorn trots mestadels motorväg i hyfsat tempo. Imponerande. Bloggbild
 
  2010-11-11 Hjälpt syrran köpa bil. Det blev en 316i touring -98 i underbart originalskick. En ägare sedan 1998 till nu när förra ägarinnan bytte in den på M-Bilar i E-tuna som skeppade den vidare till en mindre handlare. Verkar mycket välskött. Ser ut som ny inuti och långt över genomsnitt utvändigt, om än ett par oundvikliga rostbubblor.

Den dök upp på Blocket i torsdags. Jag ringde direkt den dök upp och åkte och tittade. Reserverade bilen strax därefter. Av olika skäl kunde vi inte hämta den förrän idag, men nu är den hemma hos henne i alla fall.

Nu skall hennes 316i Compact -94 ut till försäljning asap, den som jag hämtade åt henne i Rostock 2005. Bloggbild
 
  2010-04-02 Jag roade mig med att väga lite hjul.

1. Radial 32 8x18 + Maranghoni 225/40x18 = 18,2 kg
2. Dubbeleker 156 7x16 + GoodYear Ultra Grip 500 dubbdäck 205/55x16 =19,1 kg
3. Korseker 127 replica 8x18 + Nokian 225/40x18 =22,1 kg
4. V-eker 285 8x17 + Continental SportContact 2 RFT = 24,1 kg

Replikafälgen är uppenbarligen tung, men det är förmodligen RunFlat-däcket som gör att 17-tummaren är ännu tyngre, trots att den borde vara lättare än 18-tummarna. Radial 32 är lättare i 18 tum än vad 156:an är i 16 tum!
 
  2009-09-21 E21 touring Bloggbild
 
  2009-08-19 Det är inte så länge sedan jag köpte ny TomTom, men jag kunde inte låta bli att ladda ned den nysläppta TomTom-appen till iPhone.

Den fungerar alldeles utmärkt faktiskt. En del brister finns det, men det är alltid så att man har bråttom att få ut apparna, buggarna får man fixa med hjälp av uppdateringar.

Den skulle i princip kunna ersätta en vanlig TomTom, så bra är den. Jag saknar dock den användbara möjligheten att lägga in och skapa egna POI, oklart om det kommer. Positioneringen är inte riktigt lika centimeterexakt som en vanlig TomTom, men det fungerar. Däremot känns den lika snabb, om inte snabbare, vid hantering och kalkyler.

Ett problem som jag upplevde, var placerar man den under färd? Inte många har en hållare på GPS-vänlig höjd. Nu satt den med hjälp av fodralet stadigt och tillgängligt mellan luftutsläppet och vindrutan på min E91. Men det förutsätter korta turer eftersom laddare inte kan vara ansluten. Det kommer att komma en sugkoppshållare med strömförsörjning och extra GPS-mottagare, men oklart till vilket pris och när.

TMC saknas men det kan kvitta. Jag har det på min vanliga TomTom, men efter att ha kört med det hela semestern (380 mil), så har jag insett att det stjälper oftare än det hjälper, inte minst i Tyskland.

För den som vill fördjupa sig ytterligare i TomTom-appens fel och förtjänster rekommenderar jag Anna Müllers utmärkta genomgång på MacWorld: [LÄNK] Bloggbild
 
  2009-04-30 Ny tattartermos hämtad. Gick hur bra som helst att dra med det lilla diesel-skåpet. Observera dom matchande railsen :)
Vagnen har stått på landet och är således skitig på bilden, men nu är den ren och fin... Bloggbild
 
  2009-03-27 Snart dags för F1. Om denna säsong blir lika spännande som den förra är det ingen tvekan att de 1188:- (12x99:-) som Viasat kapat åt sig är väl investerade. Hoppas bara att man nu slipper att få racen avbrutna av reklam när det är som mest spännande.

Och hoppas det går bra för BMW. Men det jag hunnit se av tidsträningen hittills är inte lovande. Det ser ut som om BMW kör på is. Och Kubica lät helt uppgiven när man fick höra hans kommunikation med depån. Men så kanske det alltid är, även Ferrari och McLaren ligger långt ned så här tidigt så det hinner nog ändra sig. Bloggbild
 
  2009-03-21 Världens skitigaste BMW? Bloggbild
  2009-03-21 Bilderna gör den inte rättvisa, det var obeskrivligt. Bloggbild
  2009-03-21 Jag såg bilen hemma hos en gemensam bekant för ett par år sedan. Det är en 530-diesel som användes på en lerig hästgård, kördes av allehanda hästfolk och drog hästsläp regelbundet. Den tvättades aldrig och städades - just det, aldrig. Den såldes ungefär ett år senare utan att ha blivit städad eller tvättad. Dessutom med rasad turbo så man kan ju misstänka att priset var lågt. Bloggbild
 
  2009-03-06 Servade syrrans bil idag, 316-compacten som jag hämtade åt henne i Rostock. Den har hunnit få 16800 mil på mätaren. Den hade gått 14600 när jag köpte den sommaren 2005, men den går mest i stan så det blir inte mycket mil.

Fick en överraskning när jag tog isär luftfilterboxen, mössen har tydligen använt den som vinterförråd --> Bloggbild
  2009-03-06 Sedan, när jag bytte tändstift upptäckte jag något som kommer att bli den första egentliga reparationen i hennes ägo. Höger motorfäste hade brustit vilket jag trodde mest drabbade bilar med större motorer än 102-hästars compacter. Det var förklaringen till att kylfläkten skavt i kåpan --> Bloggbild
 
  2009-02-05 Tog en 55-milsrepa med lite ärenden idag. Plockade upp fyra stycken 18-tums Radial 32:or till 320-dieseln i Skara. Fälgarna ser jättefina ut, hoppas bara dom är raka också. Två däck var slut så det får bli ett besök hos Urbig i Köping så småningom.

Nästa stopp var skroten i Lidköping, där fanns en krok till Kovildraget i nyskick. Den som följde med bilen var rostig och ful.

Tredje stoppet var Hasso i Kumla. Jag hade ventilkåpspackningar till V8 att hämta för egen del, samt en låda obrutna lasertoner som en känd forumprofil från Göteborg ropat in på Tradera för en krona. Dessa tar jag med nästa gång jag har körning till västkustens pärla. Dessutom bad jag Hasso släcka airbaglampan som tänts ett par veckor tidigare. ODB2-sladd är dock på gång, och sedan klarar jag sådana manövrar själv.

Bilen hade 0,55 på färddatorn när jag kom tillbaka hem. Nej, det var inte 540:n jag körde.

Däremot är det tur att man inte satsat på Etanol, priserna har skjutit i höjden rejält, i alla fall på Statoil i Hova --> Bloggbild
 
  2008-11-05 Ganska otroligt. Har på mindre än ett halvår bogserat hem två jobbarkompisar med 525i E34 -94 som stannat med plötsligt vattenpumpshaveri mellan Rytterneavfarten och Strömsholmsavfarten Rv 56 Västerås-Eskilstuna. Den här jobbarkompisen var på väg till jobbet i Eskilstuna, den i somras på väg hem. Den här vattenpumpen hade skovlar av metall, den i somras av plast. Den här vattenpumpen skar i lagringen, den i somras tappade pumpskovlarna. Den här 525:an var en svart manuell touring, den i somras en vit sedan automat. Den svarta 525:an har jag ägt tidigare, den vita blev jag ägare till någon dag efter haveriet (när jag tog den i inbyte mot min gröna 523:a) men sålde till en annan kompis typ innan ägarbytet hann registreras. Bloggbild
 
  2008-06-28 Dom säger att det inte finns personliga nummerskyltar i Tyskland. Men jag vet inte, den här var ju som klippt och skuren... Bloggbild
  2008-06-28 Lägg märke till den avslappade körstilen, med vänsterfoten på instrumentpanelen... Bloggbild
  2008-06-28 Bloggbild
 
  2008-06-04 M-Bilar idag. Herr Nilsson och King Kong. Bloggbild
 
  2007-12-27 En lugn och skön jul i ledighetens tecken, vilket inte är självklart när man jobbar vid järnvägen. På juldagens kväll fick jag hastigt och lustig disponera en mycket snabb och underhållande testbil några timmar. Jag utnyttjade det till en sväng förbi Kumla för att kopa en komplett och färdigkonfigurerad diagnoslaptop inklusive kinainterface, som "blivit över" hos Hasso. Nu kan jag läsa och nolla felkoder plus en massa annat användbart. Bloggbild
 
  2007-11-21 Ny navigator inköpt. Jag var visserligen fullt nöjd med funktionerna på den föregående TomTom Go 910, men däremot var den otymplig att hantera rent fysiskt. För det mesta orkade man inte ta med den för kortare ärenden utan lade den under stolen lite diskret. Min nya TomTom Go 720T går däremot lätt ned i fickan.

Jag valde TMC-modellen, då skillnaden i pris var tämligen liten. Emellertid är mina erfarenheter av TMC inte odelat positiva. Tanken är visserligen god, men rapporteringen vid akuta händelser sker för sent. Det funkar bättre i exempelvis Tyskland men inte ens där tjänar man särskilt ofta på att ta rekommenderad omväg. Senast i Frankfurt varnade den i hyrbilen inbyggda TMC-mottagaren för kö och rekommenderade en 11 km lång omväg på småvägar. Vi struntade i detta och körde vidare helt ohejdade på Autobahn.

Den nya serien är uppdaterad vad gäller funktioner. Röststyrningen fungerar faktiskt bättre än vad man kan tro. Hur användbart som helst vad det verkar. Gränssnittet är om möjligt ännu snabbare än förut. Friheten att hantera egna intressepunkter är intakt. Dessutom finns ännu fler möjligheter än tidigare att anpassa enheten efter användarens önskemål. Möjlgheten att redigera kartor finns, men jag har inte hunnit prova hur pass bra det fungerar. FM-sändare finns, både för att få ut musik i bilens högtalare, men även köranvisningarna.

Självklarheter som mp3-spelare och bluetooth-handsfree behöver knappast nämnas. Bluetooth-fjärr kommer som tillbehör, men fungerar röststyrningen lika bra som det verkar är det tveksamt om det behövs.

Några nackdelar då? Njae, möjligen att man har snålat in på medskicken. Ingen bärväska för enheten, ingen mikrofon för BT-samtal, ingen nätladdare (USB & 12V medföljer dock). Mikrofonen orkade man sällan montera upp i ärlighetens namn, så det kanske gör mindre. Möjligt att man utvecklat funktionen så att extern mikrofon inte anses behövas längre, jag har inte testat. Snygg väska har jag köpt (och fått) från eBay.com. 150:- inkl frakt är väl ingen ko på isen. Rutfästet är av en enklare modell än tidigare, men det är lättare att hantera än det förra Go-fästet, så det verkar egentligen inte vara någon nackdel. Dåligt är dock att det fortfarande inte finns någon svensk datorröst som kan läsa gatunamn och liknande. Funktionen har ju funnits i ett par år på engelska.

Ett par nya finesser av mer lekfullt slag är dels möjligheten att lägga in egna bilder som pilsymbol. Givetvis har jag Photoshoppat in en av mina egna bilar. Dels finns möjligheten att spela in egna röster, och jag har nu sjuårige sonen som valbar navigatorröst. Bloggbild
 
  2007-11-07 Var och plockade upp en komplett sportinredning i ljusgrått tyg som jag hittat på annons i PowerBörsen. Tog med släpkärran, men det var onödigt då allt rymdes gott och väl i bilen. Det man inte får med i en BMW touring är inte värt att släpa på helt enkelt.

Jag tänkte mig att sätta sportstolarna i den blåa touringen, men tvekar lite. Inte för att det är fel, men jag lär lorta ned dom under mina resor till och rån jobbet. Thomas letar efter just en sådan inredning och eftersom den är helrätt i detaljerna (sedan, inga elhissar bak) för hans nyinköpta bil [LÄNK] kan han få ta den. Det dyker snart upp touring-skinn i rätt utförande, hoppas jag... Bloggbild
 
  2007-10-05 Börjar bli lite prylar som skall in i olika bilar. En del på lite sikt, annat snarast möjligt. Bloggbild
 
  2007-09-08 Blev en sväng till Sthlm för att inköpa bil åt Staffans grabb Mathias, hans första bil överhuvudtaget. Mathias är modell för t-shirtarna i Shopen btw. Han hade bett mig hålla koll efter en 318i/318iS E36 coupé eller sedan.

Hittade en 318iS Coupé -94 på Blocket som såg mycket lovande ut, saklig och bra annons utan det vanliga blajet, hyfsat pris och historiken på bilen verkade klockren. Import -98, två ägare sedan dess samt att första svenske ägaren står på köpekontraktet på BMW-firman i Tyskland och dessutom behöll bilen i åtta år. Definitivt ingen fulimport med andra ord.

Bilen visade sig också hålla måttet. Sällan man ser en sådan fin -94. Visst fanns det småskavanker men inte mer än på vilken -00 som helst. Kanonfin och snygg bil helt enkelt. En pärm med samtliga kvitton och dokumentation från Tyskland och Sverige medföljde bland mycket annat. Bloggbild
 
  2006-07-05 Den för två månader sedan levererade barnkammarcabbyn har inte annat än krånglat. Först cirkulerade inte värmen varvid den åkte in på verkstad i fyra veckor utan att dom fick ordning på den. Sedan under midsommaren visade det sig att avloppsvattnet gick ut på golvet under toalett/duschutrymmet vilket var lite förargligt. Omöjligt att komma åt utan att ta ur den invulkade plastinsatsen som är golv i toa/duschen. Man kan bara spekulera i hur det såg ut där under. Nu var den ju köpt hos en handlare som tur var, så allt går på garantin, men ändå. Man vill ju kunna använda vagnen.

Det var en dålig start och en dålig känsla för den vagnen. Vi frågade handlaren om han kunde tänka sig att ta tillbaka den om vi tog en annan. Det var inga problem. Vi såg ut en Solifer 550 Jubilee -90 som absolut var adekvat för våra behov. Ingen ren barnkammarlösning men överbädd i bak gör att den fungerar lika bra. Och man inser att skall man ha regelrätt barnkammarlösning i en 550 så blir det övriga utrymmet lite väl komprimerat. Solifern är betydligt luftigare och har också en del andra fördelar. Exempelvis är dom kända för att vara lätta att dra, och det var verkligen skillnad. Bloggbild
  2006-07-05 Annars hade Cabbyn ett till dragbilen mycket matchande registreringsnummer... Bloggbild
  2006-07-05 Solifern hade inte lika roligt nummer. Ingen Mazda på våran gård... Bloggbild
 
  2006-07-02 Fick mail från en mailinglisteprofil från Powers ungdom. Spiidfriik bifogade bilder på en bortglömd E3 täckt av väv från Häggspinnmal. Stått på samma plats i kanske 20 år. Lägg märke till Alpina-dekoren under väven. Bloggbild
 
  2006-06-03 Det var ett tag sedan men äntligen landade det en testbil på gården igen. Johan och jag hade bägge förhinder men Mattias var vänlig nog att hämta i Solna och lämna det Le Mans-blåa krutpaketet hos mig i morse. Vi har den hela veckan och Johan skriver och jag fotar som vanligt. Reportage förhoppningsvis om två-tre veckor.

För övrigt är det sällan man har en testbil hemma som känns så attraktiv i mitt bilinnehavskoncept. Det enda som felar skulle väl vara priset, men om ett par-tre år så...

Nu önskar man sig bara lite mulet så det går att fota. Var är skitvädret när man behöver det? :)

Kent the Shopkeeper ojade sig häromdagen att han inte ens hann skinna bilen klart innan det kom en ny skur. Jag föreslog att han skulle ta hem en solidblå bil och lägga ut till försäljning, då skulle solen skina konstant. (Förklaring: Solidblåa bilar ser OK ut i mörker eller regn, men i solsken ser dom lite dassiga ut) Bloggbild
 
  2006-04-22 Flashback: En dag för några år sedan, närmare bestämt 28/6 2003, grinade oturen mig i ansiktet. Vid tiden för händelsen hade jag normalt i min ägo 3 bilar, 540iA touring, 1800 -69 samt den till pickup ombyggda 323:an. Jag har plats för två bilar i garaget och tre utanför så pickupen fick således stå ute. Tidigare dagen innan så ringde Johan och frågade om jag var intresserad av en 318i E30, bekanta till honom skulle skrota den men den var alldeles för bra för att gå till skrot. Givetvis tog jag hand om den. Senare samma dag tog jag pickupen ned till stationen för att åka till Solna och hämta vår senaste testbil, den inte ännu introducerade 5-serien E60, i form av en 530d med 130 mil på mätaren. Mitt uppdrag var att fotografera bilen och jag disponerade den till lördagskvällen då Johan skulle ta över för att få ihop material för att skriva om den. Den skulle alltså stå hemma hos mig en enda natt.
  2006-04-22 Jag åkte runt kors och tvärs i avsikt att få bra bilder, bland annat till Färna Herrgård utanför Skinnskatteberg. Var ganska nöjd vid 23-tiden men var lite bekymrad eftersom pickupen stod nere vid stationen. Ringde hustrun och undrade om hon kunde åka med och hämta hem pickupen, jag fick för mig att den skulle stå säkrare hemma. I och med det hade jag fem bilar hemma. Vi bor på ett mycket lugn kedjehus/villaområde och trots att jag ofta hade bilar, ibland olåsta, på uppfarten hade aldrig någonting hänt. Bloggbild
  2006-04-22 Den här gången skulle dock vara undantaget från regeln. Murphys lag heter det väl. Jag kommer ut nyvaken tidigt på morgonen med kameraväskan i högsta hugg i avsikt att åka till Gävle och medverka på BMW CS-träffen på Rörberg. Jag sätter mig i bilen och gör mig klar att åka när jag ser att framrutan fått ett ristat anarkist-A. Vad i h-e? Fattar ingenting men tittar till på pickupen bredvid. Ingen tvekan, hela den diamantsvarta sidan har djupa repor. Kollar på den Burgundyröda 318i:n. Jodå, den också. Och grannarnas bilar. Det visar sig vara ett femtontal bilar på den här gatan och nästa som är vandaliserade. Flera av grannarnas bilar är ännu värre däran än de som stod på min uppfart vilket får mig att tvivla på att just 630.000-kronors BMW:n var det primära målet. Snarare så att dom kommit till mina sist och inte orkat rista precis överallt. Det var inga småungar heller, att nå till mitten av taket på en Mondeo-kombi gör inga småungar. Bloggbild
  2006-04-22 Istället för att åka till Gävle, jag tappade av naturliga skäl sugen direkt, fick jag sitta i telefon med polisen. 15 vandaliserade bilar var ingen orsak att skicka ut en patrull på. Lokaltidningen VLT kom dock som ett skott: [LÄNK] Tråkigast var naturligtvis att få den lånade testbilen förstörd. BMW var dock mycket förstående och sade aldrig ett ord om detta vilket vi uppskattade mycket, och möjligheten att låna pressbilar ändrades inte. Olyckliga omständigheter och sådant som händer helt enkelt. Hade nog varit annorlunda om vi t ex lindat bilen runt en lyktstolpe. Förmodligen var det ett extra avbräck för BMW då bilen skulle varit med på E60-lanseringen hos återförsäljarna. Bloggbild
 
  2006-03-25 Goda nyheter för oss husvagnsägare. Nya EU-regler på gång som tillåter att man tar en högre tillåten totalvikt bil + släp med B-kort. Från 3500 kg till 4250 kg. Skall man vara petig så är det egentligen en dispens som gör att man överhuvudtaget får dra mer än 750 kg med B-kort, men den regeln fick lite lustiga konsekvenser. T ex fick man bara dra små pluttvagnar med till exempelvis en 750i, medan det var fritt att dra stora boggivagnar med en 316i. En kortare utbildning kommer att krävas om jag fattat rätt, men det kan man leva med. Detta innebär att det blir lättare för mig att byta bil, då det i princip inte fanns några nyare 5-serietouringar som fick dra vår husvagn. 523:an hamnade precis på 1300 kg släpvagnsvikt, men den var nog extra lätt den dagen den vägdes för registreringsbesiktning.

I övrigt är det tapetserarverkstad i förrådet. 523:an skall få skinninredning. Ljusbeige skinn stod överst på önskelistan och så blev det. Tyvärr gjorde jag inte det enkelt för mig då den här inredningen kom från en bil med ljus/mörkbeige inredning och jag föredrar den som är beige/svart. Bara att byta ut all dekor och se glad ut. Alternativet vore att byta ut mattor (inklusive skuffen), instrumentpanel, mittkonsol och annat smått och gott till beige färganpassad, men det ger jag mig inte på. Ett alternativ hade varit att köpa en svart inredning, det är nästan lika snyggt, men nu dök det upp en ljusbeige. Och varför göra det enkelt för sig? :)

Bloggbild
 
  2006-03-14 Introducerades för en förmån på nya jobbet idag. Möjligheten finns att tvätta bilen i loktvätten. Varmt och skönt och allehanda finesser. Bland annat kan nämnas dieseldriven (!) högtryckstvätt (fast den vågade jag mig inte på) och extra stark avfettning för svårt nedsmutsade lok (den vågade jag mig heller inte på, då hade det väl inte varit någon lack kvar). Nästa gång jag har jour skall jag ta med mig lite mer bilvårdsrelaterade grejer, nu nöjde jag mig med exteriör tvätt, motortvätt och tvätt av gummimattorna. Bra sätt att slå ihjäl ett par timmar på var det iaf. Bloggbild
 
  2006-03-09 -18° i morse i Eskilstuna när jag skulle åka hem från jobbet! När skall det ge sig? Till och med ungarna börjar tröttna på snö och kyla. 328:an hoppade dock igång på första. Känns mycket pålitlig utan hyss och later. Skulle iofs vara kul med en nyare bil men vilken skulle jag byta bort? 328:an är lite smårisig i lacken och att ta ut en nyare och finare bil i det närmast hysteriska saltandet skulle kännas onödigt. Och 523:an blir svår att byta ut. Pga husvagnsköp måste jag ha en släpvagnsvikt för B-kort på minst 1300 kg, och där klämmer man inte in några faceliftade 540:or. På sin höjd en snikig manuell 520, och det känns inte så attraktivt.

Kompisen Thomas kom hem från Tyskland i förra veckan med en snorfin 528iA touring -98. Inte utan att man blir lite avundsjuk. Han körde upp den på sommardäck med 3 mm mönsterdjup under trafikkaoset som var i förra veckan med avstängd E4 och ditten och datten. Dikena var fulla med framhjulsdrivna bilar skodda med det senaste i dubbdäcksteknologi. There is no substitute för good judgement :)

Nähäpp, slutvilat vid datorn. Bara att ge sig på golvläggning i lillgrabbens nya rum... Bloggbild
 
  2006-02-16 En dag i januari 2002 ville ungarna åka till Kristiansborg och bada. Eftersom jag då hade tillgång till en pressbil av den då sprillans nya 7-serien så var det ingen tvekan om vilken bil som skulle användas. Den feta 745:an med sin prislapp på 933.500:- givetvis. Väl framme vid badet började jag fundera på var man skulle göra av nyckeln. Den ville jag av lätt insedda skäl inte skulle få fötter. Att förvara den i omklädningsskåpet var inte att tänka på. Väskan som man tog med sig kunde man inte hålla ögonen på hela tiden heller.

Jag stoppade den i en plastpåse som jag förslöt. Stoppade den längst ned i fickan på badbyxorna där det kändes som att den låg säkert. Det gjorde den inte som alla förstår eftersom jag skriver det här. I början hade jag koll på den hela tiden, men eftersom det kändes säkert glömde jag mer eller mindre bort den efter ett tag. Nu är det inga höga odds på vad som hände efter en stund. Nyckeln borta! Involverade ungarna i letningen samtidigt som paniken stod på lut. Detta blir inte roligt att förklara för presschefen på BMW Sverige. "Vi har slarvat bort en E65. Går det bra med en avbetalningsplan?" :)

Efter att utan resultat ha plaskat runt i vattnet en stund går jag slokörat bort till expeditionen för att åtminstone anmäla förlusten. Där visade det sig dock att någon lämnat in en bilnyckel som återfås mot beskrivning. Beskrivningen matchade nyckeln till min stora lättnad. Det skulle dröja ytterligare ett och ett halvt år innan vårt första och hittills enda missöde med en pressbil, och det var mer en sabla otur än något annat... Bloggbild
 
  2006-02-05 10 saker i en annons som får mig att leta vidare efter en annan BMW:

1. Säljaren heter "BMW" eller liknande.
2. Säljaren har noggrant suddat regnummer och bilen är inte direkt en sällsynt Alpina.
3. Bilen, en 98:a, uppges ha "nybytt kamrem kvitto finns".
4. Bilen är en välutrustad nyimport, uppges ha rullat 1500 mil/år, och utannonseras till ett pris som motsvarar de billigaste bilarna med tredubbla miltalet på Mobile.
5. Säljaren ber prutare, provförare och TV4 att "dra åt helvete".
6. Bilen uppges ha garanterad mätarställning med intyg från BMW.
7. Bilen uppges vara "fullutrustad" utan annan specifikation.
8. Bilen uppges ha "blackline" och "tiptronic" och vara Bizarrblå metallic.
9. Bilen är åtta år gammal, prissatt i de lägre intervallet och uppges vara i absolut nyskick utvändigt och invändigt vilket inte styrks av bilderna tagna på långt håll med mobilkamera generation 1.
10. Bilen "ute på annons igen pga oseriösa köpare". Betyder ofta att angelägna spekulanter vänt i dörren vid blotta åsynen av bilen.


10 saker som är förtroendeingivande med en utannonserad BMW:

1. Säljaren presenterar sitt fulla namn.
2. Registreringsnumret framgår.
3. Säljaren uppger fast nummer, eller åtminstone ett mobilnummer som är registrerat.
4. Extrautrustningen i stora drag korrekt specad.
5. Alla väsentliga uppgifter om bilen finns; mätarställning, prisidé, korrekt färgangivelse, ev importår och vistelseort.
6. Bra bilder på exteriör, interiör och motorrum.
7. Inga överdrifter vad gäller beskrivningen av bilen.
8. Säljaren har haft bilen avsevärt längre än två veckor.
9. Bilen är egenimport och säljaren har köpehandlingar från BMW åf i Tyskland.
10. Bilen är nybesiktad eller åtminstone inte inne i perioden.
 
  2006-02-01 Trivs bra på nya jobbet, TGOJ i Eskilstuna. Visserligen kanske lite nyhetens behag men turlistorna är betydligt mänskligare än vad dom var på SJ. Det är självklart inte bara fördelar men jag är mer hemma nu och spiller inte bort massvis med tid på obetalda meningslösa uppehåll. Eftersom stressen är betydligt mindre att köra gods än att hantera 300 ilskna (med all rätt) tågpendlare i en sprillans ny men hopplöst ogenomtänkt och ofärdig dubbeldäckare (trubbeldäckare) känns det som ett bättre liv.

Att pendla är heller inget problem som det verkar, konceptet med en körglad 328 verkar helrätt. Man ser i själva verket fram mot resan. Förbrukningen ligger runt 0,85 trots en obligatorisk ursmiskning ut ur rondellen vid motorbanan.

Lustigt är att precis när jag börjar bilpendla och vi behöver två bilar dagligen så får hustrun besked att hennes arbetsgivare byter lokaler inom ett par veckor. Från 9 km bort till 200 m hemifrån. Då skall det förhoppningsvis frigöras en bil igen och det blir betydligt lättare att göra några balla bilaffärer när lusten faller på.

Slutade i morse vid 01-tiden ett rejält 24-timmars arbetspass med containertåg på Skandiahamnen Göteborg. Lagom kort arbetsdag idag alltså. Har idag hunnit uppdatera modellguiden med i stort sett alla -06:or samt äntligen komplettera luckorna i årsmodeller för E46. Skönt att ha det gjort.
 
  2006-01-15 Precis som BMW gör när deras modeller börjar se daterade ut kändes det som om det länge varit dags för en facelift på AutoPower. Egentligen skulle det behövas en total remake, men resurser fattas. Jag har pysslat med detta på lediga stunder, är väl inte helnöjd, men beslutade mig trots det för att sjösätta i förmiddags.

 
  2006-01-02 Min gamla 540iA touring ute på annons... Kul att den verkar vara i fint skick fortfarande, om man skall döma efter prisnivån: [LÄNK] Bloggbild
  2006-01-02 Fick göra en blixtutryckning för att hjälpa Staffan igång med 528:an som inte ville starta på jobbet. Den drabbas av samma sjuka som jag upplevde med den och även med nuvarande 523:a. Korta körsträckor och flitigt användande av bensinvärmare och restvärme dränerar batteriet.

Jag åkte ned med min starthjälp som jag köpt på Jula för 295:-. Hade inga större förhoppningar när jag köpte den men den har verkligen visat sig leverera. Vet inte hur många bilar jag kablat igång med den och den har aldrig baxnat. Nu var jag ännu mer osäker, för det var månader sedan sist och jag hade glömt att ladda den efter förra användningen, men en död 528:a var trots det ingen match... Bloggbild
 
  2005-12-31 Liten bilköpar-anekdot: Sommaren 2002 började min jobbarkompis Thomas att få upp ögonen för BMW´s förträfflighet. Han hade då en Audi 200 Quattro som inte var i bästa skick. Så han tänkte att en BMW 540iA skulle sitta bättre. Vi var runt och tittade på ett gäng, även 530:or kunde vara intressanta. Men bilar som såg hur fräscha som helst i annonserna och av ägarna också utlovades vara detsamma visade sig i verkligheten vara sorgliga vrak med falska serviceböcker.

Sökområdet fick utsträckas från Västerås-trakten till grannlänen. I Flen dök det strax upp en 540iA -93. 15.000 mil på mätaren, bra utrustning och snygg färg. Ingen servicebok men det kunde kvitta. Bilen lät lovande, såldes av familj som vuxit ur sedankarossen. Vi åkte och tittade på bilen som utföll till belåtenhet och efter ett mindre prutande koms det överens om ett pris på 65.000:-. Ett bra pris på den tiden. Dom äckliga vraken vi tittat på tidigare stod i mer pengar.

Nu kommer det som skiljer ut den här bilköparstoryn från alla andra. Betänk att vi kom i en risig Audi och inte var mer välklädda än vanligt. Säljaren hade inga referenser och visste inte vilka vi var mer än via Thomas mobilnummer. Det hade lidit mot stängningsdags för bankerna, så Thomas sade att han skulle komma tillbaks dagen efter och hämta samt betala bilen. "Äsch," sade säljaren. "Ta bilen nu och kom med pengarna när du har tid". "Skojar han" tänkte jag, fullt medveten om alla bedägeriförsök av "bilförmedlare" och annat löst folk där alla affärer måste vara klara och spikade när pengar och regbevis byter ägare, annars är man de facto tokblåst.

Men icke, jag körde Thomas 540iA hem och han följde efter i den skrangliga Audin. Givetvis åkte han ned och betalade bilen till fullo nästföljande dag, men hur säljaren vågade lita på att vi var ärliga fattar jag än inte idag.

Bilen rullade f.ö. en tid i Thomas ägo utan problem och såldes till en jobbarkompis som så vitt jag vet ännu har den kvar. Bloggbild
 
  2005-12-22 Äntligen äntligen en längre ledighet som inte bara går åt för att hjälpligt återhämta sig från det förra arbetspasset. Jag hade 66 timmar bortavaro förra veckan och det höll på i samma stil fram till i morse. Men 07.05 klev jag av Göteborgståget och behöver inte ut igen förrän nyårsafton tack vare att jag tar ut dom sista pappadagarna i mellandagarna.

Detta går ju inte i längden så jag har sagt upp mig från SJ efter 24 år som lokförare och börjar som godstågsförare på TGOJ i Eskilstuna från 18:e januari. En kollega sedan alla år sade upp sig samma dag som mig (bägge ovetandes om den andre) och vi var idag i Eskilstuna och provade ut uniform och ordnade med en del av det praktiska. Verkar klart lovande, nya jobbet. Ett bättre liv helt enkelt. Kollegan, notorisk Volvo-ägare, har köpt sin första BMW att pendla med förresten. En utmärkt fin 525iA -93, köpt av Bengt på M-Bilar i Västerås som också tog in den för många år sedan.

Kent har meddelat att FK-stötisarna till 328:an kommit, nu gäller det bara att pussla ihop tid för ett byte.

I iTunes just nu: Ramones Anthology I & II
 
  2005-12-10 Plockade upp Bilsport Retro på Pressbyrån igår. En mycket intressant artikel om en skåning som ligger inne både med en 2002tii och en 2002 turbo. Mycket trevliga bilar såg det ut att vara. Ja, turbon förresten har jag sett på många BMW CS-träffar på 90-talet, den rullade (nåja) faktiskt i Västerås tidigare. Jag minns när Mellinger i Västerås i början av 80-talet hade två olika 2002 turbos till salu, dock ej samtidgt. Jag provkörde den ena men den gick inte bättre än den 1502 jag hade då. Något fel var det iaf. Priset på den var om jag minns rätt i storleksordningen 55.000:-, mycket pengar på den tiden. Och hade inte Sala Bil två stycken 2002 turbo till salu samtidigt ett tag i samma veva? Jag kan minnas fel där...

Förbättrade resultatet ytterligare för Fabas med att köpa Bilsport Junior åt 10-årige sonen. Ingen om BMW direkt, men han är mest inne på monstertruckar och annat och hade stor glädje av tidningen. Det där med BMW är han rätt blasé på efter alla bilbyten för att inte tala om alla testbilar i miljonklassen. Det krävs nog minst Playstation med skärmar i nackstöden om man skall få ut honom och titta på en bil.

28 av mina bilar utlagda i bilgalleriet, bara 3 kvar. [LÄNK]

Måste få ut Mugges E28-guide någon gång också...
 
  2005-12-06 Haft mycket bortavaro på SJ senaste tiden. Ligger efter som satan med mailboxen. Bland annat har Mugge skickat ett utkast till en E28 beg-guide (han är inte bara duktig som buggletare).

Slutade den här mastiga arbetsperioden vid lunchtid idag men hustrun hemma magsjuk så jag fick göra en massa ärenden. Bland annat hämtade jag ut beställda bakbromsar till 328an på Aros Auto. Väntar nu på nya stötdämpare (M-sportfjädrar har jag redan) från Kent på StyleTech. Sedan blir det att fixa ihop en dag som både Åke och jag kan för bytet.

Passade på att köpa lite julklappar till familjen på eftermiddagen när jag ändå var ute. Glömde äta något och kom hem 5 minuter innan det var dags att skjutsa sonen till bowlingträningen. Kastade i mig lite vaniljyoghurt och hemgjord müsli och sedan bar det iväg med 328an till Bellevue. Sonen sade att det kändes som Burnout Takedown fast på riktigt... :)

Tommie har lagt in "Bloggar" i huvudmenyn. Mycket bra. Då flyttar jag in "Ovanliga BMW" under "Provkörningar". Det verkar logiskt och då ökar vi inte antalet menyval vilket inte är önskvärt. Blir det uppdatering i den serien får jag väl tänka om.
 
  2005-12-03 Äntligen är PowerUser sjösatt. Tommie har jobbat som en furie senaste tiden. Det har visserligen jag också, men tyvärr inte på något sätt det är någon nytta med. Om nu inte frakta missnöjda tågpendlare räknas som nyttigt.

Nåja PowerUser verkar rulla på bra, hoppas det blir succé nu bara.
 
  2005-11-29 Åkte 328:a till jobbet (utlånad till Eskilstuna) för att spara taxipengar åt SJ. Gungar som en jänkare, de beställda sportstötdämparna (och beggade M-fjädrarna) är verkligen efterlängtade. Upptäckte nu när det blev minusgrader att bakluckan inte stannar uppe längre. Blir till att beställa gasdämpare. Bortsett från det går den kalas.



Antal läsare till bloggen: 16145 st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
© 1997 - 2020  AutoPower.se