Bild på användaren PWtec Till startsidan
64 år. Bosatt i Alingsås, Västra Götalands Län ID: 38857
Senast inloggad:
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

Blogg för PWtec
[ Senaste blogginlägg ]
 
  2020-09-19 Z4.an har överraskat...den har blivit populärast i garaget. Vare sig M5:an eller Porschen har kunnat locka som Z4:an i sommar. Såklart lite nyhetens behag men oj vad kul med Cabbe! Bloggbild
  2020-09-19 Lite Mc-känsla faktiskt med ljud och dofter under turen. Och sedan snabbt blir en Cupé när det blir lite kyligt. Bloggbild
  2020-09-19 Så idag var den väl värd en service. Olja / filter, luftfilter, kupéfilter såklart. Nya tändstift och dessutom behövdes o-ringarna till oljefilterhuset bytas då de läckte.
Kladdigt och lite trixigt men genomförbart. Konstigt att inte BMW löst tätningarna på ett bättre sätt,,,
Bloggbild
  2020-09-19 Under behandling- Bloggbild
 
  2020-07-10 Fick se en intressant Z4 i veckan. Då jag varit småintresserad av en sDrive 35i ett tag åkte jag och kollade. Efter sedvanlig kontroll och provkörning kom vi överens - Det blev affär!
Nu har jag lite terapiarbete när jag har lust att småfixa i garaget. Bloggbild
  2020-07-10 En sak som behövde snyggas till var motorrummet. En motortvätt och försegling med CarPro Pearl utspätt 1:4 gjorde susen. Som nytt! Bloggbild
 
  2019-07-22 Bestämde mig för att rostskydda hjulhusen bak då jag ändå lyft av hjulen för däcksbyte...
Har ändå planerat att rostskydda hela bilen som jag brukar göra - kallpressad linolja. Vad är väl en semester utan lite rostskydd? :) Bloggbild
  2019-07-22 När väl innerskärmar är demonterade så är det bara att rengöra lite och blåsa på. Bloggbild
  2019-07-22 Så här ser det ut innan linoljan kommer på. Bloggbild
  2019-07-22 Och efter.. Bloggbild
  2019-07-22 Känns bra så långt, får ta resten efter semestern! Bloggbild
 
  2019-01-23 Noterade att lyktglasen på det blå Monstert fått en del stenskott och slitage.
Gav mig därför i kast med lite lyx-mekning idag.
Först maskering med glansig tejp (för att undvika lim från maskeringstejp). Sedan vattenslipade jag med 800 papper vågrätt, 1200 papper lodrätt och slutligen 2000 papper vågrätt, så att det finnare pappret raderar de grövre slipmärkena. Bloggbild
  2019-01-23 Bloggbild
  2019-01-23 Bloggbild
  2019-01-23 Då har man hunnit bli ganska skakis eftersom lyktorna ser förstörda ut ;)
Nu är det dags för polering- först lite grövre polertrissa och Menzerna 400, sedan skumgummitrissa och Menzerna 500. Jag använder en liten polermaskin (tryckluft) där det är trångt. Nu börjar det likna nåt!
MAn måste ha tålamod och mala på i etapper- tog nog 1,5 timmar per lampa.
Helt perfekt blir det inte men en klar (!) förbättring.
Förseglar med en bra försegling som skyddar mot UV ljuset.
"Job´s done!" Bloggbild
  2019-01-23 Bloggbild
  2019-01-23 Bloggbild
  2019-01-23 Bloggbild
  2019-01-23 Bloggbild
 
  2018-11-03 Hoppsan, nu halkade jag in i BMW-träsket igen! :)
Egentligen kändes det aldrig som jag lämnat... Mercedes Cls 55 AMG är en fantastisk bil men suget efter en BMW gärna M fanns där hela tiden.
Nu blev det läge då jag hittade en fin M5 F10, och då jag kunde byta in Mercan så slog jag till! Bloggbild
  2018-11-03 Bloggbild
  2018-11-03 Bloggbild
 
  2013-08-12 530:n såld till Östersund!
Det tog lite tid, men jag hade ju inte så bråttom . Lite trångt på uppfarten bara...
Faktum är att den sålde på färgen, vitt är fortfarande populärt.
Nu får jag nöja mig med Merca ett tag:) Bloggbild
 
  2013-06-17 Så var det dags att sälja 530:n. Har varit en underbar bil, både bekväm, snål och lite sportig...
[LÄNK]
Tänkte avvakta med Blocket någon dag för att se om jag slipper byten mot flygande mattor och skambud.

Bloggbild
 
  2013-05-18 Härligt med sommarvärme, åtminstone här runt Göteborg. Var nere hos West-gänget igår kväll. Bloggbild
  2013-05-18 Kul med lite bilsnack och goda hamburgare. Alain fixade så att alla skulle trivas. Han hjälpte till och med till i köket :) Bloggbild
  2013-05-18 Nu ser vi fram emot Classic Motor på Tjolöholm på söndag. Brukar vara rktigt trevligt med alla kategorier fordon. Bloggbild
  2013-05-18 Bloggbild
 
  2013-03-29 Glad pensionär!
Trotjänaren belönades med "nya" M-sport fälgar, ja ialla fall 18 tums versionen.
Tycker att dom satt som en smäck. Bloggbild
  2013-03-29 Framdäcken var bra, men bak blev det nya Conti Contakt 3 tror jag de hette.
Bilen ligger lite tightare på vägen nu, men bredare än 245 vill jag inte ha på bruksbilen. Bloggbild
 
  2013-03-23 Dags för fälgfix!
Idag fick fälgarna till 4s:en och 530:n en översyn. Köpte nyligen en uppsättning 18 tums originalfälgar till 530:n. en av fälgarna hade fälgskrap. Visar här några bilder på den e na Porschefälgen som åtgärdades Bloggbild
  2013-03-23 Det blir till att slipa, spackla, slipa, å spackla igen... Bloggbild
  2013-03-23 Bloggbild
  2013-03-23 Därefter lackering med Airbrush spruta. Nu ska det bara klarlackas och poleras upp. Våren kan komma! Bloggbild
 
  2012-09-18 Vid besöket Ystad senast (se nedan) fanns det en hel del kul bilar att se på. Bl.a denna Z8 till salu för 835 000 kr. Inte varje dag man ser en sån och dessutom till salu...
Bloggbild
  2012-09-18 Bloggbild
  2012-09-18 De trevliga försäljarna på Auto Classica (ingår iof i yrket:) säljer ganska kul bilar. På skylten syns en del av Augusti-försäljningen. Om ni har vägarna förbi så rekommenderas ett besök. Bloggbild
 
  2012-09-09 Nu är M5:an såld.
Denna eminenta vagn har fått en ny ägare från ett av de mer fashionabla områdena runt Stockholm...
Jag hoppas att han får lika stor glädje av bilen som jag haft.
Bloggbild
  2012-09-09 Man säljer ju inte en sådan bil utan att ha en plan...
En efterföljare är utsedd.
Fortsättning följer inom kort!
  2012-09-09 Jo, till planen... tysk bil...nöjesbil....röd.
Bred, gärna fyrhjulsdriven, inte så dyr att jag inte vågar parkera den.
Jag hittade en i Ystad. Bloggbild
  2012-09-09 Den uppfyllde kraven, självklart skulle den vara välvårdad också.
Nu är det bara två BMW i familjens ägo, men man vill ju gärna prova en Carrera:)
Här en bild från dagens tur på krokiga vägar i Skaraborg. Bloggbild
 
  2012-08-23 Var ute och luftade M5 i helgen.
Jönköpingsavdelningen hade ju ordnat med Vättern runt.
Vi (frugan & jag) var bara med på lördagen så vi missade det fina vädret....
För er som inte följt tråden finns lite bilder här:

[LÄNK]
 
  2012-05-29 Besiktning av M5 brukar gå bra, denna gång visade det sig dock att jag snålat lite med däcken. 1:a på ett bakdäck. Så nu är 4 nya Dunlop på väg från Tyskland.
Tänkte även kosta på Monstret en 4-hjuls inställning efter däcksbytet.
Ny olja i kardanen/diffen ordnade jag i förra veckan.
Det är farligt att börja kolla på andra bilar....
Jag tänkte sedan sätta ut en annons i Blocket, men risken är att jag ångrar mig. Bloggbild
  2012-05-29 Det var trevligt på Tjolöholm senast. Mycket folk, fint väder och en massa kul fordon.
[LÄNK] Bloggbild
 
  2012-04-08 Påskaftonen i garaget, Yes!
Kul att få tid att fixa till bruksisen lite efter vintern. Gick över lacken, polerade, bättrade stenskott och avslutade med försegling.
Dessutom byttes olja och filter och lita lagning av frontlipen(Ajdå)

En detalj med just stenskottsbättring är ju att det är svårt att få det bra.... Bloggbild
  2012-04-08 Vet inte hur bra det syns på bilden, men det blir ju gärna en krater runt stenskottet. På M5.an använde jag tidigare Dr Colourchip och det funkade bra. Nu bättrade jag med vanlig bättringsfärg och testade en "ny" metod.
Jag slipade försiktigt ner den gamla bättringen och fyllde i med ny färg och smetade ut färgen med fingret. På med polermaskinen nästan direkt (snabbtorkande färg) Försiktigt tills ytan blir jämn. Bloggbild
  2012-04-08 Bloggbild
  2012-04-08 Sådärja, nu ser det bättre ut. På med försegling sen är det klart. Bloggbild
  2012-04-08 Redo att möta solen, känna bra att gå över lacken en gång per år.
Detta får duga för en bil som rullat 22.800 mil. Bloggbild
 
  2011-12-04 Efter Schmiedmann-besöket förra veckan blev det så dags för lite lördagsmekning. Jag väckte M5:an ur vintersömnen, lyfte försiktigt på skynket och bytte dörrlist vänster fram. De har ju en benägenhet att slitas ut med tiden med gnissel och oljud som följd.
Bloggbild
  2011-12-04 Priset var inte så avskräckande - knappt 400 kr efter rabatt.
Dumt att jag gått och retat mig på den där listen ett bra tag.
Det var lite pilligt att få till bytet, men bra blev det.
Så en lite tidig julklapp till Monstret, det var han värd.
Bloggbild
 
  2011-11-27 Igår fick vi styra kosan mot Kungsbacka. Nästan torra väger ner.

Westsektionen och Schmiedmann bjöd in till reservdelsträff.
Trevligt att träffas å tjöta lite. Delar inhandlades och felkoder avlästes bl.a. Se mer på länken. Klipp & klistra in.

[LÄNK] Bloggbild
 
  2011-09-18 Gårdagens BMW-äventyr i Uddevalla var trevligt. BMW CS West anordnade det hela, tack för det.
För er som inte hade möjlighet att deltaga kommer här några bilder.


[LÄNK]

(kopiera och klistra in i webbläsaren) Bloggbild
 
  2011-08-27 Operationen slutförd. Jag lackade och klarlackade lipen i veckan, gick bra.Det knepiga var monteringen. Limmade med bifogat lim, men det var svårt att fixera lipen i rätt läge. Fick använda fantasin... Bloggbild
  2011-08-27 Oj, bildprogrammen lirar inte... Fick staga från olika håll, distanser med papp som skydd för lacken fick trycka ner lipen mot befintlig spoiler. Ett spännband med polyuretandistanser (nytt ord!) fick hålla härligheten med ett jämnt tryck. Bloggbild
  2011-08-27 I morse fogade jag på utvalda ställen med vit fog. Jag är nöjd med slutresultatet, jag tycker att fronten blev betydligt trevligare. Passformen kunde varit bättre men priset var ju inte så högt. Bloggbild
  2011-08-27 Bloggbild
  2011-08-27 Tack för idag. Bloggbild
 
  2011-08-21 Trevligt inslag Hasso.
Sommaren går fort, nu är det fullt upp med arbete igen. Lite har ju hänt på fordonsfronten här hemma. 540 Touring är såld till en kille från Lidköping, så nu är antalet BMW lite mer hanterbart.
M5:an har fått sig en oljeservice, ny fin TSW Motorsport. 530:n har också fått lite översyn med nya tändstift, luft och microfilter. Ska byta olja-filter där också snart.
Jag hade tänkt att montera en läpp på 530:n i våras. Jag beställde en från KS-Carstyling men den kom aldrig, trots förskottsbetalning. Akta er för denna firma, jag väntar fortfarande på återbetalning trots flera löften.
Nåväl, en likadan läpp beställdes från Tyskland, tog väl en vecka så var den hemma. Bloggbild
  2011-08-21 Nu är den lackad i Alpinweiss 3, återstår klarlacken. Jag gillar ju att fixa lite själv, så det blir nog klarlack i veckan.
Återkommer med bilder på färdig front. Bloggbild
 
  2011-06-14 West-sektionen var på utflykt på Nationaldagen, det blev ett bra gäng. Målet var Fiddes Garage mellan Ulricehamn och Jönköping.
Här är lite bilder från dagen: (kopiera och klistra in)
[LÄNK]
Tipspromenad med lite BMW-nördiga frågor:), fika och underbara vägar i sommarskrud. Käk som avslutning, trevligt är ordet. Bloggbild
 
  2011-05-23 Classic Motor på Tjolöholm gick av stapeln den 22/5.
BMW Cs var representerade med en många fina bilar och folk. För er som missade finns lite bilder här.
[LÄNK]
Det verkar som ni får klistra och klistra för att komma till bilderna.
På hemvägen blev jag "omkörd" av en Golf med låsta hjul som färdades med baken före. Nära att M5:an fick sidan uppriven...Troligen hade han fastnat i en långtradare. Driver OK. Bloggbild
 
  2011-04-10 Stor ombyggnad M5 :)
Jag bytte original skylthållare (snygg tysk modell) Bloggbild
  2011-04-10 Mot en mer modern och ännu snyggare.
Inga fler ombyggnationer av M5:an planerade i år. Bloggbild
 
  2011-04-09 Dags för sommardäcken. Jämförde lite med fälgarna till 540:n, kan man med att sätta E39 fälgar på en E60?
Det blir lite mer luft i hjulhusen ser det ut som. Får klura lite på detta, börjar iaf med originalfälgarna. Man åker bekvämt med ballongdäck.... Bloggbild
  2011-04-09 En bredare fälg är ju snyggare....... Bloggbild
 
  2011-03-27 Westsektionens 15-års firade på Kråkans Krog igår.
Trevligt att träffas igen efter mitt vinteruppehåll. En del blev kanske besvikna över att Roland Cedermark inte dök upp:)
Men vi som var där njöt av god mat å mycket BMW-tjöt... Bloggbild
  2011-03-27 Tack Westsektionen för detta, vi ser fram emot fler träffar i vår och sommar. Jag fick dessutom en känsla av att vitt är inne nu.... Bloggbild
 
  2011-03-05 Vårsolen tittar fram! Funderade på att få till lite solskydd i e 60:n. Såg ett tips om att använda Biltemas solgardin i nämnda vagn. Jag kontrollmätte och inhandlade en gardin för det facila priset av 80 riksdaler.
Jag minns att jag använde en likadan till en SAAB 900 på 80-talet :) Bloggbild
  2011-03-05 Nu kanske några tycker att detta är ett helgerån, men jag tycker det ser vettigt ut. Biltemas sortiment är ju ojämnt, men man får välja ut det bästaur sortimentet.
530:n fungerar förresten fint, uppskattar bilen mycket. Om jag bara kunde lära mig att vara försiktigare vid motortvätt... det gillade han inte. Bilen fick spelet, men efter tryckluftsbehandling och 5-56 trivs den igen. Bloggbild
  2011-03-05 Vad tycks? Betyg 1-5? Bloggbild
 
  2011-01-30 Nytt år - "Ny" bil.
För första gången är det dags för en bil från 2000-talet!

På nyårsdagen styrdes kosan mot Laxå-trakten för att se på en 530 E60-04.
Jag och storebrorsan färdades med 328:an i ett ganska halkigt väglag, solsken och ganska kallt. Eftersom vi alltid är nyktra var tidpunkten inga problem...
Väl framme inspekterades vagnen och fanns vara i ett gott skick. Allt verkade vara i sin ordning, säljaren hade ordning på alla papper och då han är en bilentusiast så hade bilen skötts om. 530:n är tänkt att ersätta 540:n som bruksbil, så ett pedantvårdat objekt var inte nödvändigt. Naturligtvis så vill man ha "nära nyskick" om möjligt, men pris och skick tyckte jag var i harmoni i detta fall.
Affären avslutades smidigt, med överföring via internet samt även föräkring via nätet(BMW Originalförsäkring). Jag gjorde inte om tabben att försäkra efter helgen, det fungerar inte längre. Avgift från Försäkringsföreningen kommer omgående.
Bloggbild
  2011-01-30 Bloggbild
  2011-01-30 Dags för hemfärd, brorsan före i 328:an. Vägkänslan är riktigt fin i E60, i halkan känns bilen kontrollerad och säker. Komforten riktigt bra, komfortstolar var ett krav (eller sport). Jag tycker även att i-driven är ganska logisk trots all kritik.
Ser att det går att åka snålt också, lite skillnad mot 540:n :) .Ska erkänna att det var mycket nära att det blev en Mercedes S 500 L som bruksbil denna gång. Så här i efterhand konstaterar jag att det nog var tur att det återigen blev en BMW. Till våren ska troligen 540: n säljas - 4 bmw är minst en för mycket:)
Bloggbild
  2011-01-30 Bloggbild
 
  2010-12-19 BMW Cs West hade julfika igår. Bloggbild
  2010-12-19 Trevligt. Lyckades tom vinna några priser i lotteriet!
Nu kan jag ju modifiera M5:an i vinter, nya skylthållare! Bloggbild
  2010-12-19 Ett bra gäng mötte upp för att bla djupdyka i diskussioner om E39:ans tillbehör, E38: ors förträfflighet och andra viktiga spörsmål:)
Bloggbild
  2010-12-19 Bloggbild
  2010-12-19 En del köpte många lotter (och vann mycket).
God Jul allla! Bloggbild
  2010-12-19 Bloggbild
 
  2010-07-17 540:n har blivit M-sport Light :)
Dvs den lilla M-lipen har kommit på plats. Den har legat på hyllan sedan inköpet hos Schmiedmann för sisådär ett halvår sedan.
Nu på semestern kan man ju ta sig lite tid till lyx-mekande, först en garage-lackering med blått & klarlack och sedan montering. Jag tycker allt att den passar bra som budgetalternativ. Bloggbild
  2010-07-17 M-sport fälgarna har ju varit på ett tag nu, de passar ännu bättre in i stilen nu.. eller? Bloggbild
  2010-07-17 En liten sänkning fram hade ju inte skadat förstås.
Men detta är ju iof vardagsbilen så man kanske inte ska överdriva.
Nu är iallafall bilen välservad, i jakt på felkällor (ojämn ryckig gång 1000-3500 varv) så har jag bytt bränslepump /filter, insugsmembran, skiftat tändspolar. Dessutom växellådsolja/filter, kollat olepumpsbultar (inkl. motorolja /filter) Tyvärr kvarstår problemet ändå, men antalet felkällor har iaf minskat :) Bloggbild
 
  2010-05-16 Lite oflyt i lördags-mekningen. Jag var nästan säker på attbränslepumpen började ge upp på 540:n. Missade på lågvarv, hostade till ibland. Lördagens projekt blev byteav pump och bränslefilter, det gick ju ganska smidigt. Bra beskrivning följde med pumpen.
Så ut och testa, ingen förbättring! Fortfarande dålig gång vid 1500-2000 varv. Känns som den "fyrtaktar" för att tala moppespråk.
Nu får jag byte ventilkåpspackningarna som ligger i lådan och väntar...
Det kan ju bero på oljan som läcker ner i tändstiftsbrunnarna, har luktat ett tag.
Dessa åtgärder är ju bra att ha gjort i vilket fall, men jag kan ju behöva läsa av felkoder om inte detta hjälper... Bloggbild
 
  2010-05-01 Lite bilder från Schmiedmanns 2-års jubileum kanske några vill se. BMW CS Väst hade en liten vårträff i samband med jubileet. Lite ombyggda BMW att beskåda och bedöma. Korv & bröd samt kaffe att förtära, å så en hel del bilsnack med andra BMW-nördar förstås. Bloggbild
  2010-05-01 Bloggbild
  2010-05-01 Grabbarna på Schmiedmann hade fult upp, medan vi fick leka racerförare eller bara tjöta. Bloggbild
  2010-05-01 Bloggbild
  2010-05-01 Det hela avslutades med ett 1:a maj tåg av BMW runt Lygnern. En del hade svårt att få till vänstervarvet men det löste sig tll sist. Jag och frugan vek av mot Alingsås i Sätila. Via Hällingsjö, Bollebygd och Töllsjö på kurviga goa vägar nådde vi hemstaden. Tack för en trevlig dag. Bloggbild
  2010-05-01 Bloggbild
  2010-05-01 Bloggbild
  2010-05-01 Bloggbild
 
  2009-12-25 Äntligen har det vänt!
Dagarna blir längre igen och man börjar längta till våren. Tur att ena v8:an är i drift även vintertid.
Såhär såg det ut på gården i höstats innan 2 av Bumsarna blev sålda. Bloggbild
  2009-12-25 Blir det bara tid över så ska M5:an få lite mer omvårdnad och Aprilian nya drev & kedja. Ducatin kanske får nya packboxar och 540:n nya ventilkåpspackningar samt olja & filter i automaten, och..........
 
  2009-12-13 Dags för en E-46:a igen! Eftersom bilsamlingen är lite äldre så kan man ju unna sig lite fler bilar....:)
Den här kommer företrädesvis att köras av yngste sonen.
Jag kanske får låna den ibland?
Bilen känna tight och välvårdad. Som vanligt finns det lite att titta på till våren. Mer bilder och info i galleriet kommer senare. Nu har jag lånat bilder från gamla ägarna. Bloggbild
 
  2009-11-21 Det har blivit mycket fälg och däck det senaste, först stöld av 8 fälgar med däck och sedan inköp av nya grejor.
Väntar fortfarande på besked från försäkringsbolaget, först lät det som jag skulle få den ena uppsättningen ersatt, sedan ändrades detta till ingenting alls....
Jag fick tag på en uppsättning till 540:n. M-sport tyckte jag kunde passa, jämförs här med M5-fälgen. Bloggbild
  2009-11-21 Originalfälgarna på 540:n ska strax skos med dubbfria Vredestein. Så M-sportarna får vila ett tag. Bloggbild
 
  2009-11-03 I förra veckan gick jag ut för att kolla på de fina vinterfälgarna till 540:n. Gissa om jag blev snopen.... STULNA!
Bloggbild
  2009-11-03 Tittade efter M5-koiorna 18" med fräscha sommardäck som låg intill, borta de också! Känns trist och lite overkligt. Tjuvarna hade gått över grannens gräsmatta och lastat fälgarna på en säckkärra. Säckkärran stod kvar så de kanske blev störda.
Om ni ser eller hör något om dessa fälgar så hojta till.
Ska söka ersättning hos försäkringsbolaget, vi får se hur det går. Bloggbild
 
  2009-10-13 Idag kom en trevlig kille för att köpa 528:an. Jag hade börjat inrikta mig på att behålla den, men nu när affären gick smidigt och snabbt så fick 528:an gå.
Nu börjar det bli ödsligt på garageframfarten.... Bloggbild
 
  2009-10-11 528:an har skrikit i servon ett tag, nu fick den en översyn på servosystemet. Jag tömde servon på olja, kapade av lite på slangändarna och på med nya slangklämmor. Kollade samtidigt att servopumpen satt ordentligt. I med ny olja, sväng - sväng - sväng och så ut och testa. Gött, nu verkar allt vara normalt igen.
Läckage är nog den vanligaste orsaken till servoproblem, min läcktye lite i alla anslutningar såg det ut som.
Förövrigt börjar bilen bli för bra för att säljas:) oljeservad, rostskyddad med tyst servo... ska jag ta bort annonsen tro? Får fundera lite på det i veckan. Bloggbild
 
  2009-10-03 Så blev det dags att sälja E34:an. 525:an har fungerat bra till yngste sonen under ca: 1,5 års tid. Nu är det bara 3 BMW kvar i stallet.
528:an är förvisso ute på Powerbörsen men blir troligen kvar i min ägo åtminstone över vintern. Den skoddes med 18" M-kopior i veckan, flyttade över dem från 525:an, som för övrigt flyttade till Värmland igår. Bloggbild
 
  2009-09-20 Fint väder - fredagskväll - läge för ett besök i Svea Rikes andra stad. Göteborgssektionen träffas igen på Burger King. Många fina bilar..... Bloggbild
  2009-09-20 Bloggbild
  2009-09-20 Det finns alltid saker att prata om... Bloggbild
  2009-09-20 Bloggbild
  2009-09-20 ...eller kanske byter BMW-delar ägare. (Ursäkta lutande bilder, programmen lirar inte riktigt.) Bloggbild
 
  2009-08-16 Som en del av er märkt så har det varit däcksglanstävling i Göteborgssektionen. Bildbevis har efterfrågats. Här kommer några exempel:
ErikW: s behandling Bloggbild
  2009-08-16 Sahlsten tog både däck och motorrum... Bloggbild
  2009-08-16 Bloggbild
  2009-08-16 Jag tror det var J.L som hade använt Biltemas däckspray... Bloggbild
  2009-08-16 Var detockså Murfs recept? Bloggbild
  2009-08-16 Själv körde jag med softglans. Vem som vann? Svårbedömt. Bloggbild
 
  2009-08-11 Devisen " den som har flest BMW innan han dör vinner" stämmer naturligtvis inte.
Trots det var det dags igen, en 540iA T-99 står på gården. Tanken är att den ska ersätta 528: an som bruksbil på sikt. Bloggbild
  2009-08-11 Jag var länge inne på en 740 för ändamålet, men det svängde hastigt om till en 540. Jag var ute efter automat, komfortsäten och annan bra utrustning för slöare körning. Bloggbild
  2009-08-11 Hoppsan, fel bild där. Navigator var också ett önskemål.
Fick med i stort sett nya sommar & vinterdäck. Vinter på Style 33, tror jag de heter. Bloggbild
  2009-08-11 Annars är det original som gäller här, får se om det blir små förändringar så småningom. V8 är beroendeframkallande! Bloggbild
 
  2009-07-25 Här kommer några bilder från senaste träffen i Göteborg, vi samlades först på Götaplatsen och åkte sedan över till Hisingen i samlad tropp. Trevligt folk med trevliga bilar! Bloggbild
  2009-07-25 Det finns mycket att snacka om.... Bloggbild
  2009-07-25 En del av bilarna som dök upp... Bloggbild
  2009-07-25 Nyare eller lite äldre..... Bloggbild
  2009-07-25 Efter goda hamburgare och kaffe på Burger King bar det av hemåt i sommarnatten. Bloggbild
 
  2009-07-20 Bytte LMM i M5:an! Monstret började hosta vid 4500 varv, inte bra. Efter lite sökande på diverse forum och konsulterande av "Rallyfinnen" för avläsning av felkoder (Tack!) kunde LMM misstänkas starkt. Då jag kopplade ur vänster LMM gick bilen riktigt men lite fett. (förbrukningen ökade) Nåväl, var beredd att chansa på pirat-LMM då priset bara är ca: 1/5 av OEM. Hittade dessa på E-bay Tillverkade i USA enligt uppgift.: [LÄNK]
De kom hem från England på 2-3 dgr. Kostade totalt 1053,61 kr för båda! Rengjorde tidigare hela insugsdelen med filter så nu var det bara att montera. Original skruvarna (säkerhets-Torx) var bättre än piratdelarna så dessa användes. Jag bytte naturligtvis endast själva LMM sensorerna.
Under felsökningen mättes bränsleflödet med hjälp av den inbyggda funktionen i bilens dator. Innan byte fick jag upp flödet i ca: 120L /100 km, nu efter bytet blev det ca: 150 L/ 100KM. Enligt uppgift är det Ok med 140 Liter. Värdet togs vid WOT (Wide Open Throttle) på 2:an. Summa summarum, nu har jag kört ca: 100 mil efter bytet och allt funkar som det ska. Jag vet ju inget om hållbarheten på dessa LMM vs OEM, men det får framtiden utvisa. Jag behövde inte flytta över delar från de gamla LMM som visades i Tozzys fina beskrivning på Mektipsen. Har inte fått några felmeddelanden. Bloggbild
 
  2009-04-13 Jag behövde bättra stenskott på M5:an, funderade länge på att testa Dr Colorchip [LÄNK]. Skickade till sist efter ett kit för att se vad amerikanarna hade hittat på.
Det var främst fronten som blivit perforerad, och av erfarenhet vet jag hur svårt det är att få till det med traditionell bättringsfärg. I övrigt var lacken bara i behov av polering och lackförsegling, så omlackering tyckte jag var onödigt (läs dyrt:) Bloggbild
  2009-04-13 Bloggbild
  2009-04-13 Först smetar man då på färgen som är i originalkulör, jag tog en liten bit trasa till de ställen dår stenskotten satt tätt ock medlevererad pensel till andra stenskott. Färgen smetas ut så det inte blir några tjocka lager. Det går fint att lägga på i omgångar. Bloggbild
  2009-04-13 När färgen torkat (2min-2 timmar) jag väntade i regel ca: 2 timmar, så torkas ytan av med ett special-medel. Man polerar sedan upp ytan med en supertrasa ( med i leveransen) och så är det klart. Det som är störst åtgång på är specialmedlet, tänk på att använda det sparsamt. Bloggbild
  2009-04-13 Jag ville ju polera hela bilen samt lägga en försegling över hela härligheten så jag var lite undrande hur behandlingen med ColorChip (CC)skulle gilla det. Det var dock inga problem med det, efter första vändan med polering bättrade jag i med en omgång CC. Detta kan ju göras om tills man är nöjd. Bloggbild
  2009-04-13 Bloggbild
  2009-04-13 Nu var det dags att gå över hela bilen för att fylla i stenskott, även större (i mina ögon alltså...) repor fick sig en omgång. Jag tycker att resultatet blev bra. Nu är det ju så att Menzena och Fireglaze gör susen vid poleringen, men ColorChip förenklar verkligen renoveringen rejält. Tänk på att vänta tillräckligt länge så att du inte torkar bort färgen med specialmedlet bara. Bloggbild
  2009-04-13 Bloggbild
  2009-04-13 Bloggbild
  2009-04-13 Frakten var onödigt dyr från Staterna, så det kan vara smart att gå ihop vid köp. Hej då Bloggen. Bloggbild
 
  2009-01-25 Efter att Bilbesiktingen gett 525: an några 2:or blev det dags att göra något åt länkarmarna fram på E34 :an. Tyckte att Biltemas länkarmar á 499 kr borde duga. Bytet gick ganska smidigt- lite muskelkraft krävde dock för några av bultarna.
Under en tid har det varit obalans ( ja egentligen sedan bilen köptes) så nu hoppdes jag att detta skulle hjälpa.
Nu hittades ett fel till som besiktningen missat, ena framdäcket hade släppt i vulkningen.Fortsätter på budget-linjen: Koll hos den lokala däckhandlaren resulterade i 2 st fräscha vinterdäck monterade & balanserade på fälg för 500 kr- billigt!
Så dags för provkörning- jojomensan, nu är den som ny igen, inga vibrationer. Så nu kan man inte skylla på dem längre som orsak att inte köra i 90km:) Bloggbild
 
  2008-12-07 Jaha, då fick jag äntligen in lite mer bilder och info om BMW som finns eller funnits i familjens ägo. Nu fattas bara min första 525:a från -89. Lördagens lyxmek bestod bl.a i att få tillbaks en belyst växel
spaks-knopp på M5:an, troligen glapp i kontakten bara. Skinnet blev också färdigbehandlat.
Jag hittade förresten en länk om linoljans fina egenskaper. (ang. tidigare blogg-inlägg) Här kan ni tydligen också beställa kallpressad linolja.
Se mer på: [LÄNK]
(OK, jag ÄR insnöad på linolja:) Bloggbild
 
  2008-11-15 För er som vill ha tips för hur man kan rostskydda sin pärla så kommer ett här:
Så var det dags för första rostskyddet av M5:an. Vad jag kan se har det aldrig varit någon behandling på denna vagn tidigare. Nu har den endast varit sommarkörd, så det kan ju förklara saken. Jag har under flera år använt mig av kallpressad linolja för rostskydd på mina andra bilar. Fungerar klockrent tycker jag, kräver lite förarbete, är billigt, miljövänligt och trevligt att jobba med. Enligt en test hos SP ( har tyvärr glömt källan) så är inträngningsförmågan 40% bättre än hos motsvarande petroleumbaserat rostskydd. Denna gång köpte jag kokt linolja ( fast enligt etiketten är den kallpressad). Linoljan stelnar nästan helt och ger en lite seg och glansig yta på metallen. Bloggbild
  2008-11-15 Jag börjar med attköra upp bilen på ramper, säkrar med klotsar vid framhjulen samt med en lyft under diffen. Tänk på säkerheten! Sdan blåser jag rent hela underredet med tryckluft. Bloggbild
  2008-11-15 Bloggbild
  2008-11-15 Bloggbild
  2008-11-15 Bloggbild
  2008-11-15 Så var det klart för att båsa på. Jag använde idag en vanlig oljespruta, (den röda på bilden ovan)Kör med ca: 6 kg:s tryck, sprutar ett jämnt lager på allt, även ljuddämpare, plast och aluminium. Sprutar in i balkar, alla hålrum jag kommer åt. Bloggbild
  2008-11-15 Bloggbild
  2008-11-15 Bloggbild
  2008-11-15 Bloggbild
  2008-11-15 Bloggbild
  2008-11-15 Sådär ja, nu börjar det se fint ut, då tar jag dörrarna via ett av hålen i nederkant. Bagageluckan via ett av hålen som täcks av det justerbara gummistoppet, samt huvens framkant via de hål som finns där. Bloggbild
  2008-11-15 Nu rullar jag ner den inoljade blixten på backen, hissar upp ett framhjul i taget, och sedan kompletterar jag skyddet i framvagnen. Bloggbild
  2008-11-15 Bra jobbat, nu är det bara tvätten kvar. Jag använder detta avfettningsmedlet, tycker att det funkar kaon. Ibland är ju miljövänliga avfettningsmedel mesiga, men detta tar bra och känns behagligt att jobba med. Idag får högtryckstvätten stå, bara vanlig sköljning, tänk på att inte spola bort oljan innan den härdat! Nu får M5: an ut på en lten broms-tur innan den ställs i varmgarage för att torka. Om ett npar dagar torkar jag av linolja som runnit på trösklarmm. Trasorna slängs på ett säkert ställe eller eldas upp då de kan självantända!! Bloggbild
  2008-11-15 Bloggbild
 
  2008-05-21 Coupén såldes efter kortare annonsering på Powerbörsen och Blocket.
Köparen ( yngre trevlig kille) lovade att sköta om den ordentligt! Fick lite separationsångest för det var den finaste bil jag ägt. Bloggbild
 
  2008-05-02 Just nu är det försäljning som gäller, 2 bilar behöver avyttras. De äldre BMW:arna får bli kvar, barnen behöver dem. Sålunda putsade jag upp fin-bilen och lät den få service, nya bakdäck och ny ruta fram.(spricka pga stenskott) Har även halkat omkring med lite olivolja på utvalda ställen. Tyckte det fungerade bäst i motorrummet. Svarta motorkåpor blev som nya. Så nu är coupén i toppskick. Se bilder i annons: [LÄNK]
Får se hur det går med försäljningen, det finns ju enormt med begagnade vagnar ute nu. Passade på att lägga ut en Firebird -93 samtidigt på Blocket. Båda dessa vagnar har även fått underredsbehandling med kallpressad linolja på senare år. Gillar det skarpt, bara man är noga med tvätten efteråt. Linolja som torkat är SVÅR att få bort. Det betyder ju samtidigt att den skyddar kanonbra mot rost. Vid en jämförelse på SP som jag hörde om, fick linoljan klart bättre värden på inträngningsförmåga än vanligt rostskydd. Billigt är det också, jag blåser 3 bilar för ca: 200 kr. (eget arbete förutsätts förstås!)
 
  2008-03-24 Hej alla Autopowers! Efter påstötningar från yngsta grabben (17) har jag sent omsider "kommit ut" på Autopower. Jag har under många år tagit del av många bra tips och ideér gällande BMW ägandet. Just nu har jag/vi 3 st trevliga BMW. Den yngre generationens intresse för dessa vagnar har på senare år stegrats, så nu har även dom lite att meka med. Senaste inköpet, en 525-93 gjordes på Påskaftonen. Återkommer med mer info såsmåningom. Faktum är att det är kul med lite äldre bilar- mekandet är ju halva nöjet! OK, kanske inte rostlagning...:) På återhörande.



Antal läsare till bloggen: 23946 st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
© 1997 - 2025  AutoPower.se