Blogg för Mattias (AutoPower)
[ Senaste blogginlägg ] |
|
2010-08-01
|
Jag satt och kikade lite på nya BMW och såg då de här bilderna på nya F10 med M-paket. Det ser riktigt bra ut tycker jag, även om det på bild ser lite snällare ut än E60. Men som vanligt skall man nog vänta med att uttala sig tills man sett bilen i verkligheten...
|
2010-08-01
|
En bild till.
|
2010-08-01
|
Och ännu en bild.
|
2010-08-01
|
Och så en sista liten bild...
|
|
2010-06-06
|
Efter en välbehövlig kortsemester till Skåneland har jag satt lite griller i huvudet på mig själv. Jag är inställd på bilbyte, och ett förnuftigt all-round-köp är inte på tapeten, utan istället är jag inne på ett skaffa mig en E65.
När den kom tyckte jag (och nästan alla andra) att den var förskräckligt ful. Men allt eftersom åren har gått börjar jag gilla designen mer och mer. Nu börjar priserna närma sig min budget och jag tänkte att detta skulle bli första gången jag importerar en bil.
Priserna verkar lite bättre i Tyskland, men framförallt är utbudet klart bättre. Tack vare den (förhållandevis) svaga Euro-kursen har det blivit lite mer attraktivt att handla nere i Tyskland igen.
Autopower och folk på sajten sitter på en otrolig importkompetens, så jag tänkte plöja igenom så mycket som möjligt innan jag ger mig iväg. Flygbiljetterna är redan bokade, och hyrbil skall fixas inom kort. Sedan är allt klart för ett Tysklandsäventyr.
Enda nackdelen är egentligen att jag inte vill sälja min 523:a. Den är så fin och fungerar så bra. Jag har försökt hitta någon behövande inom familjen som skulle trivas i en BMW, men just nu har alla vad de behöver...
Hur som helst känns det som det är dags för en ny BMW efter drygt 3,5 år med 523:an. Den har gjort sitt jobb med bravur och kommer kanske att gå till historien som den bästa bil jag haft (hittills)!
Nu skall vi inte ta ut något i förskott. Först skall vi hitta en fin bil i Tyskland och ta oss hela vägen hem med den. Men om lyckan står oss bi, kanske vi börjar augusti med en ny bil.
|
|
2010-04-16
|
"Och så var de bara två..."
Som jag tidigare nämnt i någon bilblogg har jag börjat avveckla bilparken. Jag började med min Landrover som jag sålde i januari. Sedan gick Jaggan iväg tidigare i veckan.
Nu har jag bara "kärnan" kvar, dvs mina BMW. Det känns ganska skönt. Två bilar blir betydligt lättare att hantera, även om tankarna fortfarande kretsar kring enbart en bil.
Men nu när Kalle stulit min idé med en E46 cab måste jag ju kika efter ett alternativ ;-).
Huruvida 850:n blir kvar eller inte tänkte jag klura på den närmaste tiden. Men klart är att jag måste använda den mer om jag har den kvar. En bil som bara står är lite för lyxigt för mig.
|
|
2009-11-12
|
Dragon Gate 07:54
Jag sitter i polarens Chrysler på väg norrut, destinationen är Timrå. Där skall vi inhandla en spännande BMW. Nja, vi och vi förresten, det är han som köper bilen. Jag är bara med som extra chaufför och moraliskt stöd.
BMW:n är tänkt att bli en liten projektbil där allehanda BMW-teknik blandas på ett kreativt sätt.
Jag återkommer med rapport senare idag.
|
2009-11-12
|
Sundsvall 10:22
Vädret är ok. Ingen nederbörd och vi har haft några solglimtar. Här känns landskapet liiite vintrigt iallafall. Vi kommer väl förberedda: fyra stycken fräscha vinterdäck samt rejäl garagedomkraft i skuffen
|
2009-11-12
|
Sundsvall 13:21
Tyvärr motsvarade bilen ej förväntningarna. Golvet var kraftigt rostangripet och ett stag till bakvagnen hade lossnat (pga sönderrostat fäste). Hur bilen kunde godkännas i juni vid besiktningen är ett mysterium.
Det var synd eftersom bilen var ganska fin i övrigt.
Nåväl, vi handlade iallafall på Biltema på vägen hem, så helt bortkastad blev inte dagen ;-).
|
|
2009-06-23
|
Mattias tycker till om reservdelspriser
Jag satt precis och kollade upp priser på lite reservdelar till 850:n. Tyvärr var det inga roliga besked jag fick, eller vad sägs om 915 kr för en termostat. Och då ingår inte ens packningen! 2.835 kr för en vattenpump och 503 kr för ett oljefilter till växellådan, o-ringen inräknad, är inte heller det några roliga siffror.
En sak är säker: välskötta E31:or underhållna med enbart originaldelar (i synnerhet de tidiga 850 med M70-motorn) kommer att bli extremt sällsynta i framtiden tror jag. Det är både positivt och negativt: positivt eftersom jag tror att värdeutvecklingen kan bli god för "originalbilarna", negativ eftersom det är så extremt dyrt att köpa reservdelar. Det handlar inte bara om pengarna, utan även ur entusiastsynpunkt tycker jag det blir tråkigt när man måste planera varje inköp i god tid istället för att gå ned i garaget och spontan-meka.
Numera äger jag även två brittiska bilar: en Land Rover Discovery V8 ES -99 och en Jaguar XJ-SC V12 -86. Till dessa bilar är reservdelspriserna betydligt mer humana, eller vad sägs om en uppsättning bromsskivor och belägg runt om till Land Rovern för 1.500 kr?
Ok, tänker ni, nu jämför han äpplen med päron! Jo, det stämmer delvis. Det är inte svenska Land Rover som säljer grejerna till det priset, utan en brittisk Land Rover-specialist. "Original"-delar är dyrare även här. Men min poäng är att det finns ett mycket stort utbud med kvalitativa reservdelar för en vettig penning.
Om vi tittar på Jaguar istället så har de en stiftelse (Jaguar Daimler Heritage Trust) för bevarandet av äldre Jaguarer med en utmärkt webb-shop [LÄNK] där delar kan inhandlas till vettiga priser. Ungefär en tredjedel kostar en bromsskiva fram om man jämför Jaguaren med BMW:n. Men om jag istället vänder mig till den oberoende Jaguar-specialisten SNG Barratt kostar en bromsskiva fram bara 250 kr vilket är en sjättedel av priset jämfört med BMW:n!
Nu tänker kanske några av er: varför handlar du inte på eBay då? Jo, det skulle jag gärna göra om jag skulle hitta en säljare som har ett gediget utbud och vettiga priser. Men då jag har sökt har jag för det första fått lägga en massa tid på att sålla bort irrelevanta träffar, och för det andra haft svårt att hitta en säljare som säljer både exempelvis bromsskivor och termostat. Oftast är det antingen eller. Dessutom är utbudet till E31 8-serien starkt begränsat och kvaliteten skiftar för mycket mellan olika leverantörer.
Jag är övertygad om att BMW skulle vinna på att tillgången till reservdelar för äldre vagnar med vettiga priser blev bättre. Fler bilar skulle kunna hållas i gott skick med kvalitativa reservdelar och det skulle även göra entusiastägandet roligare!
Det skulle vara kul om man skulle kunna få se en förändring på det här området, antingen från BMWs sida, eller någon oberoende specialist. Som jag ser det handlar det om överlevnad för de klassiska bilarna. Annars kommer ingen "dödlig" ha råd att köpa en M635 Csi om tio år.
|
|
2007-05-29
|
Efter en ofrivilligt förlängd hemresa är jag nu tillbaka. SAS-strejken gjorde resan från London-Stockholm minst sagt besvärlig med ett besök och övernattning i Oslo. Men som sagt slutet gott...
När jag kom hem gick jag med spänning ut till bilarna och drog igång dem. Både 523an och 540n startade utan protest efter drygt 24 dygn stillastående. Det kändes skönt. Framför allt med 540n då den tidigare strulat på detta området. Jag körde båda bilarna en sväng för att de skulle få bli ordentligt varma och jag fyllde även i spolarvätska i 523an.
Till sist bifogar jag en liten bild som jag var tvungen att ta när jag besökte "BMW of Honolulu" på Hawaii. Denna konstruktion måste vara den ultimata för den sanne BMW-fantasten ;-)
|
|
2007-05-06
|
Har precis anlänt till San Francisco. I nästa vecka skall jag delta på en konferens här, JavaOne. Jag behövde inte vänta länge för att få se en fin BMW - en Z3 M Coupé. Trevlig vinkel från hotellrummets fönster. Mmmumma!
Nu skall det bli Jack-In-The-Box och deras Ultimate Cheese (om den nu finns kvar...)
|
|
2007-03-19
|
Slutet av förra veckan spenderades i Rheinland. Vi flög med Ryanair till Düsseldorf (Weeze), en gammal militär flygbas som tagits över av civilit flyg. Med hyrbilen, en Alfa Romeo 147 1.6 TS, transporterade vi oss sedan till Leverkusen där vi bodde på ett mycket trevlig och fräscht hotell med det franskklingande namnet "Le Garage" [LÄNK]
Jag hade precis innan avresan spontanköpt en handnavigator. Jag kikade runt lite och tyckte att en Mio C710 [LÄNK] verkade prisvärd. Med Europakartor och inbyggd TMC för 3.490 kr såg den vettig ut. Den hade även presterat bra i tester, men det behöver ju inte alltid stämma med verkligheten.
Nu tycker jag att testresultaten verkar stämma bra. Enheten fungerade över förväntan och det kändes avslappnande att navigera genom Leverkusen, Köln, Langenfeld och Düsseldorf. Jag skall prova lite mer innan jag ger ett fullständigt betyg åt den, men så här långt har den arbetat på mycket bra.
Annars var resan mycket trevlig och jag provade på både Kölsch [LÄNK] i Köln och Alt i Düsseldorf [LÄNK]. Självklart åt vi schnitzel till.
|
|
2007-03-09
|
I helgen skall jag försöka ta några nya bilder på min 523a. De gamla bilderna är riktigt tråkiga och jag har helt enkelt inte tagit mig i kragen på länge.
Nu tänkte jag göra det om allt klaffar och vädret blir hyfsat så kanske jag kan få några nya bilder tagna. Den här perioden av året är ju svår eftersom bilen blir skitig nästan direkt, oavsett hur ofta man tvättar den. Men med lite flyt kanske jag kan tvätta och fotografera bilen innan den blir smutsig igen.
Även 540n behöver nya bilder, men vi får ta en bil i taget.
Jag är för övrigt mycket nöjd med min nya kamera. Den ger precis de möjligheter jag efterlyst och kvaliteten på bilderna blir mycket bra. Det gäller bara att finna bra platser att fotografera på så att bakgrunderna blir vettiga.
|
|
2007-01-11
|
För en vecka sedan gjorde jag en investering i en bättre kamera. Jag har kört med en KonicaMinolta DImage X1 ett tag nu, men bristen på möjligheter gjorde att jag köpte mig en digital SLR, eller systemkamera som det heter på svenska. Eftersom jag är lite ny på området köpte jag en Nikon D50, vilket verkar vara en utomordentlig modell att starta med.
Nu är jag sugen på att komma ut och ta nya bilder på båda mina BMW. Ingen av de bilder jag har idag är särskilt bra, så det börjar bli dags att fräscha upp dem. Och genom att avslöja att jag köpt en ny kamera så har jag ju lagt ribban högt ;-) Jag hoppas att jag kan komma ut en sväng i helgen och plåta lite.
Problemet med den här årstiden är ju att man måste tvätta bilen innan man fotar den. Annars hinner den snabbt bli lika smutsig igen. Vi får hoppas på lite torrt väder i helgen...
|
|
2006-10-30
|
Jag passade på att shoppa lite reservdelar till min 540 i torsdags kväll. BMW CS hade tillsammans med BMW en reservdelskväll i Solna. Evenemanget brukar vara mycket trevligt, och denna kväll var inget undantag.
Jag köpte lite smådelar till min 540, bland annat oljetrågspackning och insugsmembran. Vidare köpte jag en ny ratt och växelspaksknopp till svärfars Z3. Den gamla ratten är lite "frasig" på rattkransen. Egentligen inget att bråka om, men då bilen för övrigt är i det närmaste nyskick, känns det bättre med en ny ratt. Växelspaksknoppen är fin, men själva knappen som visar växelschemat, om man så säger, ser lite dimmig ut.
På dessa evenemang som BMW CS ordnar brukar det dessutom säljas en del blandade prylar till vrakpriser. Jag fick tag i en gummimatta för bagaget till 540:n. Den skall vara av rätt modell, jag har bara inte hunnit testa ännu, eftersom jag varit bortrest några dagar. Förhoppningsvis kan jag prova ikväll.
Jag vill passa på att tacka BMW CS sektion Stockholm, samt BMW för det trevliga evenemanget! Jag kommer gärna igen nästa år! Då är det bra om det finns en komplett farthållarsats till E34 och avtagbar dragkrok till dito ;-)...
|
|
2006-10-13
|
Förra helgen var jag en sväng ned till Paris. Naturligtvis med avsikt att besöka bilsalongen, men även att avnjuta lite trevlig fransk mat och framförallt vin.
Vädret var fantastiskt, över 20 grader varje dag och klarblå himmel nästan hela tiden. Det kändes nästan synd att gå in i mässhallarna.
Väl inne på mässan kunde vi bara konstatera att halva Paris verkade tänkt samma tanke som vi. "Det är i och för sig fint väder, men varför inte kika på lite bilar?" Fullsmockat! Absolut fullsmockat! Det var svårt att ta sig fram till bilarna. Vissa mässpremiärer tog säkert 5 minuter bara att baxa sig fram i folkhavet. Helt otroligt! Jag har varit i Paris två gånger förut, och i Frankfurt två gånger, men aldrig så här mycket folk!
Vi besökte naturligtvis BMWs monter och sedan strosade vi runt lite planlöst och tittade på Volvo, Mercedes, Audi, Chrysler, Dodge, Jeep, Lexus och Peugeot. Sedan tyckte vi det var dags för lite käk, så vi lämnade mässträngseln bakom oss och tog buss 80 in mot stan.
Det fick bli en lätt lunch på franskt vis (en baguette) framför "La Tour Eiffel". Magnifikt!
Vi nyttjade oss av Lonely Planets guide för Paris. Den fungerade utmärkt och vi hittade ett brasserie som hette "Julien" med utmärkt mat och synnerligen gott vin. En bra guidebok rekommenderas varmt. Men vi hittade en hel del bra matställen även utan guidebok.
I Paris behöver man dock inte gå på bilsalong för att se fina bilar. På stan såg vi följande: (ja, bildbevis finns!) Aston Martin DB9, Aston Martin DB9 Volante (cab), Maybach 62, Porsche Carrera GT, Ferrari 430 (tjogvis) för att inte tala om "vanliga" bilar som Porsche 911 turbo och GT3, Mercedes SL och BMW 6-serie. Fördelen med dessa bilar var att det inte var någon som helst trängsel framför dem. Det gick utmärkt att gå ända fram för att plåta ;-)!
Efter fyra fantastiska dagar i Paris återvände vi hem till det kyliga vädret och den gråa vardagen...
|
|
2006-10-04
|
Härom kvällen fick jag ett mail från Janne om en uppsättning BMW original lättmetallfälgar med däck som skulle finnas i Stockholm. Jag frågade Janne om han hade tingat dem, men han hade bara suktat över annonsen på nätet. Vi bestämde att jag skulle ringa upp säljaren. På andra försöket kom jag fram och fick höra att intresset var stort. Föga överraskande!
Efter kort funderande på telefon med säljaren i andra änden beslutade jag mig för att pipa iväg direkt för att köpa hjulen, eller iallafall titta på dem. Ca 25 minuter senare hade jag kört från Järfälla, där jag jobbar, in till Södermalm där hjulen fanns på en däckfirma. Det visade sig genast vara värt den snabba utryckningen. Jag betalade och fick hjälp att stuva in hjulen i Saaben. En och annan ironisk kommentar fick jag också. "-De här fälgarna passar nog inte på den bilen..."
Väl inne i stan passade jag på att luncha med min fru och jag var tillbaka på jobbet efter ca 3 timmar. En i mitt tycke mycket lyckad långlunch. Det skall bli spännande att se hur länge Janne kan hålla sig innan han kommer upp till Solna och hämtar hjulen ;-). Ännu mer spännande skall det bli att se hur de kommer att göra sig på hans bil.
Jag kan numera räkna 8 BMW-hjul i entrén hemma. Det är bara att konstatera att 8 stycken är precis vad som ryms. Inte en hjulbult mer. Min fru är förvånande lugn, trots detta. Jag hade nog räknat med några syrliga kommentarer. Men hon är nog fullt fokuserad på Paris-resan nu i helgen. Då kommer det nog shoppas en del annat än biltillbehör. Och med 8 hjul i entrén får jag väl svårt att opponera mig...
Jag har varit i kontakt med en kille angående ett eventuellt reportage om en BMW av det lite häftigare slaget, milt uttryckt. Vi får se om det går i lås. Det verkar mycket spännande iallafall.
Jag har även anmält mig till BMW CS Stockholms träff hos BMW Group i Solna den 26 oktober. Jag tänkte försöka lista lite prylar som jag behöver. Med 20 % rabatt kan man ju kosta på sig att hamstra lite reservdelar. Förr eller senare kommer man ju behöva dem...
|
|
2006-09-07
|
Det är väl på sin plats att börja förklara sig. Efter att så lång tid förflutit sedan jag var verksam BMW-ägare är det väl inte så många som kommer ihåg mig, eller?
Hur som helst, jag har nyligen köpt min andra 540iA -93. Det är vidare min sjunde BMW. Men det är faktiskt tredje gången jag äger en 540iA -93! Hur det hänger ihop kan ni läsa i bil-bloggen för den första 540:n.
För några veckor sedan sålde jag min första amerikanare (då räknar jag inte Saab:en dit). Det var en fin Pontiac Grand LeMans från 1976. När affären var klar tänkte jag egentligen lugna ned mig på bilfronten en smula. Jag hade då ägt 17 bilar på bara 8 år. Det är naturligtvis en liten siffra i somligas ögon, men de flesta brukar faktiskt höja på ögonbrynen.
Emellertid började suget bli starkt efter några veckor och de sunda argumenten att bara inneha en vanlig bil verkade allt mer lätt-eliminerade. Jag bestämde mig för att "nu skall det bli en BMW".
Vid flera tillfällen de senaste åren har jag faktiskt haft de bästa av intentioner: "-Nu vore det kul med en BMW igen". Men varje gång har något kommit emellan och bilmärket har blivit ett annat.
"-Forgive me father, for I have sinned." Så skulle man väl uttrycka det i bästa "Desperate Housewifes"-anda. Jag tänkte nu bekänna vad det är för obskyra bilar jag kört då jag varit "BMW-less". Min senaste BMW var min vackra 740iA -93, en bil som jag fortfarande ångrar att jag sålde. Sedan dess har följande bilar passerat revy: Porsche 944S -88, Citroën Xantia Break 2.0 SX -96, Pontiac Grand LeMans -76, Mazda Xedos 9 -00, Land Rover Range Rover 4.6 HSE -99 för att landa i nuvarande bilinnehav: Saab 9-5 Aero SportCombi -03.
Endast ett par av dessa bilar har lämnat bestående intryck. Däremot har flera av dem lämnat mig med dryga kostnader...
Jag inledde sökandet efter en vettig BMW till vettigt pris. Även om min fru gärna ville ha en cab, tyckte jag att det verkade mer praktiskt med en täckt bil. Inte minst med tanke på förvaring vintertid. En cab tar mer stryk om den står ute för jämnan. Garageplatsen jag tidigare hyrde låg lite långt hemifrån. Jag ville därför gärna ha bilen hemmavid istället. Nära till hands och billigare parkering.
Ok, vad välja då? En E32 eller E34 låg bra till eftersom de är mycket prisvärda idag. (E36 ligger också bra till finansiellt, men de är lite för små. Knapp takhöjd och dålig justeringsmöjlighet av ratt är två viktiga parametrar.)
E23, E24 och E30 är för gamla och riktigt fina ex tar för mycket stryk om de står utomhus. E31, E38 och E39 för dyra, även om de två sistnämnda börjar närma sig. Jag började därför titta på annonser på E32 och E34. Även om jag tyckte mycket om min E32 kändes det ändå mer praktiskt med E34. Lite mindre, lite modernare känsla, men fortfarande tillräckligt hög komfort och låg ljudnivå för att kännas rätt.
E34:or från hela landet granskades flitigt på annonsforum och även en hel del tyska bilar studerades. Emellertid föll tyskalternativet bort pga för liten prisskillnad. "Overhead"-kostnaden blir helt enkelt för hög i förhållande till totalpriset när man rör sig i detta segment.
När jag så för ett par veckor sedan fick se en E34 540iA -93 annonseras på blocket i Örebro ryckte det till i köpnerven. En Calypsoröd 540 - mycket lik den bil jag hade för några år sedan. Jag kontaktade ägaren som verkade mycket seriös och hade underhållit bilen noggrant hela tiden sedan den köptes av en importör.
Bilen kändes extra rätt då den inte hade skinnklädsel, något som jag inte är överförtjust i. Varför? Jo, en gammal skinnklädsel blir lätt sprucken och sliten. "Patina" säger somliga, "sunkigt" säger jag. En gammal plyschklädsel håller mycket bättre med åren, även om en skinnklädsel i nyskick är att föredra, men var finns de?
Vi for och kollade på bilen och efter provkörning och lite prat var affären klar. Och jag var äntligen BMW-ägare igen! Det känns faktiskt riktigt bra. Bilen går fint och även om det finns småsaker att fixa, är det inga "showstoppers".
|
Antal läsare till bloggen:
5069
st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
|