Blogg för Wiberg
[ Senaste blogginlägg ] |
|
2008-07-17
|
Förlåt mig bloggen, ty jag har syndat. Jag har fått känslor för en... Volvo.
Jag har aldrig ansett att Volvo gör dåliga bilar men de har alltid varit ett så förnuftigt köp där känslorna aldrig får styra. Det verkar de ha insett själva och har därför tagit fram en bil som är sådär lagom korkad och häftig. Dock finns den inte på gatorna riktigt än så det är svårt att säga något om hur den är att köra. Men nog ser den bra ut, XC60? Satt med Volvos bilkonfigurator och lekte och det har nog aldrig hänt innan. Att jag tycker det är kul att fundera på vad jag vill ha för utrustning i en Volvo. Är otroligt spänd på att få åka till Bilia och ta ut en XC60 på en provkörning! Om den känns lika bra att köra som den är att titta på så måste jag kanske börja spara på riktigt.
Hos BMW är det 1-serie coupé som står överst på önskelistan just nu. Har tyvärr inte fått möjlighet att köra 135Ci, men vi tog ut 123Cd på en tur. Gillade verkligen bilen, motorn var lite... för bra.. Den suger verkligen iväg bilen hela tiden, oavsett varvtal och hastighet. Men ingen spets, ingen riktig karaktär och inget skönt motorljud. Därför tror jag mer på en bensinsexa i den bilen. Är dock klart imponerad över jämnheten i dieseln. Det var bara att gasa oavsett växel så bar det iväg. Läckert!
Trodde att bilen skulle kännas mindre än den gjorde. Visst är det mindre utrymme än i trean, allting sitter liksom lite trängre över axlarna. Men ljudnivån är riktigt bra, jag sitter bekvämt, det finns bagageutrymme så det räcker (oftast) och baksätet rymmer nog i alla fall en person om man viker ihop honom/henne lite. Otroligt smaskig bil, den väckte mersmak!
Gick förbi X6 och visst är det en ganska kul bil. Så helt emot vad som är trendigt just nu, men ganska läcker ändå.
Nu ska jag avsluta lunchen och konstatera att det är en och en halv dag till semester. Hurra!
|
|
2008-03-02
|
Vår stackars 330 måste tro att den snart ska byta ägare, så som vi har varit runt den senaste veckan och provkört bilar. Men det har mest varit för att hålla mig uppdaterad om vad konkurrenterna erbjuder.
Det har blivit en sväng till Mercedes, men efter att inte ha fått ens en fråga om vi ville ha hjälp på 45 minuter så begav vi oss därifrån. Att ett sådant märke inte ens har folk i receptionen på helgen är klart anmärkningsvärt. Det hade varit intressant att känna på nya C-klassen, speciellt kombin, men det får bli vid ett senare tillfälle när vi har glömt behandlingen senast. Inte en enda annan återförsäljare som jag har varit hos har så slapp inställning. Tråkigt.
Audi har fått låna ut två stycken olika A5or (3.0 TDI manuell låda och 2.7 TDI med multitronic). 3.0 TDI var en väldigt mysig motor, men kombinationen med manuell låda var inte klockren. Sjukt bekväma stolar i halvläder och en inredning som kändes lite plottrig till en början men som efter ett tag kändes bättre och bättre. Helt intuitiv är den dock inte. Bekväm och komfortabel, kändes lite modernare än vår egen 330 Ci men inte så att man blev ledsen när man satte sig i sin egen bil igen. Multitronic-lådan till 2.7 TDI (som för övrigt kändes betydligt tråkigare än sin storebror) tog bort all glädje men fungerar väl om man aldrig vill köra aktivt. Jag pressade aldrig bilarna riktigt eftersom provkörningen skedde på vintern i kallt väder, men de känns ganska rappa och trevliga. Men mer inriktade på kryssing än på sportkörning. Hade velat testa bensinsexan också, men det får bli en annan gång.
Körde en sväng i nya A4an med 2.0 TDI motorn och manuell låda. Ungefär samma känsla som i A5an och konstigt vore det väl annars. Motorn var otroligt trevlig och kändes väldigt smidig. Lite för trött för min del, men jag hade helt klart kunnat leva med den. I en tjänstebil måste den motorn vara klockren. Bilen var utrustad med B&O-ljudsystem som klingade fint, för bara dryga tiotusingen hade det varit ett självklart val för min del. Samma mysiga sportstolar som i A5an, också ett självklart val om en A4 stod på inköpslistan. MMI-systemet växer helt klart för varje gång jag använder det, tyvärr är bilen samtidigt nedklottrad med knappar vilket gör att fördelarna med ett MMI-system minskar något.
Tvärs över gatan finns Lexus som fick låna ut en IS250 för en provtur. Jag har aldrig kört Lexus innan men jag har varit sugen på att testa en IS länge för att se om de positiva orden jag hört om Lexus stämmer. Efter provturen så kan jag konstatera att de positiva orden säkert mest gäller Lexus större modeller. IS var kort sagt en besvikelse. Smarta lyxdetaljer blandas med billiga Toyotadetaljer vilket gör att känslan att det är en dyr bil aldrig infinner sig riktigt hos mig. Vi körde en bil utan navigation vilket innebär att istället för en touchskärm så sitter det ett par 80-tals LCD-displayer för radio respektive klimatanläggning. Känslan i knapparna var inte helgjuten och klart blandad mellan olika knappar. Sätena var helt ok, inte lika sköna som Audis eller BMWs sportstolar men jag har suttit betydligt sämre i en bil. Motor och växellåda var synnerligen trista och kändes inte särskilt sportiga. Bilen kändes mer som en glidarbil och när man gled fram så märktes den otroligt bekväma och effektiva stötdämpningen/fjädringen och att bilen är ganska tyst. Så de större modellerna som antagligen satsar helt på glidarkomfort och inte har samma önskan att vara sportiga kan nog vara helgjutna. Jag provkörde dock ingen sådan vid detta tillfälle.
Sist på listan över senast provkörda bilar är en MINI Clubman Cooper S som togs på en lite längre sväng. Sällan har en framhjulsdriven bil varit roligare! Otroligt skön att slänga runt i kurvor och leka med, betydligt tristare att använda som transportmedel på motorväg eller landsväg längre sträckor. Klart högljudd om man jämför med 330in som jag ändå anser vara ganska högljudd i sig. Inte så stötig som jag hade förväntat mig, men inte särskilt bekväm att sitta i längre stunder. För vår del hade det här varit den perfekta andrabilen med kapacitet att ta ett antal personer inklusive lättare bagage eller två personer och mer bagage och ändå ett litet yttre och snåla motorer. Rolig som tusan att köra och en otroligt stark personlighet. Just det sistnämnda har fått mig på fall, det är så många detaljer på bilen som gör att jag blir helsåld. Men så fort förnuftet (min sambo :) ) talar så inser jag att den aldrig hade fungerat för oss som enda bil, utan att vi måste ha en bil som ger oss komfortablare långresor och lite mer lastutrymme. Tyvärr! Jag önskar så att den var lite tystare och hade ytterligare några cm bagageutrymme för då hade jag helt klart börjat fundera på om 330n ska bli orolig för ett ägarbyte. Nu sitter den istället säkert ytterligare en tid.
Jag ska dock i veckan försöka boka in en provkörning av nya 1-serie coupé. Det kanske blir en riktig nagelbitare för vår silverpil...
|
|
2008-01-23
|
Jaha, då har jag rensat min blogg och flyttat texten till bilbloggen istället, där den hör hemma. En miss av mig att det fanns två olika bloggar..
|
Antal läsare till bloggen:
1546
st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
|