Touchdown Till startsidan
64 år. Bosatt i Sverige, Stockholms Län ID: 30027
Senast inloggad: 2021-06-06 17:46
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

Blogg för Touchdown
[ Senaste blogginlägg ]
 
  2008-02-10 Long time passed! Jag började mitt stereo äventyr i somras. Nu är jag klar. Från början ville jag bara få tillgång till Ipod-musik. Tyvärr trasslade det med Ice-Link och jag fick inte till det ordentligt trots hjälp från bl a Beolink Resultatet blev en hel "makeover". jag bytte huvudenhet, alla högtalare samt ut med originalförstärkaren och satte in en baslåda.

Valet föll på DLS. Deras MS5A fram, R4 bak samt RA50 som förstärkare. Som bashögtalare valde jag 2 st Kickers 8" L5, fyrkantiga.... Baslådan byggde jag själv. Jag använde 22mm MDF samt många ögonmått... Lådan blev ca 34 liter viket skulle vara ok enl Saltängen i Norrköping som hjälpte till med det sista. Främre och bakre högtralare monterade jag själv. Fram gick det ganska bra. Problemet var med diskanterna. De gamla satt rätt fast och jag ville inte ha sönder dem. Med lite mild kraft lyckades jag få loss dem och kunde montera de nya med lite silicon. Där bak fick jag göra helt nuyabafflar. Tipset till er som vill byta bak i en cab eller coupé är att göra det. Det tar alldelses för lång tid att byta grejorna. Jag använde 9 mm MDF som jag formsågade så att det skulle passa - ganska lätt. Att dra lågnivåkablar var ett rigtigt skitjobb, De måste dra under mittkonsolen. Beroende på tjocklek på kablarna måste man demontera mer och mer prylar. Till slut hade jag allt loss....

Trångt blir det där huvudenheten skall sitta också. Jag valde att behålla originalkontakten och att använda en ISO konverter. Som sagt, det blir trångt.

Allt detta gjorde jag i somras. Nu i vinter har jag fokuserat på att snygga till det "där bak". Planen var från början att bygga ett cover. Det skiulle skymma hela baslådan samt runt omkring. Pga av att jag inte hittade en filt som var exakt som original fick jag tänka om. Jag hade tidigare valt att skära bort en bit från den fil som går "uppifrån och ned" i den främre delen av bagage-utrymmet. Till min stora glädje viisade det sig att den räckte för att täcka de delar jag saknade. Det var mycket mätande och provande innan kniven kom fram men det passade. För att göra kabeldragningen snyggare tittade jag på oloka alternativ, Först delat kabelskydd (spiral typ), funkade inte, sedan slang, inte snyggt. Lösningen blev Elfas kabelfläta. Inte helt lättjobbat men det blev bra.. Genomföringarna är Elfas membrangenomföring som finns i flera storlekar.

Slutsatsen är att det går att få bra ljud i en E36 Cab. det tar en del av bagageutrymmet men inte allt. Ljudet är bra. Nedlagda timmar är ca 75. Men då var jag HELT nybörjare på ljud och bygge innan.

  2008-02-10 Ny huvudenhet, Alpine 9883 med Ipod koppling Bloggbild
  2008-02-10 Här sitter normalt den sk förstärkaren. Eftersom den är bortmonterad får 2 st filter plats, de för höger fram och bak Bloggbild
  2008-02-10 Höger i bagaget med +, jord samt högtalarkablarna. Notera den bortskurna filten samt bortmonterad cd-växlare Bloggbild
  2008-02-10 Så här blev slutresultatet. Jag är rätt nöjd. Bytte DLS-märket mot ett fälgmärke för 45:- på BMW. Kablarna drog jag genom elflätor från Elfa. Filten är återanvänd Bloggbild
  2008-02-10 Högersidan på lådan med koppling till basarna Bloggbild
  2008-02-10 Membran monterat Bloggbild
  2008-02-10 Framsidan med bashögtalarna. Som man aldrig ser..... Bloggbild
  2008-02-10 Sladdrigt... Till vänster lågnivåkablar samt remote för basen. Till höger +, jord, remote on och bashögtalarsladdar Bloggbild
  2008-02-10 Tog ur reservdäcket... Trots vissa varningar på forumet. Jag kör ändå ganska lite och i värsta fall får det bli bärgning. Kommer att utnyttja utrýmmet till diverse prylar... Bloggbild
  2008-02-10 Reservdäck med balja som ser YNGRE än nytt ut Bloggbild
  2008-02-10 Vänstra sidan bakom ryggstödet. Här får lätt två filter plats. Bloggbild
  2008-02-10 Så här ser baffel + högtalare bak på höger sida ut. Jag sågade ut dem i MDF 9 mm och målade svart så de inte skulle synas genom gallren. Försökte först använda originalbaffels - omöjligt. Det här gick mycket enklare. Bloggbild
  2008-02-10 Hötra sidan på förstärkaren med alla högtalaringångar Bloggbild
  2008-02-10 Har även demonterat alla hjul för att måla bromsok. Riktigt skitjobb som garanterat ger ryggvärk Bloggbild
  2008-02-10 Fälg innan rengöring... Bloggbild
  2008-02-10 Fälg efter rengöring, polish samt vax Bloggbild
 
  2008-01-26 Nu är det div fix som gäller. Har dammsugit hela bilen (så att sugaren pajjade!!) pch tvättat med Sonax Interior. Nu återstår lite ytfix med ?. Tänker köpa den berömda Meguiar Interior Detail no40...och se hur den funkar. Annars är det ju silicon i allt man köper.........I morgon blir det inhandling av filt. Om det finns nåt som passar...?
  2008-01-26 Tack för det!! Allt pulande igår gav ryggskott idag...
 
  2008-01-25 Har just nu varit nere och inspekterat bagageutrymet, i ca2 h! Anledningen är att jag vill fixa till lite med ljudet. Min hemmasnickrade baslåda är lite "tight", och ful. Så för att ordna det så tänker jag måla den och klä den med filt. I morgon ska jag försöka hitta en passande BMW-filt. Får de hur det går. För att täcka upp sidorna tror jag att jag kör med kardborr... om det funkar men jag tror det. Jag återkommer med bilder...
  2008-01-25 Tänker testa Leathermasters grejor. Är inte nöjd med "mjukheten" på lädret. Jag tycker fortfarande att det är för hårt.
  2008-01-25 Tänk vad mycket man lär sig! Min nästa bil blir en M3. ... Tror jag... ???
  2008-01-25 Blen blev avställd sent. Även om jag inte kört med den sen i oktober. Försäkringen är inte så dyr så jag drog lite på det.. Känns skönt ändå att den finns under tak. Varmt och gött. Det där med vinterdäck har jag skippat. Behöver inte bilen nu och den ska inte rulla när det är blask.



Antal läsare till bloggen: 1972 st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
© 1997 - 2025  AutoPower.se