Blogg för raksträckan
[ Senaste blogginlägg ] |
|
2006-08-07
|
Första dagen på årets semester idag, tjoho! Skall försöka genomföra en motortvätt och vaxning av pärlan, bättre sent än aldrig. Ska dessutom installera och testa carsoft och se vad det kan tänkas finnas för felkoder... kan bli intressant.
|
|
2006-07-29
|
Hmm, kanske min son kommer att bli en god mekaniker? Han älskar bilar och verktyg och det gick inte att ta miste på hans glädje när han fick "hjälpa" till med krängningshämmarna 2 år och två månader gammal.... jojo.
Och pappa blir förstås stolt som alltid ;-)
|
2006-07-29
|
Fredagen tillbringade jag på Mantorp park som läkare på Veidec festivalen (dragster). Fick tyvärr stå vid målgången för att ha bättre access vid ev olyckor. Synd, för det blir roligare foton och starkare känsla om man står vid starten. Men nu var det ju inte därför jag var där…
Vi riggade upp som vanligt med 2 ambulanser, bärgare och allt annat. Mats fixade solstolarna, för det gäller att softa lite också (bild 1). Grabbarna i släckningsbilen hade det varmt och gott, i de högra klasserna gäller högsta beredskap och då är det full mundering som gäller i sommarvärmen (bild 2-3). Danskarna var på plats med sin lilla vattenblåsare (bild 4). Den fungerar säkert bra till att blåsa löv också, men med tanke på att den drivs av en dieselturbin så lär gräset bli rätt torrt. Och ni kan ju alla gissa vad det står baktill på utblåset? ”Need a blowjob ?” såklart, toppat med ägarens mobilnummer.
Juniorklasserna körs med Briggs&Stratton motorer och här kvalificerar man på reaktionstid. Ibland behövde de små ”monstren” en liten knuff tillbaka (bild 5).
Givetvis är det de stora maskinerna som väcker störst intresse. Här ses bla Håkan Nilssons Top Fuel. Grym bil som är så lååång, har så härlig motor, och lite uppgraderade bromsar ;-) (bild 6-8).
Thomas Nataas ”batmobile” var också på plats (bild 9). De här bilarna har så konstiga proportioner med sjukt stora vingar och extrem längd att däcken nästan ser ut som ett par hederliga 17”, men de är feta!!! Hastigheterna är otroliga. När jag står vid målrakan så hör jag först bullret genom radion, sedan kommer ett fruktansvärt muller och då har bilarna redan tillryggalagt halva sträckan. I topfuel gör bilarna 0-100 på en sekund. Eller som det stod i programmet, en Ferrari Enzo gör 0-300km/h på 27 sekunder, TopFuel bilarna gör det på 3sek !!! Inte konstigt att man behöver bromsskärmar. Micke Kågereds ena skärm löste inte ut, och vips så stod han med nosen i sandfållan (bild 10).
Men det finns ju även andra tävlingsklasser att njuta av.
Andy Robinson tävlar i Pro Modified med hans Studebaker, enligt mig den snyggaste bilen för dagen (bild 11). Lite småmeck får man räkna med mellan racen, här några bilder på Michael Nords team tror jag det var (Bild 12-16).
Fransmannen Eric Teboul stannade till med sin top fuel bike som enligt uppgift gör 0-100/kmh på 0,7 sekunder (bild 17). Jag vet inte om jag ens kan se detta som en motorcykel. Men med tanke på hastigheterna så har jag överseende med stödhjulen ;-). Och bakdäcket var ju inte precis standard (bild 18). För att få en känsla av hur feta dessa däck är så kan ni ta en titt på Ulf ”skutt” Nyléns hoj (Bild 19). Jag fick en pratstund med herr Teboul och kunde inte låta bli att fråga vad man kör för bil till vardags om man håller på med denna typ av helg förströelser. ”I drive a Renault station wagon… I have a wife and kids you know” blev svaret. Hmmm, besvikelse. Men så tillägger han leende ”O, and a Corvette of course… just for fun”. Ja, jag tänkte väl det!
Annat minnesvärt från dagen var en kompressor som med en hög smäll skickade denna lilla pärla över oss och ca 100m ut i terrängen (bild 20), Richard Sunblom vars vevstake sade god natt i en enorm rökpuff (bild 21 är tagen när röken skingrats) och givetvis en, en… volvo? Janne ”snowball” Palmquist körde sin volvo c70 i klassen pro stock (bild 22). Han var dock inte nöjd med att som bäst prestera 7.33/ 298. Personligen tycker jag att det är rätt bra för en c70, men det är klart. Allting är relativt!
Efter en lång och varm dag på Mantorp var det så bara att masa sig hemåt i sin tämligen stillsamma lilla BMW…
|
2006-07-29
|
bild 1
|
2006-07-29
|
bild 2
|
2006-07-29
|
bild 3
|
2006-07-29
|
bild 4
|
2006-07-29
|
bild 5
|
2006-07-29
|
bild 6
|
2006-07-29
|
bild 7
|
2006-07-29
|
bild 8
|
2006-07-29
|
bild 9
|
2006-07-29
|
bild 10
|
2006-07-29
|
bild 11
|
2006-07-29
|
bild 12
|
2006-07-29
|
bild 13
|
2006-07-29
|
bild 14
|
2006-07-29
|
bild 15
|
2006-07-29
|
bild 16
|
2006-07-29
|
bild 17
|
2006-07-29
|
bild 18
|
2006-07-29
|
bild 19
|
2006-07-29
|
bild 20
|
2006-07-29
|
bild 21
|
2006-07-29
|
bild 22
|
|
2006-07-27
|
Pust, volvon är åtgärdad och nu kan jag ägna mig lite åt BMW'n igen. Har lite dåligt samvete för att den inte har fått en tvätt på ett tag. Känner mig lite sugen på att köra en totalvård med interiör, läder och rubbing... Kanske ta ett par bilder efteråt och lägga in i galleriet för där vill man ju verkligen inte stoppa in bilder på en skitig bil ;-) Sen är jag sugen på att fixa till fälgarna också, men det får nog vänta tills dess vintersulorna åker på. Synd att det finns så mycket roligt att göra. fälla träd, klippa gräs, slipa golv, fixa fönster och bygga om källaren... Tiden räcker inte till! Ingen som har ett riktigt högavlönat "stand-by" jobb att erbjuda?
|
|
2006-07-26
|
I går kväll var det dags för byte av krängningshämmare på volvon. Ska ju vara lätt (finns f.ö. som gör det självtips här på sajten och anges till svårighetsgrad 2 och tid 10-15min)...
Jojo...
Av med VF och fram med nyckel och insexnyckel... rostigt... bulten pajar...
Förbannat. Slutar med bormaskin. Nedre bulten släppte dock fiiiint. Pust. Över till vänster sida. Och givetvis så sitter den f-ade låsbulten fast som bara den. Jag använder så milt våld som möjligt men nej, den går sönder! Detta hände ju på BMW´n för bara någon månad sedan... varför just jag!
Jag förstår nu att världens starkaste man bor i Östergötland och jobbar på min däckfirma! Varför drar de åt så hårt...
Så en k-hämmare blev bytt. Idag fick Rejmes plocka bort bulten och sätta i oriinalbultarna. Vem vill sno kantstötta originalfälgar till gamla V70?
Och ikväll blir det en ny batalj med höger fram...
|
|
2006-07-24
|
Var igår iväg till skärgården för ett kvällsdopp med familjen. Fick då köra V70:n vilket jag inte gjort på ett tag... jösses! Jag trodde att jag skulle åka av vägen. Den var så frunktansvärt svajig och överstyrd. Ok, jag vet att "skrammelstagen" är dåliga... men det här var förskräckligt. Frågade frugan om den brukade vara så här hemsk, svaret var ett kort "ja!" men blicken sade desto mer. Jag hann utläsa "Ja sen du började köra BMW igen och gett mig volvon så har du tydligen glömt hur det är för oss vanliga, dödliga..." under en mikrosekunds ögonkontakt i backspegeln.
Kan säga som så att det jag klagar över i mitt förra inlägg är petitesser jämfört med volvons problem...
Så idag blir det till att införskaffa delar till volvon istället.
Skönt att få köra beemern till jobbet idag!
|
|
2006-07-20
|
Jag har fått nya massagestolar!
Åtminstonde känns det så, ett diskret, dovt daller i sittfläsket som kommer och går lite. Bilen fick ju problem med den homokinetiska knuten (Tack Hasso för kloka tankar) vilket blev till ett inlägg här på forum [LÄNK].
Efter uppsmörjning av knuten är det helt tyst och betydligt mindre vibrationer, men de finns ändå där långt bak i vagnen. Kanske skall jag byta ut knuten ändå... eller hela kardan...
Bäst vore förstås att införskaffa sig en rejäl 4-punktslyft och göra det själv så det blir ordentligt gjort ;-)
Efter en noggrann analys har jag kommit fram till att det endast är 2 saker som står mellan mig och världens mestvälvårdade BMW - tid och pengar.
Kruxet är att ju mer jag anstränger mig för att lösa det sistnämnda desto mindre får jag kvar av det förstnämnda! Någon som har något tips utöver Lotto?
/Fredrik
|
Antal läsare till bloggen:
970
st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
|