M635 forever Till startsidan
53 år. Bosatt i HUDDINGE, Stockholms Län ID: 25528
Senast inloggad: 2016-12-25 19:36
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

Blogg för M635 forever
[ Senaste blogginlägg ]
 
  2012-03-24 Efter en liten provtur då spridarna bytts, konstaterades följande:
1. Jämnare harmonisk gång på motor, dvs den kantiga och oroliga gången var borta.
2. Ryckningarna i jämn fart på låga varv verkar vara borta.
3. Tomgången höjdes från 800rpm till 1200rpm vid varm motor, vilket innebär en liten finjustering på LMM?.
 
  2012-03-21 Idag byttes spridarna i M635:an, nya fina BMW original spridare.
Värst vad de nya spridarna tickar högt i jämförelse med de gamla.

Hoppas på en positiv provtur under morgondagen, och då att ev ryckningarna som varit rätt påtagliga mellan 1200-1500 rpm är borta.
 
  2010-10-21 En liten hösthälsning från mig och min M635CSi Bloggbild
 
  2010-10-02 Då blev man pappa för fjärde gången i ordningen!
Den 30/9 kl 07.28, tittade en liten välskapt grabb på 3240gr ut i det fria.
Gäller bara att komma överens med frugan om ett namn på den lille.

Hoppas att man får fortsätta under nästa vår/sommar, med att träffa sina bmw vänner utan gnäll från sin äkta maka......men det tror jag inte ska vara några problem, man har ju en så förstånde och underbar fru! =)
 
  2010-09-20 Sista resan för i år gick till Brostuge avslutningen med BMWCS.
Nu blir det garagering till gatorna är sopade igen!
 
  2010-08-24 Hej alla bloggare, och ni som läser dom!

Classic cars evenemanget i Rosersberg närmar sig, och då känns det dags att göra M635:an fin igen.
Ikväll har jag provat på lite nya produkter för utvärdering, det handlar om lackskydd denna gång.
Lackskyddet jag använde mig av ikväll läggs på i två moment, det första som ska fungera som lackrengöring men även som aktivator för steg två.

Men självklart så tvättades bilen grundligt med meguiars Nxt generatio Car Wash innan, avfettning använder jag dock aldrig på denna bil. Bloggbild
  2010-08-24 Ville prova på medlet utan hjälp av maskin då det sades att medlena var lättarbetade, så Flexen fick vila.

Steg ett sprayades på då det var mycket lättflytande, och arbetades ut med en påläggningssvamp.
Lät medlet verka i 60min och sedan torkades hela bilen grundligt av med microfiberdukar.
Steg ett var mycket lättarbetat både pålägg och avtorkning när det torkat. Bloggbild
  2010-08-24 Efter avtorkningen applicerades steg två, även denna gång med en påläggningssvamp.
Men detta medel var lite mer tjockflytande och blev därmed ej påsprayad direkt på lacken.
Även denna gång var medlet lättarbetat vid påläggning, men avtorkningen fodrade en hel del mer energi än steg två.
Medlet fick verka i 40 minuter innan avtorkning.

Resultatet blev rätt så bra, fin lyster och lite mer djup i lacken än innan förseglingen.
Har inte sett hur den ser ut i solljus ännu, men hitills får medlet godkänt.
Mitt betyg hitills blir 8 av 10, då medlet var lättarbetat och behandlingen då ej tog för lång tid.

Medlet verkade heller ej angripa plast/gummi eller chrome detaljer. Bloggbild
  2010-08-24 Bloggbild
  2010-08-24 Bloggbild
 
  2010-05-02 Både M5:an och M635:an är nu besiktigade och klara för de nysopade gatorna.
En vecka kvar till vårträffen på Mantorp, lite pyssel med M635:an är på gång under veckan efter att trädgården har rensats klart.
Ska byta bensinfilter och slangar som börjar bli sig till åren.Om jag hinner och orkar, ska även insugspackningarna bytas innan Mantorp.
 
  2010-02-16 Har under loppet av en vecka drabbats av avslaget avgassystem på 535:an
Verkar även fått problem med termostaten, då den verkar stå helt öppen hela tiden, vilket resulterar i att värmen i motorn inte vill komma upp i arbetstemperatur.

Har börjat att kladda ned en lista på nya motordelar som ska införskaffas till M106:an, oroväckande vad kostnaderna kan springa iväg vid motorrenovering där originaldelar ska användas. =)
 
  2010-01-14 Länge sedan man var här nu!
Har hänt en del sedan sist, bla har en bättre begagnad Getrag 280/5 införskaffats till M5:an + diverse smådetaljer.
M635:an har väl inte hänt så mycket med, lite ny olja och filter innan vinteravställningen bara.
535:an tjänar fortfarande som vintersläde, och verkar både stå ut med det + trivas.
 
  2009-07-09 Blev en liten runda med M635:an till Brostugan i Måndags,far min slog följe med sin E9:a.

Igår besiktigades 535:an,blev blankt papper med perfekta avgasvärden.....trodde man inte,då den ser ganska så illa ut kosmetiskt.
Visar sig att "vinterpulkan" man köpte förrförra hösten,har bestämt sig för att hänga med minst en vinter till! :)
 
  2009-07-03 Felsökning efter fel på M635:an har helt uteblivit,då den fungerade som den ska efter en vecka i garaget.
Troligtvis gillade den inte regnet.....frågan är var den tog in fukt!!?
Har idag varit ute och åkt lite,och den går precis som den ska.
 
  2009-06-15 Idag sålde jag min 454 SS,hoppas den får det bra hos nya ägaren. =(
 
  2009-06-14 Har under helgen varit i Västerås på Mrun.
Den trevliga tillställningen avslutades med middag och öl tillsammans med ca 20 pers.
Resan hem var smärtfri.....tills det var ca 85km kvar hem,då M635:an helt plötsligt gick in i Limp home mode!!!=(
Det ösregnade hela vägen,och bilen gick endast att varva till 1500rpm,vilket innebar en hastighet av ca 70km/tim.
Blir att felsöka under kommande vecka,mäta upp spällägesgivare och tempsensorer.
  2009-06-14 Tack Mange och Ted för att ni orkade puttra med i samma tempo hela vägen!!
 
  2009-05-23 Idag har M5:an besiktigats,och den är nu godkänd för att njutas av. =)
Finns fortfarande lite småpyssel med den jag vill göra,sedan får den tjäna som en familje entusiast racer. Bloggbild
 
  2009-05-17 I går var det en fantastisk dag på Mantorp,då bla 29st E24:or dök upp.
Vackert väder trevliga människor....och framförallt massor med fina bilar. Bloggbild
  2009-05-17 Blev en bänkning i Bert-Olas Dynapack på Mantorp med.
254,1hk på drivaxlarna.
Med beräknad förlust på drivlinan med 11%,så blev resultatet 282hk/351Nm i motorn.
Tycker jag är helt ok siffror,och ungefär vad jag gissade på. =)
OBS! lånad bild
En liten film från dynon hittar ni här [LÄNK]
Jag själv som filmade. =) Bloggbild
 
  2009-05-10 Idag blev det en tvättning inklusive vaxning av M635:an.... första vaxningen sedan förra sommaren.
Och den glänser som en nypolerad flaggknopp kan jag lova!
De som dyker upp på Brostugan under morgondagen,får se resultatet + de nya ränderna den förtjänat under vinterhalvåret. =)
 
  2009-04-26 Nu under helgen har M5:an fått de nya listerna monterade runt om + orangea blinkers runt om.
Soppa ledningarna i gummi är bytta,emblemen är nya,och så har jag monterat på mina BBS rs split style 742/743 i väntan på att original system I ska renoveras klart.
Bilen blev idag tvättad och maskinvaxad. Bloggbild
  2009-04-26 Bloggbild
  2009-04-26 Bloggbild
  2009-04-26 Bloggbild
 
  2009-04-15 Ikväll blev det ny olja och filter i M635:an.....så nu är den redo för våren. =)
 
  2009-04-06 I morse kom brorsan förbi med M5:an,och lämnade den hos mig.
Så nu är man officiellt ägare till en E34 M5 -89.
Färgen är i Sebring Grau metallic men med fel kontrastlack.
Nya lister och blinkersglas ska inhandlas + lacka om till rätt kontrastlack.
Inredningen är Silbergrau leder.
Bilen har varit stillastående i ca 2 år,och åkts mycket sparsamt i entusiastform ett antal år innan. Bloggbild
 
  2009-04-03 Idag blev det en premiärtur till bensinstationen,där jag fyllde luft i hjulen.
Blev även en vårtvätt av kärran. Bloggbild
 
  2009-03-19 Nu väntar jag ytterst otålmodigt på att våren ska göra entre på riktigt,längtan att komma ut på gatorna igen med M635:an är olidlig nu när solen visat sig! Bloggbild
 
  2009-02-27 Har under veckokvällarna börjat renovera ytskiktet i garaget.
Har dessutom äntligen byggt mig en arbetsbänk jag kan skruva vid. Bloggbild
  2009-02-27 Bloggbild
 
  2009-02-22 Nytt centrallås är nu monterat + nya bussningar och chims i växelspakslänkage.
Nu är bilen snart helt klar för den kommande våren. =) Bloggbild
 
  2009-02-13 Monterade klart larmet under kvällen,men centrallåsmotorn i förardörren sjöng på sista refrängen.
Nytt c-lås beställdes från BMW tidigare under dagen.
 
  2009-02-03 Igår skrapade jag gammalt lim från tidigare isolermaterial under huv,nya dekaler åkte även på under huven. Bloggbild
  2009-02-03 Bloggbild
 
  2008-12-27 Varningstecken för att ens barn blir ett motorfreak!!!
1. Vid 5 Års ålder lärt sig mer om bilar än föräldrarna
2. Vid 10 Års ålder,kan alla specifikationer och fakta om samtliga prestandamodeller från samtliga biltillverkare,men ej klarar av svenskaglosorna till Fredagen.
3. Alla jämngamla kompisar går på fotboll och hockey,men barnet i fråga,ligger hemma i soffan och kollar biltidningar och räknar utväxling,och tjatar om att få åka på SkoUno dragfestival.
4. Önskelistan till Jul,mest handlar om lustgas och kompressorer/turbo
5. Första moppen inhandlas redan som 12-13 åring,och då i delar liggandes i mjölkbackar.

Taget från egna erfarenheter. =)
 
  2008-12-21 Skaffade idag även ett Cargard 850S till M635:an.
Blir att montera under mellandagarna.
Äntligen ska man slippa nöta nyckel och lås i framtiden,larmet har man väl ingen användning av....då man knappt lämnar ett öga från den då man parkerar på träffarna. =)
  2008-12-21 Om det är uppehåll i morgon,tänker jag backa ut bilen från garaget till infarten,och ta lite bilder på kärran med de nya stripesen! =)
 
  2008-12-19 Idag fick jag delarna till M635:an!
Lite nya bussningar,brickor och blandad kompott till växelföraren.
Nya stripesen till förardörren kom med + nytt emblem(igen) till bakluckan.
Och även nytt isolering till motorhuven(även denna igen).
Får se om det blir något skruvande i helgen,eller om man spar det till mellandagarna. Bloggbild
 
  2008-12-17 Beställde igår ny huvisolering (igen) och komplett renoveringssat till växelspaks länkaget.
Så nu kan man få lite sysslosättning snart igen på kvällarna. =)
 
  2008-12-14 Ikväll blev det till att montera resten av stripesen på M635:an.
Blev riktigt bra tycker jag själv,men stripesen på bakluckan var lite taskigt tilltagen tycker jag.
Helt plötsligt ser M emblemet på bakluckan mycket sneplacerat ut dessutom.
Bilden framifrån,ser Hajjen ut att fått gälar!! =) Bloggbild
  2008-12-14 Bloggbild
  2008-12-14 Bloggbild
  2008-12-14 Bloggbild
  2008-12-14 Bloggbild
 
  2008-12-13 I går hämtade jag hem 454SS:en från lackering,nylackad passagerarsida+nedra bak och spoiler+speglar.
I morgon tänker jag ge mig på att stripa passagerarsidan på M635:an Bloggbild
 
  2008-12-11 Ikväll blev det stripat på förarsidan,en aning vågigt på förardörren bara,så det blir att beställa ny till den. Bloggbild
  2008-12-11 Bloggbild
  2008-12-11 Bloggbild
  2008-12-11 Bloggbild
  2008-12-11 Bloggbild
  2008-12-11 Bloggbild
 
  2008-12-10 Idag kom M-technic stripesen till M635:an! =)
Nu blir det rengöring av underlag,och sedan blir det applicering av stripesen.(kanske till helgen?)
Bloggbild
  2008-12-10 Bloggbild
 
  2008-12-05 Blivit allt för sällan man skriver något här!
Men idag beställdes äntligen de önskvärda(men dyra)M-technic stripesen till M635:an från BMW/Bilcentralen.
Ska bli spännande att se dom på bilen.....om de dyker upp i god tid(Tysklandsbeställning) Bloggbild
 
  2008-11-22 Nu har snön tittat fram igen,och 535:an har fått på vinterpupporna.
Lite sladda blev det till och med idag.
Saknar för första gången på länge,att åka med M635:an.
Klappar med mjuka händer var dag på den lille krabaten i garaget.
Har nu börjat att införskaffa alla nya delar till 745 motorn,bla förstärkta vippor från PPF.
Härnäst är nya ramlager,kolvringar/kolvbultar,packboxar och packningsatser.
Även en ny Z55 kam från Enem planeras att inhandlas.
Nu gäller det bara att hitta en bra bil att hiva ned pjäsen i.
En Alpina B6 2,8 eller 3,5 vore ju idealiskt,då utan motor....
Banbil för sommaren är ju mycket önskvärt just nu! Bloggbild
 
  2008-10-19 Var i Fredags och kollade in en M635:a -89 Svensksåld
En herre i Skåne är intresserad att förvärva,och jag kände mig manad att kolla närmare på den(ändå jag som förmedlat objekt med intressant)
En liten provkörning och närmare syn i sömmarna,fanns en del att göra på den,men potensial för att få den riktigt fin finnes. Bloggbild
  2008-10-19 Idag blev det hösttvätt av bilen,inför avställning till i vår i garaget.
Bloggbild
  2008-10-19 Bloggbild
  2008-10-19 Bloggbild
  2008-10-19 Bloggbild
 
  2008-10-12 Idag var det förmodligen sista repan med M635:an för i år.
Sthlm bjöd på riktigt vackert väder idag,och jag och M635:an tog en liten tur på kurviga vägar mot Rosenhill,(i närheten av Vårsta) tillsammans med min Far och hans E9 3.0Cs (med M30B34).
Det var mycket härligt att pressa i kurvorna bakom motorcyklarna,med en skön utsikt i backspegeln på "farsans" vackra E9:a.
Blev lite kaffe på fiket i Rosenhill,och titta på motorcyklar(medans de stod och kollade in och fotade våra bilar) =)
 
  2008-10-10 Hoppsan hejsan vad denna blogg var bortglömd!
Har väl hänt en del sedan sist,bla classic träff i Rosersberg och 80 tals träff i Stjärnhov,men mycket mer åka av med M635:n har det dessvärre inte blivit.
ca 160 mil har räknats på det analoga räkneverket sedan besiktningen förra året.
Hur som är bilen f.n nyligen nybesiktigad,med det rena protokollet snart som följetång.
Luckorna över hatthyllan är bytta mot helt nya.(äntligen)
Bilen är inte tvättad sedan mitten av sommaren,och förhoppningsvis ska den få sig en avblaskning under helgen,med tillhörande vaxning och skinnbehandling.
Men jag har lovat min far att åka en liten repa längs kurviga landsvägar,och slutligen ta en fika i ngn idyllisk håla i närhet av sthlm.
Han har nämligen nyligen besiktigat sin E9 3.0Cs (med M30B34) för första gången sedan 2000.
Kravet är att vädret tillåter,och att vägarna är torra. Bloggbild
 
  2008-07-19 Idag är det 3 veckor sedan jag åkte med M635:an,och man börjar faktiskt få lite abstinens.....
Kanske är dags snart,för en liten tur ut på några roliga slingrande landsvägar.
Bloggbild
 
  2008-07-06 Börjar bli längre och längre mellanrum mellan mina noteringar i bloggen nu.
Kanske har det med sommaren att göra,eller att man kanske har mycket att göra!?

Hur som helst har man hunnit med att medverka på M-run 2008,vilket var mycket trevligt,många fina original M bilar,och trevliga ägare.
Lite körning på landsvägar genom landsbygden,hanns även med de övriga deltagarna. Bloggbild
 
  2008-06-11 Länge sedan jag skrev något här nu.
Under tiden som gått,har jag haft en tråkperiod,där jag varit helt ointresserad av att skruva eller åka med M635:an.
Men under nationaldagen,medverkade jag på en M5E34 träff i Örebro,och glädjen liksom hämtade sig lite grann.
Var nu i Måndags även med under Brostugeträffen,där jag träffade en hel del trevliga bekanta och nya ansikten.
M635:an har nu fått på sig sina vackra 16" BBS RS splitt fälgar igen,och de nya fina 18" BBS jag nyligen införskaffat,ska få ta ett farväl till oss båda,och förhoppningsvis finna en ny ägare och ge utrymme för en uppsättning roliga fälgar till min 454SS.
 
  2008-05-22 Kollade igår in en bil jag tänkte ha som firmabil.
En kompressormatad Chevrolet 454SS-91! =)
Har idag kollat med banken+ skickat in om kortvarig låneansökan,så i helgen kanske man får en ny leksak på uppfarten! =) Bloggbild
  2008-05-22 Bloggbild
 
  2008-05-08 Nu har man planerat lite evenemang för ett par veckor fram med M635:an.
Förarträningen på Malmby under Söndagen som kommer,Brostugepremiären på Måndag...och Oldtimer träff med BMW cs den 17:e Maj! =)
Så under Lördagen ska RS tummarna på igen,och bromsarna ska luftas......igen...trots ny vätska.(troligtvis inte ordentligt luftat sedan den nya oljan kom i)

En liten bild på min M635 från Mantorp Springbrake,tagen av Tozzy här på forumet. Bloggbild
 
  2008-05-07 Tyckte i går att servot började låta en aning på 535:an,och till min förskräckelse,fick jag senare se en stor pöl under bilen vid höger bakdäck! =(
Hoppas att inte är dämparen som sprungit läck.
I morgon kväll blir det att lyfta upp arslet på den och göra en närmare ockulär bes.
 
  2008-05-04 Hade en mycket trevlig heldag på Mantorp springbreak igår!
Vädret var väl inte det bästa,men det var ju i vilketfall uppehåll under hela dagen.
Det blev en mycket lyckad E24 träff i samband med detta,och hela 18st E24:or kom,inkl. 4 st M635:or och A.G:s B7 turbo coupe. =) Bloggbild
 
  2008-04-29 Felsökte lite på M635:ans färddator igår kväll,och kunde konstatera att färddatorn troligtvis inte har rätt kodplugg.
Antagligen hade färddatorn bytts ut tidigare i samband med att instrument hus från en standard E24:a sattes i förrut.(bytt till nytt original nu)
Så nu ska lite forskning om endast kodpluggen behöver bytas,eller om hela färddatorn måste bytas ut!?

En liten bild på brorsans M5 E34 -89 kostar jag på mig! Bloggbild
 
  2008-04-28 Idag blev det operation av luftvägarna på M635:an.
Nu med dubbla blanka 3" blås,istället för ett tidigare så osexigt singel 3"! Bloggbild
  2008-04-28 Bloggbild
 
  2008-04-27 Har ikväll roat mig med att: tvätta och vaxat in M635:an.
Så nu är den högst representabel för Mantorp nästa helg!
 
  2008-04-26 Blev en liten träff igår kväll som jag medverkade på.
Kungens Kurva vid Micro,och därefter en sväng till AVA rakan i Sätra. Bloggbild
 
  2008-04-25 Blev ingen modifiering av avgassystemet idag tyvärr pga återbud.
Men på Måndag ska den in!
Väntar fortfarande på en reparationssats till låset i förardörren från BMW. =( Bloggbild
 
  2008-04-21 Idag fick jag de resterande 2 däcken till 18 tummarna!
Blev med ilfart till däckverkstaden för påkrängning.
Så ikväll kanske de kommer på M635:an! =)
Ett stort tack till däckfirman Däckett i Västberga,som är så tillmötesgående, och fixade detta i vanlig ordning så snabbt.
  2008-04-21 Nu sitter fälgarna på.
Bättre bilder med rätt ljus kommer vid senare tillfälle.
Bloggbild
 
  2008-04-18 Idag kom 2 av mina nya däck till 18" fälgarna.

Fick problem häromdagen med låset på förardörren på M635:an,då cylindertappen av någon underlig anledning gick av vid låsning av bilen.
Så nu är en renoveringssats beställd från BMW.
Fortfarande inte hört något från Paul Packer avgasspecialisten,ang tid för ombyggnation av avgassystemet.
Börjar kännas som om det kan bli svårt att hinna innan Mantorp Springbreak! =( Bloggbild
 
  2008-04-11 Var idag hos Avgasexperten Paul Packer ,återförsäljare för Ferrita i sthlm.
Kollade lite på hur en ombyggnation av bakre systemet och slutrören skulle ske.
Förhoppningsvis är det klart till innan Mantorp springbreak.
 
  2008-04-10 Beställde igår kväll däck till de nya fälgarna!
Blev en uppsättning GoodYear F1,med 265-35/18 bak och 235-40/18 fram.
  2008-04-10 De hemska aluminiumpedalerna är nu utbytta mot nya original gummi.
 
  2008-04-09 Hämtade idag ut gummit till pedalerna i M635:an
Men köpte även på mig en uppsättning nya BBS RS 742 2st 8"x18" + 2st 743, 9,5"x18" (style42)för ett pris jag inte kunde motstå! Bloggbild
  2008-04-09 Bloggbild
 
  2008-04-07 Beställde idag nya pedalgummin till M635:an,då jag är rejält trött på att se de "äckliga" luisi pedalerna av aluminium. Bloggbild
 
  2008-04-03 I dag har en vårtvätt hunnits med på M635:an.
Vädret var perfekt för detta ändamål idag eftermiddags.
Provade ett nytt shampo med Carnubavax som luktade riktigt gott,och resultatet blev även det tillfredställande.
Mycket smuts och damm hade den sugit åt sig under det halvår den gömt sig i ett garage på okänd ort.
Men nu är den ren,och glänser som ett nypolerat olla! =)
 
  2008-04-01 Fortsatte idag med att montera handtag och chrome på passagerardörren.
Medans ändå dörrsidorna var helt av,så passade jag på att ljudisolera insidan av dörrarna,E24:anär ju inte direkt bortskämd med ljudisolerande material som original.
Jag började med att göra rent invändigt i dörren med förtunning,sedan skar jag till remsor på ca 14-15cm x 100cm av tjärad papp med klister på baksidan(inköpt från micro).
Sedan klädde jag hela dörrsidan med tjock täckplast som fästes med dubbelhäftande mattejp.
Blev en ruskig skilnad på bullret och vägbruset,med endast den åtgärden.

Ett tydligt vårtecken stöttes idag på med,dvs förutom den stekande solen och härliga väder som idag .
Såg nämligen gatusopnings traktorerna vara ute och sopa trottoarer och gångvägarna!!
Hurra....våren är på G!! Bloggbild
  2008-04-01 Bloggbild
  2008-04-01 Bloggbild
  2008-04-01 Bloggbild
  2008-04-01 Bloggbild
  2008-04-01 Bloggbild
  2008-04-01 Bloggbild
  2008-04-01 Bloggbild
  2008-04-01 Upptäckte en mycket ovanlig variant på M635 på Autoscout.
En M635Csi König -84. Det begärs 22k Euro för den.
Vet inte hur många som gjordes av den,men vet att den är högst ovanlig. Bloggbild
  2008-04-01 Bloggbild
  2008-04-01 Bloggbild
  2008-04-01 Bloggbild
  2008-04-01 Bloggbild
  2008-04-01 Bloggbild
 
  2008-03-31 Fick i dag hem min M635:a...3 dagar tidigare än väntat.
Efter ett samtal från Starre i morse,då han sa att han såg min bil i P.Larssons verkstad,med sällskap av en nyimporterad M5 E28,så åkte jag som en oljad blixt och hämtade hem henne.

M5:an var grafitgrå med ny handsydd skinninredning från italien,men för övrigt var det en del pyssel med den för att få den fin.
Enl Perre ska denna kärra totalrenoveras under några år framöver av den stolta ägaren.

När jag kom hem med M635:an från Perre,satte jag genast igång med att riva ned dörrsidorna,och demonterade handtag och chromelist på förardörren.

Listen var inga problem,men handtaget var som jag även mindes sen tidigare,ett rent helsike att få den,men 100 gånger värre att få tillbaka.
Passformen för cylindern i handtaget,var lika illa som ett par kängor av storlek 42 på mina 45:or till fossingar.
Efter lite filande med dremmeln i handtaget,så gick det till slut bra.
Passade även på att rengöra cylindern invändigt och fettade in allt på nytt. Bloggbild
  2008-03-31 Bloggbild
  2008-03-31 Detta är efter allt nytt godis var monterat och klart. Bloggbild
  2008-03-31 Bloggbild
  2008-03-31 Bloggbild
  2008-03-31 Bloggbild
 
  2008-03-28 På Torsdag kommer jag äntligen att få hem min kära M635:a från vinterförvaringen,och då blir det till att skruva på de nya delarna.
Ska även ge mig på att ljudisolera dörrarna och de bakre hjulhusen om jag hinner.
Har nu äntligen börjat med att renovera den champagner färgade inredningen till min E34.
Först lite bilder på rengöringen av lädret.
(Blandat med före och efter bilder.)
Och sedan infärgning,det som återstår är att smörja in skinnet,och att bearbeta skinnet så att det blir mjukt och har rätt lyster.
Nackstödet som behandlats på bild är färdigbehandlat. Bloggbild
  2008-03-28 Bloggbild
  2008-03-28 Svamparna som används vid rengöringen(mycket grymma för djuprengöring,och dessutom utan några kemiska tillsatser. Bloggbild
  2008-03-28 Bloggbild
  2008-03-28 Färgen som används till lädret Bloggbild
  2008-03-28 Dörrsida rengjord,och väntar på infärgning Bloggbild
  2008-03-28 Handtaget till förardörrens dörrsida färgad och väntar på insmörjning och arbetning av skinn Bloggbild
  2008-03-28 Ett bakre nackstöd rengjort och väntar på infärgning.
Bloggbild
  2008-03-28 Nackstöd färgad och färdig insmord + behandlad Bloggbild
  2008-03-28 sidorna på nackstöden,den högra är klar,och den vänstra är rengjord.
Solblekta nackstöd är inte så kul. Bloggbild
  2008-03-28 Sätets ryggstöd är färgat,men väntar på insmörjning och bearbetning av skinn.
Jämför gärna med sittdynan av sätet. Bloggbild
  2008-03-28 Jag och brorsan svetsade ihop en spelracingstol,då jag köpte nya GT5 prologue till PS3.
Total kostnad ex ratt med pedaler och vxl.låda: 995:- + en liten hög av metallskrot från kastade kontorsmöbler.
Byggdes ihop på straxt under 5 tim efter egen konstruktion. Bloggbild
  2008-03-28 Bloggbild
  2008-03-28 Bloggbild
  2008-03-28 Bloggbild
  2008-03-28 Bloggbild
  2008-03-28 Bloggbild
  2008-03-28 Bloggbild
  2008-03-28 Bloggbild
  2008-03-28 Bloggbild
 
  2008-03-18 Idag fick jag äntligen de så länge önskade chrome täcklisterna, till dörrar på M635:an
 
  2008-03-08 Har inte blivit så mycket skruva på egna bilar de senaste veckorna.
Men har däremot lånat ut garage och min "kunskap" =) till lillebror och hans vän!
Därmed har det skruvats 400hk++ Audi S2 och en elak 500hk+ Volvo 740TIC.
Om inte detta gör att kärleken till BMW blir större...vad skulle då vara mer övertygande!? =)
[LÄNK]
[LÄNK]
 
  2008-02-29 Idag blev det vårtvätt och skifte till sommardäck på 535:an!
 
  2008-02-19 Inte hänt så värst mycket på bilfronten..men jag har gjort ett nytt inköp däremot!!!
Har äntligen införskaffat mig en av de vackraste inredningar BMW någonsin tillverkat!
En helleder polsterung till E34,i färgen champagner(0312).
Tanken är att antingen,renovera och lackera om min 535i,eller köpa mig en M5 E34 i cosmosschwartz eller liknande,och sätta in denna inredning i.
Kommer då att bli en M635forever eftermarknads Individual E34! =) Bloggbild
  2008-02-19 Bloggbild
  2008-02-19 Bloggbild
  2008-02-19 Bloggbild
 
  2008-02-01 Idag hämtades E9:an av den nya ägaren,och en krokodiltår rullar längs min kind.
Det var den svåraste separationen jag haft av alla de tidigare bilar jag ägt.
Blir till att leta efter en fin E9:a om några år framöver,då bilparken inte är lika stor som nu,och mer utrymme och tid kanske finns.
 
  2008-01-22 Nu är det länge sedan jag skrev något här.
Har fått E9:an såld,och den blir hämtad under nästa vecka.
535:an har använts flitigt hitills,och har nu fått nya bromsbelägg runt om.
 
  2007-11-14 Har nu bytt fördelare,rotor, luftfilter och kupe/microfilter.
Tyckte 535:an gick lite ojämnt,och att den ryckte vid låga varv i köer bla,men det är nu avhjälpt och tycks nu gå som den ska.
Hade även problem med att få någon fart på luftintaget in i kupen,och blemv ej av med imma. Bytte därmed kupefilter,och fick nu fart på ventilationen! =)
 
  2007-11-13 Hallå!!
Länge sedan jag bloggade nu....men det har inte hänt så mycket på BMW fronten.....tills idag!
Precis hemkommen från att ha varit ute på Tullinge flygplats och kört konbana i snön med vilda bredhäng! =)
Så att man känner sig son tonåring igen...hade helt enkelt skitroligt.
Jag körde med min 535:a,och brorsan med sin S2:a och ett par polare till honom med 740 turbo och en Mercedes kombi.
Slutade med en punktering för min del...efter att ha kört på en fälg som låg mitt i banan!
Efter byte av hjul var det bara att gasa hemåt.
 
  2007-10-31 Var idag förbi Bilcentralen och beställde ny rotor och fördelare,oljesmörjrör och banjobultar,kupefilter och nytt luftfilter till 535:an
Olja och stift byttes i helgen som var.
Köpte även ut ett nytt larm (Texalarm) och installerade in det i eftermiddags,så nu kan jag låsa/låsa upp med fjärr! =)
Baslåda och slutsteg monterades även in i helgen som var.....en vintersladdpulka måste ju självklart ha lite dunkadunka man kan osta med under bredställen! =)
 
  2007-10-27 En liten bild från kvällsaktivitet i garaget igårkväll!! =) Bloggbild
 
  2007-10-26 Var idag ute och åkte en sväng med 535:an,och måste bara säga att E34:an måste vara den bäst byggda bilen av alla BMW:s modeller!
Hur kan en 15 år gammal bil,med 18500mil bakom sig,ändå kännas så ny och stabil samt tyst och komfortabel?
Jag gillar denna mer och mer...och börjar känna att en M5 E34 med låga mil och full historik bör vara min nästa bil!! =)
När jag ändå är inne på M5 E34...tänker jag då på 3.91 utväxling i slutväxeln...vilket då får mig att tänka på en unik människa!
Paap!
Hoppas du finner det du behöver på andra sidan!
Antar att du numera står med vita handskar,och skruvar ihop den perfekta M 70:n!
Ska tänka på dig var gång jag passerar Brommarondellen eller besöker Brostugan!
Vila i frid Paap!!
 
  2007-10-25 Varför köpte jag en till BMW!??
Nu börjar man leta fel igen!!! =(
Ska man gå så långt, att man ser till att få 535:an i ett bättre skick än bruksskick?
Mina vilda planer verkar luta åt att M106 motorn åker ned i 535:an istället,då jag nu tänkt att sälja E9:an.
Men inte vill jag åka i en "risig" E34 "545:a" då inte!
Men visst vore det skoj att kombinera komfort med riktig prestanda! =)
 
  2007-10-23 Invändig rekond continues! =)
  2007-10-23 Passagerarsidan innan. Bloggbild
  2007-10-23 Passagerarsidan efter. Bloggbild
  2007-10-23 Passagerarstolen efter. Bloggbild
  2007-10-23 Och så min ovärdeliga kemdamsugare. Bloggbild
 
  2007-10-22 Har nu börjat med invändig rekond på 535:an,fyyy f**n vad grisigt det blir i bilar utan att det syns!!
Använder mig av min kemdamsugare och matt/klädsel kemrengöring.
Och eftersuger med vanligt vatten tills det inte längre skummar.
Blir lika grisigt vatten var gång man suger av klädseln! =(
Trots en silbergrau inredning,så sitter det ingrodd smuts i textilen som inte syns...men luktar illa gör det! =)
Ska lägga ut bilder på slutresultatet när jag är klar.
  2007-10-22 Inredningssaneringen är nu under full fart!
Har aldrig sett så grisiga mattor förr! =(
Bryr sig folk inte alls vad dom sörjar ned sina bilar med?
Nåväl,den äckliga odören,och de fläckiga stolarna och mattorna är snart en äcklig mardröm man fort glömmer.
Lite bilder på det grisiga golvet vid mittkonsoll,och en före bild på passagerarstol.
Därefter lite bilder efter "saneringen". Bloggbild
  2007-10-22 Bloggbild
  2007-10-22 Bloggbild
  2007-10-22 Bloggbild
  2007-10-22 Bloggbild
  2007-10-22 Bloggbild
  2007-10-22 Bloggbild
 
  2007-10-20 Har nu beslutit mig för att sälja mitt renoveringsobjekt E9 3.0CSi...detta göres med tårar rullande nedför kinden,men antar att detta är nödvändigt.
Har inte tid och ork just nu, att sätta igång med en renovering till f.n!
Är så mycket annat i hemmet och på jobbet som tar min tid och ekonomi.
Anonns kommer ut under veckan,hade tänkt mig mellan 45-50k som den står.
Bloggbild
 
  2007-10-19 Fick idag resterande delar jag beställde.
Lite bilder på vinteråket! =) Bloggbild
  2007-10-19 Bloggbild
  2007-10-19 Bloggbild
  2007-10-19 Och den nämnda plåtskadan! Bloggbild
 
  2007-10-18 Bytte idag vattenpumpen på 535:an,och den gamla var verkligen glapp!!!
Bytte även ut den trasiga sidospegeln+motor på passagerarsida.
I förrgår lagade jag tändningslås och bytte ut de trasiga rattstångskåporna.
Beställde idag renoveringsats till låset förardörr,och ventilationsrör för bensintank.
Satte på mina 17" momofälgar ikväll med.
 
  2007-10-14 Blev idag ägare till en E34 535i -92.
Stöldskadad,och en del plåtskador på passagerarsida,men i övrigt en rätt så fin kärra!
Så nu har jag sammanlagt 1682 hästar i vagnparken! =)
 
  2007-10-13 Var under dagen och kollade på en E28 528 -82.
Stockholm-Njurunda-Stockholm,en sträcka på närmare 80 mil totalt....
Men åkte hem tomhänt då min magkänsla sa stopp.
Bilen var hyffsat fin för de begärda 15k,ingen till synes gravrost,men en del ytlig fanns där.
Motor och låda kändes friska,men tempmätaren var ur funktion. Bloggbild
 
  2007-10-08 Nu är epoxifärgen lagd....inväntan av härdningen påbörjad! =(
När detta är härdat,är det dags för klarlacken av epoxi. Bloggbild
  2007-10-08 Fick i går kväll köpa mig en originalstereo från -84 till min M635:a.
En Bavaria elektronic med dess original instruktionsbok i fint skick. =)
Bloggbild
 
  2007-10-05 De första två bilderna är efter tvättning och slipning av golv,samt primning.
De andra två bilderna efter flytspacklingen.
Så senast söndag kväll är epoxyfärgen lagd på golv.
Totalt 11,70m x 3,50m stort garage....den andra ytan som ej är gjord,ska åtgärdas vid senare tillfälle. Bloggbild
  2007-10-05 Bloggbild
  2007-10-05 Bloggbild
  2007-10-05 Bloggbild
 
  2007-10-04 Under kvällen igår och idag,har betonggolvet i garaget slipats och primats.
I morgon ska det flytas och jämnas till,så förhoppningsvis kommer jag hinna epoxymåla golvet (vinrött)innan helgens slut.=)
Sedan ska väggarna spacklas upp och målas i vitt med grå och vinröd bård,och kanske kommer några återkommande inslag i bården med M technic strecken i de rätta kulörerna. =)
 
  2007-10-01 Garaget står tomt,och planerna för en sanering och tillfräschning börjar ta form.
I morgon ska golvet och väggarna rengöras,och sedan ska golvet primas och"flytas" +jämnas av inför målning.
Vill ju passa på medans M635:an är på "semester" hos Perra! =)
 
  2007-09-29 Lämnade igår eftermiddag över M635:an och nycklarna till "Perra"!
Ska nu få lite nya vätskor,och sedan förflyttas till sin vinterboning.
Var förbi Perra idag och lämnade över ctec:en och sa adjö till min kära M635:a....snyft!
Jaja...nu blir det nya tag med E9:an i garaget hemma,men undrar nu om jag kanske ska måla väggarna först,samt epoxymåla golvet med den slitstarka färg i vinrött jag fick i våras av en bekant.
Blir ju lite trevligare att vistas igaraget de sena nätterna då,+ att det underlättar städning och avspolning avsevärt. Bloggbild
 
  2007-09-23 Har idag varit på Automobils 80 tals träff i Stjärnhov i Sörmland.
Många bilar var det och vackert väder hade vi med oss hela dagen. (länk till bilder kommer senare)
På vägen hem fick jag motstånd av en M5 E39 som vill försöka åka ifrån mig.
Men i en rondell där jag valde innerspåret och han fick placera sig i yttern,skrek det till snett bakom mig,och jag såg en blå M5E39 komma på sniskan ur rondellen,varpå han parerar och fick kast åt andra hållet.
Färden för honom slutade ovanpå en nysatt vägkant vid en f.d busshållplats.
Föraren klarade sig,men var bra skakis,bilen tycktes med klara sig, förutom framdäcken som fick sig en rejäl smäll samt säker behövde sig en framvagnsinställning efteråt.
 
  2007-09-12 Har nu bestämt datum med P.Larsson ang vinterförvaring.
Den 1:a oktober lämnar den mitt garage för att ge plats för E9:an...och sen har jag att göra hela höst,vinter och vår! =)
 
  2007-09-07 Var igår ute med "Tozzy" och tog lite bilder på våra bilar...lite sent ute då det hann bli mörkt! =( Bloggbild
  2007-09-07 Bloggbild
  2007-09-07 Bloggbild
  2007-09-07 Bloggbild
  2007-09-07 Bloggbild
  2007-09-07 Bloggbild
  2007-09-07 Bloggbild
  2007-09-07 Bloggbild
 
  2007-08-30 M635:an Nybesiktigad utan anmärkning i dag!
Skönt att slippa vänta in våren med besiktning,vilket jag gjort de senaste åren!
  2007-08-30 En liten presentation av M635:an i kortfattad text!

BMW M635Csi 1984 tillverkad månad 5

HISTORIA VID INKÖP:

Inköptes av mig 2003-08-16, med 11400 mil på mätaren.
Bilen var importerad 1990 som flyttgods och då med 1042 mil på mätaren
Jag köpte M635:an från en kille i Nacka, som hade haft bilen i 3 månader sedan eget inköp.
Han hade enl. Honom själv köpt den i syfte att renovera den.
Skicket vid inköp, var ej ens i bruksskick då toppen var trasig.

Bilen hade lackerats om för x antal år sedan till annan färg än original (mörkgrön metallic) och dörrarna var utbytta till grafitgråa pga ett tidigare stöldförsök.

Bakpartiet var klätt med en defekt original M-technic bakkjol,men sidokjolar saknades.

Originalfront med chrome och gummi var utbytt till en hellackerad variant tillverkad av glasfiber,som även den var defekt.

Centrallås och innerbelysning var ur funktion.

Dörrsidorna av läder var 2 stora hål utskurna för högtalare.

RENOVERINGEN

Intresset för en M635:a fick jag från den 635Csi 85 som ägdes samtidigt vid inköp
I samband vid inköp,skulle även jag flytta till villa med eget garage,och tanken var att göra en smärre renovering av bilen till ett bruksskick.
Vilket skulle innebära rostlagning,vilket nästan var obefintlig förutom på några ställen,ny original lack skulle på,fronten skulle ersättas med en begagnad original.
El felen skulle åtgärdas och toppackningen skulle bytas(trodde att detta var felet)

Bilen rullades in igaraget 2003-09-01 och påbörjades med demontering av samtliga delar på bilen.
Delar började jagas för utbyte, landet runt.
Fick tag i 2 st kompletta frontar,men med original 635 spoiler.
Bättre begagnad baklucka som var rostfri.
Fina beggade lyktor
Dörrsidor av läder köptes på EBAY från USA
.
Det arbetades med den på kvällar och helger, och under 2004-05 stod den redo för lack.
Bilen transporterades till Lackeraren TMH i Hammringe,som tog god tid på sig att göra underarbete och lägga på ny originalkulör Polaris/Imolasilber 060 och 6 lager klarlack ovanpå .

Under Juni månad var samtliga delar lackerade och hemtransporterad till garaget,för påbörjad härdning.

Efter ca 2 månader började återmontering av samtliga delar och glas

2004-10 fick jag tid av en bekant att få toppackningen utbytt,varpå bilen transporterades till Tumba för egen maskin.

Vid demontering av topp upptäcktes 6 st sprickor mellan avgasventiler och att 3 st ventiler var brända.

Tankarna flög mot att införskaffa en fabriksny topp från BMW,men avfärdades då inköpet skulle landa på 55k kronor!

Perre Larsson Bil& motorteknik kontaktades, och toppen visades upp för honom,varpå jag fick höra att detta säkerligen skulle gå att svetsa.

Toppen lämnades och en totalrenovering påbörjades.

Under 2005-02 så var motorn i drift igen,och kunde transporteras tillbaka till garaget igen.

Vid den här tiden hade planerna på renoveringen ändrats,vid så mycket redan utlagda pengaroch tid,fanns nu ingen budgetgräns längre,den tidigare budgeten på 40k hade redan blivit det dubbla.
Nu var det en originalbil i toppskick det siktades på!

Den vanliga 635:an såldes för att finansiera vidare renovering.

Massor av nya delar införskaffades från BMW,bla ny original M spoiler a 4500kr samt nytt gummi och krom.
Bara frontens nya delar är beräknade till över 10k!

Framvagnen är renoverad med nyabärarmar i alu från E31,samtliga bussningar är bytta,bromsok är renoverade och skivor bytta.
Hjullager fram är bytt.

Efter bilen var ihopskruvad med nya fronten var det dags att njuta av sötman.

Under höst och vinter 2006 påbörjades renoveringen av underrede och hjulhus.
Allt skrapades och rengjordes,och målades med bodyfärg, och balkar och bakvagn lackerades i svart.

Nya innerstänkskydd byttes mot nya och tectylades efteråt.

Ca 160 timmar är nedlagt på underredet.

Under kommande tid efter har gamla delar bytts ut mot nytt,bla lister runt om,vissa kromedetaljer,emblem,ljussarger och njurar.
De speciella(breda) BBS rs fälgarna har renoverats och fått kanterna högglanspolerade.
Och det bara fortsätter.

Totalt uppskattas att närmare 2000 egna timmar lagts ned under renovering,och hitills har ca 175k lagts på renoveringen(eklusive inköp 42k!),varpå ca 100k är nya delar från BMW.
Totalt har alltså bilen kostat mig ca 220k + arbete hitills.

ÄGANDEFÖRHÅLLANDE


Idag nyttjas bilen endast under entusiastförhållande,dvs vid vackert väder och träffar.
Parkerar aldrig den på parkeringar utan uppsikt

Har i dag avverkat ca 700 mil med den sedan inköp,och har endast körts i regn 4 gånger under den tiden!
Bilen är Entusiastförsäkrad,och värderad till 200k,men detta för 2 år sedan,innan massor av förbättringar och nya delar.

Bloggbild
 
  2007-08-29 En bild på mig och min nyblivna fru sedan Lördags! Bloggbild
 
  2007-08-27 I Lördags blev man en gift man med en underbar fru!
Men M635:an fick följa med Göran Benjamin till Automobils träff vid Rosersbergs slott.
Hade varit kul att vara med där själv,men tror nog att frugan inte ens skulle uppskattat om jag frågade på skoj! =)
Har fortfarande inte sett några bilder från Rosersberg ännu,så är det någon som var där i Lördags och tog några bilder,skulle jag jättegärna vilja se dom!
 
  2007-08-14 Var igår tillsammans med M635:an och Starre ,ner till BMWcs träff hos ProAuto i Nyköping.
Var inte så jättemånga där,men solsken och trevliga människor gjorde träffen lyckad ändå.
Kvällen avslutades med lite fart och fläkt på vägen hem tillsammans med 2 st andra BMW entusiaster och dess bilar.(inga namn nämnda) =)
 
  2007-08-11 Efter en liten motionsrunda över till min far idag,så återkom den smått ångestfyllda känslan jag inte tidigare nämnt här!
De två 1:orna i början på instrumentpanelens km mätare är numera ett obehagligt minne!
Slog nämligen över till 12000 mil på vägen ner till Skåne och Knutstorpsträffen!
Men kom på ett bättre humör då en småkaxig Audi S4 låg och nosade en tid,men jag tappade humöret och han blev likt en flugskit i backspegeln trots ett tappert försök att hänga på!
Och det var inte just den saken som fick mig att må bra,utan att min lille arvinge till M635:an på 3 år och satt bredvid mig i sina solglasögon,sken upp som om mungiporna breddats med rakblad i en melonskiva!
De i S4:an kom ikapp till nästa rondell,och gav mig en tumme upp gest då de körde rakt fram och jag svängde höger..... =)
Börjar redan känna av att sommaren tyvärr lider mot sitt slut,och att M635:an snart ska in under vinterdvala! Bloggbild
 
  2007-08-10 Knutstorpträffen är nu passerad,och hemresan till Sthlm a´60 mil gick helt problemfritt.
Jag fick även den efterlängtade utmärkelsen Peoples choice i Knutstorp(Lördagen),trots att jag aldrig trodde att det skulle hända,+ att det var så många andra fina bilar som jag tyckte var mer värda att få den!
Tack till er alla som röstade fram M635:an som vinnare! :-) Bloggbild
 
  2007-08-02 Och jag kan intyga om att Stephan735 inte är försvunnen! =)
Såg honom faktiskt livs levande, och på plats hos mig,njutandes av solskenet och en av sina fina 540/6!
Tack för hjälpen senast stephan!
 
  2007-07-31 Har precis kommit hem frånskåneresan utan min M635:a,och jag saknar henne redan!
Kan ge mig tusan på att vackert väder och värme kommer att erbjudas fram till fredagen som kommer,bara för att M635:an inte är hemma! =(
Ska bli kul att komma ned till skåne på fredagen igen,och få vårda och köra den igen!
Hoppas nu att vädergudarna är med oss på träffen,då vädret i skåne hitills i sommar mer liknat monsunregn i sydamerka!
Hur som helst har jag ca 60 mil hemresa att se fram emot nästa helg!
 
  2007-07-29 Har nu kommit ned till skåne med M635:an inför Knutan nästa helg!
Måste bara tillägga att jag är högst förvånad/överraskad av bränsleförbrukningen M635:an haft på vägen ned hit.
Eller vad sägs om en snittförbrukning på 0,87l/milen med en snittfart på 125km/tim....med en 300+hk 24ventils M88/3 från 1984!!!
Resan på 58 mil gick helt smärtfritt utan några som helst "tillbud" och bilen är nu i säkert förvar i en av brorsans lador 4 km från Knutan.
Åkte ned med hjärtat i halsgropen hela vägen, med händelsen från hemvägen från Mantorp springbreak i bakhuvudet hela tiden.
Hade ingen större lust med bärrgarhjälp denna gång med!
 
  2007-07-23 Då var man tillbaka från Brostugeträffen för denna gång,och M635:an fick plågas i lätt regn och blöta vägar för första gången sen i början av förra årets sommar.
Men efter vinterns genomgång och behandling av underredet,tycker jag nog nästan att den bör klara av sån behandling!! =)
På vägen hem fick jag känna på kombinationen av koffeinkick,småfrossa av det ruggiga och svala kvällsklimatet, samtidigt ihop med en liten adrenalinkick jag nästan alltid får bakom ratten på M635:an!
Ingen härlig upplevelse,men jag höll hastigheten hela vägen hem!!....nästan! ;-)
 
  2007-07-17 Fick igår hem lite nya delar till M635:an,den svarta plastrampen(inkl gavlar) mellan bakre stötfångare och bakljusen dörrhandtag till förardörr.
Det andra handtaget var restat.
Så nu väntar bara det besvärliga bytet av handtagen! =(
Har demonterat och monterat dessa 3 gånger tidigare,och vet verkligen hur pilligt och besvärligt det kan vara.
 
  2007-07-14 Var idag ute en sväng med M635:an för första gången på en vecka och endast 2km på 3 veckor!
Man skäms ju nästan...men vädret har ju varit mitt hinder!! ;-)
Tog mig i vilketfall en sväng med lillebror utåt sorunda, och hamnade på MC fiket som var fullsatt av "bikers" en dag som denna!
När vi skulle åka,kom det 2 st ickefabriksbyggda HD:s,och jag kunde inte spara på kommentaren om den ena som otroligt läcker!
Ägaren till denna kontrade snabbt med frågan om M635:an var min,och jag svarade lite småkaxigt stolt "japp"!
Och det var grunden till ett halvtimmes långt snack om denna vackra och häftiga(MIN) kärra,vilket visade sig vara en drömbil för de bägge när de var "unga"!!!
De berömde helheten av bilens skick,och blev som fågelholkar i ansiktet när jag reste huven likt en tonåring reser inför en nakenbild av Pamela Andersson.
"Hohoho ojojoj va läckert!" stönade de ur sig,och jag sträckte på mina 195cm och sken upp med ett leende!
Summeringen av denna erfarenhet,är att jag slutar aldrig att förvånas över alla som blir så begeistrade över just E24 M!
Småpojkar,tonåringar,medelålders,äldre och framförallt tjejer/kvinnor!
Spelar ingen roll på åldern,de flesta höjer ögonbrynen när man åker förbi,är man på bensinstationen...får man inte ha bråttom,för det blir oftast en halvtimmes snack med någon okänd beundrare! =)
Undrar hur det kommer att bli om jag behåller E9:an och renoverar den likadant som M635:an.....fast bättre!!?? Bloggbild
 
  2007-07-10 Fick idag hem ett tjockt brev från vägverket angående ägarhistoriken på min M635:a.
Skrev ett vänligt brev till dom för ca 2 veckor sedan,och hade nästan tappat hoppet om att få något svar från dom.
Att jag är den 12:e ägaren på pappret visste jag redan om,men blev positivt överaskad då jag fick se att det var ett antal ägarbyten inom familjer och mellan företag(ägd av samma person).
Stod även kilometerställning (10821 km då och 119581 km idag) på inregistreringspapper från 1990 då den importerades som flyttgods.
Så nu börjar den svåra trackingen efter de tidigare ägarna,för att spåra upp så mycket info jag bara kan om min pärla! Bloggbild
 
  2007-07-07 Har nu börjat få ångest över att sälja E9:an!!!
Kanske behåller den ändå.
Var ute på en liten sväng härom kvällen för att kolla in lillebrorsans polares projekt Volvo 142 med herrejösses bygge på ett rödblock och ca 600hk!
På vägen till honom lade jag märke till rökutveckling från sidorna av huven,jag stängde av bilen genast och öppnade huven.
Såg inget misstänkt,hur noga jag än tittade,när jag skulle stänga huven noterade jag att det var blött ovanpå fuelrailen mot torpedväggen.
Petade lite på soppaslangen mot fuelrailen,och det stod en stråle rakt upp i luften!!!
Denna lättades på och spändes på högre upp i anslutningen och drogs åt hårdare på klämman,sen blev det torrt.
Jäkla tur att detta upptäcktes i tid....inte hade mitt hjärta klarat av att se min pärla stå i lågor!!!
 
  2007-06-26 Som mina misstankar var om den nya spolen,så ersattes denna med den gamla...vips så går den mycket jämnare,men inte helt hundra ändå tycker jag.
Ska kolla hur de nya stiften ser ut,kan variera där med beträffande kvalité har jag märkt efter tidigare erfarenheter.
Eller vad sägs om 3 st stift där porslinet gick att skruva runt metallmidjan med handkraft efter ca 60mil!!
Det batchnummret skulle jag vilja haft kvar!
Den senaste uppsättningen stift innan sista bytet,gick i vilketfall klanderfritt i ca 300 mil!
När jag börjar spekulera i hur mycket jag lagt ned i service kostnad på motor efter topprenoveringen för knappt 600 mil sedan, får jag nästan rysningar längs ryggraden! =)
Eller vad sägs om detta:
4 uppsättningar stift a´1200:-
2 uppsättningar rotor och fördelare a´ca 1300
1 ny tändspole
2 uppsättningar original tändkabelsats a´3700
4 st oljebyten (kvalitetsolja självfallet) a´170/l
4 oljefilter
Rengöring av luftfilter (K&N i originalburk) ca var 100:e mil.
Men...saken är den....jag tycker det är värt det!!! ;-) Bloggbild
 
  2007-06-21 Tycker att M635:an börjat rycka lite vid jämn fart på låga varv,detta uppkom efter byte av stift,fördelare,rotor,tändkabelsats och ny spole....endast originaldelar dessutom!!?
Ska prova att byta tillbaka till den gamla spolen igen,måhända att den nya spolen inte ger samma spänning som den gamla?
Nåväl, byta spole och nolla styrboxen, och sen ut och prova i morgon!
Och här en bild när M635:an skulle in på lack 2005! Bloggbild
 
  2007-06-15 Och en bild tagen bak i från!
Lät nästan lite vulgärt det där! =) Bloggbild
 
  2007-06-12 Idag anlände mina personliga skyltar! Bloggbild
 
  2007-06-11 Igår kväll vid 21 tiden, blev det en tvätt av M635:an,vaxning och insmörjning av skinninredningen gjordes med.
Sedan gick jag lös på de polerade putskanterna på BBS rs fälgarna.
Så nu är M635:an representabel för Brostugeträffen ikväll! =) Bloggbild
 
  2007-06-04 Nu har jag tagit ett svårt men vist beslut!
E9:an ska säljas!!!!
745 motorn ska behållas och renoveras,kanske hamnar den i en annan rolig busbil vid senare tillfälle.
Men har nu insett att tid,pengar och främst plats att förvara både M635:an och renovera E9:an inte räcker till för tillfället.
Ett kommande bröllop i sommar och ett starkt begär att göra en del upprustning av huset talar med emot ekonomin.
Satsar nog hellre lite mer slantar på M635:an för att få den "perfekta" entusiastbilen!
Det svider i själen att göra mig av med E9:an,men nöden har ingen lag!!
Den ska dock inte vara det enda fordonet som ska bort....Subaru SVX:en,Volvo 850:n och min lilla leksak Husqvarna WR360 ska även dela samma öde!...snyft!
 
  2007-05-17 Äntligen!!!!!
Nu har jag fått fart på M635:an igen!
Efter att inte haft soppaflöde eller ens spänning till spole,har jag kollat allt man kan tänka sig...kollat motronicboxen med lupp efter kallödningar,mätt relän och spolspänningar till dito.
Bytt vevaxelgivare och kollat upp referensgivaren på svänghjulet.
Och idag när jag nästan gett upp hoppet om att lösa problemet själv,och redan pratat med Perre Larsson och förberett honom på besök,fick jag för mig att studera elscheman över styrningarna och kopplingarna mellan box och givare samt tändspolen, i nästan 2 timmar har jag läst olika scheman för att få grepp om hur allt fungerar ihop.
När jag sedan följde upp kablaget från spolen och slutligen hamnade vid säkringsbox och kablaget till ABS enheten,visade det sig att servo olja har tryckts ut och runnit längs kabelstammen,vid avlindning av tygtapen som stammen var lindad med,visade sig att kablaget var helt blött av olja och två stycken + kablar var lödskarvade intill varandra,ena gick till ABS enheten.
Efter att gjort rent hela härvan från olja och ha lindat om stammen med vulkaniserande tape,så provade jag starta bilen utan LMM!
Den gick i gång på en gång....efter att haft den utan liv sedan Mantorp den 5:e Maj!!!
Jag är just nu överlycklig,och belönar mig själv med en starköl i soffan!!!

Bilden på Csl:en är bara något jag själv skulle vilja att min E9:a såg ut som! =) Bloggbild
 
  2007-05-12 Nu äntligen har jag ivilketfall flöde på soppa....
Blöta stift men ej gnista!
I morgon blir det att kolla fördelaren som är 500mil gammal och även om det blivit överslag på tändkabeln mellan fördelare och tändspole.
Ny spole är beställd....just för att eliminiera riskenatt inte kunna ta mig till brostugan på måndag! =)
Igång ska hon!!! och det snart!!! Bloggbild
 
  2007-05-11 Efter lite forskning på hur motronicen fungerar,kom jag fram till att troligtvis kamaxelgivaren var trasig.
Efter lite tveksamheter då jag fick höra vad givaren skulle kosta hos Bilcentralen(2475:-)så bestäldes denna i Tisdags.
Den glädjande nyheten att den äntligen kommit,kom i morse vid 9 tiden via ett tel samtal från BMW,dessutom fick glädjen ökas på ytterligare,då givaren har bytt nr. i etk och att den numera levereras utan kontaktdon....men då till ett lite mer humant pris av 320:- med rabatten!! =)
Så i kväll ska lite mek göras med M635:an för att förhoppningsvis kunna ta mig till Brostugepremiären för i år på måndag!! Bloggbild
 
  2007-05-06 I helgen blev det licenstagning för racing och en härlig träff på Mantorp.
M635:an fick visa vad den klarar på bana,och vi hade jättekul tillsammans.
Missnöjd med styvheten i chassiet,men helnöjd med motorns prestanda.
Tyvärr fick jag och M635:an åka bärgningsbil från Nyköping till Stockholm på hemresan.
Inget allvarligt fel på motorn,antagligen en kass tändspole eller något med elektroniken.....
Ska kollas upp under kommande vecka när jag fått upp lusten att ta fram verktygen!
 
  2007-04-28 En liten bild från träffen i Gustavsberg idag!
M635:an trivs i sina nya "skor"! Bloggbild
 
  2007-04-27 Idag åkte de nypolerade BBS rs 075:orna på bilen,blev verkligen pricken över i:et!!
Notera de nylackerade sparklådorna och de nya listerna runt om! Bloggbild
  2007-04-27 Och en liten närmare bild med BBS rs:arna i huvudrollen! Bloggbild
  2007-04-27 Det börjar kännas som om det äntligen är dags att fortsätta med renoveringen av M106 motorn igen!
Bara ekonomin tillåter! =(
 
  2007-04-26 Idag fick jag hem M635:an från lackeraren,och fick även på gummit på BBS fälgarna.
Men döm till min förvåning när jag skulle montera på hjulen,och framfälgen på förarsidan tog i stötdämparen!!!!!
Däckkillen hade gjort ett så fatalt misstag att montera på 225:orna på 10" bakfälgen och 245:orna på 9" framfälgen till förarsidan!!!
Bara att lyckas kränga på 225:orna på 10" fälgen borde vara värd en eloge....kommer ihåg vilka problem de hade att få på 245:orna på 10" fälgarna förra året! =)
 
  2007-04-25 Fick i kväll hemleverans av mina 16" BBS rs,som lillbrorsans polare polerat upp åt mig!
Var inte helt nöjd med mitt resultat innan. Bloggbild
  2007-04-25 Nu blev de äntligen spegelblanka! Bloggbild
  2007-04-25 Nu längtar jag verkligen efter att få hem bilen från lacken och kränga på gummit på fälgarna....måste bara se hur det blir! Bloggbild
 
  2007-04-24 Idag lämnade jag in M635:an för lackering av sparklådorna,hade tagit fel på datum tydligen! =)
I går kväll (natt) bytte jag den läckande oljetryckskontakten och efterdrog tråget.
Demonterade även listerna vid sparklådorna.
 
  2007-04-17 Idag fick M635:an ny trågpackning och ett svetsat fäste för styrstaget som var av!
Stefan hos Autoclinque i Tyresö had tagit väl om hand om min lilla pärla! =)
  2007-04-17 Nu har jag äntligen fått igång min bruksdator igen efter en rasad fläktkylning till cpu:n
Så här kommer en liten eftersläntare från föregående helgs projekt!
Plockade ur stereobygget,slutsteg,framsystemet i dörrsidorna,baslåda och TFT skärmarna i nackstöden!
Monterade dit original nackstöd och de fina dörrsidorna i läder som inköptes från USA via Ebay för snart 2 år sedan!
Men innan monteringen gjordes en rekond av skinnet.
Resultatet....se själva! Bloggbild
  2007-04-17 Skinnet i dörrsidorna blev bättre än nya efter skinnbehandlingen! Bloggbild
  2007-04-17 De nyrekondade nackstöden från 1984 gosar med mirakelmedlet! Bloggbild
 
  2007-04-16 Och idag bar det iväg till besiktningen med M635:an äntligen!
Helt utan anmärkninga denna gång med,till och med den läckande trågpackningen hade de överseende med! puuh!
Vädret var kanon,och en liten runda mot Tyresö och Nynäsvägen lät de så djupa abstinenskänslorna som fastnat under Vinterhalvåret att avta lite emått! =)
På vägen hem,kom jag jämnsides med en Z4 M roadster,stannade bredvid varandra för rött på Huddingevägen vid gymnasiet.
Han varvade lite retsamt bredvid mig,och jag svarade med en något dovare och ett mer högljutt motorljud.
Sedan bar det i väg....men fartkamerorna lite längre fram satte stopp för oss vid 70.
Nästa rödljus lade jag mig bakom Z:an,vid grönt drog han iväg med ett däckskrik,jag hängde på...han drog ifrån sakta men säkert,men tyckte ändå den gamla M/88:an hängde på rätt bra!
Det var årets första riktiga vårtecken för mig ivilketfall!! =)
 
  2007-04-02 Idag ska jag ta mig till lackeraren efter jobbet,och visa vad jag vill ha lackerat!
Hoppas han har tid bara!! Bloggbild
  2007-04-02 Så igår upptäckte jag en liten oljefläck under motorn,då den stod på parkeringen efter en liten kortsväng.........trågpackningen läcker!
Fick tid för byte den 17:e,dagen efter besiktningen,så hoppas att besiktningsmännen har medlidande!
Sedan ska den in till lackeraren den 23:e,för att lacka om sparklådorna, efter underredesbehandlingen jag utfört.
 
  2007-03-31 Idag blev premiärturen av...och det med ett brett leende när jag klev ur efter!!
Tvättade bilen in/utvändigt ordentligt, efter nästan ett halvårs dvala i renoveringsmiljö med öppnade fönster!
Smorde in de redan 23 år gamla skinnsätena precis nyligen,och tog ett par bilder efter avtorkningen! Bloggbild
  2007-03-31 Bloggbild
  2007-03-31 Bloggbild
 
  2007-03-23 Vissa säger att jag är en putsbög,andra att jag har för mycket fritid....
Själv säger jag: Blir ju snyggt!! Bloggbild
 
  2007-03-22 Nu är jag klar med bakvagnen! pust!!!
Bloggbild
  2007-03-22 Inte helt nöjd själv,men nu får det vara nog!!
Är ju inte blästrat och pulverlackat, men det får duga denna säsong! ;-) Bloggbild
 
  2007-03-21 Idag kom de nya velourmattorna till M635:an!
De var grymt fina,och jag kunde inte hejda mig från att prova direkt när jag kom hem,sååååå snyggt!
Och dessutom var priset 1315:- exkl. rabatten!! =)
  2007-03-21 Nu börjar äntligen bakvagnen bli färdig!
Bloggbild
  2007-03-21 Mycket smuts hinner ju det bli på 23 år!
Så nu kan man börja smutsa ned igen.... Bloggbild
 
  2007-03-16 Och nu kommer bilderna på resultatet av underredsgenomgången! Bloggbild
  2007-03-16 Bloggbild
  2007-03-16 Bloggbild
  2007-03-16 Bloggbild
  2007-03-16 Beställde även idag nya original velourmattor från BMW! a`1315pix inkl. 10% rabatt! Bloggbild
 
  2007-03-15 Nu är jag snart helt klar med underredet,imorgon sker de sista smådetaljerna.
I morgon kommer det bilder!
Ska bli skönt att slippa ligga på rygg ett tag! =)
 
  2007-03-11 Och så här såg det ut under ventilkåpan! Bloggbild
 
  2007-03-07 Plockade bort ventilkåpa och lämnade in till P.Larsson idag.
Passade på att borsta rent och polera upp kupolmuttrarna av alu till ventilkåpan.
Vänster: som de såg ut när jag lossade kåpan, mitten:efter borstning,höger:efter polering! Bloggbild
  2007-03-07 Här har jag borstat samtliga+polerat ett fåtal!
Lite överambitiöst kanske men....det ger ett gott intryck när de kommer på ventilkåpan! :-) Bloggbild
 
  2007-03-06 Liten uppdatering av läget!
Främre fästena för förarstolen är nu svetsade och klara,fästet för slavcylinder i pedalstället är nu svetslagat.
Krängningshämmarstag vänster bak är utbytt,och även bussning och fästbygel för stabilisatorstaget.
Växellådskuddarna är utbytta mot nya.
Snart är även förarsidans underrede skrapad och klar.
Ikväll ska ventilkåpan bort och in på svetsning hos P.Larsson.
 
  2007-03-01 Nu när jag bytt ut allt förutom hastighetsmätaren i kombiinstrumentet,har jag kretskort,varvräknare och tank/temp mätare i utmärkt skick jag vill bli av med!
Passar E24 och E28 Bloggbild
  2007-03-01 Och här är nya instrumenten monterade och klara!
Konstigt att endast instrumenthuset är gemensamt med övriga E24:or!
Monterade in instrumenten i bilen och vred på tändningsnyckeln, wroom efter bara en sekund!
Har ju trots allt ej startats upp sedan mitten av oktober!
Allt fungerade förutom en lampa i kretskortet,som jag genast bytte! Bloggbild
 
  2007-02-28 Halva underredet snart klart! Bloggbild
  2007-02-28 Bloggbild
  2007-02-28 Bytte remmar medans bilen stod uppallad! Bloggbild
  2007-02-28 Var tvungen att demontera LMM och Luftburk då remmarna byttes. Bloggbild
  2007-02-28 Nu är nya vxl.lådskuddar och nya krängningshämmare bak beställda.
  2007-02-28 Var tvungen att kolla hur de polerade men smutsiga fälgarna kommer att se ut på! Bloggbild
 
  2007-02-23 Fick hem de nya kretskorten till kombi instrumentet idag!
Men måste tydligen skaffa nya tankmätar och temparatur armaurer med för att det ska bli ok!
  2007-02-23 Har även karosskittat sparklådefalsarna och bättrat på diverse ställen på underedet igår!
I morgon blir det heldag under bilen!
  2007-02-23 Idag beställde jag den nya tank/temp/service/blinkers armaturen a´1200:-
Man blir ju ruinerad bara för att man vill ha M istället för den felaktiga ekonomimätaren!
Summasumarum: Varvräknare 2300:-+Kretskorten 3200:-+tankarmaturen 1200:-(Med 10% rabatt)
 
  2007-02-19 Operation underrede fortsätter!
I förrigår och igår kväll han jag med en hel del.
Gjorde klar hjulhus höger fram,endast balkarna som ska målas blanksvarta kvar! Bloggbild
  2007-02-19 Här är hjulhus höger bak som skrapats och gjort rent! Bloggbild
  2007-02-19 Bakvagns vaggan under rengöring,man fick "gräva" fram bromsrör och handbromswire! Bloggbild
  2007-02-19 Tanken påbörjad av skrapningsarbetet! Bloggbild
  2007-02-19 Tanken färdigskrapad och rengjord med T-röd.....jodå jag fick mig en sup själv med! Bloggbild
  2007-02-19 Tanken rostskyddsbehandlad! Bloggbild
  2007-02-19 Hjulhus höger bak färdigt! Bloggbild
  2007-02-19 Och så var det dags för uppdatering igen efter dagens övningar!
Idag gjorde jag rent plåtfalsen under sparklådan på ena sidan!
Gammalt karosserikitt och ytlig rost borstades bort med stålrondellborste. Bloggbild
  2007-02-19 Och här har jag fått på roststopp grund! Bloggbild
  2007-02-19 Och här med!
Så nu ska det kittas på nytt och sedan målas på med bodyfärg! Bloggbild
  2007-02-19 Har även målad framvagnsbalken på ena sidan!
Bloggbild
  2007-02-19 Blir lite skilnad på intryck om man jämför med innan. =)
Och dessutom ska man nog våga ut även i lite regnväder i Vår/sommar. Bloggbild
 
  2007-02-16 Igår och idag har jag varit duktig!
Har borstat och skrapat bort all gammal smuts och tektyl i hjulhusen och främre balkar på M635:an.
Och även hunnit med att behandla vänster hjulhus med!
Bild hur det såg ut innan ingreppet =) Bloggbild
  2007-02-16 Och efter rengöring! Bloggbild
  2007-02-16 En bit av balken...bara resten kvar!
Hela underredet ska gås igenom!! Bloggbild
  2007-02-16 Bränsle och bromsrören är åter igen synliga! =) Bloggbild
  2007-02-16 Och så lite maskering innan behandlingen!
Sopsäckar e bra å ha! Bloggbild
  2007-02-16 Och så va behandlingen utförd!
Stor skilnad blev det! =) Bloggbild
  2007-02-16 Bloggbild
  2007-02-16 Och ja hittade inte en tillstymmelse till rostangrepp någonstans,på sånär ytligt på bärarmsbalken.
Men den ska rostgrundas och lackas om under projektets gång. Bloggbild
  2007-02-16 Passade även på att sätta i nya spolarvätskebehållaren, och lagade den trasiga nivågivaren till den.
Fick skära ur insatsen och löda,jag som trodde att det bara var magneten på lägesgivaren som var trasig! Bloggbild
  2007-02-16 Såg nu att idag är det exakt 1år 1 månad och en dag sedan min första bloggnotering! =)
Detta måste firas med en kasse starkbira och AP forum ikväll! =) Bloggbild
 
  2007-02-12 Bloggbild
  2007-02-12 Bloggbild
 
  2007-02-01 Jaha! då sålde man iväg 745:an idag då!
Men motorn fick stanna kvar hemma! =) Bloggbild
 
  2007-01-24 Då har man fått den nya "vita" spolarvätske behållaren och nya M varvräknaren äntligen! Bloggbild
  2007-01-24 Bloggbild
  2007-01-24 Den gamla felgraderade med ekonomimätare Bloggbild
  2007-01-24 Bloggbild
  2007-01-24 Bloggbild
  2007-01-24 2500 kronors urverk,och inte ens en Rolex !! Bloggbild
 
  2006-12-22 Och så fick man äntligen nya gummibälgar till insuget idag!
Direkt när jag kom hem så bosatte jag mig i garaget!
Här när trattarna och bälgarna demonterade! Bloggbild
  2006-12-22 De gamla bälgarna hade sprickor som dock inte var genomgående,men torra va de allt! Bloggbild
  2006-12-22 Passade på att borsta upp och göra rent trattarna ut och invändigt.
Borstades upp med scotchbrite rondel på maskin! Bloggbild
  2006-12-22 Bloggbild
  2006-12-22 Bloggbild
  2006-12-22 Bloggbild
  2006-12-22 Bloggbild
  2006-12-22 Lite överambitiöst men,...jag polerade upp kupolmuttrarna och slangklämmorna på en gång.
Ska de va, så ska det! ;-)
De till höger är obehandlade! Bloggbild
  2006-12-22 Bloggbild
  2006-12-22 Blev fint med rena insugsrör! Bloggbild
  2006-12-22 Och så här blev slutresultatet! Bloggbild
  2006-12-22 Bloggbild
 
  2006-12-20 Beställde idag nya gummibälgar till insug och från lmm till plenium.
Kändes som att det var dags att byta dessa, då jag började se tendens till sprickbildningar i vecken.
Kollade även om BMW kunde få fram ny varvräknare med rätt gradering och M loggan på.
Det kunde de tydligen,men trodde leveransen kunde dröja, och att det skulle säkerligen inte bli billigt.
Pris saknades i ETK!
  2006-12-20 Påbörjade även idag vidare polering av mina rs split, efter en lång frånvaro från garaget!
 
  2006-11-27 Bilder före polering! Bloggbild
  2006-11-27 Bloggbild
  2006-11-27 Ca 10 timmar senare!
Och helt slut i huvudet och händerna! Bloggbild
  2006-11-27 Bloggbild
  2006-11-27 Bloggbild
 
  2006-11-23 Var till BMW Solna idag.
Hämtade mina nya torkararmar och vänstra blinkersglas, till M635:an.
De åkte på så fort jag kom hem efter jobbet.
Nu får jag snart leta defekter för utbyte. =) Bloggbild
 
  2006-11-09 La ut annons på powerbörsen igår, måste bli av med överblivna resrvdelar till E24 och E23.
Utrymmet de tar behövs till E9:an och E24:an samt m106 motorrenoveringen under vintern! Bloggbild
 
  2006-11-07 Äntligen fått på de nya listerna och grillarna idag!
Blev mycket fint!
Bloggbild
  2006-11-07 Bloggbild
  2006-11-07 Bloggbild
 
  2006-11-06 I går råkade katten bli inlåst i garaget i några timmar!
När jag var in i dag, så upptäckte jag två otrevliga överaskningar!
Kattskit på golvet, och att den förbannade katten hade varit upp på min tältbeklädde M635:a och PISSAT!!!!
Bara köpa nytt tält då!
Ill kill that f***ing cat!! =/
 
  2006-11-03 Var och hämtade mina nya delar till M635:an jag beställde på BMWcs träffen i Solna.
Rena rama julafton!!=) Bloggbild
  2006-11-03 Det tråkiga var att det var ett antal djupa jack i kromet på ena ljusgallret!, så nytt är beställt! Bloggbild
  2006-11-03 Här syns de bättre! Köper man nytt så ska det vara felfritt! Bloggbild
  2006-11-03 Så nu börjar önskelistan på delar till M635:an bli komplett!!
Det enda jag vill ha nu är, den bakre breda listen i bak, under lysena! Bloggbild
  2006-11-03 Så nu är hela fronten utbytt till nya delar förutom kyktorna som redan var felfria! Bloggbild
 
  2006-10-31 Kolvar och stakar urplockade, såg fint ut!
vevstaks lagrena såg väldans oslitna ut!
Måste gått igenom en tidigare operation skulle jag tro. Bloggbild
  2006-10-31 Kolvarna med demonterade ringar.
Ska gå igenom en liten rengöring och få sig nya ringar under vintern. Bloggbild
  2006-10-31 Nu är det bara veven som ska ur!
Någon som har ett hett tips på hur jag får loss centrummuttern enklast?
Startkransen sitter kvar på andra sidan!
Har hört att mutterdragare däckverkstäderna använder till lastbilar ska funka, men vem har en sån liggandes i garaget? Inte jag iallafall =/
Måste göra en gigg till kransen så veven sitter still först! Bloggbild
  2006-10-31 Lossade på ett överfall och kollade ena lagerhalvan, såg inte alltför slitet ut.
Men är motorn så här pass nedplockad finns ingen återvändo! Bloggbild
  2006-10-31 Idag blir man 36 bast!!!
Så jag har beslutat att befria mig från skruvandet idag, tanten drog till Cypern igår med jobbet, och lämnade alla 3 barnen hemma med mig, så ikväll när de lagt sig, blir det några starkbira så man somnar gott!! Bloggbild
 
  2006-10-21 Har lackat blocket idag! Bloggbild
  2006-10-21 Så gjordes tråget rent! Bloggbild
  2006-10-21 Så fick jag för mig att byta vev/ramlager samt kolvbultar och ringar medans motorn ändå är öppnad!
Så nu blir det till att beställa hem delar! Bloggbild
  2006-10-21 Tyckte att kedjan till oljepumpen var lite slak, så nu blir det nya kedjor och sträckare! Bloggbild
 
  2006-10-19 I dag var jag ner i garaget och gjorde rent 745 blocket och motorfästena,samt bytte bussningar i generatorn och bättringsmålade dito och startmotorn. Bloggbild
  2006-10-19 De gamla och de nya bussningarna i generatorfästet! Bloggbild
  2006-10-19 Blocket slipades av med rondelstålborste! Bloggbild
  2006-10-19 Passade på att borsta av och måla remhjulen på en gång. Bloggbild
  2006-10-19 Blocket grundat. Bloggbild
  2006-10-19 Generatorn före. Bloggbild
  2006-10-19 Generatorn rengjord, borstad och återmonterad med nya bussningar. Bloggbild
 
  2006-09-27 745 motorn är äntligen ur och halvt nedplockad!
Köpte motorstativ från biltema som faktiskt fungerade!!
Turbon var fräsch,inga glappande lager i turbinen som tur var.
Nu ska toppen renoveras först och sedan byta lagrena i blocket!
 
  2006-08-23 Då är det snart dags att sätta igång med projektet 3.0:an då!
Inte särskilt motiverad just för tillfället bara!
 
  2006-08-22 Var och hämtade hem bilen från rekond.
Såg väldigt fint ut in/utvändigt!
 
  2006-08-21 Då var det dags för rekond in/utvändigt!
Lämnade M635:an hos Stockholms bilvård.
Ska få tillbaka den på Tisdag eftermiddag
 
  2006-08-19 Bytte gångjärn på passagerardörren äntligen!
 
  2006-05-26 Ställde ventiler,bytte kylarslangar och justerade tändning och Lmm.
Bytte santidigt Olja stift och tändkablar.
Vilken skilnad på motorgång!!
 
  2006-05-24 Hämtade ut delar til 3.0:an från BMW
Passade på att beställa knutkors och stödlager!
 
  2006-05-21 Beställde ny ventilkåpepackning då ventiler och kam ska få sig en översyn
 
  2006-05-20 Upptäckte läckage i 2 st kylarslangar, vilka beställdes nya från BMW
 
  2006-05-16 I dag hämtade jag hem 3.0:an.
Knappt något vatten i kylsystemet och helt utan batterispänning!
Gick ändå fint
 
  2006-03-16 ¨Då var det dags att damma av verktygslådorna igen då!
Lade handpenning idag på 3,0 coupen!
Bare å slit! Bloggbild
 
  2006-02-28 Äntligen kom den efterlängtade dörr innerklädseln från USA! Såg fina ut!
Ska endast behandla skinnet! Bloggbild
 
  2006-01-15 Att renovera en gammal bil är moment 22!
Man blir aldrig riktigt färdig.



Antal läsare till bloggen: 27914 st. Räknar ej bloggägarens egna besök.
© 1997 - 2024  AutoPower.se